Civilaren hehe....jäklar vad upplyst du är, med tanke på att t o m bibelforskare inte riktigt vet vilka det var som skrev evangelierna....och du har till och med koll på alla omskrivningar och allt....bra jobbat!
Så du har missat att de skrivit om testamentet så Moses blev Jesus?
Civilaren, ska du gå off-topic, kom åtminstonde med lite argument för din sak, istället för bara sakpåståenden? ;)
Död åt Rutinen! Död åt Vardagen!<br>Leve Ögonblicket! Leve Äventyret!
Ja dte måste jag verkligen ha gjort när jag läste bibelexegetik.
Läs "Da Vinci Koden" allt där är sant.
Civilaren Haha men lägg av!
Tycker bara folk är så naiva när de tycker att det är konstigt att de missat viktig information om bibeln när de läser en statlig kurs.
Hm. Men det bästa man kan göra om man värkligen vill veta är ju att läsa bibeln. Nu är det inte jude eller grek längre, nu är alla lika inför Gud. Så står det skrivet, ingenting om att hata judar, det lovar jag.
Jag orkar inte sitta och argumentera för detta, men i allmänhetens ögon så gav väll judarna jesus till romarna? ganska oroväckande "under den tiden"
Da Vinci-koden är fiktion. Precis som Bibeln.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
hahaha....davinci koden?...snälla. Vet du hur många felaktiga slutsatser dan brown har dragit(även om han har stulit sin tes från heligt blod helig graal), som han själv anser vara historiskt och vetenskapligt korrekta, som resten av forskarvärlden skrattar åt. Nej bättre argument får du komma med. Och förresten så kan vi ana olika syner på både romarna och judarna i evengelierna som skiljer sig åt.
Civilaren Alltså det är en ganska normal företeelse att en person döms i sitt eget land och av dommare av sitt eget folk när denna gjort sig skyldig till ett brott. Det är inte unikt för judarna.
Sluta diskutera bibeln, ge snubben grejer att läsa istället. Jag skulle nog rekomendera nån av dessa:Psaltaren Nått av evangelierna Romarbrevet
psaltaren o uppenbarelseboken... skit i nya testamentet då d e mer nyskriven propaganda... gamla tetsamentet e fetare , blodigare o mer konsekvent... fuck da vinchi koden , läs heliga graalen ist.... d e orginalet , davinchi koden var ripoff... annars kan jag rekommendera delarna med kung salomon o saba, kung salomos syn på delad vårdnad e jävligt nice... inte många rastafaris som gillar den historien... kolla även in sellasis historia o VARFÖR han blev utjagad ifrån sitt egna land... d gillar inte rastas att höra d heller... men egentligen så skit i bibeln o skaffa dig koranen ist , den e lättare att läsa o har lite mer humor i den...
jag kan hela dig , bara du sätter dig ner o blöder med mig 5 timmar....
konvertera.
Killedbynature Dra ett skämt från koranen då!
ok , en man som är otrogen mot sin fru gång på gång , som inte verkar kunna hålla sig trots att han älskar sin fru så djupt letar upp Mohammed för råd... när han gått upp till profeten så frågar han: Mohammed , jag kan inte låta bli att bryta min trohet till min kvinna , jag känner att d jag gör inte är fel men drabbas av enorm skuld. säg mig , är d fel att ha fler än en kvinna??? mohammed tänkte länge o kliade sig i skägget tills han svara: du får ha så många kvinnor du behagar , men endast på ett villkor... du måste behandla dom lika.... senså får du som all skrift läsa lite mellan raderna o se hur långt i livet du är kommen... om du är som mannen lr som profeten...
killedbynature:"men egentligen så skit i bibeln o skaffa dig koranen ist , den e lättare att läsa o har lite mer humor i den..." man bör vara försiktig med att påstå att koranen är "mer lättförståelig", i synnerhet om läsaren inte har en gedigen exeges bredvid. koranens budskap av bernström (baserad på asad) fyller denna funktion till viss del, men verkligen inte fullt ut. om du med "mer lättförståelig" syftar på att koranen egentligen är en muntlig tradition och således strukturerad som så (t.ex. många upprepningar) så, visst, då kan jag väl till viss del hålla med. men den okonventionella struktureringen av kapitlen och de kontextbundna verserna (samt kapitlen) är något helt annat, om tanken är att förstå koranen och inte enbart läsa den.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
onödigt inlägg av mig, egentligen. detta är ju whoa.nu.
killedbynature: Men jag kan ett muslimskt skämt! Det var en kvinna som gick runt med kort chol och slöja och så kom det men man och frågade: "Varför har du både kort kjol och slöja?" Då sa kvinnan: För Gud gillar slöja och män gillar kort kjol!
skämt och skämt. så ser det ofta ut i dag.
d var lite oldschool islam jag har inget o göra o kan inte sova så jag ger er en rolig vårdnadstvist ifrån bibeln oxå...... kung salomo , en av d mest omtalade kungar i bibeln , en hård men alltid RÄTTVIS diktator fick givetvis sitt kungarikes ansvar o plikter... en av dessa var att döma i rättsliga syfte... på den tiden var d ungefär som nu o Salomo blir ombedd att döma ett skiljt pars vårdnadstvist... ni vet alla senariot , vi har sett lr hört om män som kämpar över vårdnad me sina inte alltförsällan rabiata o manipulativa kvinnor o vice versa... mannen berättar sin historia om hur han ska uppfostra sin son o hur söner behöver sina fädrar , moder kallar mannen för känslokallt svin som inte kan hålla kuken i styr o plädjar till Salomo om att hon ska få vårdnaden över sin son eftersom alla söner behöver sin mors kärlek... efter bara 5 min förhandling så flippar paret på varann , barnet gråter o dom vuxna skriker det ena hårda ordet efter d andra Salomo utbryter kort därpå: TYSTNAD!!! han går fram från sin tron , tar barnet , lägger de i sin famn tills d slutar gråta... han sitter tyst o betraktar d oskyldiga lilla livet i hans knä tills han till sist ställer sig o drar sitt svärd. --Ingen av er vill dela med sig , ingen av er ger sig... sekunden efter viner svärdsklingan o Salomo hugger barnet mittitu.... inälvorna o blodet ramlar på marmorgolvet med samma ljud som när du tappar en blöt handduk på golvet.. Han betraktar föräldrarnas o slänger ena halvan till moder o den andra blodiga halvan till fadern.... jag gillar den historien , om man kan tänka lite så berättar den mycket i hur man ska ta saker,,,,,, roliga me såna här historier e att man verkligen verkligen saknar tiden då alla dyrka naturgudar , även om jag inte levt för o se den... bibeln är del av världens smartaste marknadsföring o utan den skulle vi inte ha detta slukande samhälle som vi har idag... blandat me Faktan som vi faktiskt vet om den här bokens utspridelse idag , hur inkvisitionen, korsfarare o pilgrimmer tvingade folk att lämna sina "hedniska" religioner till en Ny gud. miljontals människor har dött o dör för den boken än idag , men framförallt så ska vi minnas att nordamerkia var bebott av folk som inte var fr europa kina o afrika... men började inte utrotas förrän nästan trehundra år Efter att pilgrimsfärderna börjat.... skitsamma , skitta från ämnet lite där... slutpoint: vi skulle ALDRIG borra 1 km ner i vår GUD jorden För o ta hennes olja , inte heller ta kraft av poseidon o klyva atomer för o fram thors åska... man kan ladda en i pod med en lök o gatorade , egypterna hade lampor , o aztekerna visste hur universum fungerade... endå så tycker vi att vi upptäckt o utvecklats så jävla mycket... d e så äckligt att jag vill spy på det...
fredros.... man bör vara försiktig med att påstå att koranen är "mer lättförståelig", i synnerhet om läsaren inte har en gedigen exeges bredvid du har så rätt , nu e ju ingen av dessa historier korrekt citerade o jag tror inte man behöver nödvändigtvis ha en alldeles korrekt Översättning... om d var så du mena.... mantis.... gå o lägg dig...
har hört att jobs bok (?) ska vara rätt fet.
We call them winerbrods.
killedbynature Du berättade ju historien helt fel! Såhär var det. Det var två kvinnor som bråkade om vem som var mor till barnet. Båda försökte övertyga Salomo om att de vara barnets riktiga mor. Då drog Salomo sitt svärld och föreslog att han kunde dela på barnet så kvinnorna skulle få en halva var. Då bröt den ena kvinnan förtvivlat ut att den andra kvinnan kunde få behålla barnet bara han inte delade på det. Och då förstod Salomo vem som var barnets riktiga mor.
credsen å prologen dude...
mantis , någon här e en duktig kristen ;)
läs markus, romarbrevet och (om de blir plats över) jakobsbrevet!
Jag skulle råda dig att läsa:
Ett evangelium, Jesaja, Galaterna & romarna.
Jesaja för att förstå evangelierna, galaterna för att förstå romarna & evangelierna. Om man ska vara jättekort.
Däremot är det rätt värdelöst att lösa bibeln om man inte läser hela, även om mkt i de hebreiska skrifterna (gamla testamentet) är skeva ofta så är de nödvändiga för att förstå de grekiska (nya testamentet)
bbbbbbbbbbbbbbbbbbbb
matteusevangeliet. jag tror jag har läst den kanske 6-7 gånger. jesus är lätt att gilla om man väl väljer att läsa och inte bara ha en massa förutfattade meningar om huruvdia hans fanns eller inte. även om han inte fanns fanns ju någon som hade idéer om en idealmänniska som jesus och bara det är ju coolt i sig. för så längesen kärlek
Femme fatale
även om han inte fanns fanns ju någon som hade idéer om en idealmänniska som jesus och bara det är ju coolt i sig. för så längesen Jesus är för övrigt antikens mest dokumenterade person...bara klargör lite. att Han existerat råder liksom inte några tvivel om, utan det är vem Han var som man käbblar om!
psykel. jag är inte beredd att hålla med. han är knappt omnänd av utomjudiska källor. med judisk menar jag tidiga kristna som kallade sig judar fortfarande
Femme fatale
Amar F20 Han är omnämnd i en del romerska källor också. Men annars är det som du säger nästan enbart evangelierna som finns som källa. Det som dock är intressant är att de är skrivna inom en så kort tidsintervall från Jesus död. De äldsta kopierna man har hittat är skrivna nära inpå händelserna. Jämfört med andra antika skrifter är detta något ganska unikt.
...och antalet kopior/fragment där namnet Jesus (i bemärkelsen Guds son, Jesus var ju ett vanligt namn annars) från de första århundradena är i runda slängar cirka 24000. jämför med exempelvis dokument om Julius Caesar som uppgår i, vad, typ 5?
och exempel på en utomjudisk källa: romaren Tacitus. sen får man väl anse att koranen är en utomjudisk källa, även om den skrevs sjukt långt efter.
Tacitus var en romersk statsman och historiker. Han skrev år 115 i Annaler:
Nero lade skulden på en grupp som var avskydd för sina vederstyggligheter, av massan kristna kallad, som han också utsatte för den mest intensiva tortyr. Kristus, som namnet kom av, led det hårdaste straffet under Tiberius regering för en av våra prokuratorers hand, Pontius Pilatus, och en mycket illasinnad vidskepelse, som på detta sätt tillfälligt hejdades, bröt på nytt ut inte bara i Judeen, som var den ursprungliga källan till det onda, utan också i Rom ... Följaktligen arresterades till att börja med alla som erkände sig skyldiga. Utifrån deras upplysningar dömdes sedan en väldig mängd, mindre för att ha satt eld på staden än för hat mot mänskligheten.”
— 15.44.
från wikipedia
läs höga visan! och job, job är riktigt intressant.
zietgesitmovie.com
Andres. FUCKKENEFÖREVIGT
men alltså jag förstår inte det där med att den skulle vara så komplicerad.. finns det inte flera olika "versioner" av bibeln? kan man inte läsa typ "bibeln för nybörjare" "bibeln för analfabetiker" eller varför inte "bibeln för folk som inte gillar att läsa"? det måste ju finnas.. låter sjukt jobbigt att läsa en dammig bok som väger typ mer än mig!
Baldermor F17 finns inga genvägar om du vill bilda en egen uppfattning/tolkning.
bbbbbbbbbbbbbbbbbbbb
pajjaz Jo, okej. Men jag tycker ändå man kan börja enkelt. Sen, om man är intresserad så kan man läsa den "riktiga" bibeln.
En av andledningarna att jesus inte omnämns då främst i de romerska källorna är ganska enkel. Palestina var ingen centralt område i de romerksa riket, och Jesus var för dem ingen direkt hot, eller någon direkt att bry sig om( i alla fall i deras ögon)... det är ett ständigt problem vi har haft genom tiden att vi mestadels ser till skriftliga källor. Ett bra exempel på detta är att de flesta tror att Ansgar kristnande mellan sverige, just för att det var en av de få källorna (från Adam av bremen) som nämnd enågot om missionen i norden. Men vi vet nu att kristendomen kom hit långt före Ansgar. Både genom handelsmän som tod med sig den hem och genom mission bland annat från de brittiska öarna.
Håller med
Snara , läs Höga Visan!
He Who Professes The Faith Will Excel: And To Whatever You Accustom Yourself You Will Grow Accustomed To. <br> Blessing To The Reader
jag tycker du ska skita i att läsa den och tro på dig själv istället. Akta dig för att bli hjärntvättad
psykel. Koranen är ingen SAMTIDA källa som styrker om Jesus existens. Koranen till kom runt 700 år senare vilket säger sig självt till att Koranen inte är en källa till om Jesus har funnits eller ej. Det kan Koranen lika mycket besvara som Bibeln. Koranen på vara ickekristlig men Jesus är även en av muslimernas profeter så Koranen går fetbort.
För muslimer är även Jesus en profet så naturligtvis står det om Jesus där men det är ingen källa till om han har funnits eller inte. dvs, det finns knappt några samtida historiska utomkristliga belägg för Jesus existens och liv och leverne. sen kan man absolut vara övertygad om att han fanns, men en religiös bok 600 år senare Jesus död är absolut inte klassad som material
Femme fatale
Läs slutet och spoila för alla om vad som händer ;)
Tjenare JAOOOO x5!
Hur har det gått med läsningen?
Jag tycker som många redan skrivit att du ska hugga ett evangelium, visst är krigen i GT säkert "spännande" men tycker det känns overkill att börja med det... Speciellt utan en klar struktur, Evangelierna skiljer sig lite från varandra Lukas, Matteus och Marcus är lite lika medans Johannes skiljer sig från dom övriga tre.
Marcus tror jag är ett bra evangelium att börja med,
Vissa kallar det "action evangeliet" någon skrev att det var 46 sidor så läs några psaltar psalmer eller någon lite kortare bok typ ester så har du dina 50 sidor :)
Baldermor F17 Ja du min bibel är 17 milimeter tunn vet inte riktigt vad den väger men tror du e tyngre än så =) Självklart finns det mängder med olika översättningar som gär det lättare att läsa för den som vill det, och för den som inte vill läsa alls finns ju hela bibeln som talbok!
Hela nya testamentet finns att ladda ner på...(Vet inte hur det är med sånt på detta forumet)
Bibeln finns i mängder med olika format, Det du kanske söker kan vara "levande bibeln" det är en parafras altså en översättning av den vanliga bibeln till ett mer vardagligt språk.
Jag tycker den tar bort många poänger. Men vem vet den kanske är rätt för dig.
Personligen tycker jag bibel 2000 är väldigt lätt att förstå rent språkmässigt.
Om du tycker den är stor och klumpig och inte vill skaffa en mindre smidigare version som den "slimlinebibeln" jag har så kan du försöka få tag i ett nya testamentet från Gideoniterna, dom är grattis och finns i flera smidiga format :)
Lyckas du inte med det så hör av dig, så hjälper jag dig.
Krully X2 Syndafloden var när Gud lät hela jorden svämma över och bara lät dom som var på Noas ark överleva i första mosebok kapitel 6 och en bit framåt. Jag vet inte hur det skulle ha med tsunami att göra men fråga den som sagt det till dig, har hört att man ska kunna få fram massa liknande saker med hjälp av shiffer nycklar osv men har aldrig orkat roa mig med att skaffa sånt och ännu mindre lägga pengar på böcker om det. Jag tror man ska börja Med evangelierna, Började på högstadiet läsa bibeln och skulle läsa från pärm till pärm men tröttnade efter några veckor hann läsa ganska mycket men det är så mkt släkttavlor och annat, typ mått på hur saker ska bygga osv...
Vill man ha en bra variation av gamla och nya testamentet så finns det bibel läsningsplaner, där man läser några kapitel varjedag, typ ett ur GT ett ur NT och någon psalm typ, Men vill man bara komma igång och läsa så tycker jag man ska läa evangelierna vill man sen läsa hela bibeln kan man skaffa sig en bibelläsningsplan.
Peace / David
Klaga inte på stavningen! http://trulle.mine.nu/trevligt/hot.asp?pundare=Dav id416
Jag har länge vart sugen på att läsa bibeln. Men vart ska man börja? Har hört något om att det ska stå om syndafloden (tsunamin) ,elfte september ,hitler och en massa andra förutsägelser i den. men vart står dom grejerna om nån har koll? ..
..var det någon som skrev längre upp. hm.. det lät intressant. Någon som har mer info?
Fenomenet om återuppståndelse efter dom döda känder judarna till innan Jesus kom in i bilden. Det visade ny forskning läste jag i senaste numret av bonniers Allt om Historia.
Jag kanske inte alltid har rätt, men jag har då fan aldrig fel!
haha .. på filmen The Man from Earth är det en snubbe från stenåldern som är Jesus
Get Random!