[YouTube] Vet Du hur man framställer Gelatin? *känsliga tittare varnas*
Här får man se första steget i framställningen av Gelatin.Länk till http://sv.wikipedia.org/wiki/Gelatin Gelatin finns bl a i geléhallon, colanappar och massa annat smarrigt godis som vi tuggar i oss framför TV:n på helgerna. Gott med godis? Som sagt,Känsliga tittare varnas
mok vurban
så sjukt jävla äckligt... go vegeterian...
Fan vad illa om man ramlar ner i en sånn maskin.. Jävlar vad gore det var med kon, den va värst..
Still down to pull a homicide just strap up and ride, stick a needle in my eye if I ain't ready to mob
Är inte säker på hur följande steg leder, men skulle gissa på att moset silas över en kittel, där vätskorna kokas tills fett är framställt och godistillverkningen kan dra igång - i korta drag. Någon som vet vilka djur det är som skickas ner i malen? Självdöende- eller avlivade djur?
mok vurban
Man hade väll en susning om hur det gick till, det värsta är ju inte det med djuren.. Det är ju att det är så jävla smutsigt och skitigt och ohygieniskt ...
90 % av världens gelatin görs av gris, resten av ko. Sedan 1999 är det på grund av risk för BSE-smitta (galna kosjukan) förbjudet att tillverka gelatin av djur från Portugal och England. I Sverige används inte heller kadaver (djur som dött eller avlivats på grund av sjukdom) men i andra EU-länder får man använda fett från sådana djur. Djurens svål (hud) och skelett rensas från hår, ben och fett. Det sparade kokas ur i vatten med syror (gelatin typ A) eller alkalier (gelatin typ B) så att man får ut proteinet kollagen från bindväven. Gelatinmassan filtreras, dunstas in under vakuum, steriliseras, bleks, klaras och torkas i tumlare (fjäll och pulver) eller uthällt på skivor (blad). 250.000 ton gelatin framställs i världen årligen, varav 10 % till gelatinkapslar.
Haha, soft.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Man hade väll en susning om hur det gick till, det värsta är ju inte det med djuren.. Det är ju att det är så jävla smutsigt och skitigt och ohygieniskt ... Stackars människorna? Eller vadå?
mok vurban
tyckte först det var sjukt roligt när hästen kastades i, skratta som fan åt det. så random. Men kollade om igen och det var inte lika roligt då ;< men knappast nåt nytt, alla vet väl om det här?
vad gör en rappare egentligen? www.myspace.com/dumhet
dumhet. hahahahaha eller hur, den var way 2 big för den.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
haha håller med om hästen, så komiskt ut när dom kom med den.. stor som fan ;D
Still down to pull a homicide just strap up and ride, stick a needle in my eye if I ain't ready to mob
Den stora kossan såg ut att leva. Är djuren döda eller lever dom?
Fuckin' OG! Shiznahmutherfukk!
Döda såklart
Moderator
2009-08-16 20:26
Usch, äckligt-
time isn't wasted when you're getting wasted .
Fan va tråkgt, djuren e ju fan döda när dom slängs i
Twang System fi de werl
Tanken när jag slängde upp den här tråden var inte att glädja ett gäng efterblivna skitungar som inte förstår ett jävla piss. Utan mer att uppmana om hur brutalt det verkligen är. Men den mentala snittåldern på det här jävla stället verkar ju vara på lågstadienivå iaf. Tragiskt.
mok vurban
Hur fan kan det vara brutalt om dom är döda? Seriöst, vem fan bryr sig om hur det framställs. Tänk ägget du ska äta. ungen från samhall som plockade äggen till dig kanske gjorde något nasty shit som INGEN filmade.
word på tical, dom är redan döda, sluta gråta. enligt min mening är det väl bara bra att vi gör nåt åt kadaver som annars skulle vara helt värdelösa om vi inte gjorde nåt av dom. respekt åt dom som jobbar med det där.ÅTERVINNING IS THE SHIT ! puws
vad gör en rappare egentligen? www.myspace.com/dumhet
Moderator
2009-08-16 21:24
ÅTERVINNING IS THE SHIT! HAHSAHAHAHHAHAHAHA
time isn't wasted when you're getting wasted .
Äckligt ja, men vafan, köttindustrin är vidrig, det vet väl alla.
http://arspedia.org/wiki/Hip_Hop http://arspedia.org/wiki/Babylon http://arspedia.org/wiki/Vapen#Bananbomb
Mok: du gick aldrig i skolan eller? Upptäcker nu att gelatin görs på döda djur som mals ner? Öppna ögonen dude. Varför är det brutalt för? Fick djuret ingen sista smörjelse och ingen kista att ligga i, var det, det? åååh shit vänta djur dom ska ju också ha mänskliga rättigheter, vi ska rösta fram en geting till stadsminister nästa riksdagsval! För en geting är ju faktiskt ett djur det med! Eller ett lamm, bara för att den är söt att titta på.
-- Mellanslagsanvändare --
Håller med många här att det är ju knappast elakt att mala sönder ett dött djur. Tror ju knappast att djuret lider, eller trodde du de TS? Det här är väl inte mycket värre än att plocka ut organ ur djuret. Om ni inte visste heller att gelatinet görs från djur så är ni nog lite efter.
Man kan väl inte kalla det brutalt? Vad är det som är brutalt isf? Att de bara dumpar ner ett helt kadaver? Hade det varit bättre om man styckade dem för hand för att sedan mala dem i en lite mindre kvarn? Det är här är ju effektivt. Någon mer än jag som hoppades på något större efter hästen? Tyckte att det var fascinerande hur man kan mala ner ett helt djur så fort.
"Damfotboll är som V75 med kossor" - Gert Fylking. Jag väntar på din ursäkt till kossorna.
Jag valde att inte kolla på denna, pga min kärlek till godis..
http://www.aftonbladet.se/vss/goteborg/story/0,2789,1104598,00.html<br>
undra hur de skulle va att mala ner en giraff hahaha :D
Maajidee!
Oj, fel tråd
tyckte inte de var så farligt först, men när den fete hästen kom vare ju bara svinigt.
Sleep is the cousin of death
Producent
2009-08-17 00:10
jag tycker mest det är fascinerande att ett sånt jävla stort djur kom igenom bara dom där springorna!
Ja, den där maskinen är ju sjukt mäktig. Sliter isär en hel jävla ko/häst på några sekunder. :D
fan vad gott det måste lukta där.. fy fan
borsta tänderna *check* sitta framför datorn *check* nattunderhållning *check* sova (helst utan mardrömmar) yet to come
Jävligt effektivt faktiskt.
"Jag var också rap när jag var fjorton år man."
HAHAHA! Riktigt jävla fett var det.
Men jag slukar i mig godis likt förbannat. HAHAH, kan inte sluta garva!
Kött fi fan!
Konrad Krut - twitter.com/konradkrut - soundcloud.com/konradkrut - mixtape in progress "Start your own shit and you'll have bitches in the doggystyle position attached to each other like train cabines from the LA to the Bay"
Omnomnom nu ska jag äta godis :>
My heart lives in my vagina.
Toastare
2009-08-17 11:47
som sagt malda kadaver är ju bara i osvenskt godis (eller medicin)... som någon skrev längre upp. godis är gott!
Jag skyller allt på Emma!
Håller med många här ovanför, på vilket sätt är det färjävligt? Djuren är döda, det ändå som var lite nasty var väl att det såg förjävla smutsigt ut. Klippet blev ju mer och mer intressant eftersom det började med ett får eller liknande sen blev det bara större och större djur. Väntade bara på flodhästen! Och som också redan sagt, köttindustrin är inte bättre någonstans. Inte heller när det gäller ägg, om ni bara visste... DÄR snackar vi VIDRIGT.
^ Smart sagt.
kolla inte på detta när du rökt och äter godis. Det förstörde mitt humör.
fyratreett_ Hahahahhahahaha dagens!
Stand By Me och Titanic är världens bästa filmer :D världens bästa musikintro är http://www.youtube.com/watch?v=Z7O0-fWQEas&feature=channel_page (verserna är också skitbra)
Riktiga fjant-vegetarianer här, varför...? Om nu människans kost är så dålig, varför inte flytta ut i naturen... Du vet att du förmodligen dödar ett antal djur då du sitter vid datorn, så partiklar!
Människor är skapade för att LEVA, vara en starkaste överlevaren. Skulle vi blivit det om vi suttit och käkat massor av tomater istället för att jaga, tveksamt!
Fan vad sugen jag blev på godis :)
Okej... Har nu sett en annan variant av videon, med LEVANDE kor, det gjorde ämnet mindre roligt :S Kommer f.ö. inte posta den videon här.
^ Smart sagt.
hade dom malt sönder typ nått fult djur hade ingen brytt sig det minsta
// SONAR // socker_oscar P17 grabben synth är så javla 90-tals techno trance. det vet väl alla hiphopare?! Tror du seriöst Dr dre använder synthjävlar?!<br> <br>
Poker_face, passa den i ett meddelande till mig via min profil.
mok vurban
Steve Rifkind must of been sniffing!
FAN VA SUGEN JAG VART PÅ GODIS!!!
fullfjädrad när jag kickat en gås..
these are animals that have died naturally or from disease on farms, etc. they are not used for food. what they are actually doing is breaking down the animal (rendering) to raw materials- they use the blood, bones, and other dried flesh pieces for feeds (ex. for chickens) and the oils extracted will be uses as grease for machinery. rendering is what happens to dead farm animals- its just an unglorified part of? the farming process. (dirty jobs did a show on it, look that up!) Tror alltså inte de e direkt godis man gör av skiten
äh om det är det första steget i att göra gelatingodis så är nog det sista steget lite mer hygieniskt. Såg ju faktiskt rätt coolt ut.. men sen har jag ju alltid varit fascinerad av saker som mals eller går sönder ända sen barns ben!
42 muskler för att göra en sur min medan det bara krävs 4 stycken för att sträcka ut armen och nita idioten...
å förresten era vegetarianapor ni fiser för jävla äckligt!!!!!!!!!
42 muskler för att göra en sur min medan det bara krävs 4 stycken för att sträcka ut armen och nita idioten...
Ganska kul att en del verkar ha uppfattningen om att det är en massa "vegetarianapor" här i tråden som ni uppenbarligen känner er väldigt pressade och provocerade av. Jag tycker det mest kryllar av människor som på årskurs 2-style försöker provocera de människor som faktiskt tycker att detta är sjukt äckligt och för att inte snacka om totalt respektlöst. Hade ni skrattat lika mycket om det var en av er egen art som maldes ner? Sen är kan man väl diskutera hur högt var och en värderar ett djurliv, men ja, de som tycker att ett djur inte borde värderas högre än så här bör nog tänka ett par steg längre... Sen är det väl knappast någon nyhet att det går till såhär. Och förhållandena i övriga köttindustrin, med några få undantag, är knappast bättre. Så att sluta äta gelatin men fortsätta äta annat kött för att man tycker detta är snuskigt är knappast speciellt genomtänkt, samtidigt som det i alla fall är ett steg i rätt riktning, enligt min mening dvs. Tycker ni detta är soft och kul så go ahead - fortsätt tycka sånt här är underhållande och känn er jättenöjda över vilken fantastisk ståndpunkt ni tagit mot alla hemska vegetarianer/veganer där ute som förstör ert liv genom sin blotta existens. Men om ni inte tycker det så säger jag som Sage Francis; see trough the lies the meat industry feeds you - go vegetarian. Sen skulle jag bli väldigt tacksam om någon förklarade för mig varför många har ett sådant extremt behov av att försöka provocera människor som har valt att utesluta kött ur sin kost? På vilket sätt påverkar de ert liv och exakt vad tror ni ger er rätten att göra det?
Vad är det här, någon form av slogan?
fiken F20 Ja, men hur tycker du att man ska ta vara på döda djur då? Det här är väl ändå det mest effektiva sättet, och som du läste ovan så tas ju så gott som allt till vara på och används vidare på olika sätt. Skulle du hellre vilja se ett helt gäng människor i en steril operationssal plocka bort kroppsdel efter kroppsdel i timmar per djur? Sen att man tycker att det är intressant att se hur saker och ting går till är väl inte så jävla konstigt? Vissa är mer nyfikna än andra, vissa är mer känsliga för att se såna saker än andra. That's just the way it is. Personpåhoppen på vegetarianer samt icke vegetarianer är jävligt onödigt dock!
^ Smart sagt.