I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Vad har jag för alternativ?

Övrigt - Blandat

2011-05-08 14:48

Vad har jag för alternativ?

Ska göra en lång historia kort..

Sen jag började gymnasiet sket sig allt som har med skola att göra. Min ork försvann och jag har inget som helst intresse att läsa något ämne mer. Går i skolan ytterst få dagar i veckan men har alltid samma ångest dagen före. Jag har tonvis med poäng som jag måste jobba ihop och minsta tanke på skolarbete osv få mig att må dåligt.

Därför har skolan och min mor (inte jag) bestämt att jag ska fortsätta 1 år efter studenten nu i sommar, då jag ska få en kursplan så att jag får en fast skolgång alla veckans dagar. Jag vet att detta kommer skita sig totalt, då jag inte orkar göra det minsta trots att jag försökt kämpa på.

Jag försöker verkligen, men det fungerar bara inte.

Så jag undrar om det finns några andra alternativ än att gå ett helt år och få läxor upp till öronen. Jag måste berätta för mor min hur jag känner och att det inte kommer fungera med ett helt år till, men behöver några bra "argument" eller utvägar. Meningen är att jag ska få ett slutbetyg så jag kan söka jobb. Jag är en sån person som skulle kunna ta vilket jobb som helst nästan. Posten, städare osv, bara jag får pengar och kan flytta.

Så finns det något jag kan göra för att slippa det hela året? Det kommer krossa mig totalt, det är jag helt säker på. Sen säger ni kanske (det vet du väl inte förns du försöker) men jag har känt likadant sen jag började gymnasiet och har kämpat på i 3 år. Nu orkar jag inte mer.

2011-05-08 14:54
500 spänn per arbete, deal?
Fuckin' OG! Shiznahmutherfukk!

2011-05-08 15:03
Skippa skiten ett tag, efter studenten fixar du dig ett jobb som t.ex städare.
Sen börjar du plugga igen när intresset kommer..
Du verkar jävligt skoltrött, ingen ide`och plåga sig i onödan om det ändå inte kommer ge resultat. Är du inte typ 18 när du gått ur?
Homies "Gå och hacka knark istället tönt"

2011-05-08 16:40
Skippa skiten ett tag, efter studenten fixar du dig ett jobb som t.ex städare.
Sen börjar du plugga igen när intresset kommer..

Tänkt precis samma!

Du verkar jävligt skoltrött, ingen ide`och plåga sig i onödan om det ändå inte kommer ge resultat. Är du inte typ 18 när du gått ur?

Ja, är 19 nu.
Skoltrött har jag varit hela livet nästan. Men nu är man mer vuxen och känns som om jag fått en bättre uppfattning om vad jag vill göra av mig själv. Det känns så onödigt att plåga sig igenom sån här skit man inte är det minsta intresserad av, bara för betygen liksom. Trots att det är viktigt iof.
Poet

2011-05-08 16:59
Holken: Jag tror alla gillar att plugga bara man pluggar det man vill och verkligen är intresserad av. Så ta en paus från skolan, jobba lite, lär känna dig själv bättre.

Lycka till!
At the gates of Eternity...

2011-05-08 18:50
Därför har skolan och min mor (inte jag) bestämt att jag ska fortsätta 1 år efter studenten nu i sommar

Ja, är 19 nu.

Då behöver väl inte mamma bestämma åt dig? =)

Jag tror alla gillar att plugga bara man pluggar det man vill och verkligen är intresserad av. Så ta en paus från skolan, jobba lite, lär känna dig själv bättre.

Precis, då kommer intresset.
Homies "Gå och hacka knark istället tönt"
Groupie

2011-05-08 22:00
Betting och sånt då?

2011-05-08 22:34
Jag försöker verkligen, men det fungerar bara inte.

Varför? Vad är ditt problem? Så länge du saknar gymnasiekompetens kommer du att ha STORA svårigheter att hitta jobb i framtiden.

Du får toughen up, helt enkelt.
The most important single central fact about a free market is that no exchange takes place unless both parties benefit.

2011-05-09 02:36
han röker för mycket holk fattar ni väl.. -,-

2011-05-09 12:59
Så finns det något jag kan göra för att slippa det hela året? Det kommer krossa mig totalt, det är jag helt säker på.

Vissa saker i livet slipper man inte. Om svensk gymnasieskola krossar dig har du allvarliga problem. Ärligt, du får ta tag i dig själv, annars kommer du att gå under som människa.
The most important single central fact about a free market is that no exchange takes place unless both parties benefit.

2011-05-09 18:53
Om svensk gymnasieskola krossar dig har du allvarliga problem

Eller så strävar jag efter att inte slösa bort flera år på något som jag får ångest av och tycker är grymt tråkigt och ointressant. Ser inget fel med att man vill se sig runt och göra det man själv vill. Ointressanta kurser som inte berör mig det minsta struntar jag helst i.

JL:
Är inte så bra på att säga ifrån (speciellt inte mot sura lärare), och tänkte att jag kunde ge det ett försök i alla fall.

Varför? Vad är ditt problem? Så länge du saknar gymnasiekompetens kommer du att ha STORA svårigheter att hitta jobb i framtiden.

Tycker ändå det borde finnas något alternativ för "såna som mig". Jag är inte bara skoltrött som jag nämnt tidigare, utan jag har svårt att sova pga ångesten.

2011-05-09 18:53
Men att ta en paus och börja jobba på något ställe verkar inte helt fel.
Moderator

2011-05-09 21:20
Ta en paus och läs upp på folkhögskola istället? Vad jag har förstått funkar det ganska bra för folk som inte orkat med gymnasiet.
Nu när whoa till slut ska lägga ned kan det vara dags att sammanfatta allt jag har lärt mig här genom åren: WORD! på Misery_chick
Poet

2011-05-09 21:24
Folkhögskola är faktiskt bra alternativ! Gick själv ett år där då jag av olika skäl fuckade up mitt sista år i gymnasiet rent betygsmässigt.

Tips är att du kanske flyttar till någon annan ort? Miljöbyte brukar också fungera bra för en :)

2011-05-09 21:39
Ska höra runt lite om det ni skrivit, låter bra. Tack så mycket!

2011-05-09 22:35
Hallå! Klart du ska skippa det där sista året och plugga på folkhögskolan istället Tror BC har fått till det jag vill skriva, egentligen. Flytta och plugga folkis, men kolla upp skolan i förväg osv så du inte blir överraskad när du kommer dit. Typ dra dit en termin innan och häng lite, se stämningen.

Tips är också att kanske börja prata med skolans kurator? Då kan hon även hjälpa dig att komma i form för skolan, att få ihop livet liksom.

Du behöver dock inte söka folkis på direkten, du kan ju försöka skaffa dig ett jobb om du vill. Skjut bara inte på gymnasiebetygen allt för länge, blir bara kefft. Och kom ihåg att det ida ginte är så värst lätt att få jobb, inte ens jobb som städare. Men lycka till!
paj, pajjen, pajson - en maträtt av gräddad deg med fyllning... mm jummie!

2011-05-09 22:53
Gör lumpen istället

2011-05-09 23:26
Problemet jag hade med gymnasiet var att jag inte såg poängen med det. Tyckte att alla kurser förutom några få var totalt bull och för mina ögon var betyg bara ett skämt som jag ändå inte skulle ha användning för i framtiden. Vilken arbetsgivare kollar betygen från gymansiet? Visst var det jobbigt att faila vissa kurser som är så jävla enkla egentligen, men precis som du hade jag varken intresse eller mål: och det är det som gör det så jävla svårt.

Men så idag har jag kommit på vad jag vill göra med livet, och jag ska börja läsa upp betygen till hösten för att sedan söka till restaurang högskola nästa år. När jag gick gymnasiet trodde jag aldrig jag skulle ta upp en skolbok efter jag var klar med studenten, men jag antar att man växer upp och får nya tankar och perspektiv på saker.

Men det känns mycket enklare nu, man har ett klart mål, man vet vad man vill och hur man ska ta sig dit. Så jag tror nog du lider av samma problem som jag hade, så det bästa tipset jag har är bara att hitta något du vill göra och hitta en mening med livet. Även fast det nog är lättare sagt en gjort.

Kommentarer som:

Om svensk gymnasieskola krossar dig har du allvarliga problem.

Du får toughen up, helt enkelt.

Lär knappast vara svaret.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Moderator

2011-05-10 00:01
Vad vill du göra då?

Har glidit igenom skolan hela mitt liv, med bra betyg dock. Tog studenten förra året, tyckte det skulle bli galet skönt att få börja jobba osv. Men efter att ha jobbat ett tag, sökt jobb och lite annat fick jag det där jävla suget på att börja plugga igen. Man lär känna sig själv riktigt snabbt, förstå vilka linjer man vill styra sitt liv mot. Just sparar jag bara ihop pengar för att sedan kunna börja plugga igen, längtar galet faktiskt.

Vet inte om du blev mycket klokare nu, eller om jag skrev ett svar till din fråga ens. Men klarar du inte av skolan, hoppa av. Försök skaffa ett jobb, även om det är mycket svårare än det låter. När du vet vad du vill göra kan du börja plugga igen, om du nu inte stormtrivs med det du gör.
time isn't wasted when you're getting wasted .

2011-05-10 09:08
Du lär ju ha damp/adhd/add ??????

Poet

2011-05-10 12:07
Jag fattar inte, varför skulle killen ha ADHD? Han kanske bara går igenom en period i sitt liv där han känner sig vilsen och därmed inte lika koncentrerad? Vissa är late bloomers. Kanske han känner att han verkligen vill plugga några år framöver, men just nu, i denna stunden, så går det inte.

Han känner till sina egna begränsningar, klart som fan han inte ska bullshitta sig igenom ett år till i skolan när han verkligen vet att han inte klarar det.

2011-05-10 22:52
Efter att ha analyserat din posthistorik på whoa ser jag följande alternativ för dig:

1. Hoppas att killen som spelar Jake i "Två och en halv män" dör, och att du får ta över rollen. Du vore en naturbegåvning.
2. Gör vad din morsa säger åt dig. Ditt enda hopp att överleva ute i verkligheten är att hon tar hand om dig.

Annars är du nog faktiskt körd. Missförstå mig inte, det finns gott om folk som inte fixar skolan men klarar sig bra ändå, för de har driv, idéer och passion.

Okej, har du tur så är du jävligt trevlig, och kan fixa ett jobb på det sättet. Du skulle säkert vara bra på många skitjobb; kan du ta stryk på krogen för att det är för riskabelt att slå tillbaka så kan du säkert le fint när chefen spiller ut en låda muttrar och beordrar dig att plocka upp dem. Varje arbetsplats behöver någon som finner sig i att vara lägst i hackordningen.
Jag var whoa-fri i över ett år, men sen blev kommentarerna i blandat-forumet så korkade att jag var tvungen att logga in och driva med dem.

2011-05-10 22:59
UncleSam P32 ¨

De va inte snällt skrivet det du skrev men sant

Poet

2011-05-11 00:34
UncleSam: I'll be the good cop, you be the bad one haha :)

2011-05-11 00:53
Sket i gymnasiet sista året (många anledningar, bladibla) vilket var anledning till att jag känt mig rätt värdelös (även innan, då jag inte tyckt om gymnasiet alls, bara pluggat sånt jag skiter fullständigt i) och trott att mitt liv var på väg neråt. Förstärkte senare detta med att jobba på ett riktigt skitjobb där jag fick montera fiberoptiska kontakter (som att vara en maskin, kort sagt), försov mig ett par gånger och fick sparken.

Sen härom månaden så hittade jag en annons om en förskola i närheten, som sökte vikarier. Kollade upp saken, fick vikariejobbet, och helt plötsligt är all livsenergi tillbaks. Har tidigare skrattat åt hur få det är som VILL gå till jobbet, men med ett jobb som passar mig så längtar jag faktiskt tillbaks varje dag.

Och nej, du behövde inte hela historien, men poängen är att jag trodde (blev ledd att tro, snarare) att livet tar slut om man inte har gymnasiekompetens, vilket jag till slut lyckades motbevisa. Visst, jag har inte hela livet klart, men jag mår bra. Man måste börja med att må bra, utifrån det blir allt lättare.

2011-05-11 09:06
UncleSam av ditt inlägg att döma så verkar du vara en sån som inte trivs alls på jobbet, och försöker fylla andra med något negativt så man hamnar i samma sits som du. Ser bara ut som det..

Tack till er andra för svar, kul/intressant att läsa.

2011-05-11 09:50
Det vore rätt coolt om jag kunde få folk att vantrivas på jobbet bara genom att skriva saker på internet! Fan, jag skulle börja spamma Reinfeldt direkt! Fast jag trivs rätt bra på mitt nuvarande jobb, just för att jag har sett till att jag inte behöver ta vad som helst. Okej, att firman står för drinkarna på afterworken hjälper också...

Men allvarligt då, låt oss säga att du får din morsa att fatta att du inte fixar skolan just nu: vad är din plan sen? Vad gör du när du sökt 5 jobb och inte fått svar från ett enda? När du sökt 50? 500? När du inte kan få en lägenhet för att du är arbetslös, och soc inte hjälper dig för att du bor hos morsan och hon förväntas försörja dig?

Jag har satt ihop en liten teoretisk handlingsplan (arbetsförmedlingen gillar handlingsplaner, lika bra att du vänjer dig) för dig:

Steg 1: Sök 3 jobb via email.
Steg 2: Starta tråden "jag har sökt jobb men får inga, hjälp mig" på whoa.
Steg 3: ???????
Steg 4: FAS 3!

Ifall du inte är bekant med fas 3 så betyder det att näringslivet får ta dig i tvåan tills du spricker eller hittar ett jobb.

I'll be the good cop, you be the bad one haha :)

Vad hände med "Cowboy the fuck up!"? :)
Jag var whoa-fri i över ett år, men sen blev kommentarerna i blandat-forumet så korkade att jag var tvungen att logga in och driva med dem.

2011-05-11 09:58
Känner igen mig, var skoltrött/less under en lång period.. möjligen att det inte är lika illa som för dig, men jag skulle säga att du ska ta en paus från skolan och sedan läser du komvux och väljer vad du vill läsa SJÄLV (om du nu inte får det valet från skolan såklart)

Man blir verkligen nedstämd när man vill innerst inne orka dra sig till skolan, göra bort det men man orkar inte.. jag har väldigt lätt för skolan, så jag fick/får ångest över det också..

lycka till!
En kantstött pelare som inte pallar trycket
Har tankar om nåt större skiter i vad alla tycker
Poet

2011-05-11 10:04
UncleSam: Shit var det samma användare haha? Där var vi bägge the bad cops. Behövs också ibland ;)

2011-05-11 11:23
Man förstår att Holken har allvarliga problem när han startar trådar som "Jobb för en lat person?". Med en sådan syn på arbete är han nog - som UncleSam sade tidigare - rätt så körd. I det här läget är den enda rimliga lösningen att Holken medvetet ändrar sin person så att han kan klara av att leva i ett modernt samhälle. Att rätta sig efter sin totala lathet genom att börja söka jobb för "lata personer", det är definitivt inte hållbart.

2011-05-11 15:47
UncleSam
Hahaha! Åh, du är så bra. Skriver alltid inlägg som får mig att dra på smilbanden, tack!
Don't!

2011-05-11 23:40
bilingual

Förstår inte den där logiken. Någon måste ha "skitjobben" (dvs alla kan inte ha välbetalda jobb), som t ex sorterare på posten eller kassör på ica. Dessa två är för mig exempel på jobb som även riktigt orimligt lata personer kan klara av, medan byggarbetare och astronaut kräver helt andra saker. Alla har inte höga ambitioner inom just jobb, för alla prioriterar inte likadant.

En halvusel parallell vore väl två musiklyssnare. Dom flesta lyssnar på musik, och dom allra flesta vill (på ett eller annat sätt) jobba. Medan den ene lyssnaren spenderar 2-3 timmar om dagen på att gräva efter skivor i backar/kolla igenom bloggar på nätet/etc etc, och vet precis vad den söker så kan den andre lyssnaren bara slå på radion i bilen på väg till och från jobbet och vara lika glad oavsett om det är bandit rock eller lady gagas senaste på rix fm.

2011-05-11 23:47
Anenkefali
Men att helt utan erfarenhet få jobb på en förskola är ju lite... eh, ovanligt? Beror kanske på vart du bor.

Men på riktigt. Jag föreslår att du tar tag i skolan nu, det kommer bara suga ännu mer att göra det sen. 1 år av ditt liv, det är inte mycket alls. Om du har sådan ångest är det säkert något annat än plugget som trycker på, försök ta reda på vad det är. Lös problemet liksom. Tror fan inte att din ångest kommer bli bättre av att du skaffar dig ett jobb. Hur peppad på livet skulle du vara av att springa arslet av dig, få ständig skit, hela tiden riskera att bli av med jobbet då du inte får en vettig anställning? Och allt det här för keffa pengar.

2011-05-11 23:53
Ja att ta tag i det du får ångest av låter som en rimlig idé, men tycker däremot att du lika gärna kan skippa plugget om det inte går nu, du får fler chanser!
Precis som så många andra skriver så gör det verkligen inget om du inte klarar av gymnasiet under just gymnasiet, är också en av dem som aldrig behövs visa mina betyg förutom när jag gått till arbetsförnedringen.

Anenkefali har även en poäng, det behövs folk som tar skitjobbet. Så ta ett skitjobb ett tag medan du funderar på vad du vill och lär känna dig själv osv.

Lycka till!
- Vad händer om ljuset kastas i fyrtiofem graders vinkel mot en vattenyta?
- Det släcks.

2011-05-11 23:54
Haha, läste lite "jobb för en lat person".

Holken, vilken värld lever du i? Ett års plugg skulle definitivt vara bra för dig, kanske du kommer till verkligheten.

Nämen fo real, lös din ångest så ska du se att livet blir bra. Och börja läs tidningen, typ. Där står det lite mer om bostadssituationen idag, om ungdomar och jobb, om hur samhället ser ut. Skulle nog vara något för dig.

2011-05-12 00:24
pajson

Grym pedagogik, LÖS DIN ÅNGEST. Ångest är ingenting man trasslar in sig i för att man känner för det, och sedan ignorerar så fort någon på whoa skriver "lös din ångest så ska du se att livet blir bra". Livet är säkerligen bättre utan ångest än med ångest, det känns rimligt på något vis.

Men att helt utan erfarenhet få jobb på en förskola är ju lite... eh, ovanligt? Beror kanske på vart du bor.

Har praoat på fritids och har en lillasyster. Vet faktiskt inte hur det gick till, men har läst något om det (och sedan förträngt detta). Tror iaf det är dåligt med personal inom området, varpå outbildade vikarier anställs. För jag är ju inte heltidsanställd, däremot får jag mycket positiv feedback och hittills jäkligt många timmar (mot vad jag trodde).

2011-05-12 00:25
...är en oerhört sympatisk ung herre också, så det kan ha spelat in.

2011-05-12 00:26
Anenkefali:

Förstår inte den där logiken. Någon måste ha "skitjobben"

Någon måste också vara arbetslös...

2011-05-12 01:27
Anenkefali
Men liksom. Idag behöver du mer eller mindre ha pluggat till förskolelärare för att få jobba inom det yrket, blir dessutom allt hårdare med åren. Spelar ingen roll om du har en lillasyster eller är en snäll kille, tyvärr. Så därav min reaktion. Men sure T, gött att det fortfarande går att få jobb utan examen. Vet ju inte vem du är eller nåt, så jag tänker inte uttala mer där. Men grattis, gött att jobba på en förskola!

och jag fattar väl att ångest inte är något man trasslar sig i, du verkar dock trassla dig i hur folk formulerar sig. slött skrivet på internet, jag kände kanske inte för att vara sådär snäll och gullig, tänkte att budskapet kom fram ändå: plugg eller jobb, spela roll. lös ångest!

2011-05-12 01:32
Är du säker på att du jobbar på en förskola?! Jag kan inte sluta vara tveksam/nyfiken. Du har inte ens gått ut gymnasiet och fått vik på en förskola? förskola där det blir allt hårdare med examen? Du skojar? Du måste verkligen vara en helylle till grabb.

Fan, jag låter verkligen otrevlig nu men får väl ta den smällen. Är bara nyfiken. Kan avsluta med en smilegubbe så det blir lite bättre stämning i mina inlägg.

:)

2011-05-12 13:08
Tack för svaren!

Och jo, min ångest beror på just skolan. Samma känsla i 3 år då jag började första ring.

Jag är ledig vissa dagar i veckan, så jag kan alltid somna kvällen före min lediga dag. Men har inte kunnat somna på snart ett år när jag ska till skolan dagen efter. Ligger och vrider och vänder till 3-4 på morgonen.

Men på riktigt. Jag föreslår att du tar tag i skolan nu, det kommer bara suga ännu mer att göra det sen

Har tänkt så länge, och har försökt men det blir bara värre med tiden. Sen att det kommer suga mer sen vet man ju inte, känns som jag nått botten redan så jag väljer hellre andra alternativ om det finns möjlighet.

2011-05-12 13:26
Holken:

Finns inget vettigt alternativ. Sucks to be you.

2011-05-12 23:45
Ligger lite efter nu, men ja, jag jobbar på en förskola. Vad menar du med "är du säker på att du jobbar på en förskola?!"? Jag vet väl vad jag gör? Sluta formulera så skruttiga saker så slutar jag trassla in mig.

Drev lite med prao/lillasyster. Det är ju inte erfarenhet direkt. Känner många som får jobb utan utbildning, motivation är viktigare än meriter antar jag.

2011-05-12 23:58
motivation är viktigare än meriter antar jag.

word!

2011-05-13 00:01
Anenkefali
jag är spektisk till hur någon utan gymnasiekompetens får arbeta på en förskola, ja. inte för att jag själv tycker så, utan för att det är ett yrke där det blir allt svårare att få jobb utan en kandidatexamen från lärarlinjen. har du fått plugga på lite pedagogik eller något?

höhö, du som jobbar med barn borde ju inte bli tilltrasslad av skruttiga formuleringar :)

2011-05-13 09:19
Haha spektisk, det var ett intressant ord :)
- Det släcks.
Rappare

2011-05-13 11:22
jag är spektisk till hur någon utan gymnasiekompetens får arbeta på en förskola, ja.
Jag har vänner utan gymnasiekompetens som arbetat som lärare för grundskola.
Poet

2011-05-13 11:50
Pajson: Till och med jag som har lärarutbildning får inte ens förskolejobb haha. Så jag blev också lite konfunderad där haha

2011-05-13 12:05
BC99, men tack!

Jag skulle nästan vilja ha nr till dessa förskolor som anställer människor utan gymnasiekompetens, bara för att fråga hur de tänker. Det är ju av en anledning som det krävs en lärarutbildning för att få jobb, det krävs en viss kunskap för att arbeta med barn.

Men visst. Ni kanske kan leka på gården, bre mackor, torka snor. Men hur går det med pedagogiken? Bara det är ju en hel värld för sig.

Det är lite som att jag skulle gå och bli sjuksköterska utan att ens veta hur jag håller i en nål, jag är ju motiverad i alla fall. eller ens undersköterska. och även inom dessa yrken är pedagogik viktigt, för du ska hantera andra människor.

2011-05-13 12:10
Pedagogiken kan man ju faktiskt lära sig med tiden, måhända att det tar tid men sen sa han ju även att det var jobb som vikarie. Så länge det går bra ser jag inget fel med att dom anställer folk utan utbildning.

Vet en väldigt nära till mig som fick fast heltidsanställning på en förskola efter att ha jobbat som vikarie på en annan under en tid. Hon gick ut gymnasiet men med icke fullständiga betyg och ingen barnskötarutbildning eller så.
- Det släcks.

2011-05-13 12:18
Då får jag kanske ge mig och säga BC99, känn dig blåst som pluggat lärarlinjen. Du hade inte ens behövt gå gymnasiet för att bli förskolelärare :)

Eller?!