I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

"Om det fanns en endaste bajskorv i en pool..."

Övrigt - Vardagsfilosofi

Poet

2013-08-02 14:41

"Om det fanns en endaste bajskorv i en pool..."

En underbar pool, på en 30 graders varm sommardag. Men i poolen flyter det omkring en bajskorv. Hade du ändå hoppat i? Eller hade ätit soppa med hårstrån i?

Man även ställa frågan så här: Är något fortfarande bra, även om detta råkar ha en otroligt hemsk sida? Kan man försvara det?

Kör på :)

At the gates of Eternity...

2013-08-02 19:11
Nej, nej, nej OCH nej :P
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Poet

2013-08-02 19:20
Tackar :) För ditt svar.

Vill gärna höra vad de andra också säger.

2013-08-02 19:27
ursäkta mitt tråkiga svar hehe... det beror väl också på hur desperat man är.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Poet

2013-08-02 19:36
det beror väl också på hur desperat man är.

Intressant, och jag instämmer.

2013-08-02 20:46
är väl bara att ta bort bajset/håret?

tror inte det finns en offentlig pool i hela världen som ingen knatte någonsin skitit i liksom.
skulle jorden översvämmas om man skar sönder ögonen på alla människor?

2013-08-02 20:48
och till den andra delen av frågan så beror det väl HELT på hur hemsk dem hemska sidan är i förhållande till det som är bra, jag vill ha ett bättre exempel än bajskorv i pool.
Poet

2013-08-03 08:39
Misery: Ok, du ska dejta någon som har allt det du söker, men så är personen i fråga kanske... homofob? Allt annat är ok, förutom just den här sidan av denna personen.

Hade du dejtat någon som är tex homofob men är hur snäll annars?

2013-08-03 11:17

Det fina med amor och hans pilar är att han inte bryr sig om vilka värderingar personerna har som han bestämmer sig för att skjuta i baken ;)

Återigen så beror det på. Så länge det finns en respekt mellan varandra, det vill säga att man låter den andra få ha sina åsikter och värderingar utan att pracka på varandra vad man själv tycker är rätt så hade jag kunnat dejta en homofob om han är helt fantastisk annars, eller vad det nu kan tänkas vara. Däremot så vet jag fan om jag velat skaffa barn med personen...
Poet

2013-08-03 12:36
Återigen så beror det på. Så länge det finns en respekt mellan varandra, det vill säga att man låter den andra få ha sina åsikter och värderingar utan att pracka på varandra vad man själv tycker är rätt så hade jag kunnat dejta en homofob om han är helt fantastisk annars, eller vad det nu kan tänkas vara.

Men är verkligen den här personen en bra person om den ogillar andra pga av sin sexuella läggning? Kanske till och med avskyr homosexuella?

2013-08-03 14:42
BC99 P30

nej den personen hade inte varit välkommen i mitt hem än mindre intressant som partner.

2013-08-03 17:19
Men är verkligen den här personen en bra person om den ogillar andra pga av sin sexuella läggning?

Det är inte så stor skillnad mellan människor, även om man vill tycka och påstå det. Du kan säkert hitta en hel del personer som du väljer att ogilla på grund av deras åsikter om saker. Även om du anser dig sitta på dom "rätta" åsikterna, så är det antagligen så en homofob också tänker. Då kan du fråga dig själv samma sak; är jag verkligen en bra person, även om jag ogillar människor på grund av deras åsikter? Blir man tex automatiskt en bra människa bara för att man är vänster? Att vara en bra människa för mig handlar inte om vad man säger och tycker, det handlar mest om hur man beter sig.

Kanske till och med avskyr homosexuella?

Nu skrev jag ju också att det måste finnas en respekt för att andra inte tycker som en själv. Avskyr man homosexuella och tycker att alla andra borde känna likadant så tror jag inte man står ut med att vara ihop med en person som inte har några problem med dem och vice versa. Jag tror att sånt för det mesta är rätt ömsesidigt.
Poet

2013-08-07 12:45
Sofia: Men är det ändå inte skillnad på att ogilla någon för något de själva valt (tex religion, ideologi osv) och att ogilla någon för något den personen inte kan rå på? Tex sexuell läggning, hudfärg mm.

2013-08-07 13:34
jag anser mig ha full rätt att välja att inte ha folk jag tycker har fullständigt vidriga åsikter i mitt liv, tycker inte det gör mig till en dålig människa.
Poet

2013-08-07 13:56
jag anser mig ha full rätt att välja att inte ha folk jag tycker har fullständigt vidriga åsikter i mitt liv, tycker inte det gör mig till en dålig människa.

Håller helt med dig!

2013-08-07 14:33
tycker tvärtemot att det vore väldigt underligt att INTE sätta sådana gränser, jag skiter liksom i hur trevlig du är om du samtidigt går runt och tycker det är skitballt med bögknacknigar och rashat, alla kan liksom vara artiga och behagliga om de vill vara det, men om du bakom leendena har massa läskiga hatiska åsikter så vill jag inte ha med dig att göra, hur rar du än är så nollas det liksom ut om du anser att jag är underordnat ellervmindre värd för att jag är kvinna, osvosv.
jag förstår inte varför jag SKULLE vilja hänga med sådana människor, förutsatt att jag inte tar på mig rollen som hela världens samlade puckons lilla mamma och ger mig ut för att fostra dem till vettiga fina människor, vilket jag inte heller tycker är så värst rimligt ELLER realistiskt, jag kan käfta emot om jag tycker någon säger något helt befängt, men det är inte mitt jobb att krama folk snälla så att säga.

2013-08-07 16:14
jag håller nog med misery on this...men man kan lägga till en del.

säg att man själv har en mörk sida. en som inte är så lätt att bli av med. kan man då med avvisa någon som också har en mörk sida utan att vara hycklare?

....visst kan man avvisa vem som helst, med eller utan mörka sidor.... ni hajjar :)
"It is the prohibition that makes anything precious"

-Mark Twain

2013-08-07 16:26
BC99 skrev:
Sofia: Men är det ändå inte skillnad på att ogilla någon för något de själva valt (tex religion, ideologi osv) och att ogilla någon för något den personen inte kan rå på? Tex sexuell läggning, hudfärg mm.

Nja, inte riktigt så jag tänker. Vad jag ville få fram är att du kan påstå dig vara helt fri från att hata homosexuella och hudfärger men ändå vara en otrevlig och elak person. Om jag måste välja att umgås med någon så väljer jag hellre en person som är snäll och sympatisk som har lite fördomar kring saker ( alla människor har det liksom ) framför en person som påstår sig inte ha fördomar ( vilket bara är bullshit ) som samtidigt är en elak och osympatisk.

Det finns tex många killar som påstår sig vara vänsteraktivister och feminister som ändå är otroligt sexistiska och som till och med blivit anmälda för sexuellt ofredande och våldtäkter.

Vad jag vill få fram är att åsikterna inte är avgörande för hur öppen man faktiskt är som person. Det är bättre att titta på personens handlingar, snarare än vad den säger och påstår sig ha för åsikter.

2013-08-07 17:30
Misery

Du för exakt samma sorts argumentation som homofober och rasister kring deras ovilja att bry sig om och vara schysst mot alla människor. "Jag måste inte vara trevlig mot homosexuella för jag gillar inte dem" alternativt "jag måste inte vara trevlig mot homofober för jag gillar inte dem".

Samma bajs, olika förpackning.
Poet

2013-08-07 20:15
Det är verkligen inte samma sak. Ska vi ha tolerans för intolerans menar du?

En homofob har valt att ogilla homosexuella. Det kan man inte säga om någons sexuella läggning. Homofobi är ett fucking val, så precis som du kan välja att ha fula byxor på dig så kan jag kritisera ditt val av byxor.

2013-08-07 21:11
Ska vi ha tolerans för intolerans menar du?

Det är inte riktigt det vi diskuterar här. Vi diskuterar det att om en person skulle ha bra kvaliteer förutom det att den vore homofobisk skulle göra någon skillnad till hur man relaterade till personen. Eller?

Tolerans är fel ord. Men jag tror inte på det där med att vara otrevlig och uteslutande mot människor som tex är homofobiska. Man behöver inte älska alla eller umgås med alla, men man kan vara schysst mot alla. Annars sätter man sig i samma båt som dem.

En homofob har valt att ogilla homosexuella. Det kan man inte säga om någons sexuella läggning. Homofobi är ett fucking val, så precis som du kan välja att ha fula byxor på dig så kan jag kritisera ditt val av byxor.

Jag tror inte alltid det är ett val. Man föds inte homofobisk. Det är en åsikt man får av sin omgivning. Jag föddes tex inte till en kött-ätare, men jag åt kött för att min familj gjorde det och tyckte det var rätt fram tills att jag började umgås med personer som gav mig en annan input. Vilket ledde till att jag blev vegetarian. Hade dom dömt ut och exkluderat mig för att jag var en kött-ätare så hade jag antagligen inte varit en vegetarian idag.

2013-08-07 21:23
bayo

det Bc sa.

och jag har för övrigt inte sagt ett ord om att vara trevlig eller ej mot någon, nu vrider du på saker så de passar dig bättre innan du bemöter dem igen.
det jag sa var att jag inte vill hänga med folk med åsikter som jag finner helrubbade, och på grund av detta jämför du mig alltså med rasister?
Poet

2013-08-07 21:29
Sofia:

Jag tror inte heller på att vara otrevlig mot oliktänkande (även om de lyckas push my buttons och jag ändå blir otrevlig ibland) men om någon besitter åsikter som innebär att andra kränks, så ska man väl ändå få kunna ta ställning?

Jag känner givetvis folk med lite varierande rasistiska/homofober/sexistiska åsikter. Ingen av de är dock en nära vän utan folk i min närhet som jag tolerar för fredens skull. De vet att de inte kan få sprida sitt hat i närheten utav mig utan att vara beredd på en diskussion. Det är acceptans anser jag. Precis som de har rätt att tycka vad de vill, så har jag min rätt att inte hålla med och dessutom få uttrycka det.

2013-08-07 21:33
Jag tror inte heller på att vara otrevlig mot oliktänkande (även om de lyckas push my buttons och jag ändå blir otrevlig ibland) men om man inte håller med om åsikter som jag (och många andra) anser direkt inhumana, så ska man väl ändå få kunna ta ställning?

Med ställning som i: "hey, jag tycker inte som dig!" Absolut.

Med ställning som i: "det du säger är äckligt och jag hoppas du dör" ( vissa håller på så ) Nej.

Jag känner givetvis folk med lite varierande rasistiska/homofober/sexistiska åsikter Ingen av de är dock en nära vän utan folk i min närhet som jag tolerar för fredens skull. Det är acceptans anser jag. Precis som de har rätt att tycka vad de vill, så har jag min rätt inte hålla med och dessutom få uttrycka det.

Personligen så har jag fått utmaningen att ha sådana personer i min familj. Jag vet inte om det har med mognad att göra, men jag har gått från att inte vilja umgås med dem alls, till att faktiskt se hur helt lojala och omtänksamma dom är trots att vi inte tycker samma saker. Jag tror man kan växa av och bli en bättre människa av att umgås med människor som är helt oliktänkande. Man lär sig att älska ovillkorligt.

2013-08-07 21:36
Misery_chick skrev:
bayo
det jag sa var att jag inte vill hänga med folk med åsikter som jag finner helrubbade, och på grund av detta jämför du mig alltså med rasister?

Inte det att du inte vill hänga med dem, med hur du pratar om och beter dig mot dem; japp.

2013-08-07 21:49
jag hade velat ha förmågan att prata (irl) med personer som har, enligt mig, "fel" åsikter.

men jag kan inte. vänner som visat sig rösta på moderaterna och vara stolta över det kan jag nästan mosa i rent vrede.

-Mark Twain

2013-08-07 21:55
Blweria skrev:
jag hade velat ha förmågan att prata (irl) med personer som har, enligt mig, "fel" åsikter.

men jag kan inte. vänner som visat sig rösta på moderaterna och vara stolta över det kan jag nästan mosa i rent vrede.

Gör det! Ett av mina senaste uppdrag är att försöka prata med så många så möjligt som jag har fördomar mot och samtidigt försöka öppen själv. Jag tycker det är väldigt intressant.

En av mina närmaste vänner röstade blått i förra valet :D Men hon är i och för sig inte alls en typisk moderat.

2013-08-07 22:03
sry, don´t wanna go to prison :p

-Mark Twain

2013-08-07 22:20
Fast du är ju inte sån. Du gick liksom och lyssnade på det första böneutropet tillsammans med DiggeriDoo trots alla era hetsiga diskussioner. Det tycker jag är väldigt moget.

2013-08-07 22:35
ja, men det fanns vissa villkor... vi behöver inte gräva mer i det, tycker jag.

-Mark Twain

2013-08-09 19:22
Jag drar gärna den metaforen en bit länge och säger att den där poolen är samhället vi lever i, bajskorven är problemen vi struntar i. Alla badar för fan as we speak.

Jag hade kastat ut skiten med en spann för fan eller tagit bort hårstrået men den mentaliteten finns nog inte idag här är det som sagt "bada i en pool med en bajskorv i" haha shieeeeeeeet
www.enrichopic.spreadshirt.se

YOU wont be disapointed.

2013-08-09 19:28
En person sa en gång att människor borde lyssna mer till sina fördomar, fördomar finns och uppstår hos människan för att skydda henne givetvis det är en naturlig funktion för att överleva. Ex. jag har fördomar mot tjackade överaggressiva knarkare som är helt oresonabla. Ska jag skämmas för att jag har fördomar då?

YOU wont be disapointed.

2013-08-09 19:29
Rasism är ett riktigt media ord alltså

YOU wont be disapointed.

2013-08-09 19:32
samtidigt kan en tjackis göra din lägenhet kliniskt ren.
med glädje och utan faktura.

-Mark Twain
Poet

2013-08-09 19:57
Nej, min metafor handlar egentligen om lama ursäkter man gör för något som man av emotionella skäl vägrar erkänna. Alltså att något är inte bra om det har hemska sidor. Tex religion. Hur kan man rättfärdiga vissa religioner när den har så hemska saker som slaveri, mord, rasism och homofobi inbäddat i grunden? Hyckleriet är så otroligt att det har blivit ett dåligt skämt.

Eller polisen, eller våra politiska partier for that matter? Kvittar hur mångra bra sidor något har, vad dess ursprungliga syfte, det kan aldrig väga upp de dåliga sidorna. Speciellt inte när det rör sig om så hemska saker som ovanför.

Majoriteten av oss hade inte hoppat in i en pool med en endaste bajskorv i, varför vissa är redo att hoppa in i pooler med flera, kanske hundratals bajskorvar flytandes i, är för mig ett mysterium.

2013-08-09 22:21
Blweria

HAHAHA

2013-08-14 14:37
Givetvis alltså det mesta goda krävs också onda ting för att kunna uppstå. Ex. Att slå ner ett hot med våld är en bra sak som kräver dåliga metoder har jag fel?

YOU wont be disapointed.

2013-08-14 14:40
sen beror det nog lite på hur stor bajskorver är alltså är den mikroskopisk så bryr nog sig ingen, medans om en elefant nyss lagt av sin 20 kilos så blir det nog en annan femma.

YOU wont be disapointed.

2013-08-16 12:22
Detta ger mig obehagliga minnen från min Thailandvistelse år 1998... En underbar dag i den stekande hettan, badet var givet! Jag kastade mig i havet.. Simmade under vattnet och inbillade mig att jag var någon slags sjöjungfru... Men som alla vet kan man inte hålla andan under vatten hur länge som helst, så förstås var jag tvungen att simma upp för en nypa luft för den friska luften... Saken var bara den att när jag kom upp till ytan var luften långt i från frisk... Där låg den, den värsta, vidrigaste, gyllenbruna, tjocka, stinkande bajskorv flytande bara 5cm från min mage på vattenytan. Det var långt ifrån trevligt.

2013-08-16 12:58
Där låg den

*psycho-music beginns. colors disapper*

-Mark Twain

2013-08-17 18:42
BC99

Men alltså rätta mig om jag har fel, men skrev inte du ett rätt nedlåtande inlägg i min tråd där jag försökte föra en diskussion kring att man behöver kunna kritisera Islam precis som man kan kritisera alla andra religioner? När har en människa rätt och inte rätt att kritisera isåfall?
Plus. Å ena sidan verkar du bli upprörd när någon vill kritisera Islam, men å andra sidan så går du till angrepp på muslimer när dom skriver i dina trådar. Hur går din logik ihop? Eller har jag missat någon viktig del av hur du tänker?
Poet

2013-08-18 10:16
Sofia:

Men alltså rätta mig om jag har fel...

Om du syftar på Utöya tråden så har du fel, ja. Jag skrev ett inlägg i den tråden, som inte handlade i närheten om vad du beskrev.

Å ena sidan verkar du bli upprörd när någon vill kritisera Islam, men å andra sidan så går du till angrepp på muslimer när dom skriver i dina trådar.

Du börjar inklägget med att helt missminnas någon och nu ger du dig själv ett ganska kraftigt tolkningsföreträde (med selektivt minne), samtidigt som du vill ha svar? Vilka muslimer (i plural, tydligen) har jag gått till angrepp på? Eller syftar du på Digeridoo? Som förövrigt inte är så mycket muslim för mig, utan mer en vilsen kille som hittat tröst i en religion. Förövrigt, good for him! Jag önskar han väl, men främst av allt så vill jag slippa se han snacka om islam i trådar som är totalt irrelevanta för ämnet.

Så ursäkta tonen, men vad snackar du om? Vad är du fiskar efter?

2013-08-18 11:13
*host*halmgubbar*harkel*

2013-08-18 12:16
Om du syftar på Utöya tråden så har du fel, ja. Jag skrev ett inlägg i den tråden, som inte handlade i närheten om vad du beskrev.

Vad menade du då?

Eller syftar du på Digeridoo? Som förövrigt inte är så mycket muslim för mig, utan mer en vilsen kille som hittat tröst i en religion.

Det var definitivt han jag syftade på. Det var väldigt nedlåtande sagt om honom, men det du håller på med och skriver får stå för vem du är.

Så ursäkta tonen, men vad snackar du om? Vad är du fiskar efter?

Jag försöker förstå varför du å ena sidan är väldigt nedlåtande mot folk som kallar sig muslimer, men å andra sidan ( om jag har tolkat dig rätt ) är nedlåtande mot människor som vill kritisera Islam. Jag förstår inte din logik.

2013-08-18 12:24
SofiaBayo

Ta inte det här som ett påhopp på dig utan mer en vädjan att; försöka förstå vad den andra menar innan du anklagar någon för att ha en åsikt du själv läst in. Jag tycker annars att du håller igång forumet men, Diggeridoo är väl inte representant för hela islam på något sätt? Du kanske bara gör det för att provocera, jag vet inte men känns lite repris på det jag fick läsa här:

http://www.whoa.nu/forum/ovrigt/politik/729450/5.aspx

2013-08-18 12:29
Jag tycker inte han är representativ nej, inte för muslimerna i sverige iallafall, men han kallar sig dock ändå muslim och har rätt till sina åsikter precis som vem som helst. Jag tror faktiskt inte han är här för att medvetet provocera, han har bara väldigt starka åsikter kring saker. Jag har inte varit bättre själv mot honom, men har börjat ändra min uppfattning. Jag håller inte med honom, men jag kan ändå vara trevlig.

2013-08-18 12:37
Jo, om han va otrevlig så va det väl mest för att han va trött på inlägg som inte är speciellt nyanserade och väldigt upprepande, såg tråden nu, summerades också bra här:

BC:
Digerii: Lyssna, jag är ingen islamhatare av något slag. Tvärtom, jag är en jude som jämnt och ständigt sticker nacken ut för muslimer och försvarar de. Jag har aldrig sett islam som ett hot eller att islam skulle vara någon "konstig" religion. Som ateist, så är alla religioner lika "konstiga" för mig.

Men när du helt oblygt erkänner att ditt enda syfte här på Whoa är att sprida islam och predika om det, då måste du förstå att det blir svårt att tro att du är här i något annat syfte. Och jag är 100% övertygad om att du besitter kompetensen att diskutera ämnen här utan att dra in Profeten, Allah och Koranen.

I love my bong, but even I take it out of my mouth every now and then...

2013-08-18 12:41
Nja. Nu tycker jag BC gör det väldigt dramatiskt. Diggeridoo har faktiskt börjat skriva i andra trådar utan att dra in islam i bilden. När det kommer till vad han skrev i denna tråden så ser jag verkligen inte vad problemet är. Någon annan hade likagärna kunnat vara indian och snackat om nån profetia från mayakalendern. Alla har ju sina preferenser, så jag förstår inte varför han inte ska få ha sin.

2013-08-18 12:43
Men sån är jag. Jag tycker det är så sjukt obehagligt när folk hoppar på varandra på internet. Särskilt när jag läser om ungdomar som begår självmord pågrund av att folk är så elaka på nätet. Vi har förlorat den nära kontakten med varandra när vi inte kan se varandra. Då behöver man inte ta ansvar för sitt beteende eftersom man inte ser hur det påverkar personen man hoppar på.

2013-08-18 13:04
alla har ju en baksida...en mörk sida. trådens ämne liksom.
om det är att hålla en hård ton på nätet så är det så...
och som di leva så fruktansvärt felaktigt sa "everyone is jesus"...det stämmer ju inte. knappt någon är det. (jag är dock undantaget)

-Mark Twain

2013-08-18 13:19
Just det som är min mening. På nätet kan vara hårdare eftersom man slipper se reaktionen på personen. Nätet har blivit alla fegas mötesplats. De flesta skulle inte bete sig så i verkligheten.