I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Om gud inte finns?

Övrigt - Vardagsfilosofi

2008-03-28 15:18

Om gud inte finns?

Mycket trådar om religion och gud nu, men jag kände att jag ändå ville fråga:

Om vetenskapen imorgon skulle kunna bevisa att någon gud eller allmän övermänsklighet inte fanns, vad skulle alla troende tro och göra då?
Det är alltså inget tvivel om att gud inte finns, beviset är totalt och skrivet i sten, så inget slingrande med att gud kanske ville testa oss eller liknande.
Hur ställer sig en inbiten kristen, hindu eller vadsomhelst till något sådant?

Mig själv skulle det inte påverka särskilt mycket eftersom jag inte är särskilt troende, eller snarare jag vet inte vad jag ska tro, agnostiker tror jag det kallas.

Skulle det bevisas att en gud finns så skulle det nog inte påverka mig särskilt mycket heller, kanske tänka efter en extra gång innan man säger något elakt till någon, iofs beroende på vad det var för gud som man nu visste fanns.

Hit me with your thoughts.

Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-03-28 15:21
Nej, det kallas inte agnostiker. En agnostiker tror på att guds existens varken kan bevisas eller motbevisas.
din flickvän är trogen? ja, hon långtradare!

2008-03-28 15:24
Ja men, om det fanns bevis för antingen eller så får man väl hoppas att människor skulle vara rationella nog att följa det. Men eftersom det är svårt att tänka sig hur ett sånt bevis skulle se ut så blir frågan så hypotetisk att den blir på gränsen till meningslös.

2008-03-28 15:28
Eftersom religion ö.h.t inte har något med logik att göra och dess anhängare verkar nästintill immuna mot diverse motbevis så tror jag att det hade hänt... jack shit. Det är väl därför man kallar dem "troende" och inte "vetande".
Celebrate and emulate aesthetic lumpiness and quixotic idiosyncrasies, wherever they can be found.

2008-03-28 15:31
från första början dyrkade man solen som blev till en gud. Sen att detta blev så jävla äckligt pissande manipulerande religioner beror på makt. Och vilket bra sätt var att valla in fåren på?

Och dom mästa religioner kommer från den egyptiska astroligska "myt" religionen, vet inte riktigt hur det funkade men allt med 12 i bibel och utfyllnaden av jesus är därifrån

2008-03-28 15:33
Asså shit, ni är verkligen helt inskränkta. Blev lite ille berörd av det där. Ska stanna hemma idag, möbler är inte idioter.

2008-03-28 15:40
A ja gör det du kanske får en vettigare konversation med din stol!

2008-03-28 15:40
Pimpslap: Om du tror att kärnan i relegiositet består av att tro på vissa små faktapåståenden i skrifter av typen, "sen på den tredje dagen så...", så har du en väldigt ytlig och felaktig bild av det.

Tombombadilla: Snälla, SNÄLLA, säg att du inte var seriös.

2008-03-28 15:41
Tombombadilla: JAAAA EXAKT.. jisses

2008-03-28 15:44
Vad vill du?

2008-03-28 15:45
Skratta åt din historiesyn. Och sen efter det påminna dig att du borde vara mer tolerant mot människor som inte tänker som du gör.

2008-03-28 15:47
Vad är det för roligt med historesynen? cheers!

2008-03-28 15:51
nej P26

Pimpslap: Om du tror att kärnan i relegiositet består av att tro på vissa små faktapåståenden i skrifter av typen, "sen på den tredje dagen så...", så har du en väldigt ytlig och felaktig bild av det.

VAR i mitt inlägg har jag påstått något som kommer ens i närheten av det du skrivit?
Jag har inte ens nämnt vad religion handlar om, varken i mina eller andras ögon. Snarare vad den INTE handlar om.

Stanna hemma med dina möbler och lägg ord i deras munnar istället.
Celebrate and emulate aesthetic lumpiness and quixotic idiosyncrasies, wherever they can be found.

2008-03-28 15:52
Tombombadilla: okej förlåt jag ska inte vara dryg. Men allt du påstår är fel. Religion är ett grymt komplext fenomen som man kan se i mänsklig kultur så långt bak i tiden vi över huvud taget kan hitta spår av mänsklig kultur. Det härstammar inte endast från Egypten.
Sen skrev du en massa som var så dåligt formulerat att det var omöjligt att förstå vad du menar.

2008-03-28 15:54
"Skratta åt din historiesyn. Och sen efter det påminna dig att du borde vara mer tolerant mot människor som inte tänker som du gör."

Kommer från killen som nyss kallade folk med annat tänk än han själv för inskränkta och idioter.

Har du förresten något konstruktivt att tillföra tråden? Typ, någon respons på trådskaparens inlägg?

2008-03-28 15:55
pimpslap: okej, om det inte var så du menade. Vilka "logiska motbevis" var det du syftade på då?

2008-03-28 15:56
nej P26

Vetenskapliga.

2008-03-28 15:57
pimpslap: jag har redan svarat trådskaparen. Är jag inskränkt? För att jag reagerar mot att ni tänker inskränkt? Jag ser att logik inte är din starkaste gren heller. Så om jag reagerar mot rasism och homofobi så är jag inskränkt för att jag istället borde respektera dessa åsikter eller sätt att tänka?

2008-03-28 15:58
pimpslap: ja men vilka vetenskapliga bevis och vad är det dom motbevisar. Ge mitt exempel.

2008-03-28 16:02
nej P26

Men nu gör du ju det igen? Lägger ord i min mun? Är du analfabet eller vad är dealen?

Jag har ingenstans kallat dig inskränkt, så hela din "rasism & homofobi"-jämförelse är värdelös. 

Det känns däremot väldigt ologiskt och okonsekvent att först skriva:
"Asså shit, ni är verkligen helt inskränkta. Blev lite ille berörd av det där. Ska stanna hemma idag, möbler är inte idioter." 

och därefter:
"Skratta åt din historiesyn. Och sen efter det påminna dig att du borde vara mer tolerant mot människor som inte tänker som du gör."

Meeen, du är väl uttråkad och grälsjuk, precis som resten av oss.

2008-03-28 16:04
nej P26

"pimpslap: ja men vilka vetenskapliga bevis och vad är det dom motbevisar. Ge mitt exempel."

Känns lite off topic, men hysta iväg ett mail så kan vi ta det där.

2008-03-28 16:06
Sluta hesta Nej!
Nämde jag att Egyptens astro "religon" var den första?
Kanske ska formulera om det första inlägget.
Den första tron människan hade var att dyrka solen "aka Sun" som blev gud. Motpolen till Sun var satan aka Set, där av Sun Set. Som utvecklade vidare till olika gudar, och "religioner"
Nu kan du påpeka fel och motbevisa mig

2008-03-28 16:06
Det är varken ologiskt eller okonsekvent.

Min poäng om det andra är att det som vetenskapen sysslar med är att producera faktapåståenden om empiriska sakförhållanden. Och det som religionen sysslar med är metafysik och etik. Om du tar evolutionen kontra tex bokstavstrogen religiös syn på hur livet utvecklats på jorden så står dom i konflikt med varandra. Men de flesta relegiösa använder inte religionen som en kunskapskälla för faktapåståenden om empiriska sakförhållanden. De använder religionen på andra sätt...

2008-03-28 16:08
Tombombadilla: okej det kan jag göra. Byt ut "människor" mot "forntida egypter" och "sun" mot "ra". osv

2008-03-28 16:13
Tomb: och var får du idén att den första religionen var soldyrkan? Innser du att det levde människor på andra ställen samtidigt som egypten. Hade dom ingen religion då?

2008-03-28 16:14
det där fanns innan, och så länge inte du kan komma med något bättre än egyptisk så håller jag mig kvar till det. Religon är ett sätt att hålla människor ihop, om du nu skulle krossa tron med vetenskap, som för mig kommer säkert hända inom snar tid. Så kommer bli ett jävla massa tjaffs om saken för att folk inte kommer acceptera det. Sen kan vi fortsätta detta i gästbok om du vill. Känns som att det blir mycket större än vad det e nu!

2008-03-28 16:22
Tomb: okej jag menar inte att vara taskig även om jag överreagerade lite först i tråden. Men det finns ingen ursprunglig soldyrkan som alla människor hade gemensamt. Seth är inte jämförbar med satan. Alla våra religioner är inte utvecklade ur den egyptiska. Osv. Vi behöver inte fortsätta den här diskussionen om du inte vill, det är ok

2008-03-28 16:22

"Men de flesta relegiösa använder inte religionen som en kunskapskälla för faktapåståenden om empiriska sakförhållanden." 

Det där bevisar ju bara min poäng, att religion inte har något med logik att göra. 

2008-03-28 16:26
Pimpslap: Nej för logik är inte samma sak som vetenskap. Det finns ett mått av logik innom religioner i hur man konstruerar argument eller vad som hälst.
Mycket är inte bundet till logik, det håller jag med dig om. Men det var därför jag började med att försöka förstå vad du menade när du pratade om att religion inte ö.h.t har med logik att göra. Då trodde jag du menade tex bokstavstrogna som tror att Gud har gömt fossiler i marken för att testa dom och sånt.

2008-03-28 16:32
No doubt, men bara för att vetenskap och logik inte är samma sak betyder inte det att religion har mer med logik att göra för det.

Fråga en extra gång innan du börjar dela ut verbala bitchslap's, mkay? ;)

Nu tycker jag vi återgår till huvudinlägget. 

2008-03-28 16:36
MEN! Vad vill du ens med ordet logik? om ett resonemang är logiskt bevisar det i sig de premisserna som det tar för givet?

Sa jag inte precis att man kan hitta logik i teologiska resonemang också? Äh

Jag tycker vi är rätt on-topic nu iaf. Förlåt om jag var dryg innan, jag reagerade bara på hur inskränkta era första två inlägg var. tack för ordet.

2008-03-28 16:42
nej P26

I get your point, och jag antar att jag uttryckte mig smått otydligt (skyller på stress pga deadline samt att jag är kissnödig), att jag tvinnat ihop vetenskap och logik lite väl mycket. Men ja, förlåt själv. Jag reagerade bara på hur inskränkta resten av dina inlägg var. Låt oss kramas?

2008-03-28 16:46
okej!!!!!!!!!!!! :D:D:D:D

2008-03-28 17:21

Religiös tro består ju av så mycket mer än att "tro" att Gud finns. Alla religiösa människor jag känner menar sig ha upplevt Gud på olika sätt, antingen att han talat till dem, visat sig genom något tecken eller att de "kännt" hans närvaro.

Så ett allmängiltigt vetenskapligt resultat som motsäger existensen av en gud skulle nog inte få så oerhört stor effekt. Man måste nog snarare isåfall bevisa att alla de upplevelser enskilda troende anser sig ha haft av Gud inte är verkliga. Men visst, kunde man göra det skulle säkert många tappa tron.

Det finns en film som bygger på scenariot att en grav upptäcks i Israel, där den historiske personen Jesus kropp ligger begravd. Detta innebär ju att Jesus inte kan ha uppstått, vilket ur åtminstone ett katolskt perspektiv är ett "bevis" för att Gud inte finns. Ganska intressant.

Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-03-28 18:23
..det kommer alltid finnas något vetenskapen inte vet om.

Hur mycket man än vet om big bang osv så kommer det alltid vara en fråga om vad som skapde det, och vad som kom innan allt det man upptäckt.

Där finns det ett stort tomrum, och det är lätt att tro på gud då.

mästerkatten :

Jag tror inte religiösa människors tro kommer förändras så mycket även om man hittar Jesus kropp.

---

Och det är inte logik, det är mer sannoliktheter i vetenskapen.

2008-03-28 18:42
Frågan är varför vi tillitar oss så mycket på vetenskapen, vad säger att den har helt rätt?
Ingen kan veta for sure.
One chapter a day

2008-03-28 18:43
vetenskapen har bra metoder för att producera så säker kunskap som är möjligt.

2008-03-28 18:45
Och den kunskapen vet du är sann för att...?
One chapter a day

2008-03-28 18:52
Den kunskapen som vetenskapen producerar eller min kunskap att vetenskapen har en bra metod för osv........?

2008-03-28 18:57
Nej men det jag menar är att jag förstår bara inte hur folk kan lita blint på vetenskapen.
One chapter a day

2008-03-28 23:36

nå jåå: Nä det var väl det jag försökte få fram, kanske misstolkades.

nej, pimpslap, Tombombadilla: Vågar inte riktigt kasta mig in i eran diskussion, risk för totalt kaos och verbala avrättningar känns överhängande :). Även om logik/vetenskap/religion delen är värd att ägna lite tankar åt.

mastercat: Så att "problemet" skulle alltså bli att folk fortfarande anser sig ha "mött" gud även om gud kanske inte finns. Verkar ju ganska rimligt, en upplevelse/point of view är svår att förneka, den som upplevt något har ju gjort det även verkligt eller inte.
Vet du vad filmen hette, om man skulle får för sig att se på den?

HomiesOverHeroes: Känns ju som att det är väldigt svårt att säga vad vetenskapen kan komma att bevisa i framtiden. Man har ju tex kommit väldigt långt på bara hundra år, hänger lite på om vi inte hinner döda oss själva innan vi kommit på allt som man kan komma på kan man tycka.

Zoned: I regel så litar man väl inte blint på vetenskapen. Den kan ju ständigt omvärderas och bytas ut mot nya bättre resultat och upptäckter eller hur man ska säga.

2008-03-28 23:49
Å andra sidan... så tror många troende att religionen är vetenskaplig. Hörde en debatt mellan Richard Dawkins och en filosof som var troende (minns inte namn) och det var faktiskt en ganska jämn fight. Han bemötte Dawkins alla argument väldigt vasst och med "fakta". Men i slutändan så handlade det ändå mest om att lita på sin tro och inte lägga all tyngd på vetenskap (som egentligen är en teori i detta fall. En vettig teori, men hur många gånger i historien har inte vetenskap motbevisats?).

Bra fråga det där... hur det skulle sett ut. Fler kanske skulle bli buddhister?

2008-03-29 01:06
dewilicious P20

Ja, det "problemet" är nog rätt svårt att komma ifrån. Å andra sidan har ju de flesta som tappat tron inte gjort det för att de slagit upp en bok om fysik, utan för att de upplevt någon tragedi, besvikelse eller liknande händelse. Filmen hette The Body, och är som sagt intressant även om den innehåller lite för mycket action:)

2008-03-30 16:41
Som en av de första som svarade sa, eftersom troende inte hittills varit mottagliga för de vetenskapliga upptäckter som krossat diverse "mystiska" uppfattningar, hade de inte tagit till sig någon "definitiv" upptäckt heller.

Vetenskapen har i princip redan motbevisat guds existens, eller snarare reducerat sannolikheten för guds existens till något minimalt.

2008-03-30 17:35
"Nej men det jag menar är att jag förstår bara inte hur folk kan lita blint på vetenskapen."
Du skojar eller?
Not a follower, so Twitter has never been an option.

2008-03-30 18:45
teambanan P17

Nej jag skojar inte. Varför skulle jag?

One chapter a day

2008-04-01 01:21

Zoned: Därför vetenskapen kan på ett väldigt bra sätt förklara det mesta i världen. Det kan inte tex bibeln, iofs bara läst lite ur den men jag har inte läst all " vetenskap".
Nu behandlar dom iofs inte samma ämnen men frågan löd ju varför man skulle lita på den.

2008-04-01 02:21
dewlicious

Bibeln kan förklara mycket, läs den innan du säger något sånt.
One chapter a day

2008-04-01 02:58

Zoned: Detsamma gäller vetenskapen. Har du nån koll på "vetenskapen"? Annars så gäller detsamma för dig.
Bara för att jävlas: Hur förklarar bibeln dinosaurier, luftmotstånd, gravitation, celler, djurliv, nervbanorna i hjärnan, himlakroppars rörelse i rymden, ljudets fortplantning i vattnet och fråglarnas förmåga att hitta rätt? Bara som exempel.

Jag skulle säkert kunna lära mig en del av att läsa bibeln, vilket jag kommer göra nån gång då jag känner att jag kan undvara tid. Men jag tror inte att det kommer hjälpa mig på mer sätt än att förstå hur andra människor fungerar och varför dom tänker som dom gör. Men vad vet jag...

2008-04-01 03:15
återigen, det poänglösa i att kritisera relgioner för att de inte förklarar ljudets fortplantning i vatten.

2008-04-01 05:25
nej: Tillåt mig citera. Bibeln kan förklara mycket. Jag är uppriktigt 100% ärligt intresserad av vad den kan förklara, gärna utan att man måste se saker symboliskt.
Men visst det är poänglöst, precis som mycket annat här i världen.

Om gud finns å andra sidan, vad gör man med vetenskapen då?