-Hora!
Detta ord flyger ur min mun när jag plötsligt blir arg. Detta är något som sitter kvar från de tidiga tonåren då ordet användes frekvent av mig och ungdomarna runt omkring mig som vilken svordom som helst. Lika fult då som nu men i den åldern sker ju allt med en nypa salt på. Men att jag nu som vuxen människa kan brista ut i ett "Hora!" så fort något går riktigt snett är varken okej eller särskilt moget. Det är inte så att omgivningen någon gång tror att jag kallar någon för hora, utan problemet är väl att användandet av ordet som svordom kan i vissa människors ögon peka på en lägre intelligensnivå. Om inte annat blir man 13 år gammal i andras ögon och det vill man ju inte. Jag vill bränna av en gubbig typ av svordom när allt går åt helvete istället. Typ min plastfar bryter alltid ut i "Helvetes djävulens förbannat!" eller något liknande så fort något skiter sig. Så kära Whoa, svara gärna på mina frågor! Hur ovanligt är detta? Är jag helt enkelt jävligt omogen? Har ni själva något liknande ni skäms över? En go jävla julkram från mig till er!
Battlerappare
2012-12-12 17:25
Ja tycker nog jag är för avtrubbad för att bry mig, dom har inte direkt någon mening i sig längre. Ja självklart är du däremot omogen och borde skämmas nått otroligt mycket...
Ja alltså så jävla mycket bryr jag mig inte. Men de senaste gångerna har jag alltid reflekterat över det. :)
Moderator
2012-12-12 20:02
Använd: nedrans, attans och sjutton också! Känns som dem orden börjat få lite mer krut i sig nu. Eller det kanske bara är jag.
And I was better where I was miserable, why didn't you leave me there?
Fy farao är det kraftuttryck jag använder mig mest av. Kan iofs bero på att jag inte svor alls när jag var liten och att valet föll på just den för att jag älskar Egypten? :P
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
För mig personligen så är hora könsneutralt. Men då vissa kan ta illa vid sig, så säger jag väldigt sällan hora eller fitta öppet som svordom. Istället säger jag "shieeeeet" med ett långt E hehe. Fuck och Helvete kör jag också ganska mycket.
At the gates of Eternity...
munnen. det är det enda ordet du någonsin kommer behöva använda som "svordom" och till någon...."din mun". man måste alltid tänka på dom små liven som kan finnas i närheten...och mun är inget deras mamma eller pappa kommer deppa över att dom lär sig. inte för att jag använder det ofta. brukar själv bara skrika eller säga ett utdraget aassåååååååååååååååååååå
"It is the prohibition that makes anything precious" -Mark Twain
Blweria haha här används också mun.. fast blir ofta 'din jävla mun' eller muntrut
"life's a garden, dig it."
Jag kan utbrista "kuken!" som kraftuttryck utan att jag tänker på det. Men jag gillar verkligen attans. Munnen borde börja användas!
- Vad händer om ljuset kastas i fyrtiofem graders vinkel mot en vattenyta? - Det släcks.
munnen? haha låter användbart faktiskt!
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Jag har också sådana grodor som hoppar ur munnen ibland.. Men oftast är det ganska simpla ord som jädrar eller apa. Är dock uppväxt med att man inte ska säga svordomar alls. Har faktiskt aldrig svurit framför mina föräldrar, dom har i sin tur aldrig svurit framför mig så jag antar att det ligger något i det. Sen tycker iof jag att det inte är något fel med att svära. Man måste få uttrycka sig, sen beror det kanske på vad som ligger bakom själva ordet som man säger. vad är egentligen en svordom? Enligt wikipedia "uttryck som många människor upplever som motbjudande eller stötande, varför de kan användas som kraftuttryck. Användandet av svordomar som förstärkningsord är vanskligt då bruket kan uppfattas ohyfsat." Men i vissa länder är ju tex hund en svordom medan jag själv kan säga dawg (menar dog, tror jag) till en kompis mer som en komplimang för att vi är tajta polare. uuh småtimmar gör hjärnan så flummig, skulle kunna spinna vidare på detta men nej! Jag ska behärska mig!
42 muskler för att göra en sur min medan det bara krävs 4 stycken för att sträcka ut armen och nita idioten...
Producent
2012-12-13 07:41
Ju äldre jag har blivit desto omognare har mina svordomar blivit. Vad jag har hört så har svenskan ganska milda svordomar jämfört med andra språk. Så jag är nog ganska internationell där ;) Jag kan brista ut Fitthår! eller Kuken i hjulet-tvärstopp eller något liknande om jag gör illa mig eller att det inte går som det ska. Men ibland kan jag svära en mild svordom på finlandssvenska också, så som voi sakerli.
Jag är ingen perfekt man. Jag försöker bara göra det bästa jag kan och vara sann, inte göra nått halvdann. Det borde vara min slogan.
Vad jag har hört så har svenskan ganska milda svordomar jämfört med andra språk. det kan jänkaren i den här videon intyga
I stundens hetta brukar jag spy ut mig ett påhittat ord kombinerat av olika svordomar, vad som nu poppar upp i skallen för stunden, exempelvis getkukshora eller knullsjuka fittostar osv. Oftast inte allt för högt dock, lite får man ju tänka på folk runt omkring. OnTopic så kanske svordomar för de flesta är ord som sitter kvar som "tabu" i bakhuvudet som impulsivt hoppar fram i minnet när man skadar sig? Om man vill gå all scientific up in this. Det enda jag vet är att det är skönt att kunna svära ibland.
If you go platinum it's got nothing to do with luck, it just means a million people are stupid as fuck.
Moderator
2012-12-16 09:26
Den svordom jag använder mest är nog utan tvekan "fuck", vilket är ganska löjligt. När jag är riktigt arg (slår tån i något eller spiller kaffe) tar jag till med det kraftfullaste uttryck jag har i min svordomsarsenal: "Gollum!". Gärna i en hel mening som "Gollum ditt krypande helevete!" eller "Gå in i Mordor och dö, SMUTSGOLLUM!".
"Förrsten så håller jag med om att squirtle är väldigt lik killen i calvin klein - reklamerna. Och det är inte fy och skam. =)" - katt_
enda svordomen man bör kunna är horunge
Finnar är så sjuuukt grova i munnen. I somras så stod en finsk man på min innergård och spydde extrema svenska svordomar med finskt brytning över en kvinna som sa till honom att det var förbjudet att rasta sin hund där. Jag tyckte det var så sjukt roligt att jag hängde över fönstret och gapskrattade. En person som svär med finsk brytning, kommer jag nog kunna aldrig ta på allvar.
Squirtle skrev: "Gå in i Mordor och dö, SMUTSGOLLUM!".Den gillade jag, kommer bajta den.
I övrigt säger jag ofta "Ficka!" när jag blir sur över något. Det ska till jävligt mycket innan jag använder ett ord som "hora" eller "fitta" (raplåtar är självklart ett undantag :DD).
Moderator
2012-12-17 09:49
Squirtle, hahahahah smutsgollum! började skratta rakt ut
And I was better where I was miserable, why didn't you leave me there?
jag försöker undvika svordomar som hora, fitta, kuk och liknande, men inte pga andras ogillande utan för att jag inte tycker att fina saker ska användas som negativa kraftuttryck. (och jag har inget emot horor heller, så att använda deras yrke som kraftuttryck... ja, det är sjukt omoget) försök göra som jag, jag använder mer ord som jösses, jösses amalia, jösses pangkaka, jäklar, tusan, nedrans, attans, fanken också, järnspikar och liknande gamla fina ord som vi inte bör låta dö ut. och måste man använda kroppsdelar som svordomar, why not go könsneutral och sikta in sig på röven? ^_^ SofiaBayo samtliga meningar som påbörjas med "*insert etnisk folkgrupp* är så..." tar jag sällan på allvar. de är så fördomsfulla och otrevliga.
Använder nog allt när jag lackar ur på något, vanesak som sitter kvar och förmodligen kommer sitta kvar. Hora är väl ett ord som funkade mest på tjejer i början men allteftersom drar man sig inte för att kalla alla för horor. Blivit mer könsneutralt nu imo och eftersom dom flesta säljer ut på ett eller annat sätt Mest använda svordommen är väl dock Fuckmother, fransmän som lackade ur på en under MW2 eran och det har suttit kvar sen dess. Är ett ord som dom flesta av polarna använder, precis som snergh och dablergh och liknande snergh ord :) Förövrigt är Squirtle whoas största fuckmother! (Alla heter glenn i göteborg din jävel)
I.C.T.W Ill be heading out soon
Junkgirl Va gullig du är alltså.
ptja, jag är iaf inte fördomsfull. ^_^
Jag har nu introducerat min skola för Squirtles fantastiska fras.
Nej, absolut inte. Du är en ängel sänd från himmelen.
det skulle jag inte påstå, men tack för komplimangen. nog ot nu.
Moderator
2012-12-17 18:08
scrotum Grymt! Kör på bara. Vi kanske kan få riktig spridning nu med nya filmen och allt.Trix :)Doggson Haha! Du har kallat mig värre saker än fuckmother under åren. Jag gick igenom mina Xbox-meddelanden och kom fram till att du aldrig har sagt något snällt till mig, någonsin. Det är bara rader som: "gå och dö horunge" och den senaste favoriten "jag hoppas du får pesten!" :DPs. Jag är fortfarande inte från Göteborg ;)
"Förrsten så håller jag med om att squirtle är väldigt lik killen i calvin klein - reklamerna. Och det är inte fy och skam. =)" - katt_
och måste man använda kroppsdelar som svordomar, why not go könsneutral och sikta in sig på röven? ^_^ om jag säger fittkuk då? det blir ju könsneutralt!
Nej, det är ju uppenbart att du åsyftar ett manligt könsorgan med kvinnliga egenskaper.Spoiler Fittkukskukfitta.
Jag kommer definitivt köra med SmutsGollum
At the gates of Eternity...
Junkgirl Det var du som drog igång det, så då får du avsluta det också. Var någonstans i den texten var jag fördomsfull? Vad menade du egentligen?
SofiaBayo Finnar är så sjuuukt grova i munnen. Tycker du inte att det låter lite fördomsfullt?
Just saying. :)
La_tina Mitt inlägg var ett svar på:
Metastrof skrev: Vad jag har hört så har svenskan ganska milda svordomar jämfört med andra språk. det kan jänkaren i den här videon intyga
Luder är ett välandvänt ord, gärna i kombination med det man stör sig på etc som "luderdator" och "ludertändare".
Keep your opinion to yourself nigga no one asked you
SofiaBayo Mitt inlägg var ett svar på: Ditt svar kan väl låta fördomsfullt ändå? Jag förstår ej vad du menar.
Vad jag har hört så har svenskan ganska milda svordomar jämfört med andra språk. Han skrev "svenskan" och syftar då antagligen på språket av meningen att döma.
Finnar är så sjuuukt grova i munnen. Du kunde exempelvis ha skrivit "Jag tycker att en finsk brytning gör att svordomar låter grövre" och därmed ej låtit fördomsfull. Det är en mening som visar att du är av den åsikten - inte att det är ett faktum i dina ögon - samt att du endast talar om språket i sig (din åsikt av hur det språket låter i dina öron). Och därmed utelämnat människorna som talar det då -det- faktiskt kan uppfattas som fördomsfullt.
La_Latina skrev: SofiaBayo Mitt inlägg var ett svar på: Ditt svar kan väl låta fördomsfullt ändå? Jag förstår ej vad du menar.Vad jag har hört så har svenskan ganska milda svordomar jämfört med andra språk. Han skrev "svenskan" och syftar då antagligen på språket av meningen att döma.Finnar är så sjuuukt grova i munnen. Du kunde exempelvis ha skrivit "Jag tycker att en finsk brytning gör att svordomar låter grövre" och därmed ej låtit fördomsfull. Det är en mening som visar att du är av den åsikten - inte att det är ett faktum i dina ögon - samt att du endast talar om språket i sig (din åsikt av hur det språket låter i dina öron). Och därmed utelämnat människorna som talar det då -det- faktiskt kan uppfattas som fördomsfullt. Nä. Nu när jag tänker efter så borde jag ha sagt:
"människor som bor på landytan till höger om den avlånga biten landyta på den norra sidan av jordklotet, tänjer ut sina vokaler mer jämfört med de personer som bor på den avlånga landytan, i sitt sätt att forma ljud från munnen. Detta låter, enligt mig ( men behöver absolut inte vara så för någon annan ) väldigt roligt när dom blir arga."
Det bästa vore ju om vi även slutade kalla oss själva för "människor" också. Vi kan till exempel kalla oss själva "varelser i rymden", så att inte någon utomjording tar illa upp.
SofiaBayo Ja, det hade du kunnat skriva istället. :)
Dock hade det varit lite svårt att utläsa vad det är du egentligen vill ha sagt med
"tänjer ut sina vokaler". Då "tänjer ut sina vokaler" ej behöver innebära att något låter "grovt" utan kanske mer åt det "sjungande" hållet? Allt är en tolkningsfråga och därför bör man vara tydlig (speciellt i text) så förstår inte riktigt poängen med att krångla till det ytterligare?
När det gäller det skrivna ordet kan man vara övertydlig utan att för den sakens skull låta nedlåtande. När man förmedlar ett budskap (som man vill att mottagaren skall förstå) handlar det till 90 procent (min åsikt) om -hur- man uttrycker sig. Så om ditt budskap var att du tycker att exakt alla "finnar" är grova, så lyckades du med det - för det är exakt det du säger.
"Finnar är så sjuuukt grova i munnen." Om jag måhända låter dryg nu så är det kanske för att jag blev bemött på ett sådant vis och försöker "tala ditt språk".
All right. Jag ger mig. Jag ska försöka lämna allt som kan tolkas in som att jag drar alla över en kant ( vilket inte alls var det jag menade ) utanför internet. Men jag tycker fortfarande hela grejen är sjukt löjlig.
När det gäller "vara eller låta fördomsfull" så anser jag att det är en riktigt stor skillnad mellan att vara och låta. Meningen jag citerade -lät- fördomsfull. That's it! Det var ej för att kritisera som jag sa det utan endast ett konstaterande från min sida. Och jag anser verkligen inte att det är löjligt, men tycker att det är fruktansvärt onödigt att fortsätta den här diskussionen.
Extremt onödigt.
Producent
2012-12-18 10:13
Sedan föredrar vi att bli kallade för finländare.
Jag är ingen perfekt man. Jag försöker bara göra det bästa jag kan och vara sann, inte göra nått halvdann. Det borde vara min slogan.
Dopeness skrev: Sedan föredrar vi att bli kallade för finländare. haha... bra att du säger det. Så vi inte, onödigt, råkar trampa någon på tårna. Själv ska jag nog säga "varelserna i rymden, som bor på landytan till höger om den avlånga landytan, på norra jordklotet".
Producent
2012-12-18 13:29
Du trampar på mina tår när du skriver finne. Finnar är ett utslag och inte ett folkslag.
Jag läste om en studie där de kom fram till att finnar faktiskt svär mest i sitt vardagliga prat. Nu vet jag inte hur studien gick till, hur många länder samt hur många människor från respektive land som var med. Men i egenskap av finne så känns det som att vi är bra duktiga på att svära i alla fall. För övrigt så föredrar jag att bli kallad finne framför finländare.
Redline!
Det är fan stor skillnad på när min mamma svär på svenska (hon bryter inte så mycket längre) i jämförelse med när hon svär på finska. Man vet att så fort hon byter språk till finska, så är det allvar.
SofiaBayo Sedan föredrar vi att bli kallade för finländare. haha... bra att du säger det. Så vi inte, onödigt, råkar trampa någon på tårna.I många fall så känns "finne" som ett skälsord när det kommer från andra som inte är finländare, det är för att det ofta har använts som just ett skälsord mot och om mig och andra. Ordet "finnjävel" har missbrukats väldigt mycket, ordet "finne/finnar" används väldigt ofta i samma mening som ord som "alkis" och "slåss med knivar" osvosv.
Efter några år (snart 13 för mig då jag lärde mig svenska när jag var ca 6år) så blir man rätt less på att höra det.
Ei nuo svedut käsitä..
Vojvitto satana perrrkilä...
Det som stör mig är att det är så accepterat att prata om "finnar" i alla möjliga meningar. Varför det är så fattar jag inte, skulle jag säga "svennebög" skulle jag få ta emot hur mycket skit som helst, men om någon säger "finnjävel" är det ingen som bryr sig. Många svenskar tycker "svenne" är irriterande, varför ska vi då bli kallade "finnar"?
Jag har fan aldrig hört min morsa svära, varken på finska eller svenska. Inte sett henne full heller, förutom på foto. Men överlag så dricker vi finnar mer och slåss mer med kniv. Nuförtiden skjuter vi folk rätt friskt också. Ang. drickandet, gå ut valfri vardag i Helsinki och kika in på barerna runt 10:30 på morgonen och få alla dina fördomar om finnar bekräftade. För övrigt är det väldigt ofinskt att vara känslig och gnälla över svenskens skällsord ;)
Redline!
Metastrof: Jag tror de flesta hellre blir kallade jävel framför bög. Jag säger svenne, ingen som klagat hittills. Om någon klagar, so what? Det är ord, come on.
Redline!