I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Anledningen till varför 99% av er aldrig kommer lyckas med musiken...

Svensk Hiphop - Allmänt

   
Manager

2010-08-07 18:59

Anledningen till varför 99% av er aldrig kommer lyckas med musiken...

(Börjar med att säga att jag själv inte sysslar med musik. Orkar inte och har inget intresse av att rappa t ex... Så allt jag skriver är utifrån en 'outsiders' perspektiv och bör betraktas som konstruktiv kritik och synpunkter och alltså inget i stil med 'Jag vet bäst'-typ av attityd.
Jag har andra talanger och musik är inte en av dom. Men om jag hade fått gåvan att kunna rappa och verkligen ha intresse av att rappa så hade jag pushat min musik hååååårt)

Till skillnad från många andra genrer så hänger inte det absolut avgörande alltid på själva musiken när det kommer till hiphop. Det har bevisats flera gånger att man som rappare inte behöver vara bäst för att få ut sitt namn eller för att slå igenom och kanske i slutändan t o m tjäna pengar på sin musik. Allt handlar om att "grinda" och sälja sig själv som om du sålde en produkt. Många av dom bästa teknik-mässigt får inte shine vilket är synd. Men å andra sidan så är det många gånger för att dom är så värdelösa på just detta. Marknadsföring is king.

Hur kommer det sig att vi i Sverige t ex känns så ohungriga i jämförelse med rappare och hiphop-musiker i andra länder? Har allting att göra med jantelagen som gjort oss fega och bekväma och rädda att ta risker?

Ni som har ett intresse av att rappa och verkligen vill slå igenom inom hiphopen.. Vad stoppar er från att försöka synas ännu mer och få ut er musik till en större massa?
Vill ni inte det?
Jag förstår er som nyss har kommit igång med musiken och försöker få upp sitt namn, det här är inte riktiat till er; Det här är riktat till "gamla rävarna" som år efter år harvar på internetforum med sina keffa mixtapes och klagar på allt möjligt.
Ni som är seriösa med ert musikskapande. Varför nöjer ni er med att släppa ett halvfärdigt mixtape på internet?
"buhuu det kostar för mycket att trycka album, art covers, hemsida och trycka stickers *snyft snyft*". Get a fucking job, then. Haha.
.....Jobba på sidan om och skär ner på alkoholen så ni har pengar kvar till er grind om ni nu verkligen brinner för det ni gör och VILL slå igenom.

Att jämföra New York och Stockholm/GBG/Malmö(Har inte varit i Malmö mycket alls, men i can only assume även om mentaliteten där verkar lite mer 'sydeuropeisk' på nåt sätt) är visserligen rätt absurt (men ändå inte med tanke på hur stort hiphop är och hur sjukt många utövare det finns i Sverige, det är nog fler än man tror..) men en sak jag har lagt märke till gångerna jag har åkt till t ex New York är att folk är hungrigare.

Folk står i gatuhörnen och prackar på en sina mixtapes. Tänk er hur ni beter er på era servicejobb så som kundservice, försäljning osv.. Så beter sig vanliga rappande ungdomar på gatorna i andra länder.. Rappare som jag när jag lyssnade på deras musik inte ens är bättre än många av er.. Många av er är bra som fan och har grym talang... Men av någon anledning får deras "hunger" och självförtroende mig att hellre vilja lyssna på deras musik än er, eftersom ni presenterar er själva på ett så jävla tråkigt sätt.

Och detta är inte något USA har monopol på eller nåt speciellt med dem.. Jag har även märkt samma saker i Barcelona, Madrid, Frankrike, Ja till och med Köpenhamn...
Varför är det ingen som gör sånt i Stockholm?
Diggar folk som Mofeta & Jerre t ex som har hittat ett bra sätt att pusha sin musik på t ex.

Är rappare i Sverige för rädda att ta risker, eller är det hela den här "socialdemokrats-eran" med bra socialt skyddsnät (inget fel på det måste jag påpeka, men om man vill slå igenom stort måste man komma ut från den mentaliteten) och allt det där som genomsyrar hela hiphopscenen?

----------------------------------------------------------------------------------------------------------
Ur Lazee intervju med Ametist:

Vad skiljer dig från andra rappare?
- Jag är en go getter. Dom andra bara tar det lugnt. Varför sitter ni och väntar? saker och ting kommer inte till dig, du måste ut och ta det själv.. Det är den mentaliteten vi haft sen dag ett.. När folk läser om hiphophistorien i Europa i framtiden så vill jag att mitt namn finns med.
"

Vart är han nu? Jo han spelar in feta videos i Los Angeles med Quincy Jones och är på god väg att leva det livet han drömt om..


Bucc (Thomas Gunnarsson?) kommer jag ihåg när han pushade på folk sitt mixtape på Recordnet(recordhunter?) i Karlsberg, Sthlm. När man köpte en skiva där så fick man hans mixtape med i samma påse ifall man la till en 20-lapp. Sånt diggar jag.

Nu är Bucc i USA med Adam Tensta som har liveshows varje helg och driver Sveriges kanske största hiphoplabel samt blogg har jag för mig.

Get my point? Har jag rätt eller har jag rätt?

Och för att skapa en diskussion av det hela, Vilka rappare i Sverige tycker ni hustlar/marknadsför sig på bra respektive dåligt sätt?
.... Och om ni rannsakar er själva, hur stor påverkan har image, bra reklam och stil (osv) på er när det kommer till musiker? Det är ett helt paket man köper när man börjar digga en musiker oftast - inte bra musiken - och inom hiphopen är det mer än någonsin så..

/ Deedz.
http://www.facebook.com/jewoit