Ladda ner Video: Iron African-Heat
Efter en rad demosläpp flyttade han på våren 1999 till New York för att pröva på sin lycka på den hårdaste hip hop scenen vi känner till. På Sommaren -99 hade Iron, som då kallade sig Shiny Dayz redan fått ett skivkontrakt och kunde börja göra sina första inspelningar i Fast Foward Studios - en av New Yorks populäraste studios. År 2000 kom första singeln ”720 degrees” som distrubuterades av det nu nerlagda Buds Distribution. Singeln fick bra respons och spelades på radio av den legendariske Bobbito samt togs med på en rad mixtapes av bl. andra Dj Opal från Ughh.com, Dj Black Panther från Third Earth Music och Dj Ese från Def Jux... Mer info om Iron African finns på: www.dj-silence.com där man nu även kan ladda ner videon till låten "Heat".
djsilenceblog.blogspot.com // www.dj-silence.com //
Gah...Iron African är kass. Dessutom bajtar han mig. "Hip hop is dead, so I'm a damn zombie" -Iron African, Heat. "Hip hop is dead, and I'm hunting for zombies" -Fleppo II, Kill Hiphoppers.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Måvahänt, men faktum kvarstår att jag tycker att Iron African är en usel textförfattare och att jag lade raden "Hip hop is dead, and I'm hunting for zombies" ett bra tag före honom.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
iron african/shiny dayz är tung tro dock inte att han hört dig fleppo eller har han?! finns många exempel på när folk hittar på snarlika rim utan att sno o veta om den andra, väldigt vanligt...
www.illizit.com www.myspace.com/mayornas http://youtube.com/v/ww.youtube. www.dj-silence.com www.obnoxiuz.com www.ricowon.com www.hoova.se www.liveammo.se
mayornas: Antagligen har han inte hört mig, men jag utesluter det inte, då just låten "kill hiphoppers" har fått rätt skaplig spridning över nätet, har jag fått höra, så helt omöjligt är det inte.
fleppo: vem vet?! tror dock ej folk i hans kaliber snor, skit samma... all lycka till honom o dig fred...
www.illizit.com www.myspace.com/mayornas http://youtube.com/v/ww.youtube. www.dj-silence.com www.obnoxiuz.com www.ricowon.com www.hoova.se www.liveammo.se
check unofficial videon på hemsidan!
NBS - Nothin' But Skillz
Tee is on fire!!hahaha Nice video!peez
Fleppo2 P18 lägg upp en länk till låten så får vi höra vad du har att komma med.
NUCCA P21 visste att du skulle gilla detta.. hehe
Fleppo2 P18 gå läg dig du har inget på IRON han e tung sluta jidra
Så här säger
Fleppo2 P18 om sitt uttalande om att han är bättre än Iron African:
"Jag är inte en sån som anser att man måste vara bättre själv för att säga att någon i en högre prisklass är dålig. Han är överskattad, är vad jag menar. Men visst, skulle han dissa mig, så skulle jag nog kunna knäcka honom rätt lätt i dagsläget om jag tänker efter;)"
Här är för övrigt låten som han påstår att Iron har baitat...
Fleppo ll - Kill Hiphoppers
Dj_Silence: Duktigt att citera mig ur kontext och få det att verka som att jag påstår att jag anser mig bättre än Iron. Det gör jag inte. Iaf inte ljudmässigt. Bara att jag säkert skulle kunna knäcka honom textmässigt idag. Men knappast på den tiden då jag gjorde den där låten.
Fleppo2 P18 vill inte få det att verka på ett eller annat sätt... tycker det var roligt att höra hur du resonerar i hur du skulle kunna knäcka en utav Sveriges absolut vassaste emcees...
Dj_Silence: Än har han inte visat prov på att vara någon vass emcee i mina öron. Trista, förutsägbara texter och trist mtv-gangster-attityd. Jag anser mig inte själv vara någon vidare bra emcee, men Iron verkar inte så svår att knäcka oavsett vem man är. Kanske på freestylebattle om man heter Fleppo II, med tanke på att jag är riktigt kass på freestyle, men i annat fall lär det inte vara så svårt. Tror nog att de flesta kan knäcka Iron African, faktiskt.
Konstigt att Fleppo2 är och svammlar. Tycker videon va fet, det lät professionellt. Inte min stil dock.
www.myspace.com/rizzle4fz
Fleppo2 P18 som jag sa till dig tidigare - lycka till i framtiden...
rizzle P17 man kan inte gilla allt, men skönt att se du har god smak för kvalité i vilket fall!
Fleppo2 P18 sluta hata de e precis såna som du som gör en jävligt trött på den här svenska hip hop scenen SHUT THE FUCK UP! sluta hata man behöver ej gilla det men sluta jidra om vem han e och vad han gör om han e gangster eller inte han gör nåt vad gör du jo snackar en massa shit Shut the Fuck up gå sug din mammas bröst eller nått
Hataren du gör själ för ditt namn ser jag...
Foudaz: Jag hatar inte. Jag säger bara att detta inte är min definition av bra musik. Det här låter precis som all fabrikat-rap på MTV. Funkar säkert på dansgolvet, men väcker inte en tanke någonstans. Dj__Silence: Det finns en skillnad mellan hatare och såna som helt enkelt inte tycker om. Användaren som kallar sig själv "Hataren" har inte uttryckt något hat i denna tråd. Han gav rättfärdig och välplacerad kritik. Iron African låter faktiskt exakt lika på alla sina låtar, och han har lika intelligenta texter som vilken MTV-rappare som helst. Det finns inget som kan tolkas som hat i en sådan observation. Det är endast en observation.
Tjack_Norris: Jag jämför inte mig med Iron. Jag jämför Iron med alla, och den åsikt jag bildar av denna observation är att Iron är kass, och att han säkert inte skulle kunna knäcka i stort sett någon (och då inte ens mig, trots att jag inte har 'skills'). Håller inte Iron African med, så får han väl ta och testa.
ECKL1: Klart som fan att han är tyngre, men knappast någon höjdare på att skriva texter.
Jag tyckte om låten! Videon va sådär, men verkligen helt ok! Däremot måste jag hålla med Fleppo att det låter som det mesta som spelas på MTV. Men jag är en sucker för det som spelas på MTV därför diggade jag låten ;) Iron är en bra rappare bara det att han inriktat sig på det amerikanska clubsoundet vilket gör att det låter som allt annat.
Married to the money, fuck the world, that's adultery
ECKL1: Allt som krävs för att kunna rappa är en röst och taktkänsla. Det som krävs för att kunna skriva bra texter är finurlighet eller åtminstone ett kreativt sinne. Det finns inget kreativt eller finurligt i Irons texter, och jag tror därför att det inte är så svårt att skriva knäckande svar på eventuella försök till dissar han skulle kläcka ur sig om han försökte. Därav mitt påstående att jag rent hypotetiskt skulle kunna knäcka honom lätt om han rent hypotetiskt fick för sig att rent hypotetiskt försöka dissa mig (vilket han realistiskt sett inte kommer att göra; därav det hypotetiska). Kort och gott: Han är en enkel match, rent hypotetiskt.
Fleppo2 P18okok nu räcker det du har sagt ditt läg ner du gillar det ej eller vad du nu tycker gå sug mammas bröst nu tyst
Foudaz: Slappna av lite, så är du bussig. Jag har inte hetsat upp mig. Jag har uttalat min åsikt och försvarat den genom att svara på frågor och påståenden, utan att ta till personangrepp eller ens tvinga någon att hålla med mig. Kan du vara så trevlig och följa mitt exempel och låta bli att ta till personangrepp? Slappna av. Jag har inte gjort dig någonting. Måste du gå och bli offensiv bara för att jag inte gillar din favoritrappare? Visst, du får gärna gilla honom, men låt mig tycka annorlunda. Vad i hela friden har ammning med någonting att göra?
Hataren "Jag hade rätt angånde det jag sa, du har fakta fel i din artikel antigen har du fått fel information eller något liknande." Vilken artikel? Du menar kanske biografin som jag la upp som nyhet? Den kan jag inte styra över. Det är Iron själv som har skickat den, och vad exakt är det som inte stämmer i den? Fleppo2 P18 "Allt som krävs för att kunna rappa är en röst och taktkänsla." Tror säker många håller med mig om att det krävs lite mer än så... Nu börjar man ju förstå vad du för slags "artist". Du sitter och analyserar sönder allt du hör. Varför inte bara slänga ihop en låt som bevisar att du faktiskt är bättre än Iron African.
Allt har varit skitsnack i tråden tills "Varför inte bara slänga ihop en låt som bevisar att du faktiskt är bättre än Iron African."
Follow the dao, right about....NOW!
Dj_Silence: Återigen: Jag har inte sagt att jag definitivt kan göra en bättre låt än Iron African, men jag kan lätt skriva en finurligare text , och det har jag många gånger gjort, på svenska, och det kommer att ske många gånger till. På engelska vet jag inte, eftersom jag inte huvudsakligen rappar på engelska, och en "bättre låt" beror på vad man har för syn på vad en bra låt är. Jag kan nog definitivt inte göra en mer effektiv poplåt än Iron, då det inte är vad jag pysslar med. RaubinRäp: Hiphop är död. Jag lever. >;)
Fleppo2 P18 skriv en bättre text då. sen spelar du in det på ett beat. efter det så spelar du in en video, och så lägger du upp hela kalaset på nätet så vi får se vad du har att komma med.
Dj_Silence: Ok. Inga problem. Men det kan ta ett tag, eftersom jag är inne i en torrperiod just nu, och är mest inriktad på att skriva en bok, men så fort jag återupptar textskrivandet (och filmandet också, för den delen), så sätter jag igång. Jag kan säga till dig när jag är klar:P
Fleppo2 P18 det kommer nog bli bra... ECKL1 kunde inte sagt det bättre själv...
Fleppo2 P18 kolla nu har du tor period också hahahah om du ej kan göra det själv och har en massa bortförklaringar då e du inte ens nära att vara en mc på bra eller dålig dag ska du kuna spota när och var som helst och det värkar att du ej kan det ! Men de kan jag hahahaha plus iron och några till så bevisa nu vad du går för allt ditt snack walk what you talk!! Fridens till alla hahahaha
Foudaz: Jag är ingen MC. Jag är en hobbyrappare. Jag är egentligen författare, och du vet hur författare är när det kommer till att vara aktiv. Du kan ju försöka ta och skriva en bok och skriva låtar samtidigt. Det är inte lätt, kan jag lova dig. Jag prioriterar helt enkelt boken över textskrivandet. Jag skulle säkert kunna lägga ifrån mig boken och skriva en massa låtar, men jag vill helst bli klar med den här boken innan jag återupptar rimmandet på heltid. Men jo, jag har en del låtar på lager som jag tänker spela in, men inte nu. En del saker komplicerar situationen.
Fleppo2 P18 a du bortförklaringar har du skriv din bok du de e nog bäst så! and have a nice day! Fridens
heat når inte stay awake's nivå eller nån av låtarna som va med på Swedish Rap Is Dead ep'n! that shit is straight fiiiiiire!! keep it up! bucka! bucka!
fleppo wtf mayn! sen när blev hiphop enbart bra om texten var finurlig? hiphop is still music mayn. texten ska ha ett syfte visst, visst Iron African skriver inte som du o dina polae i audioforumet. men killen flyter bättre än er och vet hur man gör en bra låt, och inte bara en bra text! step your shit up!
fcuk spleling
Antwan: wtf mayn på dig själv... Sen när blev hiphop någonting överhuvudtaget? Var god ge mig en exakt definition av ordet hiphop. Ring mig om några år, när du kommit fram till en obestridbar definition som alla kan hålla med om. Tills dess tänker jag fortsätta inbilla mig att hiphop är ett ord som saknar innebörd.
ECKL1: Gå fram till en graffitimålare och säg att hiphop är synonymt med musik, så får vi se om han/hon håller med dig. Och all musik är väl inte hiphop? Eller?
ECKL1: Jag frågade inte efter vad hiphop "också" är. Jag frågade efter en exakt definition av allt vad hiphop är, och "musik" är knappast en exakt defintion av allt vad hiphop är. Återkom när du har en exakt definition som innefattar allt vad hiphop är och utesluter allt som inte är hiphop. Tills dess tänker jag fortsätta inbilla mig att hiphop är ett så löst uttryck att det inte går att avgöra vad som är och inte är hiphop.
Fleppo2 P18> Din låt var skön! Skit i vad alla "over-your-head"-tuffa whoa-eliter säger
Jag tycker att Shiny Dayz var ett softare namn än Iron African. Videon som består av ett garage, en sjysst brud, några snubbar och en hyrbil är rätt tråkig. Dock var det en nice men ganska intetsägande låt med riktigt tight produktion och skönt flow på rappen. Yuh.
Well it ain't no use to sit and wonder why babe, given you don't know by now...
Han kan vara bra nog att släppa en skiva, göra videos och kanske till och med fixa några gigs lite här och där men kom igen nu damer och herrar, lyssna noga på texterna. Fleppo har rätt: Vem som helst kunde ha gjort det där. Han har varit överskattad sen dag ett, det är nog hans attityd som hjälper musiken. Riktiga skills väntar jag fortfarande på, snubben verkar okej men jag är fortfarande inte övertygad. Är Iron Afrikan tight så är: Chords, Glaciuz, Promoe mfl GUDAR.
ich lebe fur hiphop
Hataren "hursomhelst så är låten nice som han gjorde videon till, videon var helt ok, growin pains var riktigt heta för sin tid..." där ser man! med dessa kommentarer tar jag tillbaka det jag sa om att du gjorde själ för ditt namn... istället måste jag erkänna att du har bra smak mayn! :) Foudaz P1 gött att du håller ställningarna i den här tråden när jag är borta! Antwan P19 & That_Homie P18 Tack! kunde inte sagt det bättre själv.... xpertize P19 det är precis en sån person som dig som man vill ha åsikter av! bra kritik måste jag säga...
tuuuung
Dj_Silence: Jag förstår inte hur du kan kalla "Shut the Fuck up gå sug din mammas bröst eller nått" för att hålla ställningarna.
videon SOOG pung typ rappa framfor en hummer wow respekt!! sen sa kom tillagg laten som var enu mer piss rappa framfor faljar reffen sog rappen var JUST AIGHT!! inte det dar speciella!! inget ISH
Fleppo2 P18 eftersom jag känner foudaz så vet jag att han driver med dig när han säger såna grejer. så lite roligt är det allt att se hur illa du tar vid dig när han skriver såna grejer... lägg ner o kom med en låt som bevisar att du är så bra som du själv säger att du är!
Dj_Silence: Tar illa vid mig? Jag tycker mest det är löjligt. Jag proddar beats varje dag. Texter skriver jag inte så mycket nuförtiden, men det förekommer. Dock tänker jag inte slänga upp all skit jag gör på internet bara för ett sketet argument. Du får vänta som alla andra. :P Men jag tror fortfarande inte du fattat vad jag menar. Det jag säger är inte att jag är bättre på att göra låtar än Iron (vilket bevisligen är en smaksak). Det jag säger är att jag är övertygad om att jag hypotetiskt sett skulle kunna knäcka honom lätt som en plätt om han dissade mig (vilket han inte kommer att göra, så det är skitsamma). Men visst, om du är heltänd på att höra Iron African knäcka mig, så får du väl be honom göra det, men jag tror inte han skulle lyckas.
Fleppo2 P18 där tog energin från mig slut... orkar inte mer nu. lycka till med din bok o allt det där.