Denna tråds huvudinlägg bevisar verkligen att Luleå bor (och fd) har vett! Jävligt bra skrivet.
soundcloud.com/brormusk/sets
PDYLAN P2 : Kan inte annat än att hålla med, svensk hiphop har tagit ett stort steg i en dålig riktning.
Nöjd: Akta dig att säga så om svensk hiphop! Du får snabbt skit kastat åt ditt håll i form av "fan vad avundsjuk du är!" eller "gör det bättre själv!"... ;)
when Im first you dont go next<br>myspace.com/askinovic
Askin: Ja, eller varför inte det klassiska "Jävla backpacker".
både "sidor" har en poäng kommersiell musik säljer, i sverige i alla fall är det svårt att nå massan annars, det gäller vad man vill prioretera som T2 sa sen om det är personligt lr ej är en annan sak, dock 2 bra mc´s, personligen så tror jag dom kan bättre t.om på ett annat sätt, men hej, jag är jag, dom är dom, vad vi säger ändrar ej ngt ok big up alla som som gör vad fan som helst!
www.illizit.com www.myspace.com/mayornas http://youtube.com/v/ww.youtube. www.dj-silence.com www.obnoxiuz.com www.ricowon.com www.hoova.se www.liveammo.se
jag gillar iaf att svensk hiphop har tagit ett stef i originalitets hallet
www.myspace.com/youngivy<br> tro mej, jag är skitduktig på att rappa
Uhh: Word!
i look at my music as business...
Uhh.. Nä, inte idrott, konst eller dans heller men så e det.. Det e inte mitt fel..
Nu finns all min musik samlad på ett ställe!! Givetvis gratis usershare.net/orismusik
Producent
2008-02-14 13:14
Musik är konst
Jag är ingen perfekt man. Jag försöker bara göra det bästa jag kan och vara sann, inte göra nått halvdann. Det borde vara min slogan.
T2dafuckin: Inte konst? haha, vad är det isf?
Askin - Han syftade bara lite dåligt. Den sammansatta meningen är "Musik ska inte vara business - inte idrott, konst eller dans heller" och ska tolkas som "Varken musik, idrott, konst eller dans ska vara business", inte som "Musik är vare sig business, idrott, konst eller dans". 10-4, over...
"Not so funny now, funny man..." - Å, jo, totally worth it! ;) Mabande In The Park - once in a lifetime, baby Thugz 4 hugZ - kärlek istället för gangsterpropaganda
Mabande: Aah, ok då är jag med! =)
Mabande.. Tack så mycket för förtydligandet av båda mina inlägg:) Blir bara så trött ibland
Nu finns all min musik samlad på ett ställe!! Givetvis gratis usershare.net/orismusik
T2dafuckin Hehe, förstår:)
Simon_T Asså, alla har väl sitt sätt att se på det de gör. Jag dissar ingen men personligen skulle jag aldrig kunna göra musik med främsta syftet att tjäna pengar. Då skulle jag lika gärna kunna lägga ner.
Adam Tensta, verkar vara en skön snubbe av vad jag kan döma, Lazee vettefan vem snubben är, vem är det?!?! låter som en pimp från södern.. Däremot att Adam Tensta går med de "kommers-producenter" han har i ryggen är ju lite roligare.. Hip Hop is dead hade ju varit ett passande namn på hans skiva, som jag hört en del av. tråkigt nog så är det inget nytt jag hör, även om jag hade tyckt det var kul att höra hur han hade känt sig över mer soul och klassisk boombap-productions dvs. kan inte göra så mycket annat än hålla med prop dylan fullt ut vad gäller mentaliteten kring hip hop idag. mtv. kommersiella producenter.regnbågens alla färger och bling bling eran som aldri verkar få ett slut!?! haha till allas fördelar och en liten pik på de som råkat påpeka felaktiga anklagelser hittills i tråden: tycker man att något inom systemet görs fel, så får man kämpa jääärnet för att se till att det görs på rätt sätt. och någon som jobbar 24-seven med detta som mål är om ingen annan - Prop Dylan. Big Up Ctplts Ent!
Catapults Ent.
Uhh... forstår det. men jag skulle hellre gora något jag alskar at gora o modifiera det lite grann o tjana fett an att jobba i ett kontor vilket jag hatar andå
Simon_T Hehe. Nej, kontor verkar ju inte så jättesoft:)
eller tja.... RMH jobbar ju från ett kontor.... plus att jag kommer ha kontors jobb om några månader nar jag tar examen...MEN, hellre skulle man ju gora nåt man alskar. you get the point
Uhh: Man kan se det på olika sätt. Att ha som syfte att tjäna pengar på sin musik är också ett tecken på att man älskar det man gör så till vida att man gör allt som står i ens makt för att kunna syssla med det på heltid. Den som inte överhuvudtaget marknadsanpassar sig nöjer sig ju i slutändan med att göra musik vid sidan av något annat. Och varför kräva musiker att vara mer ädla än andra yrkesgrupper. De flesta av oss jobbar för att tjäna stålar i första hand och det är få förunnat att ens tycka om sitt jobb. Musikern har iallafall bevisligen en kärlek till det han/hon håller på med eftersom det ligger mycket gratisarbete bakom innan man får chansen att i bästa fall tjäna pengar på sin konst. Åter till ämnet så tycker jag att både Tensta och Lazee har grym potential och jag själv försöker lyfta fram båda så ofta jag får möjlighet när jag är inne på amerikanska forum.
www.plaingold.com
tycker det är fattigt att Lazee och Tensta hörs på radion mtv etc. och "riktiga" hiphop fans bölar. vad är mer hiphop än att tjäna cash?! sluta hata. lazee har potentisla, house och hiphop håller på att mixas, ganska bissart fenomen, någon som hört Wiley - wearing my rolex, eller den låten som samplar alice deejay?! say yeah tror jag den heter, av nån pitsburg rappare. folk verkar gilla det, helt klart en ny riktning för hiphop, tycka vad man vill om det! i vilket fall - get money!
Och varför kräva musiker att vara mer ädla än andra yrkesgrupper. De flesta av oss jobbar för att tjäna stålar i första hand och det är få förunnat att ens tycka om sitt jobb. Som jag ser det är musiker inget "jobb" utan är mer synonymt med "konstnär" och "poet". En människa som jag anser vara en musiker jämför jag därför med Da Vinci, Rembrandt, Warhol, Edgar Allan Poe etc. och inte med exempelvis en brevbärare. Detta är heller ingenting du kan plugga dig till eller öht välja att bli, det är något du föds med. Det sitter i hjärtat. Adam Tensta och Lazee faller inte inom denna kategori för mig, utan hamnar i "jobb"-lådan, som du pratar om. Dvs de som tror att musiker är ett jobb och i första hand vill tjäna pengar på vad de gör, en såkallad "karriärmänniska". I denna lilla låda finns personer som Donald Trump, P Diddy, Percy Barnevik etc etc. Tyvärr känner jag mindre beundran för sistnämnda skaran. Anledningarna är många... Det är iaf så jag tror och känner, tråkigt att alla tror att man hatar bara just därför... =)
Jag håller med Askin(angående de här artisterna kan jag omöjligt veta) men när väl hela syftet med ens musik är anpassning för att tjäna pengar så är det väl lika bra att lägga ner?
Däremot så har musik länge varit den konst som varit mest "säljbar" i stor upplaga då den rena konstutrycket bara finns att återhämta egentligen live, skivorna är ju egentligen bara kopior av konsten.
Musik har ju länge fungerat som nån sorts konsumtionsvara i stil med bärs, allmänheten dricker tills dom spyr o tröttnar o går på nästa märke, kan man bränna spriten hemma så varför köpa skiten, man bryr sig ju ändå inte vilken årgång eller vem som har gjort den så länge man blir full... Ah nu blev det flummigt men mjölken jag just drack va inte ekologisk, skyller på det
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
LOLOL hiccory hade dagens inlagg aven fast jag inte håller med. sjalv vill jag salja o tjana pengar, men jag byter andå inte min stil helt for o tjana cash. daremot om jag hittade en stil inom mej som jag markte sajer mer....shiiiit. lika bra o satsa på den
Askin: De flesta artister som vi lyssnar på lägger ned oerhört mycket tid på sin konstart, varför det är urbota korkat att tro att de skulle vilja göra det gratis. Skitsamma om du ser dem som konstnärer och brevbäraren som en knegare. Iochmed att de valt bort en vanlig yrkeskarriär så blir hobbyn och konsten deras yrke, hur du än vill se det. Allt annat vore ekonomiskt självmord. Det är ju inte så att pengarna i sig är huvudsyftet med att satsa på sin musik. Men just möjligheten att få pengar för det man älskar gör ju att man kan ägna sig mer åt det man älskar. Så jag skulle vilja vända på det och säga att den som inte har som mål att tjäna pengar på musiken inte brinner lika hårt för det. Lika djupt som du och andra på whoa föraktar musiker som slår mynt av sin talang, lika mycket föraktar jag alla dessa "konstnärer" som lever på bidrag halva sitt liv för att kunna ägna sig åt konsten utan några som helst kommersiella syften. De är bara parasiter.
www.plaingold.com
Rubio Jag säger som Askin. Det ska inte vara ett jobb. Tycker man ska sträva efter att försöka pusha musiken framåt. Kommer det pengar, kommer det pengar. Det välkomnas:) Men det är absolut inget mål på nåt sätt. Personligens skulle jag hellre välja att bli ihågkommen som en okänd innovatör en som intetsägande rapstar. Men det är för att musiken betyder nånting för mig. Jag kan inte bara göra vad som helst. Så jag skulle vilja vända på det och säga att den som inte har som mål att tjäna pengar på musiken inte brinner lika hårt för det. Asså, är du seriös med det där?:)
Lika djupt som du och andra på whoa föraktar musiker som slår mynt av sin talang, lika mycket föraktar jag alla dessa "konstnärer" som lever på bidrag halva sitt liv för att kunna ägna sig åt konsten utan några som helst kommersiella syften. De är bara parasiter. Rubio: Hmm, jag har väl aldrig sagt att det skulle vara något fel med att tjäna pengar på sin konst, har jag?
Jag menar bara att jag hellre lyssnar på en människa som gör konsten i första hand och tjänar pengar i andra, inte tvärtom. Kan kännas konstigt för dig att försöka förstå dig på detta, men det är inget jag tvingar dig till heller. Du får tycka precis vad du vill, liksom jag får tycka vad jag vill...
Det är ju inte så att pengarna i sig är huvudsyftet med att satsa på sin musik. Källa? Roligt med ett påstående taget ur luften. Du
vet alltså att det inte finns människor som gör musik enbart för att tjäna pengar?
suck satans cock...
Askin - da Vinci gjorde många av sina konstverk på uppdrag, gjorde det honom till mindre av en konstnär?Rubio * "'konstnärer' som lever på bidrag halva sitt liv för att kunna ägna sig åt konsten utan några som helst kommersiella syften. De är bara parasiter. " - Nja, snarare misslyckade symbioter i och med att deras syfte inte bara är att leva på bidrag, utan att faktiskt försöka göra skäl för det genom sin konst. Det är f.ö. en viss skillnad mellan att ha som syfte att tjäna pengar på sin musik och att göra musik och tjäna på det. 10-4, over...
"Not so funny now, funny man..." - Å, jo, totally worth it! ;) Mabande In The Park - once in a lifetime, baby Thugz 4 hugZ - kärlek istället för gangsterpropaganda
Det är f.ö. en viss skillnad mellan att ha som syfte att tjäna pengar på sin musik och att göra musik och tjäna på det. Det är det enda jag försöker säga...
Askin - Fast å andra sidan så radade du ju upp ett par pers som gjort ett gäng verk "bara" för tillskottet i kassan. 10-4, over....
Mabande: Möjligt. Förhoppningsvis är du tillräckligt smart att förbise detta och förstå min poäng.
Uhh skulle vilja se dig tacka nej till att spela på ett "house" beat om du blev garanterad en storsäljare, kändisskap, grammisar, spy bar, brudar och tjitjing.
soundcloud.com/brormusk/sets
Uhh: Jag säger som Askin. Det ska inte vara ett jobb. Tycker man ska sträva efter att försöka pusha musiken framåt. Kommer det pengar, kommer det pengar. Det välkomnas:) Men det är absolut inget mål på nåt sätt. Om man när en dröm att ägna all sin tid åt musiken så bör ett av målen vara att tjäna sitt levebröd på musiken. Annars kan man inte överleva. Personligens skulle jag hellre välja att bli ihågkommen som en okänd innovatör en som intetsägande rapstar. Men det är för att musiken betyder nånting för mig. Jag kan inte bara göra vad som helst. Och personligen skulle jag hellre vilja vara bortglömd men rik än ihågkommen och fattig när jag går in på ålderns höst. Men det spelar ingen roll i sammanhanget.Asså, är du seriös med det där?:) Vem brinner mest för sin sak, han som nöjer sig med att syssla med det 2 timmar i veckan eller han som gör ALLT för att kunna ägna sig åt det 60 timmar i veckan? Jag tror inte att pengarna i sig är den största drivkraften för de flesta musiker/konstnärer/idrottare etc utan möjligheten att kunna försörja sig på det man tycker är allra roligast att syssla med. Om jag hade Adam Tenstas talang för musik skulle jag också kompromissa med de kommersiella krafterna för att få göra musik istället för att kliva upp i ottan varje morgon och göra nåt jag tycker är bull (därmed inte sagt att jag tycker mitt jobb är bull). Askin: Hmm, jag har väl aldrig sagt att det skulle vara något fel med att tjäna pengar på sin konst, har jag? Nej, men att "slå mynt" är för mig när man gör medvetna val för att tjäna pengar och inte bara oavsiktligt "råkar" tjäna pengar på det. Källa? Roligt med ett påstående taget ur luften. Du vet alltså att det inte finns människor som gör musik enbart för att tjäna pengar? Jag gjorde ett antagande och en generalisering, precis som du gjorde när du verkade övertygad att Adam Tensta och Lazee ser musiken som ett jobb i första hand. Självklart vet jag att det finns cyniker där ute i musikvärlden som lika gärna skulle kunna göra nåt annat ifall de bara kunde tjäna mer pengar på det. Men jag vägrar tro att det är det som sporrat majoriteten av artister som hörs i etern. Mabande: - Nja, snarare misslyckade symbioter i och med att deras syfte inte bara är att leva på bidrag, utan att faktiskt försöka göra skäl för det genom sin konst. Helt korrekt korrigering av mitt påstående. Det är f.ö. en viss skillnad mellan att ha som syfte att tjäna pengar på sin musik och att göra musik och tjäna på det. Visst är det så. Det är också skillnad på att ha som syfte att tjäna pengar och att ha som syfte att kunna livnära sig på det man älskar att göra.
www.plaingold.com
and here's your winner.... RUUUUUUBIOOOOOO
Nej, men att "slå mynt" är för mig när man gör medvetna val för att tjäna pengar och inte bara oavsiktligt "råkar" tjäna pengar på det. Ja, och det är inget jag höjer till skyarna direkt. Vill du göra det är det helt OK för min del.Jag gjorde ett antagande och en generalisering, precis som du gjorde när du verkade övertygad att Adam Tensta och Lazee ser musiken som ett jobb i första hand. Självklart vet jag att det finns cyniker där ute i musikvärlden som lika gärna skulle kunna göra nåt annat ifall de bara kunde tjäna mer pengar på det. Men jag vägrar tro att det är det som sporrat majoriteten av artister som hörs i etern. Jag har aldrig sagt mig vara övertygad om att Adam Tensta och Lazee ser musiken som ett jobb, eller dylikt. Det jag klassade dessa män som var karriärmänniskor som ser status, pengar, fame (och allt vad det är) som den "viktigare" delen. Detta var något jag tydligt skrev som en personlig spekulation. Det är möjligt att jag dömer hårt och kan klassas som något av en cyniker när det kommer till "musiker", men so be it.