I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Emil Brikha, Månadens artist @ Piratbyråns hemsida

Svensk Hiphop - Audio & Video

2006-04-28 16:28
"Och även om du gör det så vägrar du bara inse det oundvikliga; att tjäna pengar på liveshower *är den enda lösningen"

Skulle det stå... ursäkta.
Anata wa daka baka desu.

2006-04-28 16:48
var inte du och Brodcaster D kompisar förr i tiden?
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Rappare

2006-04-28 21:43
Panchito!
Word säger jag bara!
Pysjunta!
Word säger jag till dig me!

EMIL!
fuck mannen! du lyckas verkligen o reta upp folk!
jag hadde sympati för dig när jag läste din tråd där du bälade om att du inte hadde kompisar osv ,att du satt framför datorn och x-boxen 20 timmar av dyngnet ,men nu fan går du juh alldeles fööör långt!
hur fan kan du påstå att d e rätt o ta någon annans produkt/kreation bara sådär?
mannen jag kommer hem till dig o plockar d jag känner för o plocka ,o försöker du stoppa mig så bankar jag skiten ur dig,bara för att jag tycker d e lättare o fixa det gratis hemma hoss dig änn att gå till affären o köpa skiten!
du everkligen helt jävla blåst juh!
att du skiter i skivbolagen,ja d kan man förstå!
men d e nog snarare så att skivbolagen skiter i dig och gjorde det först innan du började skita i dom!

du snackar om att cashen ligger i spelningarna!
JA det har du helt rätt i,och spelningar får man genom en efterfrågan som kommer av marknadsföring osv.
kom inte o påstå att dina spelningar kan mäta sig me dom som petter o Timbuk eller tillome FRONDA gör!
skulle alla börja dela ut sin musik själva på nätet så hadde fan scenen dött ut o d vet du lika väl som alla vi andra så spela inte dum o arrogant!
sen snackar du om att du hustlar dina lover på olika jobb o grejer!
vad jag har förstått så har du vissa jobb som DJ osså,eller??
därhar vi något av det sjukaste av allt du står för,i det du säger o det du lever på! du tycker allså d e rätt o tjäna pengar på andras musik som du har "tagit" gratis för att det var enklare?
fan va fett d skulle vara o boka dig till en spelning där du ska dj'a o sen när du vill ha betalt så bara säga pass "det e enklare så för mig"

fattar inte hur fan du tänker allså
men d e lite av din mission här, att provucera folk!

ma du e helt jävla körd i huvet mannen!
gör va fan du vill men du ska inte komma o säga till folk vad dom ska göra!
byt bransh hahahaha vem fan e du för att säga -passar det inte dig att jag snor av dig så jobba på mc donalds.

du e en misslyckad mc som ingen ville ha o göra me ,just för att dom inte skulle kunna tjäna något på dig ,inte du heller för den delen därför ger du bort din musik som visitkort o slänger den i huvet på nyinflyttade tjejer i din trappa.... paahhh du e fan skratt retande!

jag har inte väst mycket för skivbolag då dom har blåst mig riktigt ordentligt! men inte fan står jag o pekar finger åt dom som får mat på bordet av dom!
jag e så RAK att du blir SNE!

2006-04-28 22:29
Jag trampar på många ömma tår här ser jag.

Här är några enkla sanningar ni kan ta del av.

Ni laddar med största sannolikhet ner musik i större utsträckning än vad jag gör. Jag är ganska säker på att ALLA ni som klagar och ojjar er, laddar ner musik så kasta inte sten i glashus, även om ni samtidigt som ni skriker "Jag står i ett glashus, men jag fortsätter kasta ändå, för det är inte lika farligt eftersom jag skriker att det inte är okej, men gör det ändå!!"

Jag lyssnar inte ens på musik, förutom de sällsynta tillfällen då jag dammsuger, städar och diskar... och även då lyssnar jag på webradio. Mp3spelaren har jag med mig till gymet iofs och där har jag några grymma dj-sessions med Dereck May... det är på den nivån min mp3konsumption är.

Hade skivan jag laddar ner inte funnits som mp3 så hade jag ändå inte köpt skivan. Så det enda artisten vinner genom att stänga ner mp3kulturen är att artisten begränsar sin spridning. Hade skivan funnits som betalmp3... jo tack, det hade jag gillat mycket bättre. Men MP3industrin, som ekonomisk företeelse är fortfarande i sin linda... men det kommer.

Ni kan skrika er hesa om att råna, bryta sig in, misshandla osv, det förändrar inte faktumet att multimedia/musik står inför ett hinder som måste övervinnas. Precis på samma sätt som när kasetten kom och alla var livrädda för att ingen skulle köpa musik när folk kunde kopiera band. Samma sak med CD när CD-r skivor kom och nu är det samma sak med MP3. Ni kan aldrig stoppa utvecklingen, bara anpassa er till den.

Genom att satsa mer på betal-mp3or och kryptering av dom, så att mp3n ökar i värde och status... så skapar man igen en spiral av tillgång och efterfrågan. Som det ser ut idag så kan man inte ens på laglig väg, om man skulle vilja, få tag på mp3or från alla större artister i världen. Bara det visar hur bakåtsträvande skivbolag och artisterna är.

Ingen kan stoppa framtiden och utvecklingen, men man kan hjälpa att forma den.

Fotnot, eller noteringar: Jag är ingen MC och jag har aldrig skickat ett demo till ett skivbolag och jag är inte rädd för någon av er så sluta med era löjliga personangrepp. Ni visar bara hur obegåvade/omogna/oförmögna ni är genom att inte kunna föra en saklig diskussion. Att ni själva är en del av den skaran av nerladdare gör det hela ännu mer obegåvat och till slut sitter man bara och gäspar. Så rensa munnen, eller fingrarna eller vad det är och prata som normala, vuxna människor, annars kommer jag och dödar era WoW-karaktärer.

http://www.LQP.se - The Portal To Self (ehm, myself, that is)
Rappare

2006-04-28 22:39
emil!
du e fan den mest pantade som finns här inne!
du försöker vända hela discutionen till din fördel nu!
men lille vänn!
ingen har någonsin påstått här i denna tråden att dom INTE laddar ner,så ditt snack om att kasta glas i glashus faller där!
ingen har snackat om råna ,misshandla osv förutom att jag gav ett exempel på ditt fuckt up uttalande om att "det är lättare så"
att hela musik marknade måste anpassa sig e d ingen som har sagt emot!
däremot så has det sagt en hel jävla del (som du inte tycks fatta ,eller försöker komma undan/runt) ang att du pekar finger på folk! och att det e rätt o göra något som e olagligt!
du om någon din lilla moral nisse borde inse vad som e rätt o vad som e fel!
jag påstår inte på något sätt att jag står på den rätta sidan,men inte fan försvarar jag det me att passar det inte så får dom byta bransh!
sluta spela idiot o vända på grejer för att det ska passa dig,jag vet atv du e van o lura folk här på whoa så att du får rätt genom att vrida o vända på grejer ,men håll dig till ämnet som det gäller!
eller ska du hoppa äver till mina stav fel nu?? bara för o slippa undan o få rätt?

2006-04-28 22:43
the real tico: Jag behöver inte spela idiot, du fyller den kvoten bra själv. Och, det är sten man kastar i glashus, inte glas. Ska jag hålla mig till ämnet? Läs igenom ditt förra inlägg igen din dumma,... gås.
Rappare

2006-04-28 23:10
hahahaha
se jag fick mitt bekräfftat!
du e en ...gås som du själv kallar det,du trampar dig själv på tårna din page!
jag kan säkerligen uppfylla idiot kvoten o jag står för det!
det lägsta en mäniska kan sjunka e å inte kunna stå för något när man har fel vilket du har så inihelvetes mycket i!
tack för en ingetledande konvesation!
du fattar tydligen inte ändå!
men en moral nisse som du borde ändå kunna skilja på rätt o fel!
men .......

Rappare

2006-04-28 23:11
eller ska du hoppa äver till mina stav fel nu??
jag sa juh just vad du skulle göra,att jag tog fel på stav fel o ordspråk som jag skrev fel ser jag ingen skillnad på
looser!

2006-04-29 00:44
Emil:

Det jag gillar med dig du har en klockren argumentationsteknik.
Håller inte med dig i allt du säger men att folk lipar över att du borde ha kunnat försörja dig på din musik om du hade talang är ju helt av banan....finns väldigt många med talang som inte kan leva på sin musik. Sverige är ju inte direkt ett land där det är lätt att leva på sin musik. Det kryllar varken av spelställen eller skivköpare.

Håller med dig helt i att skivbolag måste tänka i nya banor vilket på ett sätt är jävligt bra då många bara suttit bakom sina skrivbord o håvat in cash.

Det negativa är ju att artister m.m inte kan få studiotid betald + att många bolag ej vågar satsa på de mindre artisterna fast samtidigt skapas nya bolag av artister/bokare m.m som är nytänkande. Om 5 år har vi säkert en bra lösning där folk verkligen får in mer pengar på mp3:or o.s.v. Just nu är ju skivbranschen i upprorsstämning men om några år har man säkerligen övervunnit detta hinder.

Sjukt att du ej lyssnar på musik när du skapar själv....riktigt skumt men intressant.

http://www.alleycat.se-- http://www.showdowngbg,se -- http://www.jonk.se -- http://www.myspace.com/perfektklubb -- http://www.myspace.com/belsepub

2006-04-29 01:08
Jonk: Jag försöker bara vara saklig och liksom utveckla en diskussion framåt istället för att sitta och hävda min sanning som den totala och universala. Det är inte andra människors brist på medhållning som stör mig utan nivån det läggs på med personangrepp osv.

Nåväl, angående det du säger så stämmer det ju. Det viktiga är bara att man tänker framåt, att man utvecklas och går framåt. Bakåtsträvare som försöker förbjuda mp3nerladdning kommer gå samma öde till mötes som de som var emot CD-r och band innan det.

Att jag inte lyssnar på musik finner jag själv lite underligt. Jag bara slutade, för typ 10 år sen och upplevde det mest som ett störande moment om jag ska göra något som kräver någon form av intelligent tankeverksamhet. Sen om det beror på bristande simultankapacitet eller vad det är vetitusan, men jag gillar inte höra samma låt flera gånger, när jag känner igen den vill jag inte höra längre. Det är samma sak med litteratur. Jag avskyr att läsa, men älskar att skriva.
Rappare

2006-04-29 18:03
Jonk P27

det är ingen som har lipat äver att han borde kunnat försörja sig på sin musik om han hadde haft talang.
emil!
jag e själv FÖR mp3 och en fri musik marknad,och e totalt emot skivbolagens monopol på marknaden!
men jag försöker inte rättfärdiga något som e fel!
jag står för att jag gör något som e fel om d e fel,och säger inte att det är rätt för att det passar mig.
e det fel så e det fel,fast jag skiter i det o gör vad jag själv vill.
att man måste se framåt o inte sträva bakåt e jag helt o hållet me på,men det innebär inte att jag säger till personer vad dom SKA göra och inte göra.
jag tror inte alls att mp3 och fri nerladdning kommer döda branshen,utan tvärt om! monopolet på den kommer göra det!
men tills dess........
va e det du snackar om personanngrepp?

2006-04-29 20:15
du e en misslyckad mc som ingen ville ha o göra me ,just för att dom inte skulle kunna tjäna något på dig ,inte du heller för den delen därför ger du bort din musik som visitkort o slänger den i huvet på nyinflyttade tjejer i din trapp

haha det absolut roligaste jag har läst på länge. snyggt tico.
:D

emil, du är en hycklare, synd att du inte fattar det själv bara.
din argumentationsteknik är förträfflig, du skulle kunna bli politiker, för du ljuger, vänder och vrider på ord, undviker frågor, byter ämnen osv.

men du har fel, tyvärr lönar det sig inte att diskutera detta med dig för då kommer du skriva att skivindustrin är gay, mp3 är toppen och att Broadcaster playade dig. (vilket, liksom allt annat du skriver, inte har någonting med diskussionen att göra).

du har fel.
kram!
Not a follower, so Twitter has never been an option.

2006-04-29 23:44
På tal om argumentationsteknik så är det intressant att alla era argument kan reduceras till ett enda litet krigsrop: "Du har fel!"

Ja när ni säger det på det sättet känner jag mig (försök använd en sarkastisk ton i huvudet när du läser de två sista orden för dig själv...) verkligen övertygad.

2006-04-30 11:41
Tycker de andra har sammanfattat det rätt bra.
Du har fel i och med att det faktiskt är olagligt,
(det behövs inte mer argumentation kring det ämnet, för det är så, svart på vitt)
men du har samtidigt en mycket bra poäng i och med att du säger att man måste anpassa sig efter marknaden.

Tyvärr rättfärdigar det inte att man ska ladda ner skivor, för det är, som sagt 1000 gånger, olagligt.

Peace

2006-04-30 11:47
teambanan: Det känns som en dålig ståndpunkt att hävda att det är fel för att det är olagligt, när man själv gör precis det olagliga. Om handling talar högre än ord så är det ju handlingen som definierar vem DU är... och om du är den som laddar ner, och sen bara pratar om att det är olagligt... Ja, det är ju ungefär som att vara emot köttindustrin, men gå till McDonalds.

2006-04-30 12:09
För det första känner du inte mig, så ta inte för givet att jag tankar musik.

Jag har varken DC eller torrentbytes på min dator, så det jag tankar är lagligt från internetsidor. Mycket myspace med andra ord ;)

Hursomhelst, den är diskussionen handlar inte om mig, utan om att du rättfärdigar något som i grund och botten är olagligt, vilket du är väldigt duktig på att motbevisa när du alltid blandar in en liknelse som är helt felaktig.

Det du gör är det här:
Det är olagligt att gå till McDonalds och du påpekar att det är olagligt att gå McDonalds, sen ändå pekar du på folk och säger att de borde till McDonalds för att många andra går dit OCH SEN EFTER DET rättfärdigar du det hela för andra som också går till McDonalds men vet att det är olagligt och inte försöker peka på andra att göra samma sak.

Längsta meningen jag skrivit i mitt liv tror jag.
Hoppas du förstår. Jag är helt på din sida ang. att man måste tänka i nya banor, främst som artist när det gäller att marknadsföra sig, spela live och släppa grejer.

Så du har en jättebra poäng som du tar upp,
men som sagt om man följer Sveriges rikes lag, så är det olagligt att upphovsrättskyddad musik och det är fel.

2006-04-30 12:28
teambanan: McDonaldsexemplet visar hur dom resonerar, hycklar. Att de klagar på att folk laddar ner och säger att det är olagligt, men gör det själva.

2006-04-30 16:39
I det här fallet klagar de inte på att folk laddar ner - utan att du rättfärdigar det, fastän det är olagligt..

Läser du inte vad som skrivs?

2006-04-30 16:45
Teambanan: Hur är det på något sätt bättre? De rättfärdigar det ju genom sina handlingar, spelar väl ingen roll hur mycket de säger att det är fel... om de ändå gör det. Deras handlingar talar klarspråk.

2006-04-30 16:56
Menar du att ni är lika goda kålsupare allihop, eller säger du att "de" är värre än du?

2006-04-30 17:00
Jag hycklar åtminstone inte, men jovisst, det förstnämnda då.

2006-04-30 17:08
det bästa vore om emil brikha var med i large money!
Devil McDoom - http://www.twitter.com/doomsthlm

2006-04-30 17:17
Ja! Jag har alltid velat colaba med dom.
Rappare

2006-04-30 23:37
emil !
nu vänder du på allt igen för att det ska passa dig!

inge har nekat att dom gör fel i o ladda ner o defenitivt inte nekat att dom laddar ner.
grejen allt handalar om e att du tycker d e rätt o sno fårn andra! o d e fel men du vill få det till rätt fast lagen säger något annat!
jag har sagt o erkänt att jag själv laddar men jag säger inte att det är rätt!! och jag upprepar det en gång till för att se om du får in det i ditt huve!
Jag e inte emot mp3 o en fri musik marknad o e helt me på patt marknaden måtse napassa sig!
men du tycker d e rätt o sno andras grejer som dom har astt ett pris på,men d e lättare för dig o sno det o därför tycker du det är rätt!''

alut VRIDA O VÄNDA PÅ GREJER O HÅLL DIG TILL ÄMNET O BYTA INTE SOM OM DU VORE EN SNOR UNGE SOM KNASTAT PÅ NÅGOT O KOMMER ME SHIIIT VILKET FINT VÄDER D E IDAG(FAST DET REGNAR)

2006-05-02 13:44
Emil: Jag förstår hur du tänker men jag hoppas du har fel.. Jag vet inte vilken väg musikbranschen kan ta i framtiden men kommer det vara betalmp3an som är den nya vinyl/cd-skivan så blir jag jävligt ledsen.. Personligen kan jag inte tänka mig att betala för en mp3a utan söker då hellre andra vägar att köpa musik.. inte pga ljudkvalite eller nåt sånt utan bara att det känns så tråkigt instängt. Jag älskar skivbutiker och skivor!

Jag laddar hem en del musik och justifierar väl det i mina egna ögon med att jag också köper mycket skivor.. Hemladdning är för mig ungefär som att stå några timmar i skivbutiken och lyssna på nya skivor, för att komma fram till vilka som är värda mina kronor, vilket jag gjorde rätt ofta förr..

Jag tycker det mestadels är rätt kul om folk rippar musiken jag gör själv och släpper över dc eller dylikt men det kan ju också bero på att jag inte är beroende av några skivintäkter för att sätta mat på bordet.. För att gå tillbaka till psyjuntas tankegång så spelar det för mig ingen roll om du snor några bananer av mig, för äppleexporten är vad jag tjänar min brödföda på.. Om man dock enbart säljer bananer, och alla väljer att stjäla bananerna jag plockat, tvättat och presenterat, så skulle jag nog tänka rätt annorlunda.
| Axel | Xeilon Productions | Laxmacka Crew | DJ Yxmördarn
| www.xeilon.com | www.mofetajerre.se | www.ismen.se

2006-05-02 14:23
Emil
"Ni laddar med största sannolikhet ner musik i större utsträckning än vad jag gör. Jag är ganska säker på att ALLA ni som klagar och ojjar er, laddar ner musik"
-Onödig anklagelse mot dem man diskuterar med...

"Jag insåg snabbt att det inte finns pengar i skivindustrin i Sverige och satsade de få korten jag hade på liveshower. Det har jag tjänar en hel del pengar på och CD skivorna som jag jobbar hårt för att spela in då? Jo, dom fungerar ungefär som visitkort, som jag ger eller säljer till folk som vill stötta mig... för att visa en sammanfattad ungefärlig bild av vad jag är för typ av artist, och det leder förhoppningsvis till fler spelningar."
-Men man kan väl satsa på liveshower lika mycket fastän man är en artist som ger ut sina skivor som vanliga skivor i skivbutiker via ett bolag. Looptroop drar hem i alla fall största delen av sina cash via livespelningar, och de säljer sina skivor vid varje spelning, lämnar diverse "visitkort" för spridning och har alltid slutsålda konserter här i Finland. Ändå så säljer de garanterat fler skivor på grund av att de ger ut skivorna på det sätt du fördömer.

Word till Xeilon annars!
Hälsningar från Finland:
www.johankvarnstrom.com

2006-05-02 15:51
lite lustigt

2006-05-02 16:35
Dogge behöver inte oroa sig. Han får gratis cyklar hos Elgiganten.
Rappare

2006-05-06 12:42
där har du ! annpassa sig va?? expressen.se

Rappare

2006-05-06 12:42
du kan juh jobba 1 år på mc donadls gratis ytan o tjäna en kr o se hur kul d e !