Presenter i botten av flingpaketet?
När jag var runt en sju, åtta år kretsade mitt liv kring att konfigurera min frukost till en fulländad pch perfekt kreation. Det prövades olika pålägg, brödsorter rangordnades och juicevarianter skickades till farsans hemmalabb för ph-check, densitetskoll och lackmustest. Till slut intog fruktosten en form innehållandes rostade fransbrödsmackor (med svettig pepparsalami som grädde på moset), ananasjuice och någon av Kellogs många flingsorter och mjölk (3% fett).
Denna laguppställning kunde sedan känna sig säkra på en plats i startelvan under en fem, sex år och ska man framhäva en individuell spelare som egentligen bara kunde ställa in skorna, måste jag säga flingpaketet med sin eminenta uppfinning "Present längt ner i botten av paketet".
Bara det faktum att detta element över huvud taget fanns representerat under frukostsessionen gjorde att vidrigt tidiga morgnar ändå kändes genomförbara. Det var inte presentutdelning varje morgon, men hade man tur (och dedikationen att käka Frosties till frukost, lunch och middag) kunde rotationschemat ligga på en fyra, fem dagar. Då fick man dessutom räkna med att övriga familjemedlemmar också hade möjligheten att vinna priset. Reglerna för vem som skulle få lägga just sina vantar på den åtråvärda plastsaken var olagligt enkla: Sista man att tömma påsen fick presenten.
När jag sedan av förklarliga skäl blev laktosintolerant och inte längre kunde konsumera flingor och mjölk vände jag presentera ryggen och inledde en mental förnekelse av att vårt förhållande någonsin existerat och att det skett en känslomässig och näringsrik investering oss emellan. Detta höll i sig i ungefär ett decennium innan det oförklariga händer: Plötsligt kan jag dricka mjölk igen.
Nu är jag givetvis nyfiken på om detta fenomen fortfarande existerar eller om restriktionerna mot att rikta reklam mot barn satt några käppar i presenthjulet. Om presenter i botten av flingpaketet fortfarande existerar vill jag givetvis veta vilka sorter som erbjuder störst och bäst vinster.
(Känner du att du har svårt att bidra till dessa frågor, kan du istället bjuda på en frukostrelaterad insikt eller anekdot.)