I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Fördomar mot hiphoppare i Sverige

Svensk Hiphop - Allmänt

   

2008-05-24 20:22

Fördomar mot hiphoppare i Sverige

Jag är trött på alla fördomar mot hiphoppare…
så här ligger det till…

Hiphop och hiphoppare får leva med massor med fördomar om hiphop och hiphoppare. Vi hiphoppare har dålig kvinnobild, är homofober, är våldsamma och gillar bling. Många säger att detta har att göra med att hiphoppen är en subkultur som kommer från ghettot där samhället innehåller en del våldsamheter, många är fattiga och drömmer om snabba pengar samt att utbildningen är mycket dålig. Dessa omständigheter beror naturligtvis på att det egentligen rika landets styrs utifrån högerkanten, men det är en annan diskussion.
De som har fördomar mot hiphop är så klart okunniga om hiphopens verkliga essens, men det är svårt att klandra dem. Den hiphop som visas på tv och i annan media är ofta den ”tuffa” hiphopen som bygger på fördomar, den har dålig kvinnobild, den är våldsam och videos är proppfulla med ytlig bling. Det handlar om någon slags fördoms-hiphop och det är lätt att ha fördomar mot en kultur som själv är fördomsfull. Men jag tror inte att hiphopen är fördomsfull pga. dess bakgrund, jag tror att hiphopen har blivit exploaterad på detta sätt, tänk blaxploitation på 70-talet, för att det säljer. Tänk Public Enemy och NWA, de var med tidens mått ganska tuffa och deras fans var ju till största del köpstarka vita medelklassungar och jag tror att dagens 50cent har många fans i samma försäljningsdemografi. Från början, innan NWA och Public Enemy, när de allra fattigaste höll på med hiphop, då var de en jättepositiv kultur.
När unga svenska hiphopkids ser på tv och ser sina idoler bete sig som fördomsfulla svin, då vill de vara likadana, de vill vara slösaktiga pimps. När detta händer så blir fördomar mot hiphoppare sanna.
Det finns också så klart en del personer som gör fördoms-hiphop i Sverige, några av dem kanske kommer från liknande, om än mycket lindrigare, miljöer som i USA. Vi har samhällen med problem i Sverige, men inte tillnärmelsevis lika mycket som i USA. Därför tycker jag att vi kan slå fast det som många säkert visste, de som gör fördoms-hiphop i Sverige blivit påverkade av dessa tuffa svarta amerikaner med pistoler och sedelbuntar. Det är också ganska lätt att bli påverkad av detta när man befinner sig i försäljningsdemografierna, men har man fyllt 20 bast så borde man se igenom fördomarna.
Musiken då? Gör inte 50cent och alla de andra tuffingarna bra musik? Jo kanske det, men ni har min garanti på att han inte hade sålt lika mycket om 50 inte hade blivit skjuten, haft päls, brudar och bilar. Och jag tycker faktiskt att om man är lite vettig så borde man ha svårt att acceptera fördomarna i texterna trots att musiken är bra.

Därför tycker jag att alla hiphoppare som över 20 år, de som har växt ur försäljningsdemografins hårda klor, har en skyldighet som hiphoppare att lyfta fram den ”riktiga hiphopen” den hiphop som inte är till 99% skapad för att verka tuff och sälja. Om vi gör detta, om vi köper "rätt" skivor, går på "rätt" konserter och istället konsumerar "rätt" hiphop, då slipper vi dessa fördomar.

Någon som håller med?
Någon som inte håller med?

DalaCamp.com