I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

"Porrfilm? Nej, rapvideo...." -Söndagens Krönika

Svensk Hiphop - Allmänt

2004-11-15 23:13

"Porrfilm? Nej, rapvideo...." -Söndagens Krönika

www.gp.se

Vad säger ni om saken?

Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Groupie

2004-11-15 23:17
Hon har ju rätt i vad hon säger.

2004-11-15 23:17
Håller med i det hon säger, men tycker hon säger det på ett otroligt dåligt sätt. Hon använder värsta fjortisspråket, jag förstår inte hur hon fick publiceras i tidningen när hon skriver på den nivån.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Moderator

2004-11-15 23:18
men herregud, man finner bättre debatttörer i en genomsnittlig sjunde klass.

förstår inte gnället heller... men men...
"nu befinner jag mig på ett forum där många verkar skolka alt. sysslar med graffitti " - MrSandman

2004-11-15 23:19
Till viss del kan jag hålla med om det, men hon behandlar ju ämnet genom att dra alla över en kam. Jag skulle hellre vilja se någon med bättre koll på musiken skriva krönikan.

2004-11-15 23:23
jag tycker just de viderona minskat..

2004-11-15 23:32
tycker hon att de ska omge sig med halvnakna killar istället för att det inte ska bli sexistiskt? ;)

2004-11-15 23:35
hon skrev som en riktig fjortis. och även om det hon säger stämmer till en viss del så förstår jag inte riktigt hur hon orkar bli så arg på det. kanske hon borde så lite djupare än bara det "sexistiska". den typen av rappare som gör videos i den där stilen är i 99% artister som på en välldigt kort tid gått från att inte ha en spänn på fickan till att ha miljontals kronor på banken.
och pga detta antagligen känner behov av att flasha pga av ett nyfunnet ego?

ELLER är det så att bolagen och personerna bakom artisten tycker att det där är så som en rap-video "bör" se ut.
eftersom det nästan har blivit standard?

fcuk spleling

2004-11-15 23:35
hon kollar för mkt på mtv o 50cent osv..

2004-11-15 23:36
en typisk feminazi som älskar att racka ner på hiphop kulturen.
Typiskt att hon bara går på hiphop kulturen, sägs inget om alla sångerskor som är halvnakna i sina videos, typisk nazist-svenne-avundsjuk-på-svarta-som-ly ckats syndromet.
Sådana människor som henne ska antingen avslägsnas från jorden eller lobotomeras fortare än kvickt.

2004-11-15 23:36
hjälp det är musik.... vuxna tyckte elvis var jättefarlig som vickade på höfterna way back in the 50s......

2004-11-15 23:42
hmm hon har lite rätt men hon är ju på fel punkt å härgar.. hon skulle ta upp varför många artister lär småpojkar att det är tufft att vara gangster och röka gräs osv...

2004-11-15 23:44
Jaja, det är omoraliskt och fel att objektifiera kvinnor i musikvideor, men samma ämne har tagits upp såhär flera hundra gånger förut, för år sedan och dessutom framfört på långt bättre sätt. GP kan inte ha alltför höga krav på sina krönikörer, journalister eller vad fan hon vill kalla sig.
www.shumway.se - världens softaste webzine

2004-11-15 23:45
Det finns dock VÄLDIGT många som lyssnar på hiphop som har sådana macho-åsikter och som saknar total självdistans, visst en video är en video, det kan man ta med en nypa salt men alla som går omkring o bär sig åt sådär i verkligheten....dvs kan inte ta skämt, tar sig själva på för stort allvar, ska vara bling-bling fast de inte har cash, kalla tjejer det enda o det andra för att det är koolt...de människorna pallar jag inte med.... urk.
http://www.alleycat.se-- http://www.showdowngbg,se -- http://www.jonk.se -- http://www.myspace.com/perfektklubb -- http://www.myspace.com/belsepub

2004-11-15 23:51
skrivstil
jag tycker du har rätt, varför får det aldrig handla om killarna? Alltså att det finns "budskap" om hur killar ska vara också, och att det är knas det med.

Varför orkar killar inte diskutera sig själva? Tjejer gör ju inget annat...suck...
blame it on the boogie

2004-11-15 23:54
...house-videos är f.ö. ofta lika "porriga" om inte värre, likaså de flesta genomsnittliga topplistevideos av t.ex. Britney, Madonna, Janet Jackson etc, så det är rätt endimensionellt att peka ut en genre.
blame it on the boogie

2004-11-15 23:56
"let me puke, alltså", hahahha dagens citat.
HL.

2004-11-15 23:58
Hahahha... jag läste det här igår när jag åt frukost och fan va jag skrattade... ska vi mailbomba henne?? Vilka är med?! :D

2004-11-16 00:06
jag är med!

2004-11-16 00:08
Jag är på, Aggro . Jag kan även använda det lilla inflytande jag har som musikredaktör på en lokaltidning, och downtalka den här lilla barnflickan totalt.
Älskar när äldre folk (äldre för mig) som tror de är något gör bort sig såhär totalt.
www.shumway.se - världens softaste webzine

2004-11-16 00:11
haha...den här tråden är så jävla bra....
som sagt..."många killar som gillar hiphop saknar självdistans"

Lite kritik mot sexismen o grabbarna måste bilda gäng o gadda ihop sig.....de e ju hiphop om nåt...hahaa
http://www.alleycat.se-- http://www.showdowngbg,se -- http://www.jonk.se -- http://www.myspace.com/perfektklubb -- http://www.myspace.com/belsepub

2004-11-16 00:19
Aggro P20

Jag är på man!?!:D

peace

2004-11-16 00:22
Det spelar egentligen ingen roll om du som artist inte kan sjunga. Det räcker med att du kan rappa några rader, trivas med att glassa runt i allt vad överflöd heter och omges av halvnakna bruttor.

öööööörfil....
ya hörd mä!

2004-11-16 00:25
Tror inte de halvnakna tjejerna i videon blir tvingade, hon borde skaffa sig ett liv, eller flytta ut i skogen utan radio och tv...
En del av Skåne Massiv.
http://www.myspace.com/skanemassiv
http://www.myspace.com/feffe

2004-11-16 00:26
eller varför inte bara försvinna från jordens yta?

2004-11-16 00:45
Allt är möjligt. Så länge det finns pengar att tjäna. Jag tror med säkerhet att skribenten i fråga skulle stöna och skaka på rumpan för några tresiffriga sedlar ;)
"I'm blowin up the scene wit my gun
which is, capable cuz my uzi weighs a ton"

2004-11-16 00:56
skrivstil

håller med. tyvärr så kan många människor inte se längre än sin näsa...

2004-11-16 01:08
jag tycker att det är extremt onödigt att skriva sådana här artiklar, det stjälper mer än det hjälper. dock så förstår jag det på ett sätt, hon vet inte vad hon pratar om. för mig är det hundra gånger viktigare att nå ut till ungdomar och förklara varför det ser ut som det gör, inte att skriva negativa artiklar om hip hop. alla har inte levt ett skyddat svensson liv...

2004-11-16 08:17
haha så sjukt..
det är inte musikvideornas fel, det är folk i vårt samhälle som är för svaga för att stå emot "grupptrycket" :)
smo

2004-11-16 08:23
som AiQue o Fränz säger: det är ju frivilligt..."videohoe" e väl numera ett yrke overthere...sen självrespekten kan man ju diskutera...
lök

2004-11-16 08:38
hon har rätt i att vi är kungar :)
hej..
Admin

2004-11-16 09:53
De flesta hiphoparna verkar ha hoppat över begreppet sexism någonstans i grundskolan. Tyvärr var väl inte denna krönika av någon högra kvalite, dock är hon en kid som gör det gratis åt ungdomssidorna attityd.

"Varför är killarna alltid nästintill fullt påklädda medan tjejerna trippar runt i bara underkläderna?" Skönt citat, jag vill faktiskt ha lite mer nakna killar i videorna så även bögar som jag kan få något annat än Johnny Depp rullar på 4an.

Sedan är det ju faktiskt sådana här chabloner även i denna verklighet, tror det eller ej. Men man kan ju fråga sig självt hur pass sunt det är, egentligen.

Förövrigt är jag ledsen att kunna meddela Josephine Traneroth att det faktiskt kan se ut sådär, speciellt hos rika hiphopknösar. Jag har hört att det ska gå riktigt hett till på Sean "Puffy" Combs tillställningar i vilket fall. Som tur är så är Sverige fortfarande inte riktigt där än även om det finns en hel del tendenser.

Hangaround

2004-11-16 10:44
det stämmer ganska mycket, om inte helt.
sådana videos borde förbjudas, oavsett om det är hiphop eller pop.

2004-11-16 11:41
Josephine Traneroth är nog avundsjuk på de tjejerna, hon ser faktiskt jävligt fjortisbimbo ut. Shit vilken tråkig minikärring hon verkar vara! Har inte hon något vettigare att klaga på? Folk svälter i världen och hon sitter och blir upprörd över det här, typiskt jävla i-landsproblem. Jag har inget emot feminister och delar vissa åsikter, men det här blir löjligt.
Känner mig löjlig själv som bryr mig, eller gör jag det?
Låt folk ha skoj och tjäna pengar punkt slut.
Skivgrävarns pöjk! Alltid med smutsiga fingrar!

2004-11-16 14:22
gee har redan citerat det, men raderna "Det spelar egentligen ingen roll om du som artist inte kan sjunga. Det räcker med att du kan rappa några rader" ger ju hennes syn på hiphopen som musikgenre och stryker hennes redan rackliga inlägg från listan över "intressanta kommentarer". Det kunde ha blivit någonting, men hon ondgör sig mer över rapparna och musiken än över skivbolagens pushande för konformitet ang. vad som är kommersiellt gångbart.

10-4, over...
"Not so funny now, funny man..." - Å, jo, totally worth it! ;)
Mabande In The Park - once in a lifetime, baby
Thugz 4 hugZ - kärlek istället för gangsterpropaganda

2004-11-16 14:26
det beror ju på vilka videos man ser...

2004-11-16 14:31
ja menar hon väljer väl vad hon vill se själv...

2004-11-16 14:32
Mabande sa det...

2004-11-16 15:24
hon borde nämnt erik prydz video...den e ju soft också, hahaha.
HL.

2004-11-16 16:07
vem är erik prydz?

2004-11-16 16:14
diffused
nån svensk (?) snubbe som gjort låten Call On Me. men det är väl videon som uppmärksammats mest.

Massa tjejer i en aerobicssal som motionerar precis så som tjejer alltid gör. du har nog sett den

2004-11-16 16:32
Hon har ju princip rätt i allt hon säger, många amerikanska rapartiser använder sig utav uppenbart kvinnoförnedrande teman i sina videos.. men om man talar om fenimism och sexism med en genomsnittlig hiphopare blir han yxtokig och tycker det är för jävligt, som någon sa över: "Det svälter ju folk i världen, kan man inte skriva om det?" - Jo, klart att det kan vara ett intressent ämne, men bara för det svälter folk i världen kan man ju inte blunda för andra problem.. som t.ex. att kvinnor fortfarande på 2000-talet framställs som en andra klassens människa - som duger och titta och knulla med - men i princip inget annat.. ser man inte att det är ett problem så är man blind!!
"I Hate CD´s, CD records are fake" - Promoe

"Rappar helt utan budskap och tänker fortsätta med det" - Motorisk Afasi

2004-11-16 17:21
diffused: du skriver:
"en typisk feminazi som älskar att racka ner på hiphop kulturen"
och sedan:
"Sådana människor som henne ska antingen avslägsnas från jorden eller lobotomeras fortare än kvickt."

Vad för slags nazi är du?

2004-11-16 17:32
men, hon har ju rätt. hon kanske drog alla över en kam liksom, men till 90% av alla 50 cent-liknande rappare har ju såna där videos. man blir lite äcklad..

har ni sett den där låten.. öh va heter den, typ "follow me" eller nåt. den där när massa as-snygga vältränade tjejer tränar!

hata

2004-11-16 17:40
haha jag säger jävla surkärring fan låt dom va Pimps nog för att jag är less på all mainsterams hiphop pimp shit
" I don´t whrite nothing down so i will keep it short and sweet. You are wek, you are out of control and you become a imprisonment for your self and very body else" - Paulie Walnuts om chris drogproblem

2004-11-16 17:51
Lovato F17

Eric Prydz - Call On Me

2004-11-16 18:23
highrhymer P17

tillägg:

du har rätt... men det handlar ju om vilken sorts rap/hiphop och vilka videos du tittar på. jag ser inte på tv själv så mycke men jag kan ju tänka mig och jag har ju hört att mer än hälften av alla hiphop/rapvideos som visas där är väldigt sexistiska och mycke brudar som juckar mot bilar och killar och massa sådant som du tar upp i din artikel.
finns många som inte är sexistiska också, men de är inte lika stora och spelar heller inte in sådana videor.

det kan du skriva till henne från mig...

2004-11-16 18:33
hur kan vuxna männsikor här på whoa sitta och säga att det är rätt med sexistiska musikvideor??? gå och göm er, samtidigt kan ni tänka er att själva va i samma position som tjejer.

kan inte fatta att folk vill se sånna videor som går på mtv, tänk om mtv skulle fyllas med musik videor från nas, dead prez istället...dem som har en konstnärlig eller nödvändig mening.
fyfan bort med de helvnakna tjejerna och bling blingen.

2004-11-16 18:34
Det hon säger är sagt 1 miljon gånger av minst lika många människor.

Dessutom är det inte bara inom hip hopen dessa videos görs, jag behöver ju knappast nämna med än Eric Prydz.

För att avsluta, ALLT beror på vad för typ av hip hop man lyssnar på.

Det är vad jag har att säga, tack för mig!
http://www.oekoland.de/assets/images/Ravioli.jpg

2004-11-16 19:02
Haha, ni som tycker de videorna är bra på allvar är bara en smula desperata och har nog inte fått något på ett tag...

Personligen tycker jag inte den hiphopen är särskilt underhållande...

"Om ison och fille är 2pac så är mange (schmidt) lite mer snoop." -verbose- P21

2004-11-16 19:09
Tycker inte om bling bling hiphop speciellt mycket heller, men det är inget jag förargas av. Kanske lite ointressant pga. att det är inget jag vill lyssna på hemma. Men när jag är ute vill jag ju inte höra Anticon heller så...

Sen förstår jag inte vad det har med hiphop alls att göra, är inte Brittans och gängets videos likadana eller värre? Som vanligt rackar folk ner på hiphopen i sig när det är samhällets ideal/krav/demand som är boven. Ser inte sånt här som något specifikt för hiphop.