I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

[Video] KONY 2012

Övrigt - Webbsidor

2012-03-06 22:30

[Video] KONY 2012

http://vimeo.com/37119711

2012-03-07 04:15
Well, let's get this viral..
En kantstött pelare som inte pallar trycket
Har tankar om nåt större skiter i vad alla tycker
Poet

2012-03-07 05:29
Dela med er ÖVERALLT.
What I said, yo!
Poet

2012-03-07 05:30
http://vimeo.com/37119711
Här är videon!

What I said, yo!
Redaktionen

2012-03-07 20:01

2012-03-07 21:27

2012-03-08 07:11
Arttack hann före mig.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Poet

2012-03-08 09:41
Vad är detta? Jag pallar inte riktigt kolla.
At the gates of Eternity...
Producent

2012-03-08 10:56

2012-03-08 14:22
Arttack och Konstigt sade det.
Intressepenisen hårdnar!

2012-03-08 15:11
Ja det var ju mycket coolare att bry sig när det var underground liksom

2012-03-08 15:14
wordz
gör coola saker hela dagarna

2012-03-08 15:31
Tur att ni gör en insats.
Intressepenisen hårdnar!

2012-03-08 17:24
Folk alltså. Köper allt utan att tänka sig för eller ens granska skiten överhuvudtaget.

http://visiblechildren.tumblr.com/post/18890947431/we-got-trouble

http://www.vice.com/en_uk/read/should-i-donate-money-to-kony-2012-or-not
"Efter att ordet spridit sig tog det en halvtimme/tre kvart sen var Crooked och Royce på plats tillsammans med Horse Shoe Gang-snubbarna, Crookeds brorsas gäng, C.O.B.-killarna och övriga kompisar till Crooked. Snubben har hela jävla LA som backar upp honom." - jeppehehe
Poet

2012-03-08 19:18
Det bästa är ju ändå när dom i slutet filmar street art-aktivister i superballa vinklar när dom springer i tunnlar och gångar till dubstepmusik som ylar "I can't stop!". Alltså, jag skämdes så hårt att jag fick ångest när jag såg skiten.
Läs min nya bok Tyst I Klassen! som jag släppte i år. Är du inte läskunnig kan du åtminstone se mig hos Malou i Efter Tio i TV4 varje vardag och höra mig prata gott om den, inte för att jag minns vad den handlade om, skrev den på fyllan trots allt.

2012-03-08 22:49

2012-03-08 22:50

2012-03-08 23:37
Lol på croims inlägg, lite onödigt lång bara!

Jag hoppas bara att folk inte ska vara så jävla blinda för verkligheten. Tyvärr känns det som om det är lite för sent nu...
Ni som säger "sprid budskapet vidare", snälla, stöd inte något ni inte har förståelse för..
FUN LIGHT!!<br>

2012-03-08 23:41
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Poet

2012-03-08 23:49
Tid är en bristvara för mig, kan någon sammanfatta vad detta handlar om? 200 ord eller mindre...

Tack :)

2012-03-09 00:08
Ett nytt Irak-krig är på gång.. fast den här gången i Uganda.
FUN LIGHT!!<br>
Poet

2012-03-09 00:25

2012-03-09 00:30

2012-03-09 00:37
Vad är bättre än att skicka sin militär till Uganda än att först få hela den amerikanska befolkningen och hela världen att VILJA att den amerikanska militären ska skickas dit som räddarna i nöden?

När folk hör om att USA hittat olja där verkar de inte koppla två och två utan hävdar blint att Kony2012 är nånting bra och att de tänker fortsätta stödja det.
FUN LIGHT!!<br>

2012-03-09 09:08
Dawg_fatha

Uhm. Nu har jag inte tittat på det här tramset så noga, men såvitt jag vet lämnade LRA Uganda för flera år sedan.

2012-03-09 09:34
Från Africa is a country:

It must be because “Kony 2012” is about Joseph Kony and not about Jason Russell that there is so much footage of Jason Russell’s young son, Gavin, worshipping Jason Russell atop trampolines and on beaches and at kitchen tables, and professing his hope that one day he might grow up to be just like Jason Russell.

Obviously! I mean how the hell else do you make a movie about the Lord’s Resistance Army?

And so it was that Jason Russell came to make a film (well, the eleventh version) in which the heroic Jason Russell makes a film in order that everyone in the world should finally know the name of the internationally-renowned, globally notorious, definitely already world-famous warlord, Joseph Kony. It was to be the untold story of a much-chronicled man.

If this challenge were not daunting enough, Jason Russell also took it upon himself finally to convince the world that Kony, the man who had hitherto been merely the very first name on the International Criminal Court’s most wanted list (indicted on 33 counts including war crimes and crimes against humanity seven years ago), should in fact be arrested.

Great Scott! Why didn’t anyone think of that before?

The “Kony 2012” show is here, and the whole thing is a miserable fraud.

Från The Atlantic

No Ugandans or other Africans are shown offering policy suggestions in the film, and it is implied that local governments were ineffective in combating the LRA simply because they didn't have enough American assistance.

None of us who actually work with populations affected by mass atrocity believe this to be a truthful or helpful representation. Even under horrific circumstances, people are endlessly resourceful, and local actors understand their needs better than outsiders. It's good that Americans want to help, but ignoring the role and authority of local leaders and activists isn't just insulting and arrogant, it neglects the people who are the most likely to come up with a solution to the conflict.

Från Public Good:

Människor i konfliktområden reduceras till två typer: 1) blodtörstiga psykopater av Kony-snitt, samt 2) hjälplösa familjer vars barn kidnappas och används som barnsoldater. Barnen är “osynliga” för att amerikaner inte har kännedom (läs: awareness) om dem. Om bara just Joseph Kony fångas (samt möjligen om just LRA avväpnas) kommer problemen att lösa sig och barnen får “komma hem”.

Jag ser det lite som en del av Hollywoodifieringen av de Afrikanska konflikterna. DNs rekommendation av kampanjen är till och med komplett med ett tips om den påtagligt rasistiska Hollywoodfilmen Machine Gun Preacher “för den som vill lära sig mer om konflikten”.

Jag lutar åt att avstå.

Redaktionen

2012-03-09 17:29
"I hope you all learned the lesson of Kony: never do anything."
Moderator - Som en lokalvårdare, fast i cyberrymden..
http://www.martypatches.com
http://www.danielmeyer.se

2012-03-09 18:59
Don't!

2012-03-10 07:19

2012-03-10 16:01
fint att dem tycker att hela idén verkar helt perfekt osv, men det är ju klart att han har högra händer som är redo att ta över om han stupar.. att döda en person gör ingen förändring

2012-03-10 17:27
Fint att åratal av konflikter i Uganda kan förenklas till "grip den här snubben så blir allt bra".

Kolla på Vice Guide to Congo så kanske ni får en bra bild av vilket clusterfuck afrikanska konflikter är:
amen synthare då, fyra bögar och en dator

est. 1986

2012-03-10 18:37
En litn sammanfattning av situationen i Uganda: https://www.flashback.org/sp36104364

Stefan Monelyx hade några intressanta tankar också

Truthful words are not beautiful; beautiful words are not truthful. - Lao Tzu

2012-03-11 15:11
Ja, det är sant. Varför bry sig ens det minsta och sprida ett vettigt budskap när vi kan länka vidare Jay Z & Kanyes nya låt och diskutera deras rimstruktur. Makes more sense!
:)

2012-03-11 16:10
Faktum är ju att man lär göra mer gott ifall man gör ingenting än ifall man engagerar sig i det där.

2012-03-11 20:17
Haha jag ogillar hela Kony 2012 rörelsen men jag vågar knappt erkänna det för att jag inte vill förknippas med alla douchebags som ställer sig emot bara för att vara tuffa.
Ni är PRECIS lika fjantiga som alla hipsters som skriver kony 2012 överallt.

Bittra människor, låt folk tycka vad de vill och försöka stötta vad de vill.
AIK
ARSENAL
"Det finns elitserie i innebandy alltså? Där ser man, undra om kurragömma har en elitserie också... "

2012-03-11 20:21
Nu är det ju så, att ibland kan inte två skilljda viljor få sitt samtidigt...

2012-03-11 23:23
Lollarn

Hmm... jag tyckte den videon var hjärtskärande... men sen googlade jag "Uganda" och lärde mig lite om hur läget egentligen är där. Det borde alla andra också göra för då blir det ganska tydligt att det bästa för alla är att vi inte lägger oss i. Särskilt inte med en militär aktion som videon vill.

Basically har södra Uganda varit maktcentrum och norra sidan har varit andra klassens medborgare. LRA är en reaktion på detta. Sedan 2008 har det varit lugnt och man har satsat enorma pengar på att bygga upp norra Uganda. Att gå in med militär igen i området kommer bara fucka upp de trevande relationerna och möjligtvis skapa en till konflikt i framtiden.
amen synthare då, fyra bögar och en dator

est. 1986

2012-03-12 00:52
 -? ? ? ? ? ?- {@L_@} -? ? ? ? ? ?-

2012-03-12 10:24
Haha jag ogillar hela Kony 2012 rörelsen men jag vågar knappt erkänna det för att jag inte vill förknippas med alla douchebags som ställer sig emot bara för att vara tuffa.
Ni är PRECIS lika fjantiga som alla hipsters som skriver kony 2012 överallt.

Bittra människor, låt folk tycka vad de vill och försöka stötta vad de vill.

Ställer emot bara för att vara tuffa? Du har nog missat vad detta "motstånd" handlar om.

Gör om, gör rätt.

2012-03-12 12:59
Lollarn

Denna snubbe förklarar det ganska bra

-? ? ? ? ? ?- {@L_@} -? ? ? ? ? ?-