I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Mark in the park vs. Hip hop Sverige

Svensk Hiphop - Audio & Video

   

2006-11-22 14:48

Mark in the park vs. Hip hop Sverige

Såg precis ett inlägg där någon jämförde pajasen Mark in the park med Snook och Mange Schmidt. Tänkte skriva ett litet inlägg, men det resulterade i detta som ni här nedan. Läs gärna igenom det och säg vad ni tycker. I vilket fall så känns det som det är hög tid att visa vart ni står när "artister" som våran kära Mark in the park dyker upp på TV...


Såg en video med Mark för ett tag sen, och det var något av det mest pinsamma jag sett. Jag har sett och hört många dåliga videos och låtar från svenska artister genom åren, men detta tog priset utan tvekan.


Medans jag tvingade mig själv att se klart skiten så frågade jag mig själv: vem f*n ger Mark in da Park pengar/budget till att göra en video på det låten!?


När det gäller Mance Schmidt så jag all respekt för det han gör.

Erkänner att jag blev förvånad när han släppte "Glassigt".

Efter att det hade varit tyst om honom ett par år så gick han från att släppa sina förra platta (underskattat skiva där han gör egna versioner på svenska över amerikanska klassiker) till att få en dunderhit som verkligen spelades överallt. Om jag inte minns fel så gick det till och med så långt att den kom upp på första platsen av Svensktoppen!


Med hjälp av denna hit så har han släppt ett album, samt fått åka runt och spela på större tillställningar som NRJ in the park osv osv. Detta är kanske inte det jag personligen siktar på som DJ, men jag tycker samtidigt att det är riktigt roligt att se att det fortfarande finns artister här i Sverige som kan tjäna pengar på sin musik. Vet att det är många som tycker att Snook, Mange Schmidt osv osv. Går och säljer sig för att de får till en eller flera hits som går varma på radio och TV.


Snook är ju duktiga rappare - det har dom bevisat både före och efter dom slog igenom. I dagsläget så har dom ju även lärt sig att vad publiken vill ha när dom går betalar för att se en spelning. Man mäker ju att dom även kan få till en hit trots att den inte alls är lika svängig som tex. "Mr Cool".


Mange Schmidt är inte den allra vassaste rapparen jag har hört genom åren. Men detta vet han nog om själv med tanke på all humor och självironi som dyker upp i hans låtar med jämna mellanrum. Hans musik handlar inte om invecklade rimstrukturer och hela den biten. Han gör musik för att underhålla publiken. Det lyckas han ju uppenbarligen med samtidigt som han får grymt mycket respekt av folk som vet vad han gjort innan. Samma människor inser säkert också varför han har blivit så framgångsrik som han har blivit den senaste tiden.


Svensk Hip Hop legat i en svacka under ett par år nu. Det är ingen som köper skivor längre och på grund av detta så vågar inte de stora skivbolagen satsa på nya okända artister längre. Trots detta så har arister som Timbuktu, Looptroop, Medina, Snook, Mange Schmidt och ett fåtal andra artister nått stora framgångar utan att ha någon större skivbolagsbudget bakom sig. Sen har vi ju Petter som det inte gick så bra för rent försäljnignsmässigt under ett par år. Detta har nu vänt och nu har sålt guld med sin senaste singel.

Alla dessa

djsilenceblog.blogspot.com // www.dj-silence.com //