MRsalesman Ja jag förstår vad du menar, ännu bättre nu. Men jag tror också ett stort problem är det här med förmågan att känna hopp och lycka. Det lär väl helt enkelt ha att göra med mental läggning och kemiska balanser i hjärnan o.s.v. Har man lättare att fastna i och älta saker och ting kommer man sannolikt alltid ha närmre till ångest och man får då jobba mycket hårdare för att hålla hoppet vid liv. För hopp tycker i alla fall jag går ihop med förmågan att känna lugn och lycka om än bara för stunden. Sen kan ju en mentalt stadig och positiv person vara med om något som för väldigt lång tid framöver drar ner den här personen och slår undan benen för ambitionen och livslusten. För om man en bra dag kan känna sig hoppfull och positiv och en dålig dag känna att det inte finns någon mening så beror det ju på något annat än vilka fördelar man har i livet. Alla människor har ju sina upp och nedgångar, men vissa har lägre nedgångar som varar längre. Och allt det här lägger jag inom ramen för en något sånär frisk hjärna. Det finns ju alla möjliga andra anledningar, som att vara bi-polär o.s.v Men det hör inte till saken här för då har man ju en väldigt relevant förklaring. Men det är något jag funderat på. Det här med diverse diagnoser. Kan det vara så förenklat att människor som har en frisk hjärna ligger olika nära gränsen för dessa diagnoser eller är det mer komplext än så. Jag har tänkt på t.ex forskare som är överintelligenta och allmänt ses som kufar. Om det inte går att ställa en diagnos på dessa personer men att de trots det ligger väldigt nära gränsen i beteende för t.ex autism, står dom då precis vid dörröppningen för att ha en diagnos eller är dom bara väldigt intelligenta och att intelligensen inte lämnar plats för exempelivs en social kompetens eller dylikt. Var iofs en riktig avvikare, men det jag menar med det är om samma sak i så fall skulle gälla för förmågan att känna ambition och lycka. Fast ambition och lycka behöver ju inte alls höra ihop, en människa som helt saknar ambitioner ur ett samhälles synvinkel kan ju fortfarande vara lycklig. Man kanske bor på en strand och äter kokosnötter och går runt med ett stadigt lyckorus för att man slipper så mycket störande moment i form av krav o.s.v som finns i ett sådant här samhälle.
www.alexanderadiels.com www.soundcloud.com/alexanderadiels