I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Varför luktar det Bakad Potatis under vintern?

Övrigt - Blandat

   

2010-12-06 16:26

Varför luktar det Bakad Potatis under vintern?

Det finns företeelser, prylar och i viss mån känslor som alltid för mina splittrade tankar till specifika årstider. Allt från kalla morgondopp, julmust och nedstämdhet till tokiga midsommarfyllor, påskmust och eufori sätter synapserna i gungning och det är egentligen bara min egna kreativitet som sätter gränser. Detta, tröstar jag mig med under mörka decembereftermiddagar. är en av få fördelar med att bo i ett land som har så skiftande och nyckfulla väderlekar.

För mig har det alltid varit vintern som bringat mest associationer (när jag tänker på det, borde det vara så för de flesta) och därmed också mest glädje. Vi snackar chocklad, glögg, clementiner, trötthet, läsa böcker, lyssna på absolut christmas, kasta snöbollar och så vidare i all oändlighet. Detta är en oerhört förutsägbar lista, jag vet, men en liten rackare på denna årstids-raider sticker ut med sina speciella egenheter.

Deltagaren är en doft (Bakad Potatis) och kan eventuellt vara en mycket lokal företeelse (Malmö/Lund). Det inträffar bara när det är riktigt kallt, oftast under kvällstid och sker mest frekvent under November & Februari. Jag har funderat på detta i åratal och tyvärr inte funnit någon vettig förklaring än. Så snälla söta och med socker på topp, hjälp mig att finna ett svar.

Och kan du inte svara på frågan: Varför luktar det Bakad Potatis på vintern? så kan du alltid dela med dig av dina årstids-associationer! Kul va?