I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Hallucination?

Övrigt - Vardagsfilosofi

2006-12-13 10:40

Hallucination?

Ärligt talat... Jag har tänkt på det här med hallucinationer. Hur vet man när man hallucinerar? Jag ifrågasätter ofta olika vardagssituationer. Händer det här verkligen? Drömmer jag? Hallucinerar jag? Det gäller alla mina sinnen; hörsel, smak, syn, känsel, lukt. Jag menar, man kan ju faktiskt hallucinera utan intag av hallucinogena droger. Till exempel av sömnbrist och sömnparalys (=ett förlamande tillstånd som kan uppkomma när man håller på att somna eller vakna. Muskelkontrollen stängs av för tidigt eller slås på för sent så man kan inte röra sig trots att man är vaken. Man kan till exempel få för sig att någon är i rummet eller vid sängen, men man kan inte röra sig).

Någon som vet något? Någon som upplever samma sak?

Inget ondöigt skit i tråden. Seriösa inlägg, tack! Är grymt intresserad! :)

Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2006-12-13 10:50
vi har hallucinationer dagligen, känsel hallucinationer är dom vanligaste... att det kliar nånstans.. (byxan snuddar ett hårstrå när du rör dig...)

kommer inte ihåg vilka hallucinationer som kom i ordningen efter Känseln.... finns nog att hitta på nätet iaf
" Everyone interprets everything in terms of his own experience. If you say anything which does not touch a precisely similar spot in another man's brain, he either misunderstand you, or doesn't understand you at all. "

2006-12-13 12:07
"känsel hallucinationer är dom vanligaste... att det kliar nånstans.. (byxan snuddar ett hårstrå när du rör dig...)"

hur är det en hallucination om det kliar för att byxan rör vid ett hårstrå?
skulle jorden översvämmas om man skar sönder ögonen på alla människor?

2006-12-13 14:30

hallucinerar att jag hör min ringsignal typ 5ggr dagligen. nån som e psykolog?

Elixir
...Skaffa det... http://www.myspace.com/mistercast
http://www.myspace.com/barapalatsas

2006-12-13 15:44
ja ringsignalen hör jag också ganska ofta
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2006-12-13 16:58
När jag är ensam hemma hör jag alltid ytterdörren stängas när jag lyssnar på musik i mitt rum. Skit läskigt efter som den är låst, men jag kan sätta 1000:- på att den nyss stängdes!

2006-12-13 17:55
Saxor: så sant som du säger, jag hör min ytterdörr öppnas lr stängas ofta när jag har musik i hörlurarna.

2006-12-13 18:26
får rätt ofta känsel- och hörselhallucinationer, även när jag är helt nykter. tycker inte det är särskilt jobbigt dock. däremot är det jobbigt att se människor överallt när man är paranoid och inte nykter.
Det blir något att berätta för barnbarnen i lumpen på puben!

2006-12-13 21:25
halucinationer är fett skevt
är inte insatt i varför de blir så
"is it the drugs or me?"
Producent

2006-12-14 08:50
jag hör alltid telefonen ringa hemma hos min morsa när jag ska sova. jobbigt som fan =S
Ibland när jag sitter i skolan och bara stirrar så kan golvet börjar röra sig upp på väggen så att säga. kanske inte så drastiskt men... =P
Classic quote: Full-on-turbo-blast-ultra-fist-goa-trance

2006-12-14 08:54
brukar kännas som att min mobil (RIP) vibrerar i min ficka rätt ofta

2006-12-14 09:12
ibland kan jag vakna av att jag känner mig iaktagen, fast det inte är nån i rummet + att jag alltid låser dörren när jag ska sova.
de e lite obehagligt faktiskt :|
- men nog om dig nu.

2006-12-14 12:43
mobilnojjan verkar ju rätt vanligt..brukar också ha så ibland..men det är nog mer att man får för sej nåt än nån slags hallis..

det är ju lajbans med hallucinogener annars..se lite mönster på tapeterna,gräsmattan har ett eget liv,väggarna smälter lite..its nice!

en av dom flummigaste hallisarna jag haft var när jag såg en slags dinosaurie springa över vägen..gnuggade mej i ögonen några gånger efter det..
Producent

2006-12-14 15:30
danet P22
aa, visst är det nice, bara man har psyke nog att klara av det =P har varit med om en del läskiga saker :P
Classic quote: Full-on-turbo-blast-ultra-fist-goa-trance

2006-12-14 22:39
sen så är det ju så att man hallucinerar varje gång man tittar på en bild då man inte ser (som här till vänster ---> ) en bild på fyra kepasar. man ser fyra kepsar som inte finns och måste faktiskt errindra sig om att det är en bild och itne riktiga kepsar. Givetvis är det ingen stor hallucination. En anna grej är ju den omvända halucinationen typ att man inte kanhitta ex. sina nycklar som ligger på bordet framför en.
"i worship a god with an elephant head" /King Mob

2006-12-14 23:14
jag brukar kena att min mobil vibrerar och jag hör singnalen i mit huve flera gonger om dan. vet nån va det beror på.
har inte orkat läsa hella tråden nån kasnke redan har svarat.

2006-12-15 03:43
käka lite syra så får du veta vad som är hallucinationer eller inte.
Tell them it's okay even though it's fucked.

2006-12-15 21:05
narki
a fast syran är ju lite mer psykisk o påträngande än vanliga hallisar

2006-12-15 21:51
Det konstiga är, eller det kanske inte är så konstigt, att när jag hallucinerar i ett nyktert tillstånd så tänker inte jag att det är en hallucination - utan verklighet. Spelar ingen roll vad folk säger till mig. Det jag ser i ett nyktert tillstånd är för mig alltid verkligt. Är jag däremot påverkad av exempelvis LSD å liknande så vet jag alltid (nästan alltid) att mina hallucinationer är just hallucinationer och inte verklighet. I alla fall när det gäller synhallisar, men däremot kan man ju inbilla sig ett och annat rent tankemässigt och få för sig saker.. och sånt är inte lika enkelt att bena ut om det finns någon sanning i det eller inte.

Alltså, en hallis i verkligheten är likamed verklighet för mig, alltså finns det ingen hallis. Om man inte är bäng.

2006-12-15 23:52

när ja lyssnar på musik så brukar ja höra min mammas röst i sången.. helt sjukt

Min Morfars sista ord: EN LASTBIL!!!!!!!!!!!

2006-12-16 02:27
clajlo

bra beskrivet

2006-12-16 02:28
ElLiNoR_90 F16
aaw, du älskar din mamma ^^

2006-12-17 12:47
SaXoR

va snackar du om?

2006-12-17 12:57
Jag äger inte ens någon telefon längre, ändå finner jag mig själv letandes efter den när jag tror den ringer

Just nu har jag kommit i en period då jag känner som liklukt eller en vidrig stank men ingen omkring mig känner den. Jag har rotat runt i avloppet och överallt men det finns inte. Jag försöker med sånna här rumsrenare och shit men det sitter ju i hjärnan. Det enda som hjälper är att jag går ut och sen kutar jag allt jag pallar in i skogen och så inbillar min hjärna sig att jag sprungit ifrån det, men ibland måste jag springa ganska länge. Men det är ok jag får ju motion. Men jag svär jag ser hellre saker än det här som händer nu.
Människa! Hur okunnig är du inte i din visdomshögfärd! Tig ty ni vet ej vad ni säger.

2006-12-17 18:16
ElLiNoR_90 F16
haha det va den roligaste hallisen ever.

Narcissus P23
Vet inte om det är en slags vardags hallis direkt :s . kanske borde söka hjälp för det där om det inte är så att du rökt sönder hjärnan typ
Elixir

2006-12-17 19:24
Dom har inte hjälpt förr varför skulle dom kunna hjälpa nu. Det går över, det viktiga är att man är medveten om att det är en hallucination sen tar tiden hand om resten
Människa! Hur okunnig är du inte i din visdomshögfärd! Tig ty ni vet ej vad ni säger.

2006-12-18 20:10
dj_cast

hahaha aa:P

2006-12-20 10:03
Narcissus p23
Lästa nånstans att man kan känna skumma dofter pga typ för lite blodtillförsel till hjärnan, skulle förklara att det försvinner när du du springer efterssom pulsen ökar och därmed blodtillförseln till hjärnan. Symptomen ska då visa sig oftast när man typ sitter stilla, e bakfull, trött etc. kolla upp det,
Elixir

2006-12-20 12:43

Dj_Cast

Det visste jag faktiskt inte, det måste jag absolut kolla upp, jag vet att jag har lågt blodtryck och sån skit. Tack som fan på allvar...

2006-12-20 13:20
Narcissus p23
a fan de e lugnt mannen. och om dom inte kan göra nått åt det så fuck it. då ere bara o drop down and give me 20 pushups så försvinner det. lycka till
Elixir

2006-12-20 15:36

de är najs med hallisar!...väldigt kul när man ser nått kul när man är nykter!... tycker bara att hörsel grejjer kan va lite wierd..
Ingen här som har prövat DMT? ;)

// be the change you wanna see in the world

2006-12-20 16:41
Dj_Cast

Tack. Haha ja sen när jag får frågan "Daaamn hur fick du så fina muskler" så får jag svara att jo det ska jag.... eller så svarar jag inte hehe

2006-12-20 17:50
Esshå: jag har rökt 5-meo-dmt :)

2006-12-21 18:46

Clajlo

va det najs eller? det verkar rätt extremt! hehe skulle vilja pröva de nån gång

2006-12-22 12:41
Clajlo, fan din beskrivning var ju bara läskig. vad händer om man inte vet om man har tagit en drog sen då? om nån (som en idiot jag kallade vän gjorde), stoppar en hallucinogen drog i ditt glas med dricka? å sen börjar hallicarna härja.......

men verkligheten är alltid subjektiv samtidigt som den är objektiv.
men den subjektiva verkligheten är den som är viktig.
att du inte bryr dig om hppd hallicar etc i nyktert tillstånd men bryr dig om hallicarna i bängt tillstånd låter lite oroväckande.....

håller du dig från drogerna nu ifort så äre väll kanske rätt lugnt...

allt jag ser och hör, oavsett om jag är drogpåverkad av syra eller svamp eller vadfan som helst ser jag som Illusioner.
varken hallucinationer eller verklighet.

look within, find your Own Divinity........

" Everyone interprets everything in terms of his own experience. If you say anything which does not touch a precisely similar spot in another man's brain, he either misunderstand you, or doesn't understand you at all. "

2006-12-22 19:33
när man ( iallafall jag ) sitter förlänge vid datorn.. och kollar ut mot dörren, så ser jag ofta en character från spelet jag har spelat eller vad jag nu har gjort..och sen försvinner den efter jag har blinkat... och hör ofta att någon snackar / öppnar dörrar när jag lyssnar på kaggen..

2006-12-22 20:26
aldrig dmt men 5-meo-dipt o vanliga trippar

2006-12-22 23:21
jag brukar höra folk som kallar på mig, typ ibland typ mitt i natten när jag kollar på tv hörs det som min mamma kallar på mig. Sjukt läskigt.
För att det är ute med forumsignaturer.

2006-12-23 22:18
brukar känna att luren vibrerar i fickan ibland fast jag inte änns har mobilen på mig. och varjje natt när jag ska sova så brukar jag åka genom en tunnel med ljus mitten e mörk men runt omkring så är det som stärnor man åker förbi. är en eftereffekt av psykadelia som kan sitta i mellan 3månader till 4-5 år kom inte ihåg vad den kallades.
Bara för att du är paranoid, ska du inte tro att de inte är efter dig

2006-12-23 22:37
Hallucinogen persisting perception disorder
läs mera på
http://sv.wikipedia.org/wiki/Hallucinogen_persisting_perception_disorder#Symtom

2006-12-24 12:20
Snålgubben: HPPD, har jag haft ett bra tag nu

2006-12-24 12:21
Esshå: aa, det var sjukt. Det var ganska brutalt, inget jag helst gör om men eftersom jag aldrig vet mitt eget bästa skulle jag säkert göra om det om tillfället uppenbarade sig.

2006-12-24 13:32
Clajlo

hehe kan tänka mig att de är sjukt, men kan inte föreställa mig hur sjukt de är! ja skulle gärna kunna tänka mig att pröva de under rätt omständigheter

2006-12-24 18:39
hppd to mutch psykadelia

2006-12-24 19:34
Esshå: sålänge du har bekantat dig med andra psykedeliska droger osv. först..

2006-12-24 22:14
DUMPY: Fick sådana ofta som fan förut. Inte lika mycket nu längre, kan bero på bättre sömnvanor, matvanor o.s.v...iofs. kanske jag är mer psykiskt stabil nu..men man vet ju aldrig=)

Jag pratar alltså om sömnparalyserna, tror jag startat nån tråd om det här på whoa förut men då var det inte så många som skrev, hehe.
strength

2006-12-25 03:01
Jo, visst har det med hur man mår psykiskt att göra? Jag sover fett dåligt, har mycket mardrömmar och får ofta sömnparalyser =/

2006-12-25 13:23
clajjo  Har haft hppd i ca 2 år.  men tycker inte att den stör mig  speciellt mycket bara jobbigt när man blundar och ska sova.

2006-12-28 04:50
Hallucination = Verklighet bortom "normens" verklighet.
Lynguistic: Någon måtta får det väl vara, det är inte lämpligt att vara polis om man har rasistiska åsikter.

2006-12-31 02:35
haha jag får för mig att min mobil vibrerar i ficka hela tiden!
413

2007-02-02 16:49
haha. i morse testade jag att försätta mig själv i trans som min psykologilärare har lärt mig. plötsligt sitter jag och knappar på min mammas bärbara dator. jag tänker efter "hur fan kom den hit?" och blundar och tittar igen. då ligger datorn plötsligt i bokhyllan, men sen är den framför mig igen. jag testar att starta internet och iTunes, men det funkar inte. sen "somnar" jag, men ändå inte, träffar Jack Nicholson och vaknar av att jag skakar i hela kroppen, utan anledning. har fått rätt skumma hallisar den senaste veckan, sett fåglar i blomkrukor, hört katter som inte finns, upptäckt att min väckarklocka egentligen är en tallrik med mat. jag håller nog på att bli galen, även om jag annars funkar normalt.
Det blir något att berätta för barnbarnen i lumpen på puben!