Redaktionschef
2008-03-13 07:57
Aktuell MP3: MOVITS! - Swing för Hyresgästföreningen
Torsdag morgon, vilket innebär ny svensk musik på startsidan för exklusiv nerladdning. Denna gång lite nytt material från norrlänningarna Johan Jivin' Rensfeldt, Anders Rensfeldt aka BruceLpee och Jocke One aka Slaktarn. _________________________________________________________________________
Saxofoner blandas med trubadurgitarr, storband med gatusväng och ginen blandas med tonic. Veckans mp3 är svensk rap, på ett sätt som du förmodligen aldrig har hört den förut. Närmare bestämt den nya singeln från Luleåbaserade gruppen
MOVITS! , som inom kort blir aktuella med albumet
Vol.1 Äppelknyckarjazz .
För mer info, besök:
myspace.com/movits »
Ladda ner MOVITS! - Swing för Hyresgästföreningen (högerklicka, välj spara mål som)
Oracle aka HipHop-Oraklet | Whoa-Crew 2000-2013| I januari 2014 lägger vi ned Whoa. Tack för de här åren!
Redaktionschef
2008-03-13 08:03
Oracle aka HipHop-Oraklet | Whoa-Crew 2000-2013| I januari 2014 lägger vi ned Whoa. Tack för de här åren!
hel trevlig.... faktiskt.... måste va första gången jag sagt de på veckans mp3... smått enformig. men ähh, gemfört med vad som kommer upp på veckans va de här klart bland de bättre. lite cornelis wresvich (stavniiiiing) känsla blandat med han som sjunger "små små svarta änglar" och lite kapten röd.. dä nice...
S-O-L-I-D(Situationer-och-livet-i-dag) WWW.SOUNDCLICK.COM/SOLIDP
fast nu när jag lysnar närmare... han kan ju inte rimma på vecka och räck i reffen , sen igen på verserna,,,AAHHHH fett enformigt de blev oxå... aja,, nice iaf
S-O-L-I-D(Situationer-och-livet-i-dag) WWW.SOUNDCLICK.COM/SOLIDP
Skivsamlare
2008-03-13 10:04
De släppte väl den här för 1,5 mån sen? Nåväl, den förtjänar sin plats bland veckans mp3 för den är riktigt skön!
Yes! In Concert — For the love of music
haha soft! grym produktion,
hets, stress, fest!
Redaktionschef
2008-03-13 13:49
De släppte väl den här för 1,5 mån sen? De släppte videon på youtube och lade upp låten som streaming typ samtidigt som vi lade den i kön för aktuell mp3 (cirka 1,5 mån sedan). Så låten är inte släppt i mp3-form sedan tidigare. Det här är dessutom slutmixen som är lite vassare än den som legat uppe för streaming.
haha riktigt skön! blev på bra humör av den här asso.. men den hör inte hemma nånstans i sv hip hop online
Dagens Nyheter 15/11 1987: En hip-hopkonsert innebär en eller flera negrer som pratar rytmiskt och snabbt till ett komp av trummaskiner, stulna musikfragment och skivspelare som används som rytm-instrument. (Man "scratchar" med nålen fram och tillbaka över ett skivspår.)
riktigt skön låt originell :)
Rap is like star wars, only the stars die it's no sequels<br><br>
Klarar inte av rösten och utalet..
Det svänger, glatt! sitter just och tankar mp3n så snör in denna till min promenad sen, bli inte förvånad om ni ser mig dansa längst vägen i takt till denna låt.
Ingen är Perfekt ...Jag är ingen!!
Lyricist
2008-03-13 20:11
hehe skön öronvänlig låt :P svänger ju ;)
Jag är inte offtopic, jag tycker bara att det jag hade o säga var snäppet viktigare...
Rösten var hel skön. Låten i helhel var grymt soft! :)
One in a milli-on.
Aooouu, love it
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
originell? låter som timbuk rakt igenom iförsig utan skånskan då
STICK YOUR DISCO UP YER ARSE!
fan detta är soft som fan, grymt bra musik. Folk rackar ner bara för att det inte låter som g unit.
I go on, holdin on to the image of what I once was never lettin my broken glass reflection to step forth
Lyssnat en gång till nu, det är jävligt nyskapande.. grym skit.
Redaktionschef
2008-03-13 23:04
Gött med lite osamplat för en gångs skull. Väldigt Cornelis Inspirerat men riktigt tight. Skaka pianofingrarna baby! May all your pain be champagne! Best regards / The Rebels
Skivsamlare
2008-03-13 23:46
De släppte videon på youtube och lade upp låten som streaming typ samtidigt som vi lade den i kön för aktuell mp3 (cirka 1,5 mån sedan). Så låten är inte släppt i mp3-form sedan tidigare. Det här är dessutom slutmixen som är lite vassare än den som legat uppe för streaming. Ok, bättre slutmix alltså - I'll dl it right away!
Redaktionschef
2008-03-14 00:00
jepp ... men du har väl inte kunnat ladda hem den någonstans tidigare heller? Det var liksom min poäng :) ... sen är det klart att det hade varit ännu roligare om dom inte hunnit släppa videon osv men man kan inte få allt i världen.
Skivsamlare
2008-03-14 00:28
Nop, men jag rippar av det från MySpace även om kvallen inte är den bästa. Så jag tackar och bugar, som i förra inlägget - det var ingen ironi inblandad :) Allt i världen, nix pix men vad gör man? Kan även instämma med dig gällande Planeten Jorden, grymt skön skiva "Frihetssånger i.." är!
Så galet bra.
www.myspace.com/marcuslarsson
Dette måste vara Planeten Jorden eller? Bra låt förövrigt!
Hej bror
känns som lite tidigt 1900-tal .. föreställer mig bönder som kickar ut den som i videon haha.. sjukt skön, känsla! bless
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Är sångaren engelsman från början? om någon vet.. låter så
AHhh sååå det är Planeten Jorden, tyckte väll jag kände igen det... får nog gräva fram den skivan idag bara för det!
Sångaren är från East-end London, ett galet West Ham-fan, ni ska höra hans cockneyaccent. Det var där han fick sitt urspungliga artistnamn Planeten jorden (planet earth) pga att han ville döda alla människor på hela jorden när han ingick i Westhams firma. Galnare huligan får man leta efter!
/ Zacke
Jag fattar inte varför veckans mp3 inte satsar på hip-hop musik när det är en community runt detta. Det finna tusentals andra sidor där house och jazz är inriktningen så varför inte låta dessa låtar hamna där istället? Man får väl anta att det till en hip-hop community dras folk som i allmänhet lyssnar på hip-hop, eller?
Stora variga K.
Helt klart en kön låt. Hoppas man för höra mer från dessa herrar.
Schierbeck . Hip-hop musik är ju ett luddigt begrepp överhuvudtaget, att kalla det rapmusik är troligtvis mer passande om du ska ge dig in i analytiska banor. Movits är ju något av en hybrid som så många andra svenska rapakter i Sverige. Det skulle väl vara svårt för whoa att följa någon strikt kod som skulle utesluta allt som inte ansågs som "hiphop". Till att börja med, vem ska göra den bedömningen? Sverige som land älskar i alla fall raphybrider; Timbuktu, Adam tensta och nu då Movits, så alla bör väl inse att kategorisera musik inte alltid är det lättaste. Även om boom-bap då kanske anses som mer"hiphop" än något annat, speciellt här på whoa. Att "hiphoppare" ofta har svårt för genreöverskridningar är ganska paradoxalt med tanke på hur allt uppstod, back in da day!
/ Zacke
Låter som om MOVITS har lyssnat en del på timbuk... Det låter riktigt bra, men texten är ganska svag innehållsmässigt, det svänger och man rycks med - en riktig radio-banger skulle jag säga. Props i vilket fall som helst! Big up!
Deep down, below the surface of your town, in the gutters of the underground - that's where i can be found
Som redan sagt är rappen lite enformig och oinspirerad. Man orkar inte lyssna på den riktigt. Men musiken är kalasbra. Diggar verkligen soundet. Bästa veckans på länge. pråpps!
Detta är min vibe, helvete vad fett!
ja, så är det.
Redaktionschef
2008-03-14 19:56
Schierbeck P25 > Precis som Zacke skrev så är det ju ganska luddigt vad som är hiphop och inte. Personligen ser jag det här som hiphop, men valde att benämna det som "rapmusik" på startsidan i och med att jag vet att det är ett känsligt område som absolut går att diskutera/ifrågasätta. Alla har vi våra egna kriterier för vad vi anser är hiphop eller ej.
Men för att svara på din fråga, så tycker jag att vi släpper en del boombap (vilket du verkar anse vara den "korrekta hiphopen") och mer streetrelaterat också. Det finns lite för alla. Tycker det är en ganska bra blandning som det är nu faktiskt om jag ska vara ärlig. Det vi försöker göra med aktuell mp3 är att ge uppmärksamhet till folk som förtjänar det, samtidigt som det är ett ypperligt tillfälle att visa att det finns många olika förgreningar (som bjuder på bra musik) inom hiphop/rap-genren. Personligen anser jag att hiphopsverige har massor med bra musik att bjuda på, men att väldigt få faktiskt får chansen att synas/höras. Just kanske för att de inte väljer att låta som alla andra.
Zacke: Dom analytiska banorna är av litet intresse. Ordbögeri lämnar jag därhän. Den musik som Movitz gör (i denna låt, har inte hört något annat från dom) tycker jag låter mer som någon avtrubbad trubadur skulle kunna sjungit allt ifrån 60-talet och framåt (vilket som synes också är ett par stadiga år innan hip-hoppen kom). Tycker också att artisterna du nämner (Timbuktu och Adam Tensta) rappar tillskillnad från Movits. Att kategorisera musik kan vara svårt, men loggar jag in på en av flera communitys jag är medlem på vars inriktning är hip-hop ligger det förmodligen i mitt intresse att läsa, skriva och lyssna på hip-hop tills dess jag väljer att logga ut. Loggar jag sedan in på ett forum med inriktningen jazz och trubadurer, så kommer jag nog inte höja på ögonbrynen när jag ser Movits på startsidan. Oracle: "Alla har vi våra egna kriterier för vad vi anser är hiphop eller ej." Det är ju därför jag skrev inlägget vettu. "Men för att svara på din fråga, så tycker jag att vi släpper en del boombap (vilket du verkar anse vara den "korrekta hiphopen") och mer streetrelaterat också. Det finns lite för alla." Jag är inte helt på det klara vad som är "boombap" (på tal om att kattegorisera) men det jag tycker är korrekt hip-hop är vad som har igenkänningsfaktor från annan hip-hop musik, mao det gamla vanliga, beat, rap och så. Hurvida det är mer street eller inte bryr jag mig inte ett blint knull om. Sen det hela med att det finns lite för alla tycker inte jag på något sätt är ett posetivt synsätt. På åhlens finns det "lite för alla", samma sak på cdon eller blocket. Denna sida är som ovan nämn inriktad på en viss genre. Att inrikta sig på en genre för att sedan spreta åt alla håll är helt enkelt dålig strategi. "Personligen anser jag att hiphopsverige har massor med bra musik att bjuda på, men att väldigt få faktiskt får chansen att synas/höras. Just kanske för att de inte väljer att låta som alla andra." Om det låter mer som en annan genre så kanske man instället ska uppmana artisten/bandet att söka sig till en annan community/radiostation/tv-kanal för att den/dem ska kunna nå sin framgång. Har inget alls emot Movitz eller förra veckans electrosnöre heller för den delen, men tycker det är synd när communityn går från den genre den från början är tillägnad. Whoa borde göra det den är bra på. Att vara en portal för dom som gillar hip-hop, inte försöka tillgodose tusentals viljor.
Stora variga K.
Redaktionschef
2008-03-14 21:08
Schierbeck P25 > Du missar min poäng ... i och med att jag (och övriga ansvariga admins) har en ganska bred uppfattning om vad hiphop är så tycker vi naturligtvis att vi håller oss inom hiphopgenren i en klar majoritet av fallen. Du tycker dock uppenbarligen att vi inte gör det, därav mitt förra inlägg.
9 av 10 låtar som vi släpper har ju "beat, rap och så"? Förra veckans mp3 var ett undantag ... det var första gången vi släppte något mer elektroniskt på whoa och det lär dröja flera månader innan vi gör ett nytt försök. Andelen rnb och/eller reggae-inslag är även de på ett minimum om vi kollar på mp3-arkivet. Eller är det några andra låtar du syftar på utöver dom här två som släppts dom två senaste veckorna?
Ville mest utrycka mitt missnöje då jag likväl som någon annan är en av alla åsikter och det kan vara bra för admins att få höra dom. Att låtarna håller sig inom genren i majoriteten av fallen har jag inte sagt emot, har sagt att jag tycker dom senaste två inte gör det. Den innan denna var ju helt bortom sans på detta forum. Det spelar mig egentligen ingen större roll vilken låt som hamnar i rampljuset, finns ju ett par andra låtar att tillgå på nätet om man säger så, tycker bara inte om när inriktade sidor ska bredda utbudet för att det ska passa alla. Har ingen ork eller lust att diskutera vidare även om det kanske kan vara en intressant diskussion för någon, ville som sagt bara säga mitt om saken, om detta kanske speglar fler kommande åsikter kanske det kan vara till nytta för communityn.
Stora variga K.
först och främst, va skönt det var att läsa en diskussion med ordnat språk, korrekt stavning, och precisa meningsuppbyggnadet... inte ofta man ser det här på whoa.. vidare så var det en ganska tung låt, men önskar att acapellan hade fått en knopp extra på volymen, texten började ganska intressant, men bull att behöva anstränga sig för att höra orden, så då scrolla jag ner till choys låt istället som är en trogen banger...
House is hiphop on fast forward ..
Coolt! Aldirg hört talas om tidigare men man förtjänas att belönas bara för att välja så sköna namn/titlar som Movits och äppelknyckar jazz vol.1 :-)
´¯`·.¸¸.·´¯`·.¸¸.·´¯`·.¸¸. ><((((º> www.beatheartsblog.com
Oracle: Planeten verkar inte säljas på cdon länge. finns den någon annan stans?
´¯`·.¸¸.·´¯`·.¸¸.·´¯`·.¸¸. ><((((º> www.beatheartsblog.com
Redaktionschef
2008-03-15 13:30
Strömmingen > payperbag records verkar ju ha lagt ned (?) så förmodligen finns den ingenstans att köpa i annat än begagnad form. Jag ska höra med artisterna hur det ligger till.
Hur har jag lyckats missa den här? haha, as fet ju!
Don't!
jag gillar detta som fan oavsett genre/stil musik behöver ingen typ av stämpel för att vara bra. Intresserad av att höra mer ! =)
He said, I write what I see Write to make it right, don't like what I be
Schierback Om alla tänkte som du skulle hiphopen aldrig rört sig förbi Sugarhill. Jag för övrigt tycker att det är grymt uppfriskande att höra hiphop med riktiga instrument.
Riktigt nice låt.
Synd att de flesta som lyssnar på hiphop är lika efterblivet bakåtsträvande som
Schierbeck P25 bara.
Men det är skönt att se att svensk hiphop verkligen frodas och utvecklas åt alla möjliga håll just nu.
Omen22: "Om alla tänkte som du skulle hiphopen aldrig rört sig förbi Sugarhill." Jo. "Jag för övrigt tycker att det är grymt uppfriskande att höra hiphop med riktiga instrument." Jag gillar också instrument.
Stora variga K.
schierback sluta kategorisera, musik är musik dansa och var glad istället för bitter och naiv! Det är ingen idé att försöka sitta och definiera och dra hårfina gränser för vilken musik som hör till vilket fack och sedan sura till när det inte låter som DU vill ha det. Musik är subjektivt så ditt ord blir tyvärr inte lag.
ja, så är det.
så jäävla sköna! älskar "swinget" VILL HÖRA MER!!! GE MIG OM NI HJAR