I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Whoa rekommenderar: Klassisk och sällsynt hiphop till vrakpriser

Svensk Hiphop - Allmänt

   
Redaktionschef

2012-03-01 05:42

Whoa rekommenderar: Klassisk och sällsynt hiphop till vrakpriser



Från Whoa-bloggen:

Föddes du på 80-talet eller tidigare? Då är du förmodligen precis som mig, en av dem som spenderade timme efter timme i den lokala skivbutiken, bläddrandes igenom mer eller mindre samma sortiment om och om igen i förhoppning om “den där nya skivan”. När du inte hittade något valde du istället att stanna kvar och lyssna på någon gammal klassiker på plats direkt i butiken eller övertalade personalen att beställa hem det där åtråvärda guldkornet via deras mystiska superkontakter på andra sidan Atlanten. Vem saknar inte den tiden?

Idag är cd-skivan precis som lp-skivan ett utdöende medium och en annan har anpassat sig med tiden. Den digitala musiken dominerar och streamingtjänster som Spotify har givit tillgängligheten ett nytt ansikte, på gott och ont. Mycket har givetvis blivit till det bättre men någonstans på vägen kan man som 80-talist ändå inte låta bli att sakna den där gamla, svunna magiska stämningen, som det är så svårt att sätta fingret på. Det är helt enkelt något speciellt med att faktiskt hålla någonting fysisk i handen (nej, att stirra på en display eller dataskärm är inte samma sak), samtidigt som spänningen och nostalgin i att bläddra bland skivbackar och skivhyllor inte får underskattas. Det gäller även att komma ihåg att det var genom just skivbutikerna som alla konsumenter var tvungna att gå (innan internet kom/etablerade sig) för att få tag i musik på den här tiden, vare sig ny eller gammal. Det blev en naturlig knutpunkt både för att upptäcka plattor och träffa likasinnade. Går det att hitta tillbaka till den feel good-känslan år 2012? När det knappt ens finns kvar några skivaffärer längre?

Som gammal skivsamlare kände jag mig länge ganska uppgiven kring detta faktum, tills jag insåg att jag letat ganska mycket på fel platser. Denna veckans Whoa rekommenderar väljer därför att tipsa om ett typ av ställe som oförtjänt nog glöms bort av många. Det finns nämligen flertalet affärer i Sverige där du kan fynda både svensk och utländsk hiphop till vrakpriser á 10-20 kr styck. Låt oss rikta ljuset mot second hand-butikerna och deras alldeles för ofta förbisedda musikavdelningar!

Kedjor som Myrorna och Stadsmissionen står inte bara upp för den lilla människan och de som har det svårt i samhället, de har även ett utbud av föremål – till oförskämt låga priser – som ständigt byts ut och/eller växer. Däribland mängder av cds (och ibland också lps) som blivit skänkta till dem av privatpersoner i samband med sådant som flytt, utrymmesbrist m.m. Ett grymt komplement till de skivbutiker som – trots kniven på strupen – lever kvar och säljer begagnad musik. Under dagen fyndade undertecknad exempelvis Mange Schmidts klassiska Greatest Hits och Addis Black Widows debut The Battle of Adwa (som släpptes på kvalitetsbolaget Breakin Bread Records) under en sväng till Myrorna i Ropsten (Stockholm) och under gårdagen köptes Just Ds Plast och Blues Samhällstjänst i motsvarande butik på Götgatan i innerstaden. Två shoppingrundor som inte bara tillgodoser ett sedan länge uppdämt Diggin In The Crates-behov men som också får ett gammalt hiphophjärta att göra en och annan frivolt igen.

Så, vad väntar du på? Kolla in närmaste second hand-butik och passa samtidigt på och kom ut i det stärkande vårvädret.


Myrornas butiker
Stadsmissionens butiker


Föredrar du mp3or framför fysiska exemplar? Kolla i så fall in våra digitala avdelningar veckans mp3, netplay-arkivet och guldgruvan-arkivet här!


Oracle aka HipHop-Oraklet | Whoa-Crew 2000-2013|
I januari 2014 lägger vi ned Whoa. Tack för de här åren!