Adam Tensta vs. Lazee
ok... for att jag helt enkelt e lika skolad pa svenska skriver jag hellre detta pa engelska for o kunna uttrycka mej battre (ni kan fortf svara pa svenska..) It seems that these two names are arguably the biggest in Swedish rap (in english) at this point (Henok is on his way, but not there yet). Something I can't help but notice on EVERY single forum where one of the two aforementioned artists are discussed is a comparison, as well as a constant debate on who is superior (even if it has no relation to the discussion whatsoever). At this juncture i'd like to pose the question of why this is even necessary or relevant dialogue. I attribute it to what I have percieved as a swedish hip-hop community that seems inherently divisive. As opposed to celebrating both artists, their respective success and styles (which DOES happen, although appears to be an anomaly), the discussion seems to always lend itself to "FAN VA GRYM HAN E LAZEE ADAM TENSTA BLIR KNACKT", or "ROCK AWAY SUGER, ADAM TENSTA VINNER LATT MED MY COOL." I could see how this would be a worthwhile discussion if the artists had beef, or even ever decided to publicly engage in dialogue regarding who is better, but the fact is (unless I missed something) that these artists clearly have nothing against eachother and even collaborate. So i guess my point with this rant is that the Swedish hip-hop community should redirect its focus from always trying to compare who is better, to focusing more on WHY each artist is good, and giving props to the artists you do endorse (which in my opinion DOES NOT include a constant attack on other artists' credibility and level of skill). anyways...sorry for the rant but c'mon! Lazee is dope, Tensta is dope, and i could give you a long list of reasons why I like both, but trying to take anything away from either artist is purely ridiculous, and part of the mentality that hinders Swedish rap on an international level. comments, thoughts? -y. ivy
www.myspace.com/youngivy tro mej, jag är skitduktig på att rappa
damn, for att jag helt enkelt INTE e lika skolad pa svenska... case in point lol
www.myspace.com/youngivy<br> tro mej, jag är skitduktig på att rappa
* "
but trying to take anything away from either artist is purely ridiculous, "
- Yep, men det är den gamla vanliga represent-dikotomin som visar sitt fåniga ansikte. Det är ju alltid enklare att få någon att se bra ut genom att visa att motståndaren (reell eller fiktiv) är dålig.
Det du läser i forumen är bara den svenska internetversionen av de amerikanska crew- / click- / hangaround-snubbarnas "I'mma reprezentin my dawgs!!".
Genom att stå upp för "sin" rappare skaffar de sig själva en identitet "jag reppar MC Def och därför är jag häftig", oavsett om rapparen känner till snubben eller inte.
I U.S.A:s ghetton så har vi snubbarna som är i utkanten av rapparens bekantskapskrets, men ändå känner att de är "hans" boyz och kan göra vad som helst för att "försvara" sin idol (kolla exempelvis nån scen i en av Beef-dokumentärerna, några hangarounds som flashar vapen för att "deras" rappare tjafsat med nån annan): "I'm ready to die for him - that means I'm special". På Sveriges internetforum så har vi snubbarna som är i utkanten av rapparens bekantskapskrets eller inte har någon annan koppling än att de gillar musiken. De kan bakom skärmens anonymitet dra vilka haranger som helst och slänga invektiv: "kolla vad hårt jag representar, det betyder att jag är hans närmaste man!" För de flesta är det svårare att formulera vad det är som gör någon bra än vad det är som gör nån annan sämre.
(om du vill kan jag försöka översätta till engelska, men det blev lite dämn invecklat och babbligt ;D)
10-4, over...
"Not so funny now, funny man..." - Å, jo, totally worth it! ;) Mabande In The Park - once in a lifetime, baby Thugz 4 hugZ - kärlek istället för gangsterpropaganda
nice. alltid kul o lasa bra artikulerad svenska, it helps... ps har MC Def en myspace eller? lol sant dock, jag klagade utan att tanka pa att jag inte hanger pa amerikanska hiphop forum... men jag tycker d e anda jobbigare i sverige for vi har ju bra artister men folk envisas om att overtyga att nan e dalig sa att deras MC Def ses som bra
Sanningens ord av simon!
Hon checkar in mig från andra sidan baren. Du checkar in dig och uppdaterar status raden.
I agree with you Simon on several points there. Instead of waisting their energy complaining and comparing, do something! Contact your local paper, radio, arrange hiphop jams etc. Help the artists you support, truly! I would also like to add that swedish people, but also people in the Hiphop scene, run around in blinkers and refuse to accept that there's new, upcoming artists/producers that can put Sweden on the map. Be openminded. I think we got a hell of a good hiphop scene in Sweden but we need to put it out better and dont dissapear after an albumrelease or whatsoever. Respect to both Adam Tensta and Lazee and the people around them who work hard for the scene. Support the Swedish hiphop! Its time we get some international attention. LEGEND
LEGEND (Musicproducer/Songwriter) 1999-2013
Skivsamlare
2008-01-31 07:59
Detta är väl mestadels ett whoa-fenomen dock? Jag tror inte man ska låta whoa (eller något annat internetforum) representera det svenska hiphopcommunityt då det är en väldigt liten del av sveriges hiphopintresserade som faktiskt aktivt deltar i diskussionerna, och nivån på en hel del trådar ofta dras ner av idiotiska kommentarer. Men du har helt rätt Simon.
Have to agree, but we could as well find it sort of obvious that people would compare them to each other since they are coming up at the same time. Hopefully Henok will rise up soon, then we'lll have yet another artist to look for and perhaps we won't focus so much on these cats resulting in less "Adam Vs. Lazee". Although, with Henok coming up a new so called "race" will probably appear, haha. I find both Adam and Lazee kind of boring nowadays, it's too bad that they changed their more hardcore style into KanYe Westish. Still, in order to blow up here that's probably the only way to do it.. Respect to both of them for taking it to another level and really puttin' in work, soon we might just have a new hip hop scene again!
Yeah, you know..
fast det är ju ett faktum att dom blir jämförda, även utanför whoa. Såg t.ex. någon intervju med lazee häromdagen där han fick svara på varför han är så lik adam tensta osv osv. Båda två verkar vara nogranna med att poängtera att det inte finns någon rivalitet, men det kommer nog tyvär att ignoreras. the people want beef!!
solar mig i den permanenta glansen av mig själv.
Underbart och upplyftande att se sån klokhet ta plats här på whoa. Nästan så att detta inlägg borde få en plats i FAQ:en, Hahahahaha!
Respekt till Simon_T, och en pound till alla som samtycker! Dags för dessa människor att inse hur dom bidrar till hur svensk hiphop stagnerar genom sådant beteende.
LIGHT
"
JAg säger som det är, Beatsen på adams Album var grymma och hur han fick Techno liknande beats att fungera på ett rap album var off the hook, men Adams lyrics känns lite för enkla vid vissa tillfällen. Lazee på It is what it is mixtapet hans lyrics var off the hook, medan beatsen var helt okey. Jag älskar vad adam gör han ger en annan dimension på Svensk hiphop som även kan fungera utomlands och så småningom over seas. Lazee har tagit samma spår i början av 2008 som adam gjorde under 2007 vet ej om jag gillar det, han har helt tagit bort sina sköna lyrics och bara sattsar på beats vilket jag inte gillar. Jag måste säga Lazee och Adam gör eran egen shit, så kmr ni bli nått. PEACE!!
Its not that i hate them Swedish Artists, its just the fact that they tracks is 99% Garbage.
I min värld, där rap en gång var en utrycksform där rap skulle vara att bräcka den andra mc'n i att helt enkelt vara bättre/mer skillad än the next man kan jag inte ens förstå hur folk kan propsa sån här musik, det måste vara den mest intetsägande "hiphop" genren inom alla hiphop genrer. Varför kan inte skillade rappare slå igenom som vanliga rappare, varför måste rappare vara slentrian rappare idag och rappa över House beats för att bli signade till stora bolag om/eller få hype kring sig? Varför måste vi ha urusla textförfattare som Mange Schmidt för att ens synas i media? Är Svenskar så ointelligenta att vi måste ha ABC stavat för oss för att förstå innebörden? Och kom inte och snacka om ngn backpacker mentalitet för sånt tål jag bara inte!! Ansiktet utåt för svensk rap är just dessa artister som säger att dom chillar med Pharell & Paris Hilton, yeah mad respect för det gör du säkert!! Haha kom igen, era hjärnceller mångdubblas säkerligen när ni bumbar nackkotorna till dessa ultimata "hiphop" klassiker!
Folk tycker att sån här musik är nyskapande och att hiphop tar ett steg framåt! I mina ögon är det ren bullshit, den här så kallade "utvecklingen" är tio steg tillbaka ungefär som att mänskligheten skulle gå tillbaka till stenåldern och sen hurra för en sån jävla fräsch utveckling! Damn, folk gör en förvånad över dess ignorans! Jag kommer ihåg när icke hiphoppare visade westcoast tecknet för mig och trodde att jag skulle förstå dom och haka på deras illusion om hur rap var gestikuleringar med fingrarna, det är lite så idag när folk kommer fram och säger -Yo yo, i cant take my cool off cuz i hang with Paris Hilton. Jag förstår verkligen idag var dom får illusionen ifrån av hur fruktansvärt ointelligent rap är och vilka fördomar dom har kring den. Jag måste verkligen ha missat något när folk oavbrutet celebrerar dessa rappare! Jag skulle vilja veta av vilken anledning dom är "dope", är det för att dom är lyricister, för att dom kan hantera språket på ett grymt sätt eller för att dom kan skriva en låt på 5 minuter, sätta den på 2 minuter och bli signade nästa 30 sek? Eller är det så att direkt ngn rappare blir signade och släpper en club dänga så är dom direkt skillade rappare? Jag är ärligt talat nyfiken på hur folk värderar sån här kallad musik. I min värld känns det som att det är klon efter klon som apar efter 10 000'tals andra kloner och ändå så tycker folk att det är nyskapande! Damn i must have missed something!
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
PDYLAN// Det du missar är att all musik inte måste vara intellektuellt givande. Jag är glad för att våra svenska rappare blivit mer business minded och gärna vill slå igenom för att kunna introducera sin musik för andra. Ska Adam och Lazee göra musik för enbart sin bekantskapskrets för att känna att de är coola eller ska de göra ett par innovativa och musikaliskt faktiskt vägvinnande låtar för att sedan få MÅNGA att lyssna på deras riktiga musik? Respekt och underground kredd betalar inte deras hyror om man ska vara ärlig. Sedan HAR du missat något då du uppenbarligen inte lyssnat på varken Tenstas eller Lazees musik. Att du dömer ut de p.g.a. deras singlar bevisar väl att din förmåga att ha fördomar och smälta musik är lite kass som den allmänna massa du så mycket föraktar. Kunde du din Tensta eller Lazee skulle det veta att de har många riktigt grymma låtar de skiner riktigt bra lyrically och flowmässigt.
Förövrigt förstår jag inte varför det är fel som någon skrev att gå mot mer Kanye West stil? Han har gjort All Falls down, jesus walks, never let me down, two words, family business, crack music, diamonds from sierra leone, touch the sky, gone, roses, late, we major, good morning, I wonder, can't tell me nothing, Everything i am, flashing lights och Big brother. Vad jag vill komma fram till? Om de vill vara kanye westiga och verkligen utmana sig själva och sin musik.. då är de fan välkomna.
"Im not wack/i do rap"
http://www.myspace.com/callep
Verkligen word till PDYLAN.
Den här Techno prylen är inte särskillt ny egentligen. Sundsvalls egen Melodie Mc kickade sina feta "rhymes" i den stilen för 15 år sedan. Respekt
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
jag har inget emot techno stilen.... om något e d val att man skapar en mer originell stil från sverige istallet for at apa efter va som hander i usa. d enda jag har emot de e att jag borjade gora så oxå, sen kom jag tillbaks till sverige bara for o få se att tensta had beat me to the punch! lol sen e PDYLAN ganska bitter ser det ut som.
PDYLAN: hur ignorant får man bli... du har uppenbarligen inte lyssnat på adams texter annat än de två singlarna han har släppt. släng på "same face" eller "incredible" från Its A Tensta Thing... sen kom och prata. du är alltid hatisk och bitter i alla dina inlägg ang svenska scenen... du och profet haha alltid detta tjat om att folk gillar FEL musik. folk supportar inte ÄKTA hiphop som den SKA låta. men kompis, gör nåt hot shit då? gör nåt nyskapande som öppnar öronen på folk. lär dig flowa som lazee! matematiken är enkel, vissa stilar tilltalar inte den stora massan. men somsagt, förstår inte hur du kan döma en artist utefter dess singlar, singlar ska sälja. jag vill inte utmärka mig som nån dickrider men ärligt talat, vad kan du säga om lazee/ebois rapteknik och adams texter när du uppenbarligen bara lyssnat på hitsen.
http://www.kalvinhiphop.com
förövrigt verkar du helt vilsen. tror du blandat ihop kändisbloggaren perezhilton och paris hilton haha. aja ännu bara ännu ett bevis på hur konservativ och ignorant det är att bara dra allt över samma kam
http://www.kalvinhiphop.com
Sociopat - Jupp, Kanye har gjort en massa låtar med halvkasst konstruerade texter. Dock finns det ju undantag som Diamonds from Sierra Leone som ju fick sig en textmässig uppsnäppning efter att Kanye fick en uppläxning av Q-Tip(? har för mig att det var han) om blodsdiamanter. Så att text- och flowmässigt gå åt Kanyehållet skulle vara klart negativt rent kvalitétsmässigt - oavsett om det säljer eller inte. 10-4, over...
"Not so funny now, funny man..." - Å, jo, totally worth it! ;) Mabande In The Park - once in a lifetime, baby Thugz 4 hugZ - kärlek istället för gangsterpropaganda
Mabande// Njae, kollar du på de låtar jag nämnt är hans texter ett par snäpp högre än vad både Adam och Lazee visat upp. Diamonds from sierra leone handlade först om honom själv och the Roc. Och den texten är överbra ur teknisk synvinkel med flera feta punches och grymt snyggt uppläggning. Sedan sa q-tip till honom att refrängen kan missuppfattas p.g.a blodsdiamantskandalerna. Då gjorde Kanye en remix vars ämne kanske var roligare, men själva texten i sig var lite sämre faktiskt. Sämre rim, sämre sammanhang. Kolla hlea texten på All Falls Down. Jag utmanar dig att hitta tre bättre hela låttexter ifrån de senaste 4-5 åren. Fast nu spårar vi ur lite.
PDYLAN När publiken är 14-åringar* som endast vill ha något "att dansa till" blir kvalité på texter och flow lidande. Rappare behöver inte "tänka till" längre, de behöver inte vässa sig, det enda som behövs göras är att leta reda på ett dansvänligt beat att dra några simpla rader över. Det är så läget ligger, punkt slut. Jag förstår inte varför man vill vara en del av det som en seriös hiphopartist. Vill man framhäva sina kloka texter och feta beats (dansvänliga eller ej) är inte detta din publik. Man kanske då borde inse att de som verkligen skulle älska musiken är inte samma människor som sitter och kollar efter veckans hitvarning på ZTV eller MTV... ...det är då man förblir underground... =) *mentalt sett
when Im first you dont go next<br>myspace.com/askinovic
Askin, behöver inte prompt va 14 åringar, utan snare va som går hem ute o i radio, va recensenter uppmärksammar, skaru slå enbart hos hiphoppubliken i Sverige så går det nog inte att "slå". Det kräs någonting "nytt" eller ploj som fastnar hos gemeneman. Det här e inget nytt fenomen heller, näru troru fjärdevärlden får sitt "shine"?
hiccory: Jag skrev väl ändå 14-åringar (mentalt sett) med det enda intresset att dansa? Och ja, det är dessa människor den komersiella musiken är till för...
Jo, vet dock inte med atte e en 14-årig mentalitet eller bara att folk som går ut på klubben inte e där för nån intelektuell stimulering... Annars det här med nått nytt e för att som med all konst så ska man "vara först med någonting" i recensenters ögon. Ploj grejjen e för atte fastnar hos gemeneman (evnt 14-årig mentalitet) som skiter fullständigt i hiphop och hellre har nått att skämta om än nått att bry sig om.
Sociopat P19 Kunde du din Tensta eller Lazee skulle det veta att de har många riktigt grymma låtar de skiner riktigt bra lyrically och flowmässigt. Hänvisa mig till de låtarna i sådana fall, tack!
Interista cazzo vuoi, puoi cantarlo quanto vuoi - ma i campioni dell'Italia siamo noooi. JUVENTUS AMICI DI NESSUNO
Yamo/ Tensta - Before you know it, Walk with me. Lazee - Top Notch.
Om man gåår på klubben, då är det klart som fan man vill ha ett dansvänligt beat pumpande i högtalaren eller? Du vet, alla som inte dansar är våldtäcktsmän ;)
Can't break necks in boxes
Våldtäkts.... Fan kan inte stava
whosa: Fjorton år =)
Sociopat P19 Kanye hade och har fortfarande ghostwriters, du nämnde all falls down,
även den hjälptes till. Rhymefest var snubben som hjälpte honom mycket,
speciellt på hans första album.
http://www.myspace.com/deadlykanha
Sociopat - Även om man är sämre än Kanye så är det fortfarande inte ett bra steg i utvecklingen att gå åt hans håll. All falls down hade ett vettigt innehåll, men var inte så särdeles imponernade rent lyricismmässigt - det han (eller hans spökskrivare) lyckas med är att hålla den röda tråden. I och för sig skulle jag gärna ghostwrita åt Lazee / Adam i och med att det lär generera pengar och det skulle vara kul att höra mina texter i radio, men eftersom det ju knappast lär hända så... 10-4, over...
Mabande// Kanye har inga spökskrivare. Jesus Walks är den enda låt som skrev tillsammans med en annan. Hur vill du att den ska imponera lyricsmässigt? Intresserad av din definition där.
Sociopat - En grej som gör att den inte är så imponerande (i betydelsen "den är ganska standard") är att det finns ett gäng utfyllnadsrader som är helt oviktiga för historierna / scenariona som målas upp. 10-4, over...
Båda e bra som fan men ingen av dom har ambitionen att släppa "det mesta äkta hiphop-albumet nånsin" o därför så blir musiken inte så som "de mest äkta hiphopparna" vill.. Detta e dansmusik o e till för att tjejer (i första hand) ska dansa o att deras suktande killar ska köpa singeln..
Va gäller Adam så vet jag inte direkt men dom som backar upp Lazee e så fruktansvärt mycket mer real än 99% av folk här inne (hiphop-mässigt då) MEN nu e det business o då måste man anpassa sig, alla vet att en låt som handlar om ditt rimblock o din penna på ett beat i 79BPM med en scratch refräng som går "Det enda jag har e min penna" inte funkar kommersiellt.. Man måste skilja på avsikten med musiken..
Nu finns all min musik samlad på ett ställe!! Givetvis gratis usershare.net/orismusik
Redaktionschef
2008-02-04 15:34
yeah jag är beredd på att hålla med T2dafuckin där.
Oracle aka HipHop-Oraklet | Whoa-Crew 2000-2013| I januari 2014 lägger vi ned Whoa. Tack för de här åren!
Mabande. Finns inte en enda rad på den låten som är utfyllnad. Ge mig ett exempel.. Tar det gärna via PM.
Båda e värdelösa, ne d kommer till ren lyricsm, men dom hustlar o förtjänar vad som kommit deras väg, men som en riktig hip hop purist, o galen fan av denna artform, så tycker ja att d inte leverar äkta bajs pop music strickly fo the clubz
haha. ok dapz yuk... good to know
Lazee
/la mordidita aka en la cosita
Everybody know, Adam Tensta is the shit! han är grym, så jävla grym å de e Lazee oxå!
är Lazee svensk? jag har sett videon 2 gånger jag tycker låten är bra men jag trodde fan han var amerikansk och första gången jag hörde han trodde jag det var Kanye West. He fooled me there. Jag diggar både Tensta och Lazee för att dom gör precis det dom gör. Hiphop har musik för alla tillfällen och vill man inte vara våldtäktsman på klubben så är Tensta och Lazee absolut rätt skit att dansa till.
För att återknyta lite till ovan, det är ju synd att kasta skit på folk för vad de gillar för sorts musik.. Jag skriver musik för att det är kul, skitsamma hur resultatet råkar bli, jag menar, vi rappare måste ju ändå generellt sett knega på ett vanligt jobb, vare sig vi satsar på mainstream eller underground..:P Tycker folk att det är kul att skriva mainstreammusik för fjortisar så får dom gärna göra det för mig, så länge de skriver nåt de själva gillar så är de äkta för mig (bättre det än att försöka vara underground om man inte gillar den stilen..) ..sen är det som de flesta säger lättare att bli känd om man skriver lite halvplatt musik till enkla beats, ett exempel är ju vår låt dödsdansen (www.myspace.com/gkmonarken ) som vi skrev och spelade in på en eftermiddag.. när vi giggar så är det den låten som går hem bäst, även då jag personligen tycker att våra andra låtar är mycket fetare både text- och beatmässigt.. människor gillar nog hjärntvätt, det är i alla fall nåt som reklamfolk och dom på MTV vet om..;)
är inte G, nu vet ni det, jag vänder ryggen till allt hat/<br>är mer som E, för ni vet E det är fan MC i kvadrat.. www.myspace.com/gkmonarken
Jag tycker att det e konstigt att andra rappare o artister inte uppskattar det.. Dom om några borde veta att det inte bara e att rappa lite snabbt om brudar som räcker för att lyckas.. Men det e klart, det e alltid lättare att skylla ifrån sig än att göra det bättre själv
Nu finns all min musik samlad på ett ställe!! Givetvis gratis usershare.net/orismusik
Båda suger, fast Lazee suger lite hårdare. Håll er till Disco eller efterblivna RnB sångare om ni vill ha något att skaka rumpan till. För övrigt så blir jag inte så jätte imponerad när någon efter apar en stil som redan används av 98% av världens rappare. JA Lazee du dansar säkert med Tommy Lee och Paris Hilton. KOM MED NÅGOT NYTT ELLER KOM INTE ALLS.
<br>