I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Motivera varför människan har ett större värde

Övrigt - Vardagsfilosofi

2004-04-01 16:27

Motivera varför människan har ett större värde

Hur kan man säga att en individs värde inte ligger i dess intelligens, hudfärg, ras, kultur eller utseende och sedan trycka ner djur? Det bara lyser dubbelmoral.

2004-04-01 17:16
Klarsynt som alltid Akkarim :)
I'm back!

2004-04-01 21:07
Visionär

Vi förstår iaf saker, kan göra saker. Djur går bara runt och låter.

Du skämtar va? Eller vad menar du egentligen?

Ett djur hade aldrig kommit på att man kan bygga hus

Inte? oke, undrar varför fåglar lyckas skapa sina bo? Eller hur andra djur lyckas bygga up platser, för att leva sitt trygga liv? Det fungerar ju som deras "hus".

förreten, är det meningen att vi ska utnyttja planeten då?
djuren utnyttjar det dom behöver, och kan leva sina liv. Inte fan sabbar dem vårt klot. Men vi människor stavas bland annat "begär" och det är en stor orsak till varför vi fuckar upp jorden. vi är mkt värre än djuren
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2004-04-01 21:34

Och jag tror att den här planeten kommer att leva vidare långt efter att mänskligheten dött ut, vi tömmer den möjligen, men till största delen på saker som djuren aldrig hört talas om.

haha, samtidigt som vi tömmer den ljushuvud, så påverkar vi jorden på andra negativa sätt, för framtida genreationer. Det är ju verkligen att kalla oss för smarta. Till exempel ditt ex om oljan, vi vet ju verkligen hur vi ska använda den. Såna som du ser på hur det är idag och gottar sig. TÄNK FRAMÅT, och planeten kanske inte lever kvar lika länge som du säger.

Jag ar inte sagt att djuren är värre än oss, ditt mänskliga helvete .

eeh, har JAG sagt att DU sagt det?

Att säga att djur bara "går runt och låter", är otroligt korkat!
Så jag undrar om du fortfarande skämtar, japp
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2004-04-01 21:37
Därför att människan kan reflektera över sin egen lycka/lidande och existens.

Djur är bara biologiska maskiner som går runt och väntar på att marineras, kryddas och grillas så här lagom till vår och grillsäsongen.
"Och Paris Hilton skulle kanske valt att hålla sig borta från bioduken. Hennes insats i "House of whacks" gav henne en Razzie Award för årets sämsta kvinnliga biroll. "

2004-04-01 21:39

Har någon förbjudit oss att göra det?

Nej, men är det meningen? Har det varit till det bättre? Ser det bra ut för framtida generationer?

Vi är de enda här som är tillräckligt begåvade för att göra det, så det är klart att vi gör det.

hahahahaha tror verkligen inte det, med tanke på vad vi gör idag. Växthuseffekt, brist på fossila bränslen.. bla bla bla, ska jag fortsätta???

Du kan ju testa att sluta läsa tidningar, riva ditt hus och gräva en håla i någon regnskog någonstans. Jag tror att du skulle återvända illa jävla kvickt, vad tror du?

Det är inte säkert. Med tanke på hur fridfullt många stammar levt i amazonas, tills de "tekniska" tog över och exploaterade skiten, så är jag inte säker. Skit som sjukdomar och krig fanns bland annat inte.. har 3728973289732 anledningar för att FAKTISKT leva där.

2004-04-01 21:40
Därför att människan kan reflektera över sin egen lycka/lidande och existens.

Djur är bara biologiska maskiner som går runt och väntar på att marineras, kryddas och grillas så här lagom till vår och grillsäsongen.

okej, du är korkad. hehe, ärligt.. hela du verkar vara ett aprilskämt

2004-04-01 21:49
VAD HAR JAG SVART PÅ GULT?

Ja, vi kan kalla oss smarta, vi har kommit på att man kan utbilda sig, det gör oss ännu smartare. Och om du tror att det är lätt att tänka långt framåt med primitiva medel så kan du testa att tänka ut en bra plan för framtiden i din håla i regnskogen, no?

Givetvis kan jag göra det.

Djuren är otroligt mkt smartare än oss på andra plan, så vart vill du komma?

2004-04-01 22:05

Jadu, finns många saker de är smartare än oss på.
Det finns en smarthet i deras jaktinstinkt, tex. som vi människar inte är i närheten av

Hur lyckades indianerna som inet sett ngt annat???

Att människan är värd mer än djuren, var det jag ville säga.

Håller absolut inte med dig

2004-04-01 22:06
Visionär, som sagt.. Undrar hur indianer och civilisationen därborta lyckats??

2004-04-01 22:19
Många av indianerna har inte en jävla aning om vad religion är. De ser världen för vad den är, och lever utifrån det dem kan. De sabbar inte världen.

2004-04-01 22:20
Visionär P20: det är tack vare såna som dej som jorden kommer förstöras.
Walking the street of dreams

2004-04-01 22:25
Sen är frågan VARFÖR vi gör det, vi människor är ju så intelligenta. Varför dödar vi våra egna då? Djuren dödar för att överleva. naturens lag. Att döda varandra, är det männhiskans lag? Ja, jesus vad vi är bra

2004-04-01 22:50
yeah, men det hindrar inte faktumet att vi människor dödar vår egen "kind" och skapar sämre framtidsutsikter för att planeten och livet ska må bra i framtiden. ?

2004-04-01 23:01
Visionär?

Vi skapar sämre förutsättningar med att utbreda öknen? Med att göra ogästvänligare klimat? Släppa farliga utsläpp?

2004-04-01 23:15
vi människor är mer värda av den enkla anledningen att vi är mer intelligenta och kapabla till abstrakta tankar.

2004-04-01 23:53
Super-nerd
Ursäkta mig, du förklarade så illa så jag tolkade det som att vi fick sämre framtidsutsikter genom att döda varandra.
Människan jobbar hela tiden på att göra det bättre, det är så det fungerar, att ta ett steg i taget mot en bättre framtid. Vi tänker hela tiden "Hur kan vi göra det här bättre?".
Och jag tror inte att jorden går under innan vi kommit på bra lösningar till det mesta. :]

De kanske är du som bara tolkar illa visionären?

Vi jobbar på det? Det märks verkligen inte med tanke på alla framsteg vi gör, samtidigt som dessa framsteg utsätter framtidens natur och klimat på spel.. men men?

2004-04-01 23:58
ni som säger att människor är mer intelligenta och har jag-insikt...

ni lurar er själva om ni tror att det är därför enbart. skulle ni bara gå efter det vore spädbarn och mentalt efterblivna lika lite värda som en ko. tycker ni verkligen det?

artism kallas det, och nej, det är ingen slump att det låter likt rasism. dock är det helt "naturligt", sett ur ett evolutionärt sammanhang. inget att skämmas över, men knappast något att sträva efter heller.

lura inte er själv bara.
Här är polisen som mitt i gatan står, niger och säger att nu är det vår

2004-04-02 10:56
Next_Principle
jag håller med om det du säger, men i en diskussion om individers värde kan det ju ofta bli en intressantare twist utifall man tänker sig att värdet dem emellan ska bedömmas av "utomstående"... mao, det är knappast vettigt att en dotter får välja mellan om en schimpans eller hennes pappa ska kastas ner i ett otäckt svart hål - det ger ingen bra värdemätare på människans egenvärde gentemot andra arter.

sen tycker jag förstås själv inte att det är vettigt att sitta och förneka artismen. det är bara en lyxreaktion att säga att alla arter är lika värda, eftersom ingen nu levande människa, så vitt jag vet, befinner sig i situationen att vi konkurrerar i näringskedjan med en annan (någorlunda jämbördigt intelligent) art.

alltså, om vi befann oss en massa tusen år bakåt i tiden, det var istid, snöstorm och jävligt i största allmänhet ute, och du stötte på en okänd människa och en okänd neandertalare (vilka tydligen hade större hjärnor än oss, har jag läst nånstans) vilka både fryste långt åt h*pip*ete ute i ödemarken: vem skulle du låna ut din extra björnfäll till?

eftersom jag, till skillnad ifrån många andra som därför kan komma till helt andra slutsatser, tror att vi är ett djur, verkar det helt enkelt vettigt att vi ska välja vår egen artfrände för att hjälpa vår fortlevnad. dock, eftersom vi till hyggligt stor utsträckning är tänkande varelser, kanske inte situationen hade varit densamma utifall neandertalaren var en gammal fiskepolare ifrån floden 2 dagsmarscher mot soluppgången, och den andre människan var snubben som snodde din tilltänka fruga på det senaste sommarmötet (jag har läst grottbjörnens folk, jag erkänner, och det är inte enbart tantsnusk så fuck off hehe). det var vad jag kom på!

2004-04-02 16:46
Super-Nerd

åh herregud ännu en naturromantiker... Du är for gods sake 17 år, borde inte du vara förbi det där stadiet?

Börjar bli så jävla trött på folk som hyllar naturen och urkulturen och hatar allt vad teknik och framsteg heter.

Du borde läsa på lite innan du kommer med påståenden att människan totalt förstör planeten och att vi inte löser våra misstag.
"Och Paris Hilton skulle kanske valt att hålla sig borta från bioduken. Hennes insats i "House of whacks" gav henne en Razzie Award för årets sämsta kvinnliga biroll. "

2004-04-02 16:51
värde är en föreställning.
men eftersom vi värnar om männskligheten och troligen känner större medlidande till en människa än till en varg, så hade vi i ett val mellan en människas och en vargs liv, valt människan.
och allt detta pågrund av vår föreställning.
utan den hade vi upplevt sanningen.

2004-04-03 04:28
oväntat att det blev liiiite väl svårt när man blev tvungen att jämföra människor och djur på samma intelligensnivå. ni som använt intellektargumentet, bemöt mitt inlägg ovan. annars har ni ju bara tappat all trovärdighet.

2004-04-04 16:39
SakiSaki

Exakt vad har min ålder att göra med att vara "naturromantiker" ?

Börjar bli så jävla trött på folk som hyllar naturen och urkulturen och hatar allt vad teknik och framsteg heter.

Bli trött då.

Du borde läsa på lite innan du kommer med påståenden att människan totalt förstör planeten och att vi inte löser våra misstag.

Det är precis det jag läser om som talar för vad jag säger. Jag vet inte alls vafan du läser om, men om du vill vara en idiot och säga att vi människor i väst, IDAG, inte sabbar planeten, då är det ditt problem. Det är bara väldigt ignorant, att säga att vi inte skiter ner vår planet. Väldigt ignorant...

2004-04-04 19:32
Super-Nerd P17

"Exakt vad har min ålder att göra med att vara "naturromantiker" ?"

dom flesta kommer över bamsestadiet i 12-13 års åldern.

"men om du vill vara en idiot och säga att vi människor i väst, IDAG, inte sabbar planeten, då är det ditt problem."

Visst, vi förstör planeten i viss mån. Inte alls i dom bibliska proportioner som du målar upp. Samtidigt kan samma teknik som förstör och förorenar planeten utveckla teknik för att rena den, och samma underbara förnuft som uppfunnit dessa maskiner och dylikt kan snabbt inse sina misstag och göra något åt dem.

Snälla, är det jag som är ignorant?

Det är du som fastnat i tanken att allt som kommer från människan är ont och hela våra existens är till ondo. Öppna ögonen och inse att det hade inte varit bättre om vi fortfarande bodde i grottor, hur mycket du än vrider och vänder på det så stämmer det inte.

2004-04-04 19:48

dom flesta kommer över bamsestadiet i 12-13 års åldern.

Det visar hur moget du resonerar. Men Grattis du!

Visst, vi förstör planeten i viss mån. Inte alls i dom bibliska proportioner som du målar upp. Samtidigt kan samma teknik som förstör och förorenar planeten utveckla teknik för att rena den, och samma underbara förnuft som uppfunnit dessa maskiner och dylikt kan snabbt inse sina misstag och göra något åt dem.

Det är du som tolkar mina ord fucked-up. Vad ska jag göra åt det? Vi människor ÄR medvetna om att vi redan sabbar, vi ÄR medvetna om att vi bla. tömmer fossilla bränslena - ÄNDÅ gör vi inget åt det, och vårt "underbara förnuft" blir plötsligt inte så underbart. Titta bara på hur världen ser ut idag. Mkt hitek-prylar, rymdfärder bla bla - men mår världen lika bra? Vi överbefolkar världen, är vi så förnuftiga? Vi krigar, är vi förnuftiga? Inser vi verkligen våra misstag, som du så vackert säger det? Hittills har vi ju verkligen inte gjort det. haha, eller har jag helt fel? "lol"

Det är du som fastnat i tanken att allt som kommer från människan är ont och hela våra existens är till ondo. Öppna ögonen och inse att det hade inte varit bättre om vi fortfarande bodde i grottor, hur mycket du än vrider och vänder på det så stämmer det inte.

eh? Vad handlar denna tråd om tror du? Jag säger att jag inte tycker att djuren inte är mindre värda än oss. Blanda inte in grottor och skit. och nån idiot sa tillomed att djuren baar går runt och låter, det är det tragiska!

2004-04-05 12:22
Människan är inte allt för intelligent, om jag får säga vad jag tycker.
Vi har bra livsvilkor, men många tar inte vara på dom och vi håller inte sams.
http://www.oekoland.de/assets/images/Ravioli.jpg

2004-04-05 12:49
SakiSaki P18

bamse är underhållande för alla åldrar, tycker jag.
skulle jorden översvämmas om man skar sönder ögonen på alla människor?

2004-04-05 23:18
trycker vi ner djur i sverige?
myspace.com/isterbuk

2004-04-05 23:20
Skepsis:

jag tror det inkluderar att äta dom.

2004-04-06 01:58
olde:

egenvärde, inte värde för någon annan.

2004-04-06 12:22
"Vi människor ÄR medvetna om att vi redan sabbar, vi ÄR medvetna om att vi bla. tömmer fossilla bränslena - ÄNDÅ gör vi inget åt det, och vårt "underbara förnuft" blir plötsligt inte så underbart"

Ja vi är medvetna och jag vet inte vilken planet du är ifrån men jag råkar veta att utveckligen av alternativa energikällor pågår för fullt. (obs, se sambandet: när de fossila bränslena tar slut -->
vi börjar använda alternativa energikällor)

bara på hur världen ser ut idag. Mkt hitek-prylar, rymdfärder bla bla - men mår världen lika bra? Vi överbefolkar världen, är vi så förnuftiga? Vi krigar, är vi förnuftiga?

Lika bra som när? Vi överbefolkar inte världen, det skulle jag inte påstå. Möjligen exploaterar den på sina ställen. Krig är inte förnuftigt, det har jag aldrig påstått.
'

"eh? Vad handlar denna tråd om tror du? Jag säger att jag inte tycker att djuren inte är mindre värda än oss."

Vava? Du säger att djuren är mindre värda än oss?

Misery_chick F20

Bamse är underhållande, men bamsemoralen bör man lämna nånstans i puberteten.

2004-04-06 13:34
saki

Ja vi är medvetna och jag vet inte vilken planet du är ifrån men jag råkar veta att utveckligen av alternativa energikällor pågår för fullt. (obs, se sambandet: när de fossila bränslena tar slut -->
vi börjar använda alternativa energikällor)

Detta vet jag mkt väl, men vi är jävligt sena ute. Det är inte bara information jag plockar ur ingenstans, utan har en morbror som är en av de högre uppsatta inom miljöpolitiken i världen. Se inte detta som skryt! Vi människor har tidigare varit så otroligt puckade, och nu börjar vi inse en del misstag. Vi börjar ju hitta alternativa källor i rättan tid.. tsss.. :) Försöken måste man praisa, men hur många ggr ska man acceptera den mänskliga dumheten. Det handlar inte bara om fosilla bränslen, det handlar om allaproblem i dagens värdl. Vi har alltid vetat vart problemen kommer ifrån, eftersom vi själa skapat dem. Men sen har vi ite formlerna för att lösa problemen.

Lika bra som när? Vi överbefolkar inte världen, det skulle jag inte påstå. Möjligen exploaterar den på sina ställen. Krig är inte förnuftigt, det har jag aldrig påstått.

Överbefolkar vi inte världen? haha du var påläst! :) Vi var 1 miljard på denna jord för inte så länge sedan. Trots att vi vet hur denna otroliga kurva pekar upppåt, så kan vi inte stoppa den. Bla. genom u-ländernas enorma bidrag, som i sin tur beror på att deras liv är åt helvete, och de behöver barn för att överleva. Varför är deras liv åt helvete? En av alla 732786247826 konsekvenser som vi människor själva har gjort oss skyldiga till. Tex, multinationella företag, giriga länder, politiker osv. Nej, precis. Krig är inte förnuftigt men ändå gör vi människor det "de förnuftigaste av alla" på planeten.

Vava? Du säger att djuren är mindre värda än oss?

Nej, det gör jag verligen inte.

2004-04-06 16:18
Refused
om man tänker så...så lär man ju inte kunna göra nånting i livet=)
KÖTT KÖTT KÖTT!
myspace.com/isterbuk

2004-04-06 19:54
Jag har inte pallat läsa ALLA inläggen, men jag har nu läst iaf några stycken. Ingen av er har haft några vad jag anser BRA argument till att vi får behandla djuren som vi gör.
Vi missbrukar verkligen vår makt, vi människor..
Ja, vi är antagligen jordens smartaste art.
Ja, jag tror att vi ska råda över jorden.
Men råda betyder inte "döda". Vi har fått vår makt för att ta hand om jorden. För att göra något bra av den. Men vi förstör. Varför?
Jag läste någon som skrev nåt i stil med att "alla dlödar varandra". Djuren också.
Visst, djuren dödar för att ÖVERLEVA. Det är STOR skoillnad.
Om vi levde på stenåldern nu så hade jag med all säkerhet också käkat kött. Men utvecklingen går framåt. Numera behöver vi inte äta upp varandra för att leva. Djuren behöver kött för sin överlevnad, inte vi. Och om vi ändå HADE behövt kött för att överleva så går det fortfarande till på fel sätt. Vi lever inte längre på lika villkor. Vi föder upp djur som nån jävla produkt.
Jag blir så förbannad på att folk ständigt försöker hitta anledningar till att det skulle vara "okej".

Nu menar jag inte att alla individer på vår jord ska leva likadant.
Jag menar inte att en ko ska få rösträtt, eller att en gris ska få möjlighet att ta körkort.
Vad jag menar är att alla ska få tillgång till sina naturliga behov, göra de saker som gör dom lyckliga. Leva ett bra liv helt enkelt. En fågel ska få flyga. En fisk ska få simma, osv. Det är inte mycket att begära!
Vi behöver inte leva avskilt från varandra, vi kan istället dra nytta av varandras egenskaper. Men inte på bara den enas villkor. Jag har egentligen en massa mer saker att skriva. Jag har tusen argument som man aldrig kan bortse ifrån.
Men inlägget blir då för långt.

2004-04-06 21:02
alla djurarter är smartare än människor, vi människor är ganska korkade och har ingen rätt att behandla djur och moder jord som vi gör. Ska någon djurart bort från planeten tellus så är det människan.
"H.H.C (HoeHuntaxCrew)"
"A Bobbobski Generation"

2004-04-06 21:15
SakiSaki P18

vilken bamsemoral menar du?
skulle jorden översvämmas om man skar sönder ögonen på alla människor?

2004-04-07 00:43
Självklart är det där individuellt.
Finns vissa människor som tycker djur är mer värd än människor(se BB rebakkah)
Men visst kan man hålla med om att majoriteten anser människovärdet är högre än andra "raser"
Personligen så anser jag att det har med känslor att göra.
Människor tycker om människor mer än djur.
Tror samma sak gäller för hundar,katter etc..
Sen hur vi behandlar andra raser är en helt annan fråga.
Visst jag har inget emot att äta djur, men bara de dör på ett så skoningsfullt sätt som möjligt.

/peace

2004-04-07 00:47
katt_ F15

det där med att vi inte behöver äta djur håller inte.
Om vi söker jämställdhet mellan arter så ska jag också kunna gå i min skog utan att behöva bli uppäten av en björn
(dåligt exempel men jag har en poäng)

Det är i många arters natur att äta andra arter, den starkaste överlever och så är det. Våga äta kött.

2004-04-07 00:54
Gynophosis:

du tycker inte att det påverkar ställningstagandet att vi faktiskt kan välja att inte äta kött, medans björnen inte kan det?

vad som är i vår "natur" eller så spelar absolut ingen roll eftersom vi har intelligens och fri vilja att resonera och göra som vi vill efter vad vi kommer fram till.

2004-04-07 00:57
Refused

Men om vi vrider på det såhär då. Om vi nu har våran fria vilja och "intelligens".
Borde inte det räkna oss som en "bättre" art och då rättfärdiga att vi äter kött enbart för smakens och nöjes skull?

2004-04-07 01:04
Gynophosis:

utan att anklaga dej för nåt kan jag säga att det var precis det argumentet nassarna använde för att rättfärdiga experiment på utvecklingsstörda ;-)

jag vet flera jag är smartare än, men jag äter dom inte ändå, precis som jag hoppas att dom som är smartare än mej tar fram köttyxan...

2004-04-07 16:08
Refused:

Jag ser det inte på det sättet att det finns människor som är högre än andra.
Jag pratar om skillnaden mellan Människan-Djur.

2004-04-07 23:10
Olde english.

jag skrev ju det.
Ansåg ju att eftersom vi har en friare intelligens och vilja än andra så ger det oss rätten att själv avgöra ödet på arter som är under oss.
Visst sen kan folk argumentera mot att det finns människor som har mindre intelligens än vissa djur, vad ska vi göra med de?.
Men även det smartaste djuret i min mening är mindre värt än den dummaste människan.

visst rebekkah sa aldrig tydligt att hon ansåg det, men jag antog det när hon började jämföra hunden med de andra deltagares familjemedlemmar.

Ber om ursäkt att jag är mainstream, men våga ät kött säger jag.
Sen kan jag inte se någonstans där jag skrivit att jag tycker att sättet vi hanterar slakt är bra och korrekt.
Men rätta mig gärna om jag har fel.

2004-04-07 23:20
Gynophosis P18

Ansåg ju att eftersom vi har en friare intelligens och vilja än andra så ger det oss rätten att själv avgöra ödet på arter som är under oss.
Men även det smartaste djuret i min mening är mindre värt än den dummaste människan.

Problemet är ju att dessa två uttalanden inte är konsekventa. I ena stunden är det intelligensen du rangordnar efter, i andra arten. Hur ska du ha det?

2004-04-08 00:09
Refused:

Om jag skriver såhär då.
Även den dummaste människan är värd mer än det smartaste djuret. förstår du? Jag ser inget oklart i det.

Olde:
Anser du att det jag tycker är fel när det gäller hur jag värdesätter människor/djur eller är det något jag skrivit som är oklart?

Och när det gäller det där "våga äta kött" argumentet du hade så kan jag hålla med om att du har en stor poäng där.
Tyvärr så övertygar det en att sluta äta kött.
Ät om det är gott, anser du att de gör fel så köp från din lokala bonde eller något liknande.
bättre än ingeting

Sen med det där rebekkah grejen så anser jag fortfarande att hon säkert tycker att hennes djur är mer värda än många människor. men vad vet jag?

Och jag kan hålla med om att mina argument kan låta dumma men jag är inte så bra på att argumentera.
Och är det något ni tycker är oklart så påpeka gärna det så kan jag försöka förklara mig så gått det går.

2004-04-08 00:40
Vi människor har tidigare varit så otroligt puckade, och nu börjar vi inse en del misstag. Vi börjar ju hitta alternativa källor i rättan tid.. tsss.. :) Försöken måste man praisa, men hur många ggr ska man acceptera den mänskliga dumheten. Det handlar inte bara om fosilla bränslen, det handlar om allaproblem i dagens värdl. Vi har alltid vetat vart problemen kommer ifrån, eftersom vi själa skapat dem. Men sen har vi ite formlerna för att lösa problemen

Ja, har man lust och är en evig pessimist så kan man alltid fokusera bara på den dåliga sidan av allting, så är det med allt. Ägna en liten tanke till allt tekniken gjort för oss någon gång ibland.

Överbefolkar vi inte världen? haha du var påläst! :) Vi var 1 miljard på denna jord för inte så länge sedan. Trots att vi vet hur denna otroliga kurva pekar upppåt, så kan vi inte stoppa den

Ja, nu är vi över 6 miljarder och fortfarande är det ingen som faller i havet för de inte har någonstans att stå.

"Nej, precis. Krig är inte förnuftigt men ändå gör vi människor det "de förnuftigaste av alla" på planeten. "

Vi styrs, som du kanske vet(?) inte bara av förnuft utan också av primitiva begär. Att påstå att djur är förnuftiga är ett skämt.

Åter till vad debatten egentligen handlar om.

Jag anser att människan är mer värd en djuren för att vi kan uppleva lycka och reflektera över den. Det kan inte djur. Det är löjligt att försöka påstå att man inte tycker människan är mer värd än djuren. Var drar du din gräns? Klämmer ihjäl en jobbig fluga i ditt rum eller dödar en klasspolare som irriterar dig, Oavsett konsekvens?

2004-04-08 00:53
Ja, har man lust och är en evig pessimist så kan man alltid fokusera bara på den dåliga sidan av allting, så är det med allt. Ägna en liten tanke till allt tekniken gjort för oss någon gång ibland.

Jag är inte pessimistisk, jag är bara realistisk och säger EXAKT hur det är. Att bara blunda för det är oerhört lågt. Jag är tacksam för de framsteg som INTE skadat ngn/ngt, på några sätt. Det finns inte många såna framsteg.

Ja, nu är vi över 6 miljarder och fortfarande är det ingen som faller i havet för de inte har någonstans att stå.

Så, du tror inte att det höga överbefolkade antalet här på jorden gör att mindre kan ta del av resuserna? Som vi även slösar på med vårat "enorma förnuft" ? Ordet överbefolkning, låter det bra i dina öron? Måste det bildligt talat vara överbefolkat, endast när folk börjar falla i havet? hahahaha maan.. pls!

Jag anser att människan är mer värd en djuren för att vi kan uppleva lycka och reflektera över den. Det kan inte djur.

Du tror inte att ex. en björnmamma känner lycka och känslor när den föder sin unge? Du tror inte de kan reflektera över den? Låt mig då förklara: När en björnhona föder sitt barn, blir den glad. Och reflektionen över lyckan är precis som vi människors, att skydda sin kära unge, tills den kan klara sig själv. Snälla, tänk på vad du säger...

Det är löjligt att försöka påstå att man inte tycker människan är mer värd än djuren.

Varför? övertyga mig, du är inte på rätt väg.

Var drar du din gräns? Klämmer ihjäl en jobbig fluga i ditt rum eller dödar en klasspolare som irriterar dig, Oavsett konsekvens?

Det är en sjukt tragisk jämförelse, eftersom normerna är helt skillda, och jag skulle antagligen åka dit för mord på en människa. Det är vi som satt normerna, tyvärr. Jag väljer att inte döda ngn av de två. Och Jag kan med gott samvete säga att jag aldrig dödat en fluga medvetet. Sen kan man ju beundra buddhister, som inte dödar några djur. Ta den frågan med dem istället.

Du har fortfarande inte kommit med ett enda bra skäl till att vi är mer värda än djuren.

2004-04-08 12:02
"Jag är inte pessimistisk, jag är bara realistisk och säger EXAKT hur det är. Att bara blunda för det är oerhört lågt. Jag är tacksam för de framsteg som INTE skadat ngn/ngt, på några sätt. Det finns inte många såna framsteg."

Jaha, du säger EXAKT hur det är? tsktsk. Exakt hur vad är? Exakt hur värdelös människan är, eller hur underbar den oskuldsfulla naturen är?

"Så, du tror inte att det höga överbefolkade antalet här på jorden gör att mindre kan ta del av resuserna? Som vi även slösar på med vårat "enorma förnuft" ? Ordet överbefolkning, låter det bra i dina öron? Måste det bildligt talat vara överbefolkat, endast när folk börjar falla i havet? hahahaha maan.. pls! "

Snälla... det är snarare resursfördelningen man bör bry sig om.

"Du tror inte att ex. en björnmamma känner lycka och känslor när den föder sin unge? Du tror inte de kan reflektera över den? Låt mig då förklara: När en björnhona föder sitt barn, blir den glad. Och reflektionen över lyckan är precis som vi människors, att skydda sin kära unge, tills den kan klara sig själv. Snälla, tänk på vad du säger... "

Möjligtvis någon slag begränsad känsla av lycka, men den är inte medveten om den och kan därför inte reflektera över den.

"Det är en sjukt tragisk jämförelse, eftersom normerna är helt skillda, och jag skulle antagligen åka dit för mord på en människa. Det är vi som satt normerna, tyvärr. Jag väljer att inte döda ngn av de två. Och Jag kan med gott samvete säga att jag aldrig dödat en fluga medvetet. Sen kan man ju beundra buddhister, som inte dödar några djur. Ta den frågan med dem istället. "

Läs fråga igen... "Oavsett konsekvens?" säger det dig något?

Jag kan med gott samvete säga att jag har dödat hundratals flugor, och därmed troligvis räddat många människors framtida lycka genom att rädda dom från en tids irritation.

Svaret är ju självklart, om du får välja mellan att döda en fluga och en människa väljer du flugan, annars är du sjuk någonstans och behöver hjälp.

2004-04-08 16:47
Det irriterar mig så. Ni vill så gärna hitta argument för att FÅ äta kött med gott samvete. Tyvärr är det en omöjlighet. Ni kan hävda er med en massa olika argument. Men dessa håller aldrig. sorry. Jag tror ni vet det med faktiskt. Eller så är ni så grovt inskränkta i tanken "det är rätt att äta kött" så att ni själva tror på det. Men antagligen är det bara en ren vanesak. Vi har alltid gjort det. det är vanligt, normalt. Det skrämmer mig ibland, att hemska saker kan, genom att bli "vanliga", förvränga folks syn på det hela så oerhört. Vi har krigat i all evighet, ska vi fortsätta med det också?
Och nej, jag godkänner inte kommentarer som "Det är dumt att äta kött egentligen, men jag äter ändå. För det är gott."
Jag tycker att det är fel att inte göra något ät sina fel, brister, misstag när man är så fullt medveten om dom. Gör något åt det istället människa! Var stolt över din intelligens genom att visa den.

Jaha. Så varför tror ni nu att jag har lagt energi på att starta en debatt om detta ämne? Varför tror ni att jag överhuvudtaget bryr mig om att argumentera för den här saken?
Tror ni att det är mitt intresse kanske?
Tänk efter. Jag argumenterar inte för att JAG ska känna mig bättre. Jag argumenterar inte för min skull.
Det här gör jag av helt totalt jävla oegoistiska själ.
Ta en titt på era egna motiv.

2004-04-08 19:01
Gynophosis P18

Om jag skriver såhär då.
Även den dummaste människan är värd mer än det smartaste djuret. förstår du? Jag ser inget oklart i det.

Nej, nu blev det helt klart: du värderar människor högre helt enkelt för att dom tillhör samma art som dej, inte pga något logiskt resonemang om överlägsna egenskaper. Som sagt, artism kallas det, och praktiseras av de allra flesta i varierande utsträckning.

2004-04-08 19:51
katt_ F15

"Det här gör jag av helt totalt jävla oegoistiska själ."

pfftt... En gloria på skallen och hyckleriet är fullbordat. Väx upp

*själ=skäl