I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Ison o Fille - Mobbare?

Svensk Hiphop - Allmänt

2009-10-01 22:50

Ison o Fille - Mobbare?

jag tänker inte berätta hela min historia, men jag har själv varit mycket mobbad. jag har länge lyssnat på highwon och gillar deras musik, och därför blev jag väldigt besviken när jag hörde ison säga följande:

Känn igen mig som jag mobbade dig när vi var små/
Jag har inte ändras nånting, lika jobbig nu som då/

Vart är mina grabbar? Hjälp, samla ihop alla/
För shuno spelar mangas, kan vara tvungen att dabbas/

hur är det nu? är ison mobbare? i sånna fall kommer jag att sluta lyssna på dem och ta avstånd ifrån deras musik. jag inser självklart att det är fel att döma ut hela highwon kollektivet p.g.a. något som enbart en av medlemmarna sagt. samtidigt är det kanske inte helt fel att anta att mobbare umgås med andra mobbare.

orsaken att jag frågar mig om Fille oxå är mobbare är för att jag har hört låten Dum Jävel där han b.l.a. säger: om du mimar till en låt å du inte ens kan texten
sluta röra läppen, vafan håll bara käften. hela den låten bör väl i princip tolkas som en hyllning till mobbing.

notera att det i princip bara är "känn igen mig som jag mobbade dig när vi var små, har inte ändrats nånting lika jobbig nu som då" som är avgörande i antagandet att han mobbar. nu har han sagt det lixom. även om det skulle visa sig att han inte är mobbare, så får han väl skylla sig själv att folk tror det när han i princip har erkänt det själv?

jag har inte skapat denna tråd för att hacka ner på denna grupp på något sätt. jag vill helt enkelt bara veta sanningen eftersom jag tar avstånd ifrån mobbing. jag hoppas att ingen tolkar denna tråd som kränkande eller att jag försöker mobba folk tillbaks. som sagt vill jag bara veta sanningen.

Zittla - The Fatal

2009-10-01 23:45
Visst jag vet själv hur mobbning är utsätts för det i skolan själv... aja skit samma men det kommer inte få mig att sluta lyssna på ison och fille för dom kan sin sak och visst man ska inte uppskatta mobbning som du får det till men alla har sina brister eller hur? men är också lite intresserad om dom var mobbare förr
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2009-10-02 09:10
Du kan inte ta allt så exakt, utan ta låten i helhet och förstå ordlekarna. Den raden e nog inte hans statement om att vara mobbare.

PS. Tydligen så ska Ison ha vart rätt så utsatt för mobbning under sin skolgång och höll sig mycket till sig själv. Kanske därför han har fixat tänderna senare under sin karriär?

2009-10-02 11:11
Åh Nej,nån som gjort dumma saker som liten...Tror terapi & släppa saker kanske vore en bra idee.
jag kommer ihåg det som i förmiddags - jag minns den tiden
vill sluta grubbla men det är svårt när man är inne i det
sitter du i nätet tänker du säkert på spindeln i det

2009-10-02 14:33
ni får väl tycka vad ni vill.

Reserv

hur menar du fixat tänderna? det har ja faktiskt inte hört nåt om. om han själv har varit mobbad så e det självklart inte lika illa att han säger så.
Zittla - The Fatal

2009-10-04 00:37
han har opererat till tänderna så att dem inte ser ut som...... aa du fattar, kolla bara på tidigare videor och nyare så ser du skillnaden
Om du skulle fråga en plit vad deras främsta uppgift är så svarar de, "Att gripa brottslingar".
Istället för det korrekta, "Att värna medborgaren". Word MindGem

2009-10-04 13:46
Jafari P22'

Blir lite osäker på om du är allvarlig eller inte med den här tråden men om du är allvarlig så börjar jag förstå varför du blev mobbad som yngre.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2009-10-04 14:03
jag måste tyvärr säga microsoft worda han här ovan...
Blunted in stockholm

2009-10-04 15:23
Jafari:
Som Caesar sa så kolla igenom deras videor. Absolut inte vad jag påpekade men om du vill se det på det sättet så är det helt upp till dig. Tycker att du tar allt för personligt. Jag tror inte att Ison tänker fyfan ja mobbar folk och fyfan vad bra det känns så ja skriver en låt om det. Minns tillbaka för att komma på när låten kom. Det var under den tiden saker började hända för dom, unga och hypade förorts grabbar. Om du kan analysera diverse som du har så tycker jag att det inte finns s mycket frågetecken kring din topic för vara ärlig. Att även spekulera kring att Fille skulle vara hans mobbning kompanjon är rätt så skevt. Börja försöka läsa lite mer mellan raderna och ta inte det så personligt. Han är bara människa, har du aldrig sagt något fel ur någon annans aspekter?
Om det skulle vara så att han var en mobbare, vad ska du göra åt saken liksom mer än att gnälla om det?
Så länge man ser fel så behöver man inte göra något åt det. Kanske blev rätt dryg men jag menar inte att vara en skit. Allt jag menar är att det är bara musik mer eller mindre.
Du hör det du vill höra, han menar det han menar och till slut fick vi den här tråden.

2009-10-04 16:19
"Så länge man ser fel så behöver man inte göra något åt det."

"Om du kan analysera diverse som du har så tycker jag att det inte finns s mycket frågetecken kring din topic för vara ärlig"

"Han är bara människa, har du aldrig sagt något fel ur någon annans aspekter"

Tror att jag håller med dig trots att du knappt kan göra dig förstådd.

2009-10-04 16:54
ja, självklart har jag hävt ur mig saker som jag ångrar i stundens hetta. men det e inte riktigt samma sak om man skriver en text o pluggar in den för då har man ju haft tid att tänka igenom va man vill säga.
Zittla - The Fatal

2009-10-04 19:32
Du fastnar på en låt från 2004, men även en låt som enbart handlade om skryt. Nu fem år senare så har både Ison & Fille som grupp och som individer vuxit och blivit mognare och satsat mer på seriösare låtar.

2009-10-04 20:14
filmen funkar inte. men ska kolla....
Zittla - The Fatal

2009-10-04 20:18
förstår inte riktigt va din poäng e me att posta den låten. lite off-topic.
Zittla - The Fatal

2009-10-04 20:35
Jafari P22

Du verkar ju dock trögare än trögast.

Läs vad folk skriver och försök förstå. Ta de inte ordagrant, och jag tvivlar på att de står så jäkla hårt för allt de säger i sina låtar! Ibland kan nog en rad t.o.m korrigeras bara för att passa låten.

Det är nog inte så enkelt som att man "är en mobbare", och även vad killarna gjort för dumt som barn är de knappast något de skulle vara stolta över idag eller ens stå för....

Och min personliga lilla åsikt är också att jag inte tror de var "mobbare" utan sprang efter gussar och skrev rim och spelade lite häftiga på skoldanserna.
Ken Ring skulle jag dock passa på om jag vore du och inte ville lyssna på f.d mobbare.

2009-10-04 20:37
ska vi sen analysera Känn igen mig som jag mobbade dig när vi var små/
Jag har inte ändras nånting, lika jobbig nu som då/
så kan vi ju tolka den på 100 sätt. Att han ens säger Mobbade kanske menas retades, eftersom han säger att han var jobbig, och man är ju inte jobbig om man mobbar utan elak! etc etc etc....

Sluta analysera och njut av sveriges bästa hiphop duo istället. De enda som idag känns det minsta äkta i motsvarighet till Hipsters som Maskinen eller LooptroopHiphoppeersh!!!

2009-10-04 20:46
Laller: Haha okej. Jag kanske hoppar runt lite för mycket när jag skriver. Men i stort sätt menar jag att man kan inte se saker så svart eller vitt, trots en rörig förklaring. Är inte i mitt esse haha, får ursäkta mig för det.

Jafari: Ja visst. Men var bara det att jag tycker att du gör en höna av en fjäder. Jag tror inte att hans statement är att vara en mobbare och inget han vill representera. Inte för att jag bryr mig eller känner behov att försvara han. Tror du inte att han har kommit längre än så idag?
Om du vill anse dig som en bättre människa om du vet bättre om det skulle vara så, men tyckte inte att det var något att diskutera egentligen. Om du har gillat deras musik jätte mycket och sedan får den här reaktionen så är det inget större fel dom har gjort utan att dom levde inte upp till dina förväntningar. Visst att tycka att det är fel säger jag inget i mot men ta orden ibland med en nypa salt och se heltheten i låten. Hoppas du får något svar av någon som du kan nöja dig med.

Fred!

2009-10-04 21:31
schyffert

ja, jag e väl medveten om hur låtskrivande går till eftersom ja själv e lyricist.

jepp ja tror oxå att ken e mobbare.

Reserv

alltså jag vet att man inte ska förstora saker för mkt, men ja tänker väl som så att om man gör nåt dumt och sen ångrar sig så går det att förlåta den personen. men om han stoltserar med att han har mobbat så e det en annan sak.
Zittla - The Fatal

2009-10-04 21:51
Jafari P22

ok var det allt? Begrep du nånting mer av vad jag skrev?

Lyssna på mig och reserv.

Du gör en höna av en fjäder!

2009-10-04 21:52
Jafari P22

skämt åsido, av presfotot ditt ser du ju ut att kunna döda vilken mobbare som helst med 1 slag :P

2009-10-04 23:17
Alltså mbma, har dom verkligen automatvapen?

2009-10-05 00:30
easyskanking P22: Hahahahaha :D
:)

2009-10-05 00:59
ja det var ju finurligt...

2009-10-05 02:21
shyffert: Det var fan sant. Jag får dra mig tillbaka och skämmas.

2009-10-05 03:10
Fan Va Fjantiig TRåd !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Felåt mej Kommisarie ayanziz polis...Men jag e Muslim O du stinker gris..

2009-10-05 03:50
Det här är den roligaste tråden jag läst. I vilken verklighet kan detta ens vara på allvar? Varför ger folk seriösa svar?
I think that 'mr Slave guy' is a ... pakistani

2009-10-05 08:54
haha wtf!!!

2009-10-05 09:50
Reserv

whut? vad har jag skrivit till dig?

2009-10-05 13:22
ja, jag begrep allt du skrev, men de finns väl inte så mkt att säga om de lixom.

jag märker att de flesta inte verkar ta den här tråden på allvar, vilket förvånar mig. jag tycker iaf att det har en viss betydelse.
Zittla - The Fatal

2009-10-05 14:30
mata inte trollet
CIRKEN ÄR SLUTEN VOL.1 SLÄPPT!

2009-10-05 14:35
shyffert: Nej läste fel faktiskt. Men jag tycker där emot att hela debatten vart en höna helt plötsligt.

Jafari: Jag är iaf allvarliga med mina inlägg i tråden men tycker kan inte hålla med om att den topicen har sådan betydelse som dig. Tycker personligen att det finns mycket mer att reagera på för att vara ärlig. För i slutändan är det musik vi pratar om och det finns mycket större problem i samhället som existerar pga andras inkompetens. Ska inte förstöra din tråd mer, ville bara förklara min syn på saken.

2009-10-05 14:40
Varför blev mitt inlägg raderat? Jag tyckte bara att det var konstigt att du först skrev
"jag har länge lyssnat på highwon och gillar deras musik"

och sen

"hur menar du fixat tänderna? det har ja faktiskt inte hört nåt om"

Förstår bara inte hur man kunnat missa det, speciellt om man är ett fan. Det var inte menat som en diss, Jeeez!

2009-10-05 14:57
Jafari

Mycket av hiphopen grundar sig i skryt och våldsironi som kan härledas till battles och i själva konsten av att uppträda som en MC. En MC ska vara nummer 1, kungen över beatet osv.. Det ingår liksom i attityden. Jag tror inte att t ex Afasi eller grabbarna i snook är så jäkla hårda privat och att de kickar ass med var och varannan person de stöter på, dock så hör man dem droppa såna rader om man tittar på tidigare mindre seriösa låtar. Jag menar, kom igen, min syster skulle kunna spöa afasi. No offence intended.

Samma gäller nog Ison och fille. Ison har som tidigare nämnts själv varit utsatt för smädelse och hån pga sitt karäkteristiska utseende och dessutom har han i intervjuer talat varmt om sitt serietidningsintresse, hur "nördigt" är inte det?
Master of Irony

2009-10-05 16:21
Reserv

ja, du tillhör de få som tog mitt inlägg på allvar så jag tycker inte att du förstör min tråd alls. och självklart e det bara musik. ja menar det finns välkända rappare som berättar om saker som e betydligt värre än mobbing. typ som the demigodz som brukar skoja om ganska allvarliga saker. man ska självklart ta det med en nypa salt, men det finns gränser iaf för mig som jag inte brukar överskrida.

Music_Of_Steel

att man länge har lyssnat på deras musik betyder inte att man har följt deras privatliv. jag lyssnar på deras musik men brukar inte läsa om dem särskilt ofta om jag ska vara ärlig. har sett några musikvideos, men mestadels bara lyssnat på själva låtarna.

Document

jag blir absolut imponerad om det du skriver om ison. att han varit mobbad (som jag) och att han har häftiga intressen. sen vet jag att många rappare tycker om att skryta och, sanningen ska fram, så brukar jag oxå göra det ibland när jag skriver battlerhymes. det e helt enkelt jävligt kul att vara lite divig. men ja tycker att det finns gränser, och att ison kanske har överskridet den litegrann. sen håller jag med om att det kanske inte var så farligt och att jag förstorar det lite pga m
mina egna erfarenheter av mobbing.
Zittla - The Fatal

2009-10-05 16:54

Jafari, däremot är iaf han "just d rapparen" som är ihop med den jobbiga blondinen på nån radiokanal före detta mobbare. Han har även sagt att han är stolt över det, så pumpa inte chuppichuppi jul igen.

2009-10-05 17:05
hiccory

det ska ja inte göra. fan vilken idiot!
Zittla - The Fatal

2009-10-05 17:17

2009-10-05 18:39
Läste artikeln, men han var ju inte en stolt mobbare utan pratade om att mobbning o mobbare finns i många olika skepnader som i många fall fall missas helt o att mobboffer som agerar på ett sätt som samhället i stort fördömmer ofta upplevs som mobbare fast dom i själva verket är offret eller en kombo av offer/mobbare.

Då jag själv befunnit mig i både rollen som mobbad och mobbare kan jag väl kort säga att det är indeed två sidor av ett o samma mynt i många fall. Då jag själv vet hur jag tänkte o framför allt kände i båda situationerna skulle jag inte få för mig att döma ut någon som har mobbat men inte längre gör det (Säger inte att du gör det heller) Att fördömma personer ger ytterst sällan det resultat man vill trots att man har det bästa av avsikter. Jag skulle inte fördöma en mobbare men jag skulle aldrig acceptera, tolerera, uppmuntra, ignorera eller på något annat vis låta den fortgå om jag ansåg mig ha möjlighet att förhindra den. Mobbare är dock lite som skadeskjutna lejon, tar man inte också ur kulan ur dom fortsätter dom att ge sig på dom svagaste i flocken tyvärr
Främja fantasin

2009-10-05 18:57
hiccory P24

jag har väl fått acceptera med tiden att det kanske inte e så att det går bra för de mobbade och dåligt för alla som har mobbat. så den typ av rättvisa som jag trodde fanns förut, kanske inte gör det trots allt. men jag står även fast vid att många, väldigt många, framgångsrika och kända människor har varit mobbade, ibland extremt mobbade. och jag tar självklart avstånd ifrån alla typer av mobbing. jag tror heller inte att det stämmer, som han skriver, att det e mobbarna som blir de framgångsrika kändisarna. mobbare e ofta dåliga på alla fronter. de e dåliga kompisar eftersom de mobbar. de kan inte göra akademisk karriär eftersom de nästan alltid har usla betyg. de har ofta inga estetiska eller konstnärliga talanger och därför mobbar de folk som har det. tvärtom så tror jag att det e de framgångsrika mobbarna som utgör undantagen. om jag tex. kollar på de som kastade mjölk i mitt ansikte och fällde krokben för mig så e de rent ut sagt loosers idag. de flesta bor fortfarande i den håla som jag kommer ifrån och jobbar kanske på ica om de ens har jobb. jag som har varit mobbad pluggar på heltid till socionom, har kommit trea på styrkelyfts-sm och gör egen musik på fritiden. kort sagt köper jag inte hans argument. däremot håller jag med om att mobbarna e dåliga att stå för vad de har gjort. samtidigt så kanske det e bra att de visar att det inte e nåt positivt o mobba.
Zittla - The Fatal

2009-10-05 19:29
Jafari:

Kan i princip hålla med dig i allt du skriver. Ser heller inte att mobbare på något
vis skulle excellera i samhället i större utsträckning än någon annan. Snarare är det så som du säger att dom oftast blir kvar i hålan dom kommer ifrån och förmodligen är långt ifrån att uppfylla sina drömmar.

Jag håller dock inte med om att livet är orättvist beträffande att folk inte helt magiskt straffas av högre makter i proportion till hur "dumma" dom har varit. Alla har i princip hur många försök på sig som helst att bli bättre människor, även dom som man ville sätta ett nackskott i ansiktet på.

Jävligt kul att höra att den mobbning du utsattes för inte sänkte dig helt utan verkar ha gjort dig till en starkare o mer framgångsrik individ idag :)
Främja fantasin
Redaktionen

2009-10-05 19:52
Har inte läst igenom tråden.. Men enligt en källa så kallades Ison för Ison-bajson när han gick i skolan.. Vet dock inte om det var "på skoj" eller om det va illa menat..

Cheers..
Moderator - Som en lokalvårdare, fast i cyberrymden..
http://www.martypatches.com
http://www.danielmeyer.se

2009-10-05 20:25
Kiwano

ja, alltså då ja var psykotisk o hade en ganska skev verklighetsuppfattning trodde ja att det var nån slags universell sanning att det går dåligt för mobbare. har väl fått inse tyvärr att detta inte stämmer. men de viktiga e väl att de går bra för mig nu. kul att detta glädjer dig.

370HSSV

jag har uppfattat vid det här laget att Ison var mobbad när han gick i skolan. vad menar du "på skoj", det spelar väl ingen jävla roll om de menade illa lr inte, så länge han uppfattade det som taskigt själv.
Zittla - The Fatal

2009-10-05 21:43
Jafari
såhär är det. om du väljer att bara prata med /lyssna på/titta på (tv)/umgås med personer som aldrig mobbat någon, så kommer du inte att kunna sätta din fot utomhus. du kommer inte att kunna sätta på tvn och du kommer att ha ett extreeeemt begränsat urval av musik. that's life.

en annan sak att tänka över: du säger att du blivit mobbad. om du nu senare i livet väljer att begränsa din livsstil så totalt som du verkar göra bara för att dom retade dig när du var liten, känns det inte lite som att mobbarna har "vunnit"?

2009-10-05 21:47
Kiwano P26

nä, hade inte helt rätt men d va en tag sen den där va uppe så är rätt stolt ändå

2009-10-05 22:39
jag vet inte. alltså ja tycker väl snarare att det e jag som har vunnit om jag tar avstånd ifrån det på de sättet. sen skulle jag inte kalla en sån omfattad mobbing som det faktiskt var för retning. om jag skulle berätta hela historien så skulle du nog hålla med mig, men det känns kanske lite väl privat tyvärr.
Zittla - The Fatal

2009-10-05 23:22
hiccory P24

Haha fair enough

Jafari P22

Nä tycker inte att du ska behöva berätta detaljer. Plus att det är så pass individuellt att detaljer egentligen bara kan förstås av den som upplevde det hela. Säger du att du var mobbad så tror jag dig, no questions asked.

Förstår vart Ch1ll P18 vill komma. Jag skulle dock omformulera det till fokus istället. Om man fokuserar mycket på vilken negativ upplevelse som helst så fortsätter man den efter att den tagit slut o det är sällan värt att älta saker även om dom är alldeles rättfärdigade o sanna. Men nu är vi lite off topic =)

Främja fantasin

2009-10-06 00:36
alltså vad fan snackar du om?
filles rad liksom, vad fan har det med mobbning att göra? du borde inte lyssna på hiphop. vrider och vänder på det så du kan ta åt dig som om det var en personlig kränkning eller någonting, om någon säger I'ma kill you blir du rädd och ringer snuten också? Softa ner...

2009-10-06 12:24
för det förrsta var det ison som sa det och inte fille. och för det andra så e det klart som fan att "känn igen mig som jag mobbade dig när vi var små" har med mobbing att göra. och, nej, jag skulle int ringa polisen, men det har inget me saken att göra.
Zittla - The Fatal

2009-10-06 13:05
Jag tycker den raden var rolig förresten

2009-10-06 13:36
jag med! men det har säkert att göra med att jag själv va förjävlig i skolan, mobbad allt och alla verkligen..
..
Redaktionen

2009-10-06 13:58
Jafari
"på skoj" som i att han kanske kallade sig själv det också.. som att jag kan kalla mig bögarn istället för bagarn.... eller som min vän "slynan"...
Moderator - Som en lokalvårdare, fast i cyberrymden..
http://www.martypatches.com
http://www.danielmeyer.se