I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Låt oss snacka flour

Övrigt - Blandat

Poet

2013-03-22 16:39

Låt oss snacka flour

Jag är förvirrad. Hör så många olika rapporter, jag vet inte vad jag ska tro längre. Allt med måtta, förstår jag ju.

Vart står ni i den här debatten?

Love

At the gates of Eternity...

2013-03-22 18:25
bra när man vill att såsen ska tjockna lite kanske, eller när man bakar lite, annars vetefan.. o.o
Niceness!
Poet

2013-03-22 21:49
Inte mjöl haha

2013-03-22 21:55
Vad snackar vi om?

2013-03-22 22:13
jag står ingenstans i debatten. har ingen aning om vad det handlar om heller....flour som i tandkräm...?
"It is the prohibition that makes anything precious"

-Mark Twain
Moderator

2013-03-22 23:25
En tandläkarstuderande vän till mig sa att flour var bra i tandkräm så sedan dess köper jag alltid det. Huruvida hon hade rätt eller inte har jag ingen aning om och jag vet inte varför det skulle vara bra.
Nu när whoa till slut ska lägga ned kan det vara dags att sammanfatta allt jag har lärt mig här genom åren: WORD! på Misery_chick
Poet

2013-03-23 09:00

2013-03-23 10:34
Jag undviker att svälja det, but that's it. Försökte med alternativa tandkrämer utan fluor ett tag, men det var som att borsta tänderna med tvål. Kommer det ut en bra tandkräm utan fluor, som fungerar och smakar gott, så hade jag dock inte tvekat att använda den istället.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Manager

2013-03-23 10:43
Ok...vad exakt ska vi diskutera här? Var är alla dessa rapporter som förvirrat dig? Hur ser debatten ut?

Jag läser ändå tidningen varje dag och har inte sett några rapporter om flour.
Redline!

2013-03-23 10:54
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Manager

2013-03-23 11:16
Men allt det där är flera år gammalt. Jag trodde den debatten var avklarad för länge sedan?

Vi tillsätter inte flour i vattnet här. I Alabama är vattnet i kranen vitt, och det är fucked. Men de dricker inte vattnet eftersom de vet att det inte är drickbart.

Redline!

2013-03-23 11:34
Ingen aning. Nu tycker jag det låter lite för konspiratoriskt att man skulle använda det för att kontrollera människor. För mig handlar det mest om att jag vill undvika för mycket kemikalier. Är det farligt och giftigt att äta, så vill jag inte använda det på min kropp i heller.

2013-03-23 14:50
Just nu använder jag denna tandkräm

och den är flour free. Men ska till tandläkaren om kanske 12 månader. Då kan jag rapportera :).. om det var smart att använda giftfri tandkräm eller inte. Men just förtillfället är den bättre än flourtandkräm .
 -? ? ? ? ? ?- {@[email protected]} -? ? ? ? ? ?-

2013-03-23 15:21
cribbe

Känns den fräsch? Vart köper man den?

2013-03-23 15:25
Inte heller en aning om vart jag står i den debatten (för jag har aldrig hört att den ens finns haha), men apropå tandkräm är denna den enda rätta!

Salt i tandkrämen och grejer, love it! :D
"If I had a heart, it might be breaking right now"
- Dexter Morgan
Moderator

2013-03-23 17:04
Förstår inte poängen med tråden alls:/
And I was better where I was miserable, why didn't you leave me there?
Poet

2013-03-23 17:59
Jag förstår verkligen inte vad som är så svårt att fatta? Eller så kanske detta är nytt för vissa av er?

Flour är ett grundämne som det idag finns två läger för.

Det ena lägret säger att flour är riktigt farligt och att det borde tas bort i nästan alla produkter, inklusive vårt eget dricksvatten, då det faktiskt kan vara giftigt.

Andra sidan lägret säger att det är snick snack och att det man kan fortsätta använda det i tex tuggummin, tandkrämer och vårt vatten-

2013-03-23 18:02
vad jag har hört så torskade alla tänderna i långa banor innan flouret kom

2013-03-23 18:24
innan fluoret kom var det mode att slå ut sina tänder för att på så vis visa att man var en slagskämpe. ofta smyckades den tanden som var kvar med en stor obakad snus för att avskräcka alla försök till diskussion eller umgänge.

-Mark Twain

2013-03-23 19:20
SofiaBayo

ja den känns fräsh, du borde kunna hitta den i en hälsobutik. Alternativt en naturbutik som säljer naturprodukter (vet inte vad de heter ). Eller bara på internet
 -? ? ? ? ? ?- {@[email protected]} -? ? ? ? ? ?-
Moderator

2013-03-23 19:27
Vet vad flour är, men förstår inte poängen med tråden? Ska vi diskutera det här?
Min tandläkare ber mig använda flour för att min medicin hämmar min salivproduktion, så meh, bryr mig inte så mycket. Är det här då asfarligt och jag ska lägga av med det och låta mina tänder ramla av istället tänker man då? Spännande tanke i såna fall!

2013-03-23 19:42
ingen tandläkare kommer rekommendera en person att borsta tänderna fem gånger om dagen med fluor. av den enkla anledningen att det gör tänderna porösare(iaf så jag förstått det)
men det är bland det mest effektiva för att rengöra tänderna också...

men som någon sa; salt!
salt är bra att ha i tandkrämen:)

-Mark Twain

2013-03-23 22:03
Brazen: Haha, använder du det? Min plastfar har alltid använt den så den känns lite gubbigt. Kör själv Colgate, spännande va?
Moderator

2013-03-23 22:39
Vem fan borstar tänderna fem gånger om dagen?

2013-03-23 23:26
Brazen

Använd INTE salt-tandkräm regelbundet. Jag gjorde det och lyckades fräta sönder emaljen på tänderna. Sluta med det genast!

2013-03-23 23:31
Trixig-person3 skrev:
Vem fan borstar tänderna fem gånger om dagen?

Jag tror Blweria missförstod dig och trodde att du borstade tänderna fem gånger om dagen eftersom din läkare rekommenderat dig fluor.

För övrigt så känns det som att det borde finnas alternativa preparat som du kan använda för att främja saliv-produktionen som inte innehåller fluor. Har ingen aning om vad det skulle vara, men är du intresserad nog av att inte hälla i mer gift i kroppen än vad du redan gör, så hittar du nog något.
Manager

2013-03-24 11:20
Folk har generellt för mycket tandkräm på tandborsten.

Fluor är förvisso rätt giftigt, men det finns så många andra mer akuta saker att vara nojig över att det bara är slöseri på tid att diskutera det här. Så länge vi inte tillsätter fluor i vårt dricksvatten är det en icke-fråga i Sverige.
Redline!

2013-03-24 11:38
flummithuve skrev:
Brazen: Haha, använder du det? Min plastfar har alltid använt den så den känns lite gubbigt. Kör själv Colgate, spännande va?

Japp, varje dag, tycker all annan tandkräm skummar sig äckligt i munnen nu haha. Plus att den tar bort det där snusket på tungan mycket bättre än vanlig tandkräm ^_^

SofiaBayo skrev:
Brazen
Använd INTE salt-tandkräm regelbundet. Jag gjorde det och lyckades fräta sönder emaljen på tänderna. Sluta med det genast!

Har inte haft något problem med det alls. Det är väldigt lite salt i tandkrämen (har provat på tandkräm med mer salt, och det var riktigt vidrigt. Saltet har en polerande effekt och det känns väldigt fräscht med Dentosal :). Men som sagt, inte mycket salt i den inte :)
- Dexter Morgan

2013-03-24 11:39
Dessutom är den väldigt bra när jag ska rengöra min tungpiercing! Brukar koka upp vatten, ha i dentosal och lite extra salt. Då blir den riktigt ren och fin :D
- Dexter Morgan

2013-03-24 12:08
Är det frågan om huruvida fluor är farligt/inte gör vad DE säger att det gör, du syftar på?

I denna fråga står jag på all rimlighets sida....

Fluor i vatten eller tandkräm är inte ett problem. Det som antifluor-folket vänder sig ju främst mot är tillsättandet av fluor i dricksvatten; vilket visar hur jävla clueless de är (the poison is in the dosage). De kritiserar en av de mest lyckades hälsoreformerna i världshistorien utan att ha en skärva bevisning för sin ståndpunkt. Det är rimligare än att tro på chemtrails i och med att det är mer påtagligt, men det är fan inte mycket rimligare.

Det är inte en debatt, det är inte ens en "fråga". Det är ett vetenskapligt, medicinskt konsensus som kritiseras av konspirationsgalningar, som så mycket annat.
Veritas Amicus, Henkso Amicior!

2013-03-24 12:48
Har inte haft något problem med det alls. Det är väldigt lite salt i tandkrämen (har provat på tandkräm med mer salt, och det var riktigt vidrigt. Saltet har en polerande effekt och det känns väldigt fräscht med Dentosal :). Men som sagt, inte mycket salt i den inte :)

Allright. Men var försiktig!

2013-03-24 15:12
syftade inte direkt på någon verklig person alls...

jag ville mest säga att det finns anledning att tro att mycket fluor kan vara skadligt. MEN jag vet att folk får tex tuggummi med fluor som en medicin just för att salivproduktionen är låg.

-Mark Twain

2013-03-24 16:07
Jag kör tandkräm utan flour.. Flour har även påvisats ORSAKA hål i tandfickor, samt att det inte är helt nyttigt. Visst handlar det mycket om vilken mängd det konsumeras i, men varför konsumera det när det finns alternativ ? Upp till var och en dock.

Kommer även ihåg när jag var hos barnmorskan med dottern och hon rekommenderade tandkräm UTAN flour, just för att det inte är nyttigt. Det står även på tuben att man ska ringa giftcentralen om man har fått i sig för mycket (en hel tub tandkräm innehåller tillräckligt mycket flour för att döda ett barn)

Som så många andra gifter här på jorden så kan dom bli ännu giftigare när dom blandas med andra gifter, så jag försöker hålla mig undan det så gott det går. Nya studier visar även att det sänker IQ'n hos barn, och pojkar i åldersgruppen 5-8 år får ökad risk för skelettcancer osv osv osv.. Men som sagt, man vet inte riktigt hur det är, ena sidan säger att det är ett utav de giftigaste ämnena på jorden, medans andra vill använda flour i skiten vi stoppar i oss.

http://www.fluoridealert.org/issues/health/brain/

2013-03-24 16:09
Glömde även påpeka att det finns andra ämnen i tandkrämen förutom Flour som inte är helt bra heller.. kommer inte ihåg vad den heter och orkar inte gå åh kolla just nu men det ämne som gör att det löddrar kan tydligen förstöra salivproduceringen och ställa till en jävla massa problem om man har otur också :D

2013-03-24 16:12
Flour är även ett gift kroppen inte klarar av att bryta ned, så det lagras i kroppen och försvinner aldrig. Think about that ! :) sry för spammet

2013-03-26 10:46
Jag co-signar på allt som Atom-CCC skrev. När jag var med min dotter på ettårskontroll hos tandläkare så sa dem att man bara ska ta en liten klick tandkräm eftersom barn sväljer allting, vilket inte är bra eftersom det finns fluor i det. Men sådan tandkräm använder inte jag eller hon.

Det är ett grovt gift;

som hämtas från industrirester. Svårt att hantera all gift? Tillsätt det i livsmedel.

The chemicals - fluorosilicic acid, sodium silicofluoride, and sodium fluoride – used to fluoridate drinking water are industrial waste products from the phosphate fertilizer industry.

Frågan är, jag vet inte, är det samma som används i tandkräm?

Visst är det mycket mindre doser man får genom tandkräm än dricksvatten, samt om man inte sväljer (thats what she said),men vi har väl fortfarande receptorer på tungan, tandköttet osv. Och som Atom nämnde så är det ett ämne som inte bryts ner av kroppen. Så med enkel matematik kan man räkna ut att små mängder till slut blir stora.

Det sägs ju också att nazisterna 'berikade' sitt vatten med detta för att pacificera folk, då det är ett av lugnande medel som används i Prozac, vilket jag inte vet om det stämmer eller inte. Det finns studier som visar att det kan skada hjärnan, tallkottkörteln och IQ;

22) Fluoride may damage the brain.

23) Fluoride may lower IQ.

24) Fluoride may cause non-IQ neurotoxic effects.

25) Fluoride affects the pineal gland.

http://www.fluoridealert.org/articles/50-reasons/

Sen finns det massa andra saker som det påverkar utöver den mentala förmågan.

Så frågan är, varför använder man detta ämne överhuvudtaget om det är så giftigt? Även om man tar små doser så kan man inte vara säker på att det inte försämrar tex ens sjukdomstillstånd osv.

2013-03-26 11:15
man använder det för att om man INTE har kritvita tänder så är man så misslyckad att man inte är värt att bli djurmat...(inte sant men är det såååå långt ifrån varför....?)

-Mark Twain

2013-03-26 11:34
DiggeriDoo

Då är ju frågan vad det är för medel du får i dig, med tanke på att du är väldigt lättövertygad att tro på allt som en 800 år gammal religiös bok säger till dig :P

2013-03-26 11:55
Se hur din själ spelar på ditt ego för att få höra lite av sanningen. För det där är väl en uppmuntran till predikan?

Skämt åsido;

har du reflekterat över det där påståendet verkligen? För om vi tänker en liten stund så kan vi komma underfund med att om man inte föds in i en religiös familj, ett sekulärt samhälle, där det florerar påståenden som förminskar/förlöjligar/ljuger om/felbeskriver begrepp för att skapa en negativ association om religion, så är det inte det enklaste att bli övertygad om. Speciellt om man, som jag, hade alla dessa åsikter om religion. Det var inte med välvilja jag närmade mig religion. Däremot så är det tydligt att det inte är en skapad skrift. Det är en 'manual' för framgången för varje människas inre, det världsliga livet och framförallt för det kommande livet.

Och du blir så provocerad att du behöver driva med dessa tankar så kan du kanske reflektera över hur det kommer sig att din 'religion', som fokuserar sig mest på att bemästra egot, inte haft större effekt på dig än så.

2013-03-26 12:02
Hur som helst så handlade denna tråd om fluor, här finns lite citat från olika läkare m.m.;

"The plain fact that fluorine is an insidious poison harmful, toxic and cumulative in its effects, even when ingested in minimal amounts, will remain unchanged no matter how many times it will be repeated in print that fluoridation of the water supply is 'safe.'"
Dr. Ludgwig Grosse, Chief of Cancer Research, U.S. Veterans Administration.

"fluoridation ... it is the greatest fraud that has ever been perpetrated and it has been perpetrated on more people than any other fraud has."
- Dr. Professor Albert Schatz, (Microbiology), co-discoverer of Streptomycin, the cure for tuberculosis and numerous other bacterial infections.

"Fluorides are general protoplasmic poisons, probably because of their capacity to modify the metabolism of cells by changing the permeability of the cell membrane and by inhibiting certain enzyme systems."
Journal of the American Medical Association, Sept 18, 1943

"It is now clear that fluoride is a potentially harmful substance when present in the drinking water in any amount."
Dr. Simon Beisler, Chief of Urlogy, Roosevelt Hospital and Past President of the American Urological Association.

"Fluoride has been shown to adversely effect the central nervous system, causing behavioral changes, increased hip fractures and reproduction problems."
Natick Report Research Team

2013-03-26 12:44
DiggeriDoo

Jag skiter fullständigt i om människor är religiösa eller inte. Religion är något fint och kan skapa broar mellan människor om man tar till det på ett ödmjukt sätt. Inte fundamentalistisk, paranoid och sektaktigt, vilket du gör. Du sprider en massa dynga om all annan andlighet, som du inte har förstått vad det handlar om. Jag har vänner som är muslimer som har full respekt och är väldigt ödmjuka för vad andra tror på även om dom inte förstår det, men det har inte du. Därav att jag vet att alla muslimer inte är som dig, och att jag tror att du någonstans på vägen måste ha slagit i huvudet eller fått i dig nått konstigt som gör att du inte kan tänka klart.

2013-03-26 13:13
Inte fundamentalistisk, paranoid och sektaktigt, vilket du gör.

Jag är fundamentalist, det är något positivt. Man ska inte följa nyinförda saker för då har man valt något människoinfört istället för det som Gud uppenbarade. Och det är just det som är problemet, att folk följer det som dem själva vill följa, det som passar dem. Men det är alltid, i alla tider, Skaparen som vet bäst.

Och detta är ett diskussionsforum där man diskuterar saker. Och oavsett om det är på nätet eller IRL så måste man ibland säga saker som inte alla andra kommer tycka om. Men det är fortfarande inte att inte respektera den andra. Jag dömer ingen, jag förklarar varför jag tror som jag gör.

Jag har flera kompisar som är inne i sådant som jag argumenterar emot. I de relationerna säger jag också sådant, och dem säger saker om min religion, det blir inget problem, ibland lite livligt eftersom det handlar om det som man håller som sanning, men vi respekterar varandra för det. Du kan framställa mig som att jag inte respekterar men sanningen är att jag håller en rätt så saklig ton och förklarar sakligt det jag vill presentera.

I den mening är det inte jag som är sekt-lik, för jag bemöter just det som andra skriver och försöker rationellt och på ett förståeligt sätt lägga fram min syn på saken. Men vad jag oftast möts av (inte av alla) är reaktioner som inte alls besvarar det jag skriver om, utan istället tillskriver mig saker som inte stämmer och skriver att jag är dum i huvudet osv. Det är att försöka 'character-assassinate' istället för att bemöta vad jag skriver. Det säger mer om dem andra än mig.

2013-03-26 13:35
Då är vi väldigt olika där. Jag håller inte på och argumenterar med mina vänner på det här sättet. När det kommer till andlighet så anser jag att det ska vara något som får människor att mötas, inte få dem att driva längre ifrån varandra. Andlighet för mig handlar inte om att diskutera vem som har mest rätt. Så håller politiker på, och de flesta vet att politik bara handlar om fasader och egoism och inte om omtanke för människan.

Jag skiter fullständigt om du tror eller inte tror på det jag håller på med eller inte eller om jag har rätt eller inte. I don't give a rats ass. Jag är så säker på det jag gör, att det inte finns något behov av att övertyga andra att dom ska hålla på med samma sak. Att försöka övertyga andra handlar enligt mig om en osäkerhet att man inte vet om det man tror på är sant eller inte, och måste därför få över andra på sin sida för att få bekräftelsen av att det man tror på är sant. Vad jag stör mig på är att du snackar dynga om något som du inte har förstått, för det har du inte. Allt du säger tyder på att du inte har det.

Vi har redan sverigedemokrater som snackar skit om Islam, fastän dom inte har förstått vad religionen handlar om. Bete dig inte som dem.

2013-03-26 13:48
Jag är fundamentalist

det finns botmedel...

-Mark Twain

2013-03-26 16:31
När det kommer till andlighet så anser jag att det ska vara något som får människor att mötas, inte få dem att driva längre ifrån varandra.

Men grejen är den att om jag tror en sak, och min vän tror en annan, som kan ses som varandras motsatser, och om vi hamnar i det samtalsämnet så kommer vi ju försöka förklara för den andre. Båda är ute efter sanningen, även om vi ser på olika sätt om den. Vi kan fortfarande respektera respektive åsikt och person. Dem flesta människor tänker att det egna perceptionen är ganska nära sanningen och därför är det lika lätt att handla i en sådan diskussion om andlighet.

Andlighet för mig handlar inte om att diskutera vem som har mest rätt. Så håller politiker på, och de flesta vet att politik bara handlar om fasader och egoism och inte om omtanke för människan.

Så varför har vi haft så långa diskussioner om det? Det är exakt samma sak här. När du säger en sak som jag inte tror är sann, så förklarar jag mitt synsätt. Och när du tycker jag säger något som är uppåt väggarna så försöker du belysa saken från din syn. Inte konstigare än så, det är inget som man behöver bli upprörd över, det är bara en tro, en tanke, och såvitt jag vet så kan tankar generellt inte skada andra människor.

Jag skiter fullständigt om du tror eller inte tror på det jag håller på med eller inte eller om jag har rätt eller inte. I don't give a rats ass.

Jag vet, men ändå försöker du ‘upplysa’ mig om det du håller som sanning.

Jag är så säker på det jag gör, att det inte finns något behov av att övertyga andra att dom ska hålla på med samma sak.

Jag är också säker på det jag gör, hur skall vi avgöra vad sanningen är genom det?

Och varför försöker du då ’rätta till’ mig om det som du tror jag har fel i?

Att försöka övertyga andra handlar enligt mig om en osäkerhet att man inte vet om det man tror på är sant eller inte, och måste därför få över andra på sin sida för att få bekräftelsen av att det man tror på är sant.

Enligt dig ja, där har vi nyckelbegreppet i den meningen. Dvs inte enligt alla. Jag har inga tvivel men ändå gör jag det.

Vad jag stör mig på är att du snackar dynga om något som du inte har förstått, för det har du inte. Allt du säger tyder på att du inte har det.

Det är inte själva läran jag specifikt pratar om. Det är likheterna och parallellerna till de andra lärorna, och dem är mycket tydliga.

2013-03-26 16:32
det finns botmedel...

Nej, det är botemedlet.

2013-03-26 16:39
men, lilla gubben...man ska inte bota folk som är friska. precis som med fluor...är man inte i behov ska man nog inte stoppa det i munnen :)

-Mark Twain

2013-03-26 17:15
Så varför har vi haft så långa diskussioner om det?

Jag vill inte få över dig på min sida. Jag vill att du ser att du inte förstår. Eller så vill jag att jag ser att du inte förstår för jag bankar huvudet mot en vägg när jag försöker förklara för dig. Det känns som en enklare uppgift att inse att du inte förstår.

Du letar för övrigt efter bajskorvar i all form av andlighet, förutom din egen. Granska din egen religion innan du dömer andra. Jag vet att du kan göra detta, för Islam säger till dig att peka tre fingrar på dig själv först. En rad som du inte verkar vara särskilt bra på att följa.

2013-03-26 17:47
Jag vill att du ser att du inte förstår.

Och jag vill att du ser att du inte förstår=P Och det är precis det som är en av syftena med sådana här forum. Betyder inte att man har avsaknad på respekt, det betyder att man tycker olika, trodde det var en av grundstenarna för demokrati.

Du letar för övrigt efter bajskorvar i all form av andlighet, förutom din egen.

Nej jag letar inte, jag har själv utövat det jag kritiserar så jag pratar inte utan erfarenhet. Och jag pratar inte utan belägg. Men det är inte alla som ser det på samma sätt, vilket fortfarande inte betyder att det finns avsaknad av respekt.

Och jag har letat efter fel till islam. Som sagt, mitt inträde skedde inte helt välvilligt. Så kritiska ögon har granskat.

Jag vet att du kan göra detta, för Islam säger till dig att peka tre fingrar på dig själv först. En rad som du inte verkar vara särskilt bra på att följa.

För att komma till sanning så måste man också veta och ha klart för sig vad som inte är sanning. Att rationellt och sakligt peka på brister är inte samma sak som att peka finger som i att döma ut, vara aggressiv/högmodig/överlägsen/hånfull mot, att ljuga, att gå till personangrepp osv. Det finns en stor skillnad.

2013-03-26 18:24
Du vill alltså seriöst att jag ska tro på dig, som har lyssnat på några klipp om det som jag håller på med, aldrig ens prövat de metoder som jag håller på med, trots att jag hållit på med det dagligen i fem år, blivit av med sömn-problem, ångest, depressioner, relationsproblem och dessutom mår bättre nu än vad jag varit under hela min livs-tid? Du vill alltså att jag ska förstå att allt det arbetet jag gjort är totalt fel och farligt, trots att det har gett mig enbart glädje? Trots att jag inte försöker övertala någon annan att det dom gör är fel, trots att inte en enda person som håller på med det jag gör någonsin har skadat någon annan för att den inte tror på samma sak. Trots det så vill du att jag ska tro på att det jag håller på med är farligt för att DU säger att det är det?

Nej jag letar inte, jag har själv utövat det jag kritiserar så jag pratar inte utan erfarenhet.

Du har inte utövat det som jag håller på med, när du gjort det, så kan du återkomma.

2013-03-26 22:54
Den här tråden fick mig att sluta borsta tänderna