I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Är det verkligen folk som KÖPER Svensk hiphop musik?

Svensk Hiphop - Allmänt

2009-01-23 23:44

Är det verkligen folk som KÖPER Svensk hiphop musik?

Jag har funderat på detta ett tag, det pumpas ut nya låtar 24/7 från alla möjliga både "internet folk" och "tv folk", Alla släpper sina mixtapes och skivor lite här och var, och musikvideos kommer upp överallt nu för tiden.

Men vem är det som köper dessa egentligen?, jag har inte köpte en enda svensk låt eller mixtape eller album sen kanske petter,ken,blues osv tiderna.

Jag undrar bara är det verkligen värt att släppa låtar hela tiden och album hela tiden osv om det inte går runt? eller går det runt?, de e det som är frågan .

Ett exempel, säljer lazee något? , säljer json något?, säljer media något? säljer adam något?, säljer timbuk något? osv osv osv...

Adam kan jag förstå att han SÅLDE under hans 15min av fame och timbuk(eller köper folk fortfarande hans musik?, han spottar ut nya videos och låtar hela tiden?)

Många kanske inte släppt sina album ännu men mixtapes släpps och singlar antar jag osv bla bla bla bla..........

Ni fattar säkert, Frågan är går det att leva på svensk hiphop för dessa artister mer än under deras 15min av fame tid?

(Inlägget flyttat av Oracle från blandat 2009-01-25 17:12:44)

We don't really dance, We just rub the dick on the ass.

2009-01-23 23:50
Jag tycker man borde vända på det - hur svensk hiphop inte presterat nånting som är värt att köpa. Enda undantaget jag kan se är Ison & Fille på rak arm, resten är samma bullshit.

Moderator

2009-01-24 00:08
Jag tror att svenska rappare "lever" på spelningar. Det är ju vida känt att konsumtionen av svenska hiphop-skivor, och skivor i allmänhet har dalat under dom senaste åren, vilket jag själv tycker är tråkigt.
"Förrsten så håller jag med om att squirtle är väldigt lik killen i calvin klein - reklamerna. Och det är inte fy och skam. =)" - katt_

2009-01-24 07:47
Timbuk säljer en hel del då jag har lite småkontakt med honom ibland, och ställer sådana frågor.. Det är inget han lever på direkt, då som killen/tjejen över mig säger: dom lever på sina spelningar, T-shirt och annan propaganda.
The News called it crack, i called it diet coke..

2009-01-25 11:35
Eftersom ingen köper svensk hiphop längre görs det ingen bra musik längre. Och det tackar vi er finniga fjortisar och piratebay för!
http://www.earforcefm.blogspot.com

2009-01-25 12:16
Jag köpte fläcken, för den var värd pengarna. Men annars?
För att det är ute med forumsignaturer.

2009-01-25 12:32
Såg någon intervju med Frej för ett tag sen, minns inte i vilket sammanhang men han sa typ att alla plattor han har medverkat på osv, inte genererar några pengar, även om det rör sig om bra säljande skivor. Pengarna som han fick kom genom spelningar som Squirtle sa, dom som betalar inträde, som kommer och kollar, fansen. Det är där pengarna finns. Det är dom som i så fall gör att vissa kan leva på musiken.
Jack and Jill went up the hill, so Jack could lick Jill's fanny. Jack got a shock and a mouthful of cock, cos Jill was a pre-op tranny.
Manager

2009-01-25 12:39
Jag har jobbat på skivtryckeri och om man räknar lite på siffrorna så blir det typ såhär:

Man trycker 500 skivor för säg 10 lax. Utöver det priset så betalar man för licensavgifter, streckkod, omslagsdesign och säkert fler saker jag inte tänker på.

Vilket fall, man måste minst sälja typ 300 skivor för att gå runt, sen har man en vinst som de 200 skivorna genererar. Och säljer man via butik kanske man får ut en hundring per skiva (högt räknat). Så 20 lax.

Ska man sen plocka ut det och lägga i fickan så försvinner hälften i skatter och andra avgifter.

Med andra ord, skivorna är verkligen inget man lever på i dagsläget.
Redline!

2009-01-25 13:05
jag har köpt trainspotters , rootpeople & progress evolution mixtape, guldvärda min vän.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2009-01-25 13:30
"Är det verkligen folk som KÖPER Svensk hiphop musik?"

det har jag svårt att tänka mig. möjligtvis skåningar kanske..
" Everyone interprets everything in terms of his own experience. If you say anything which does not touch a precisely similar spot in another man's brain, he either misunderstand you, or doesn't understand you at all. "

2009-01-25 13:45
jag har nåra plattor svensk hip hop...
Blunted in stockholm

2009-01-25 13:59
Har många svenska plattor men de har kommit till mig gratis på spelningar osv.. Side Effectz platta köpte jag! den va FEEEEEEEEEEt.
hatar forumsignaturer..

http://twitter.com/ARSVXO

2009-01-25 14:05
Men dessa "b" artister pumpar ut låtar 24/7 och lägger verkligen ner tid och arbete på något som dom tror är bra, och förmodligen då ska sälja men vem köper?. Jag är verkligen inte en av dom.

Jag ser tex på youtube alla dessa json , lazee , medina , stor och nu till och med dom där mohammed ali grabbarn . Alla dom harväll samma mål att släppa album , låtar , singlar , mixtape osv och att folk ska KÖPA dessa låtar. Vad annars gör man låtarna och slösar pengar på göra flashiga videos (eller är videona gratis? , för det känns som att det är lika lätt nu för tiden att göra en någolunda bra video som att göra en låt.)

Jaja, jag kommer aldrig i mitt liv att köpa ett enda svensk hiphop album igen eller gå på en enda svensk hiphop konsert igen. Enda jag skulle gå på var om det skulle bli en återförening med alla dom stora under slute av 90talet då skulle ja kolla på de men annars ej.

2009-01-25 14:13
det är ju bara du som har en äcklig jävla skitattityd ju.
Blunted in stockholm
Manager

2009-01-25 14:25
JohnJohansson112: Troligtvis har alla som satsar planer på att leva på sin musik. Eller i alla fall en önskan om att leva på den.

Grejen är att du är troligtvis inte målgruppen, utan kids runt 14-15 som faktiskt går på spelningar och köper t-shirts etc (skivor lär de inte köpa dock, hehe).

Redline!

2009-01-25 15:09
Skivor har aldrig varit något att leva på..Finns nog fan inte en artist som tjänat mer på skivor än på sina framträdanden..
mama said knock you out

2009-01-25 15:13
Degenererad

HAHHAHAHAHA!!!!

2009-01-25 15:18
ASUL P21

Jo visst, börja rada upp dem.. elvis? tupac?..
mama said knock you out

2009-01-25 15:23
Jag menar varför i helvete tror du rolling stones fortfarande turnerar?...
mama said knock you out
Moderator

2009-01-25 15:28
DegenereraD

Rolling Stones har nog $$$ så det räcker. Kan det vara möjligt att dom turnerar för att dom tycker om att spela sin musik live?
"Förrsten så håller jag med om att squirtle är väldigt lik killen i calvin klein - reklamerna. Och det är inte fy och skam. =)" - katt_

2009-01-25 15:37
Därför de tar x antal tusen spänn per biljett med?.. Borde de inte lira gratis i sådana fall?.. Mycket vill ha mer, dyr livsstil ger höga utgifter.

Om en artist drar iväg en miljon plattor på ett år så säg att summan blir 150 000 000 i inkomst på sålda album.. dra snittet vad en artist tjänar per såld platta av den summan, efter alla skatter och reklamkostnader, videoinspelningar, managementkostnader osv.. vad är det de säger..? 7% av ren vinst till artisten?

säg att samma artist kan sälja biljetter för 2000 kr styck på en arena som tar 20 000
där har du 4 millar, räkna hur många gig ett stort band kan göra på ett år runt om i världen..
mama said knock you out

2009-01-25 15:39
Degenererad

Jag ska svara när jag kommer hem, sitter på jobbet på min brukares dator. MEn ja, du började ju själv. Finns många artister även idag som tjänar mer på sin musikförsäljning än på konserter.

Kan slänga ut en fråga, hur många av er som predikar om hur mycket man tjänar på spelningar har gått på en svensk hiphopspelning på senaste?

En annan sak är att ni är tragiska som hänger upp er på cdförsäljning, fysiska musikmedia finns för oss som gillar format. För er andra finns det oändliga kanaler att på laglig väg köpa eran musik på nätet. Enda argumentet där, när ni i stort sett utan mellanhänder köper musik, att inte köpa är snålhet.

Försäljning av musik är ett jävligt gött klirr i kassan för artister och det är vi som lyssnar som tjänar på det i slutändan.

vad frej säger spelar liten roll :)

2009-01-25 15:39
jah 40 millar blir det väl iofs, missade en nolla
mama said knock you out

2009-01-25 15:52
Pusherman

skåningar är ju skit bra som gör det dååå juuuu, som mig. en bra motherfucking skåning!
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2009-01-25 16:39
Nu snackar vi endast svensk hiphop här.

Jo det är sant jag är inte i en målgrupp på 14-20 som går på svens hiphop konserter eller köper t-shirt det e sant.

skulle vara intressant att veta vad dessa svenska hiphop snubbar gör utifrån musiken vad dom jobbar med, eftersom dom förmodligen inte kan leva på musiken men ändå pumpa ut en ny låt hela dagarna.

2009-01-25 16:43
glöm inte stim pengar för låtar som spelas på radio. det kan väll bli en del om man lyckas göra en hit?
Funk Valley Records

Gratis musik, beats och trumsamples!

2009-01-25 17:11
ASUL P21

för det är verkligen löftet om att få betalt som genererar bra musik?

Folk kan få runt 10 till 30 lax för en spelning, dom som är verkligen stora är det bara lägga till en nolla på det priset. göra man 30 spelningar en sommar klarar man sig väldigt bra.

2009-01-25 17:22
Hej päronpung, vi möts igen!

10-20 lax är inte vad en medelstor svensk hiphopakt kan plocka ut i allmänhet. Och dessutom är 10-20 lax inte ett skit om man drar av alla kostnader.

Detta gör att man måste ha ett annat kneg vid sidan om. Vilket i sin tur gör att man får mindre tid att ägna sig åt sin musik.

Detta gör att vi pga av dålig betalning missar massa musik. Det gör även att artister satsar på att skriva hits som kommer spelas sönder och samman för att ens ha en chans att kunna dra in cash. Du har kanske uppmärksammat vart musikindustrin barkar, inte mycket som släpptes får ett år sen känns särskilt fresh längre.

Så ja, självklart skapar en inkomst av musiken bättre musik.

Kan vi inte komma in på frågan om skivbolag också, jag älskar skivbolag.

2009-01-25 17:26
ASUL P21

jo det är vad en medelstor artist kan plocka ut per spelning.

vilka kostnader? 10% brukar gå till tex bokningsbolag, dom flesta spelningar betalas svart, så d e rakt ner i fickan. man gör inte en spelning om året, folk som släppt skivor brukar göra runt 50. klart dom kan leva på det.

Folk har ALDRIG tjänat pengar på cd försäljning av hiphop musik i sverige, förutom typ petter.

2009-01-25 17:30
JohnJohansson112 :

A-kassa.
Blunted in stockholm

2009-01-25 17:32
Haha nej det är inte vad en medelstor artist kan plocka ut, jag vet personligen vad jag pratar om. Inte ens internationella mindre artister kan plocka ut så mycket.

Vilka kostnader?

Oftast kommer en artist inte ensam. En Dj brukar hänga på. Sen har vi transporter, material osv osv osv.

Vilka medelstora artister har 50 spelningar och plockar ut de pengarna i sverige då? Du verkar ju veta vad du pratar om så bara rada upp alla rika svenska hiphopartister som turnerar med 50 spelningar per år och lever gott på det.

Folk har ALDRIG tjänat pengar på cd försäljning av hiphop musik i sverige, förutom typ petter.

Jag har inte påstått det. Men det tycker du att det är bra eller? Jag tycker det är helt åt helvete, det är ju inte direkt så att artister spelas på radio dag ut och dag in och håvar in stim.

De enda artister som gy

2009-01-25 17:39
nnas av ditt tänk är redan kända artister som kan håva in spelningar och radioskvalstid.

2009-01-25 17:39
ASUL

kolla bara på vilka rappare som släpper album, så ser du att dom gör turner iochmed detta.

jag vet oxå personligen vad jag pratar om, men jag tänker inte droppa massa namn här pga av att jag respekterar folks integritet.

jag har aldrig sagt att dom är rika, jag säger att dom klarar sig på det, inte alla , men dom som kan sköta det, sen e d klart att man antagligen måste ha nån form av inkomst vid sidan av, men det är ju upp till en själv om man klarar sig på pengarna eller inte.

på dig verkar det som att alla skulle få en månds lön på 15 lax efter skatt bara på skivförsäljning om folk slutade tanka.

2009-01-25 17:42
när skulle nån halvkänd artist tjäna cash på skivförsäljning?

jag läste nånstans att Ison o fille sålde runt 3000 ex av sin första skiva, tror jag, och det är bra sålt i svenska hiphop mått. En artist som ligger på bolag får ca 10 kr per skiva, d e bara räkna ut.

2009-01-25 17:49
Jag säger ingenting om månadslöner. Jag pratar om att musik måste kunna betala sig även om man inte spelar för alla sina fans. Det finns många artister som har fans här och var som de aldrig skulle kunna gå runt med att spela för. Därför är det lysande om de fansen skulle köpa mp3or av artisten. Vill ingen lyssna på artisten köper ingen låtarna.

Jag menar inte att man ska bli rik på sitt artisteri, jag menar att man inte ska gå back. Säljer man musik för 500 innebär det att man kan lägga de 500 på något istället för att paya räkningar. Ju mer tid man håller på med något dessto bättre blir det.

Alla här verkar tänka på stora artister man jag tänker på små, och små artister måste också tjäna cash för att nå ut till massorna.

Trist att bara 3000 ville köpa deras skiva, de har ju många fler fans.

Kan du förklara för mig vad du har emot att betala för en lagligt nedladdad låt av en artist du gillar?

2009-01-25 17:51
Det roliga är att folk gnäller på att dagens musik är dålig, att det bara serveras hits hela tiden och att allt är radioanpassat? Men vad beror det på? Det var ju inte så på 90 talet.

2009-01-25 17:53
Om jag förstår dig rätt så verkar du tycka att om man inte tjänar bra med pengar på något ska man inte tjäna något alls. Är det artistens fel eller ditt att de inte tjänar några pengar på sin musik, jag tror att det är ditt. Alla medel för att inhandla musik finns men du verkar inte acceptera dem eftersom du kan ladda ner skiten gratis.

2009-01-25 17:53
Vi tar ett exempel .

Adam Tensta , jag kan förstå att han kan leva på musiken under sin storhetstid då han fick spelningar överallt och där 14-20åringar köpte biljetter till hans konserter.

Men nu när hans tid börjar tyna bort och alla redan sett honom 1-2 gånger, vad händer med honom då? . Kommer han fortfarande resa landet runt och försöka plocka pengar för spelningar när ingen vill höra my cool igen som man fick höra varje dag under en period.

Vad händer med honom när han inte säljer album(men spelar in hela tiden) och inte arrangörer(stav?) vill ha honom längre för att han inte hade någon bra låt för den stora massan som inte lyssnar på hiphop förutom "my cool"?..

Hmm frågan är om man kan ta ut a-kassa som en artist?, och säga att det var arbetsbrist som gjorde att han förlora "jobbet".

2009-01-25 17:54
det är klart folk ska få betalt för att dom ger ut musik, inte per automatisk, men det är ju upp till artisten själv om han anser att han kommer gå back eller inte, alla artister kan ju inte garanteras få tillbaka sina cash bara för dom släpper en skiva. En artist funkar ju på samma sätt som ett företag i den meningen.

Jag fattar inte vart dom små artisterna skulle tjäna pengar förutom på just spelningar?

Kan du förklara för mig vad du har emot att betala för en lagligt nedladdad låt av en artist du gillar?

jag har inget emot det, förutom att det faktiskt kostar pengar, pengar som jag kan lägga på annat.

2009-01-25 17:57
om du tror att du kommer tjäna pengar på nått som faktiskt finns att få tag på gratis är du ju bara dum som artist. Varför ska man sälja sand i sahara?

2009-01-25 17:59
Vad tjänade man pengar på innan internet då? Man sålde tapes och skivor för att finansiera sitt shit och för att komma ut. Idag borde internet vara motsvarigheten, men folk är så vana vid att få allt gratis.

jag har inget emot det, förutom att det faktiskt kostar pengar, pengar som jag kan lägga på annat.

Jag förstår inte ditt tankesätt, varför kan inte musik ingå i ditt konsumtionsmönster precis som allt annat. Du köper säkerligen märkeskläder och gynnar någon fet chef ändå. Och du skulle säkert inte köpa fejkade kläder för att det är sjukt B även om det är billigare, men när det gäller musik går det hur bra som helst`verkar det som?

2009-01-25 18:00
päronpung

Det går bara att få tag på gratis på olaglig väg, varför ska man acceptera det som artist?

Ingen annan bransch förväntas acceptera det, och det ligger precis lika mycket grundarbete bakom musik.

2009-01-25 18:38
ASUL P21

Vad tjänade man pengar på innan internet då? Man sålde tapes och skivor för att finansiera sitt shit och för att komma ut. Idag borde internet vara motsvarigheten, men folk är så vana vid att få allt gratis.

Folk tjänade cash på spelningar då oxå, idag säljer man inte lika mycket skivor, eftersom det finns gratis att få tag på. Det är klart man e van att få det gratis när det är gratis. och har varit det sen internet kom till. Ska du uppfinna hjulet o sen bestämma att ta bort det?

Jag förstår inte ditt tankesätt, varför kan inte musik ingå i ditt konsumtionsmönster precis som allt annat. Du köper säkerligen märkeskläder och gynnar någon fet chef ändå. Och du skulle säkert inte köpa fejkade kläder för att det är sjukt B även om det är billigare, men när det gäller musik går det hur bra som helst`verkar det som?

Om man vill köpa musik, för att ha ett omslag eller liknande får man klart göra det. Men tydligen nöjjer sig folk med att få själva musiken gratis, och jag förstår inte hur du inte kan se anledningen till detta. Klart folk kommer välja nått som e gratis över nått som inte är det.
Skulle ja köpa alla skivor jag tankar skulle jag bli ruinerad efter 1 månad.

Det går bara att få tag på gratis på olaglig väg, varför ska man acceptera det som artist?

det är upp till varochen att acceptera det som artist, många artister tex org12 släpper ju sina grejer gratis på piratebay av eget bevåg. Det är långt ifrån alla artister som har en negativ inställning till filladdning, främst för att dom inser att dom ändå inte skulle tjäna några större pengar om dom släppte det som skiva samt att dom får fler fans som går på deras konserter = cash.

Ingen annan bransch förväntas acceptera det, och det ligger precis lika mycket grundarbete bakom musik.

det är väll snarare bolagsfolk som gnäller mest, eftersom dom förlorar cash, eftersom dom inte generarer nån dirket musik, utan bara profiterar på folk som gör musik. Att skivbolagen är emot nedladdning förstår jag, dom förlorar ju pengar på det, på samma sätt som man "förlorar" pengar på att köpa en skiva, det är pengar som styr. så enkelt är det.

2009-01-25 20:00
Är det bara jag som hellre köper en skiva från en svensk artist jag gillar än en t.ex. amerikansk?

2009-01-25 20:45
enda musiken jag köper är svensk hiphop. för att supporta artisterna som inte helt går runt på sin musik alltid. hellre det än ge lil wayne eller soulja boy någon hundralapp extra att slänga på sprit och weed. jag vet att det är lite motsägelsefullt, för att "om alla skulle göra så" osv. men så tänker iallafall jag. därför köper jag mkt svensk hiphop, ja.

allt från Trainspotters mixtapes som man kan få för en tjuga förbi Org12, Supersci, Chords till Snook, Afasi, Timbuktu och Looptroop. Har en del nu faktiskt :)

2009-01-25 20:54
Haha nej det är inte vad en medelstor artist kan plocka ut, jag vet personligen vad jag pratar om. Inte ens internationella mindre artister kan plocka ut så mycket.

Internationella mindre kända artister kan visst plocka endel, Shwayze fick 5000 dollar under spelningar innan han blev så känd som han är nu , med andra ord när han bara var lokalkändis.. Jag och min grupp håvade in 14 k efter en spelning, är jag känd eller? hmm...

Men nu när hans tid börjar tyna bort och alla redan sett honom 1-2 gånger, vad händer med honom då? . Kommer han fortfarande resa landet runt och försöka plocka pengar för spelningar när ingen vill höra my cool igen som man fick höra varje dag under en period.

Börjar Adam tyna bort? He's on the rise, skojar du med mig eller? Han är i USA nu och spelar och har börjat med the big boys.. Sverige är ingenting pengamässigt för honom.
hatar forumsignaturer..

http://twitter.com/ARSVXO

2009-01-25 21:22

Folk tjänade cash på spelningar då oxå, idag säljer man inte lika mycket skivor, eftersom det finns gratis att få tag på. Det är klart man e van att få det gratis när det är gratis. och har varit det sen internet kom till. Ska du uppfinna hjulet o sen bestämma att ta bort det?

Här pratade vi om okända artister som inte hade spelningar. Självklart fanns det spelningar på 90 talet!

Och bara för att du är van att få något gratis innebär det inte att det är rätt.

Hur fungerar din hjulsynonym här? Delades hjulen ut gratis eller? Musiken är redan uppfunnen och nedladdningen kom till? Är det det gratis fildelandet som är hjulet? Det strider mot lagen, och folk som förtjänar cred för sina verk går back. Självklart kan man förbjuda nedladdning. Men det är en samvetsfråga i slutändan.

Om man vill köpa musik, för att ha ett omslag eller liknande får man klart göra det. Men tydligen nöjjer sig folk med att få själva musiken gratis, och jag förstår inte hur du inte kan se anledningen till detta. Klart folk kommer välja nått som e gratis över nått som inte är det.
Skulle ja köpa alla skivor jag tankar skulle jag bli ruinerad efter 1 månad.

yes, du har helt rätt i allt utom en sak här. Att jag inte skulle förstå anledningen. Nu kommer vill till kärnfrågan i hela diskussionen. Att folk inte köper pengar beror på snålhet. Det är anledningen. Anser du att det är en rättighet att få musik gratis? Enligt mig ska man inte frossa i saker man inte har betalat för, i alla andra fall skulle det kallas att snylta, planka eller stjäla. Men bara för att det inte finns lagar som är effektiva ännu anser du att det är rätt och moraliskt försvarbart att du laddar ner skivor som du annars skulle ha köpt?

det är upp till varochen att acceptera det som artist, många artister tex org12 släpper ju sina grejer gratis på piratebay av eget bevåg. Det är långt ifrån alla artister som har en negativ inställning till filladdning, främst för att dom inser att dom ändå inte skulle tjäna några större pengar om dom släppte det som skiva samt att dom får fler fans som går på deras konserter = cash.

Jättehärligt att det finns artister som vill ge oss sin musik gratis. Men de andra? Ska vi inte respektera att folk vill ha betalt för nedlagd tid?

det är väll snarare bolagsfolk som gnäller mest, eftersom dom förlorar cash, eftersom dom inte generarer nån dirket musik, utan bara profiterar på folk som gör musik. Att skivbolagen är emot nedladdning förstår jag, dom förlorar ju pengar på det, på samma sätt som man "förlorar" pengar på att köpa en skiva, det är pengar som styr. så enkelt är det.

Många artister och små bolag är emot nedladdning.

Vad har du emot skivbolag, tror du att de är helt inkompetenta svinrika personer som bara profiterar på stackars artister eller vad du vad ett skivbolag faktiskt gör? Du hade inte hört mycket musik utan skivbolag, nedladdad eller ej, tro mig.

phillae

hej,

Får ni så mycket pengar varje vecka eller? Hur mycket blev det i din EGEN ficka, handen på hjärtat, i slutändan. Troligtvis inte mycket mer än vad jag får för att dj'a en kväll, då spelar jag fan andras musik.

Jag pratade dessutom om utländska mindre artister som spelar i sverige, klimatet är annorlunda i USA. Ett exempel är t.ex. Alias från anticon.

2009-01-25 22:06
Kommer ihåg när jag köpte pst/q och organismens prylar så fort dom släppte något förut.
Jag vet inte men med dagens släpp har jag svårt och relatera till textmässigt, gäller givetvis alla svenska hiphop släpp.

Och inget känns väl direkt väl arbetat... Ibland känner man sig som en kritiker som lyssnar, "Just varför kunde han inte rimmat på det radbytet"
"Varför det flowet där" blabla. Kanske för att man själv skriver texter. Men

Trött på förortstugg och den nedsatta skrytrappen. Händer lätt att man slår på en amerikansk platta istället..

Själv tror jag att det låter bättre om man genom en historia utmärker varför man hatar snuten istället för att sätta sig i låt och gapa HATA POLISEN. För just på svenska kan det låta töntigt.

Fram med mer storytelling det underhåller. Och förstås välarbetade texter.

2009-01-25 22:09
Petter har väll sålt inte långt ifrån 400-500k skivor? det är ganska mkt

2009-01-26 01:14
päronpung nu vill vi ha svar...

2009-01-26 01:50
Kära JohnJohansson112! :D

1. Först och främst så tror jag definitivt inte att du är ensam om att inte ha köpt en enda skivan sedan den s.k "guldåldern" för svensk hip hop. Och det tror jag utan tvekan att alla dem här s.k "b" artisterna är medvetna om också ;)

2. Har tanken slagit dig att det kanske inte ens handlar om att tjäna pengar på det, visst kan man inte tala för alla, men man ska absolut inte ta det för givet att alla dessa "b-artister" är ute efter att tjäna pengar? För många av dessa handlar det kanske rentav om PASSION, att få syssla med skiten som dem verkligen brinner för och älskar. Efter flera månaders arbete i en källarstudio kan jag tänka mig att man kanske känner att man vill få ut sin musik och få någon form av feedback på det.

3 I ditt första inlägg avslutar du med att skriva nått i stil med: "min fråga är då går det att leva på svensk hip hop" och längre ner i tråden skriver du ett inlägg som fick mig att känna att du kanske mer eller mindre bara känner otroligt mycket hat för namn som t.ex. Lazee, Json, Stor, Mohammed Ali, Medina osv. och att du inte alls är ute efter att veta om det går att leva på svensk hip hop eller ej :)

* Sedan kan jag också avsluta med att säga att dessa musiker som du kallar för b - artister utan tvekan besitter betydligt mer musikalisk talang än dina s.k idoler från tonårstiderna då du sprang runt på stan och skrek "NAAATURAL BOOOND".

"If hiphop died then you responsible for it" - Skillz

Peace :D