I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Läsa 50 sidor ur Bibeln

Övrigt - Vardagsfilosofi

2007-11-15 17:13

Läsa 50 sidor ur Bibeln

Så, i födelsedagspresent fick jag en bok med en massa uppdrag att göra, en per dag.
Ett uppdrag är att läsa 50 sidor ur Bibeln. Jag har alltid tänkt att man måste läsa lite någon gång iallafall, så kör hårt. Och då är min fråga. Vad ska man läsa? Några bibelkunniga som kan tipsa om vad som är the shit? Det är ju trots allt en ganska tjock bok att sålla ut det viktiga ur.

Jag var inte säker på om jag skulle placera den här tråden under vardagsfilosofi eller blandat, men det känns som det gör det samma kanske? Passar i vilken som.

Tack på förhand
JAOOOO

Död åt Rutinen! Död åt Vardagen!
Leve Ögonblicket! Leve Äventyret!

2007-11-15 17:19
Uppenbarelseboken ftw

2007-11-15 17:27
Jag är inte interesserad om vad man tycker om Bibeln överlag päronpung, jag undrade vad man skulle läsa om man ska läsa minst 50 sidor.

Monsta!, uppenbarelseboken är väl en tjock del den med? Var börjar man i den?
Död åt Rutinen! Död åt Vardagen!<br>Leve Ögonblicket! Leve Äventyret!

2007-11-15 17:32
Matteus, Msrkus, Lukas och Johannesevangeliena. Det är dessa som handlar om Jesus, King of Kings, och är därför viktigast!

2007-11-15 17:38
Jag vill inte verka dryg eller så, men är inte allt sådant mycket längre än lite mer än 50 sidor? Det måste väl finnas något som är mer viktigt än det andra även i de texterna?

Och jag uppskattar förklaringar till varför det rekommenderas, såsom mantis gjorde!

2007-11-15 17:38
ett annat tips är att läsa de där breven.. timmotheosbreven o whatsoever. mycket av den kristna kulturen och hur en kristen ska bete sig grundar sig på de breven. romarbreven osv.

2007-11-15 17:46
börjka från sida 1 till 50? vem vet du kanske blir sugen på läsa mer
work some magic

2007-11-15 17:53
tycker skapelseberättelsen är intressant, det är trots allt begynnelsen. Genesis!
" Everyone interprets everything in terms of his own experience. If you say anything which does not touch a precisely similar spot in another man's brain, he either misunderstand you, or doesn't understand you at all. "

2007-11-15 17:59
Hur långa är sånna där grejer ungefär då? Uppenbarelseboken, breven, Genesis och de andra förslagen?

2007-11-15 20:38
JAOOOO

Uppenbarelseboken är ca 30 sidor men den är mindre viktig. Du kommer säkert inte fatta någonting hehe.. Man kan ju hitta vissa intresanta saker som förstör inte oljan! också så men den är ganska mångtolkig..

2007-11-15 20:40
Allt om Jesus är tråkigt. Läs i GT om något ballt krig eller brinnande homosexuella eller nåt.

2007-11-15 21:03
skulle också säga nåt av evangelierna. jag antar att det inte står att du inte får fortsätta efter 50 sidor
http://www.kommandot.se/wp/

2007-11-16 00:23

Jag har länge vart sugen på att läsa bibeln.
Men vart ska man börja?
Har hört något om att det ska stå om syndafloden (tsunamin)
,elfte september ,hitler och en massa andra förutsägelser i den.
men vart står dom grejerna om nån har koll?

2007-11-16 01:00
Fan, konfirmeras inte ungjävlar länge?

2007-11-16 01:26
Läs Hesekiel om du vill läsa en profetisk skrift
Ordspråksboken om du vill läsa en vishetstext
1:a moseboken om du vill läsa om patriarkerna.
2:a moseboken om du vill läsa om uttåget ur egyptet.
Job om du vill fatta hur bra vi har det här.
Daniels bok om du vill läsa en judisk apokalyptisk skrift.
Ester om du vill veta mer om judarna i babylonien.
Läs apostlagärningarna om du vill veta "hur det gick till" när kristendomen spreds.
Läs Markusevangeliet om du vill ha en "crash course" i Jesu liv.

Där har du några tips... finns ju självklart mer men men bibeln är ju en samling av många böcker...
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2007-11-16 13:53
Johannes är fiskaren. Lukas, han är läkaren. Läs Lukas.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2007-11-16 13:57
bperb
Nej, jag får givetvis läsa längre, det var mer att jag inte har en aning om hur långa delarna är, och jag hade tolkat dem som mycket längre än 30 sidor. Språket är ju svårt, så jag vet inte om jag klarar av att läsa 150 sidor på en dag bara sådär.

Jag är tacksam för all hjälp jag fått av alla, fortsätt gärna att komma med förslag och förtydliganden om ni känner för det, jag har väldigt lite koll på innehållet och upplägget i Bibeln egentligen.

2007-11-16 14:31
JAOOOO

Matteusevangeliet = 72 sidor

Markusevangeliet = 46 sidor

Lukasevangeliet = 78 sidor

Johannesevangeliet = 54 sidor

Något av evangelierna hade varit perfekt ;)

2007-11-16 14:42
Vad är det för bok du har fått sa du? vad heter den och vart kan man få tag på den? Lät som en jävligt rolig pressent.. ;)
-- Mellanslagsanvändare --

2007-11-16 14:52
Tackar mantis för alla tips och förklaringar! :)

Sick Boy, eftersom jag inte vill utsätta alla som läser tråden för onödig reklam :P, får du ett gästboksinlägg med all info.

2007-11-16 18:05
Uppenbarelseboken is the shit! vet inte hur lång den är, men den är väl värd att läsa, säger även jag som inte är troende.
Det blir något att berätta för barnbarnen i lumpen på puben!

2007-11-16 22:38
När jag var på min intesivkurs för körkort, så fanns det en bibel på rummet. Eftersom teoriboken var så otroligt jävla tråkig, tjejen hade precis gjort slut, så bestämde jag mig för att läsa lite ur bibeln istället.
Satt och njöt av att gud ångrade sig och skämdes över människorna, så han utrotade hela jävla jorden. Han var arg på Eva, så han gjorde så att alla tjejer ska genomlida smärta när de föder barn osv.
Läs den delen. Den är kul.

Kan tillägga att jag inte läste mer än den biten, för bibeln var fan tråkigare än teoriboken. Så jag satte mig och skrev lite i den istället.

2007-11-17 08:04
Jag tyckier inte det är nödvändigt att läsa något ut gamla testamentet så som skapelseberättelsen. Om JAOOOO nu ska läsa 50 sidor ur bibeln är det enligt mig en bättre idé att läsa något som som gör bibeln till just en bibel - nya testamentet. Annars kan man ju lika gärna läsa Tora.

2007-11-17 08:23
Och skapelseberättelsen osv ger liksom ingenting, och du har säkert hör den många gånger innan.

Evangelierna är både mycket mycket välberättade och bär på tydliga och härliga budskap. Läs Johannesevageliet!!

2007-11-17 12:05

1:a mosebok kan ju va en bra grejj, handlar om skapelsen b.l.b........ jag hade tänkt å sätta mig in i det lite grann själv!

2007-11-17 13:34
Jag tycker du skall börja från början. Annars finns risken, om du börjar mitt i, att du tar något helt ur kontext, som de flesta ofta gör.
Moderator

2007-11-17 18:23
Läs de sista 50 sidorna!

Eller läs vilka du vill, men jag kom på nu att jag är intresserad av vad som är det sista som står i bibeln. Både i gamla och nya testamentet.
Nu när whoa till slut ska lägga ned kan det vara dags att sammanfatta allt jag har lärt mig här genom åren: WORD! på Misery_chick

2007-11-17 19:29
KaptenKrok

Det sista i bibeln är uppenbarelseboken.

2007-11-17 19:36
Läs om Moses tabernakeltoffsar och känn dig stolt när du tagit dig igenom den olidliga tristessen det innebär.

Är du inte intresserad av bibeln läs Ordspråksboken, den är okomplicerad och underhållande. Sen lägger du till lilla Rur eller något så det blir 50 sidor
Människa! Hur okunnig är du inte i din visdomshögfärd! Tig ty ni vet ej vad ni säger.
Moderator

2007-11-17 19:46
mantis Hur slutar den då?
Nu när whoa till slut ska lägga ned kan det vara dags att sammanfatta allt jag har lärt mig här genom åren: WORD! på Misery_chick

2007-11-17 19:55
Eller psaltaren är väll sist men jag vet inte om alla biblar har med psaltaren. Eller så är det bara något jag fått för mig.. Den slutar med en lovsång. Uppenbarelseboken slutar med ett förbud mot att ändra något i texten.

2007-11-17 21:27
Jag läste de tre första moseböckerna i nian. Hade tänkt läsa hela Bibeln, men Tredje Moseboken förstörde mitt läsintresse rätt mycket. Har nästan bara läst serier sen dess. Nån gång ibland läser man en roman, men känslan av att vilja läsa har minskat rejält.
Moderator

2007-11-17 21:40
mantis Ja men hur går det då? Vad händer efter apokalypsen och så? För det är väl det uppenbarelseboken handlar om?

2007-11-18 03:30

Läs Bilbo istället.

Vi blir aldrig som dom från stan!

2007-11-18 14:06
KaptenKrok

Asså uppenbarelseboken handlar om en massa skit, ingen riktig ihopsamanhängade historia. Börjar med att han som skrev uppenbarelseboken (på någon grekisk ö) såg Gud. Som en stor lysande jätte typ. Och sen ska han skriva ner allt Gud säger och det är änglar och drakar och grejer.. Och genom hela uppenbarelseboken förintas typ världen stegvis genom dom sju segillen som uppenbarelseboken är uppdelad i. Och i slutet så blir det en ny himmel och en ny jord.
Asså det går liksom inte riktigt att berätta, läs den själv, den är rörig som fan.

Moderator

2007-11-18 17:50
Jag planerar att läsa den. Ska få NT av en vän nästa gång vi ses.

Men hur blir den nya himlen och den nya jorden då?

2007-11-18 19:37
KaptenKrok

Mycket behagligare än den förra ;)

Man kan väll tolka det som att alla som bidrog till sorg och elände hade redan bombat bort sig själva i den förra världen. Eller nått.

2007-11-19 18:55
Om  du nu ska läsa 50 sidor av bibeln. Kan du lika gärna läsa 50 av de 66 kända böckerna...

2007-11-19 19:57
Civilaren, vad menar du nu?

2007-11-20 14:24
mantis

Bibeln bygger på 66 böcker, eller närmare sagt 66 böcker flera antologier och brev. Det tog tydligen över 1500år att färdigställa allt. Så vi kan ju bara spekulera i hur många böcker/skrifter som verkligen finns med i den där äckliga boken...

2007-11-20 15:54
Civilaren

Ok, jag förstår. Hmm.. ja, själv bryr jag mig bara om evengelierna.

2007-11-20 15:57
Den delen som är mest omskriven?

2007-11-20 16:06
Ja precis.

2007-11-20 16:13
I alla fall kasnke den mest filmatiserade..

Hangaround

2007-11-21 00:03
Vart köper man en sådan häftig present ? :D
'... och Sverige tar ut negern och sätter in en zigenare...'<br> Bulgarisk TV under bronsmatchen i VM 1994

2007-11-21 10:46
Civilaren.

Skulle vilja att du utvecklade din tes. 

2007-11-21 16:22
Twomas, som jag skrev tidigare skriver jag ett gästboksinlägg så alla slipper smygreklam :P

Är det någon annan som har samma fråga så fråga på i min gästbok, så riskerar vi inte att gå off-topic heller :)

2007-11-21 22:22
Christo Reuben 

Det jag menar kort och gott är att dessa evangelister ska ha skrivit om gamla testamentet förkortat det, bytt namn på Moses till Jesus, lyckats få kristna att hata judar och sammarbeta/skapa muslimer.

Jag tycker det är en sjuhelsikes omskrivning.

2007-11-22 02:26
hade blivit så jävla arg om jag hade fått en bok med krav i födelsedagspresent!!!
 http://www.rocbattle.com/JakkDaVinci

2007-11-22 08:50
Civilaren

Hahahahahaha! Detdär var det flummigaste jag läst!

2007-11-22 09:49
DrKista
När fyller du år? :P