I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Jobb som kräver noll tankeverksamhet?

Övrigt - Blandat

2010-08-02 18:58

Innan vi börjar med det matnyttiga kan det vara på sin plats med ett snabbt litet förtydligande: Alla väljer vi att spänna livsbågens strängar olika hårt. Jag är en av de där lite mer tillbakalutade karaktärerna som skyller på träningsverk, lägger bågen åt sidan och går och tjuvröker bakom skjulet. Andra är mer uppåtsträvande och spänner därför bågen till både byxa och stolthet har spruckit. Det är dock ett fritt val och jag lägger ingen som helst värdering i vilken generaliseringsgrupp just du har hamnat i. (Låt inte den raljerande tonen under alternativ nummer två förvirra dig.)

Med det avklarat är det dags för själva frågeställningen. Finns det fortfarande jobb som kräver noll tankeverksamhet? Jag menar de där riktigt jävliga och hjärndöda jobben som går att kategorisera under mappen "ett jobb en apa hade klarat av"? Man läser om dem, hör vandringssägner på stan, funderar och tänker efter. Va fan, alla människor jag någonsin träffat påstår att just deras jobb är intressanta, tänker man och blir arg.

Ska jag vara ärlig, (och när ska man inte vara det) är alla jobb fenomenalt meningslösa. Det är min högst pubertala åsikt, och du behöver absolut inte hålla med. Men så flyter min båt bäst och jag tänkte att det smartaste och mest ärliga måste vara att skaffa ett jobb som det verkligen inte går att ljuga om. Ett jobb utan storslagna framtidsplaner, skrytmöjligheter eller bonusar. Ett jobb som håller mina fötter på jorden så att säga.

Alla tips är välkomna och länka gärna till jobbannonser om ni hittar några som passar.

2010-08-02 19:07
telefonintervjuare :P
I have always right, even when I have wrong...

2010-08-02 19:09
bärrensare,
biltvättare,
jobba på ett sorteringsband vid någon fabrik,
brandvakt vid någon fabrik (sitta å titta på en maskin så den inte börjar brinna)
ja det finns många, där har du några som är relativt självgående utan för mkt hjärnverksamhet.
((MAAD))
Redaktionen

2010-08-02 19:10
Du kan ju alltid sälja ditt rövhål, för självrespekt lär du inte ha något av ändå.
namaste

2010-08-02 19:13
Själv jobbar jag för tillfället som brevbärare och skulle nog säga att det passar in i denna kategori du talar om. Väldigt mycket göra, göra, göra och lite tänka. Du börjar dagen med att sortera posten. Då är består det enda tänkandet i att klura ut vad som är för och efternamn samt att kunna söka i sorteringslistor i bokstavsordning någolunda snabbt.
Sen packas alltsammans och nästföljande timmar spenderas i att åka hiss och springa i trapphus för att dela posten. När du är klar så åker du tillbaka till kontoret för att börja sorteringen inför nästa dag.

Jag lyssnar på musik hela dagarna och hinner tänka på annat en hel del. Men eftersom du hela tiden är aktiv så går tiden ändå ganska snabbt. Nu börjar jag tröttna på musiken 4-8 timmar i sträck och funderar på att börja lyssna på ljudböcker istället. Men som sagt, ett hjärndött jobb. Jag har jobbat typ ett halvår med det här men tänker byta nu till hösten. Det finns killar på mitt kontor som jobbat 5-8 år å andra sidan.

Nackdelen är, i likhet med andra hjärndöda jobb, att det blir trist efter några månader, det är dåligt betalt och man jobbar mycket ensam.
All som röstar på mig skall jag slå ihjäl.
Poet

2010-08-02 19:14
Städare, eller lokalvårdare som det så fint heter.
Bara mp3spelare och en toalett med poo, mmmmm.

Telefonförsäljare? What?
Man måste vara kvick som telefonförsäljare ibland, alltså använder man visst hjärnan.
What I said, yo!

2010-08-02 19:14
ÅderpåleOne P21

Det där var väl ändå att ta i?

2010-08-02 19:15
Spärrvakt i tunnelbanan är väl annars ett jobb som känns självklart i den här kategorin. Men jag kan tänka mig att dagarna går riktigt långsamt när man sitter där.
All som röstar på mig skall jag slå ihjäl.

2010-08-02 19:48
Ser inget minsta dåligt i att vilja ha ett slött jobb. Fast det är lite underligt att du kallar alla jobb meningslösa - utan dem skulle du ju inte ha mat eller tak över huvudet (eller Whoa för den delen)?
Här är polisen som mitt i gatan står, niger och säger att nu är det vår

2010-08-02 20:29
Jobbade 6 veckor på fabrik och slog i sprintar i sänkanordningen i kontorsstolar... Terapiarbete är nog det du söker... mitt tips är närmst industri!
Kom igen nu Whoa, kör för fa-aan

2010-08-02 20:30
glömde säga att man har jävligt kul om man jobbar med bra folk med! Alltså så spelar det ingen roll vad arbeter innebär.
Kom igen nu Whoa, kör för fa-aan

2010-08-02 20:44

pundaren Idag 18:58

Made my day!

2010-08-02 21:12
HAHAHA! ÅderpåleOne P21's inlägg var fan kungligt.
Poet

2010-08-02 21:32
Du kan ju alltid sälja ditt rövhål, för självrespekt lär du inte ha något av ändå.

Hahaha!
At the gates of Eternity...
Poet

2010-08-02 21:34
Nej men skämtåsido, alla kan inte var superambtiösa i livet sikta mot stjärnorna, om du tror att din potential ligger i diverse arbeten som folk i tråden har hänvisat dig till, so cool! Hoppas du hittar något som du trivs med :)
At the gates of Eternity...

2010-08-02 21:46
Phil, telefonförsäljare och telefonintervjuare (eller marknadsundersökare med finare ord) är inte riktigt samma sak om det var till mig du mena...

I have always right, even when I have wrong...

2010-08-02 22:18
en polare till mig jobbade på ett pappersbruk. det var ett äkta "homer simpsons-jobb". han satt i en hytt, tryckte på en knapp varannan timme och blev sedan avlöst efter ett par timmar för att byta hytt och göra samma sak. tydligen var det flera på bruket som hade denna arbetsuppgift dagarna i ända. de sov, läste, kollade film, åt och till och med runkade på arbetstid i dessa hytter. det låg ofta porrtidningar i hytterna. skrönor går om att en gubbe på det jobbet hade gått in till chefens kontor och lagt massa porrtidningar på hans bord efter att han sagt upp sig. min polare hade så tråkigt en dag att han gick ner och hämtade in en stackars måsunge till sin hytt. sen satt han och matade den tills han blev avlöst. sen hade de skitbra lön med.
kuk - kunst und kultur
Rappare

2010-08-03 06:40
Jobba på DånkN^. Ba glida runt och flippa flottiga burgare hela dagarna. Lär inte behöva så mycket tankeverksamhet för att klura ut om gurkan ska ligga under eller över burgaren.

Städare som någon sa ovanför låter inte heller helt fel. Pumpa mumbojumbo musik i lurarna och svinga en smutsig skurmopp lär heller inte kräva så mycket tankeverksamhet.

Telefonförsäljare som någon ovanför påstod var hjärnkrävande är inte helt rätt. Du har en mall du går efter, alltså i princip ett manus. Hamnar du "off-topic" på manus är det ba säga "Jag förstår, men.." och sen glida tillbaka till topicen. Du får papper på allt du behöver veta. Det ända krävande i det är att aldrig ge upp ett samtal förrän kunden slänger på i örat på dig, alternativt kallar dig för en idiot vars jobb är mer patetiskt än att flippa burgare på DånkN^(Se ovanför)

Annars är nog att jobba i en affär ganska chill. Sitta i kassan, kassa apparaten sköter räkningen åt dig, så du behöver ba skicka över stålar till idioten som vill köpa sin dagliga chipspåse samt energidryck. Alternativt glida runt i affären och packa upp varor. Lär heller inte kräva så mycket mindworking. ("Hmm, ska bananera packas upp bland grönsakerna, eller vid köttdisken?")

Ja, finns grymt mycket du kan göra om du strävar efter att slöa, mannen!

Wurrup?

2010-08-03 07:00
Det där var nog det längsta, mest poetiska sättet någon sagt "jag är lat, vad finns det för slappa jobb" på.

Jag gillar pundarens trådar.
Yeah, well, you know, that's just, like, your opinion, man.

2010-08-03 09:36
Fan va vissa är trångsynta. Ni glider fortfarande runt och tror att jobb är det man ska satsa på.

Det handlar inte (enbart iaf ^^) om lathet eller brist på ambition. I många fall är det bara så att ambitionen ligger någon annan stans än att skaffa sig ett kneg som man sen kan spendera sin energi på för att klättra upp och jobba ännu mer.

Lite OT men men.

Kassajobb suger röv. Kan verka slappt men är sjukt stressigt ibland och kunder är ofta dryga och håller dig ansvarig för alla fel butiken gjort i princip. Sen att glida på golvet är chill, men för att få göra det måste du jobba i kassan först :P

Är oxå sugen på ett jobb som inte kräver någonting.

Rappare

2010-08-03 11:30
Farmer P24: Kan säga dig att telefoniförsäljning också suger röv. Det är chill, men jag t.ex sålde el&telefoni åt OKQ8's medlemmar. 90% av dom skällde ut mig för att "jag" höjt bensinen till ett sånt jävla dyrt pris. Lite OT, men ändå.
Wurrup?
Producent

2010-08-03 11:35
Marknadsundersökningar per telefon kräver inte mkt tankeverksamhet.
Jag jobbade på EDB ett tag och det var i princip samma manus och frågor på varje samtal.
Inte alls att man måste va kvick och tänka ut argument som inom försäljning.

Sen hade man antingen timlön eller provision. Man fick välja efter varje pass (slå in timlön/provision på datorn bara). Ganska soft ett tag men som på de flesta jobb så spydde man på det efter ca 3 månader.
Poet

2010-08-03 12:53
Theoneandonly
My bad, läste väl fel då. Skyller på min enorma trötthet.
What I said, yo!

2010-08-03 13:36

HAHAHAHAHAHAHAHAAAHAHAHHAHAHAHAAAAAAA
Här är polisen som mitt i gatan står, niger och säger att nu är det vår

2010-08-04 13:37
GAIA P28, BC99 P27, Refused P29

Ni gör mig ledsen.

2010-08-04 21:20
IT-support. Fett stonervänligt. Måndag och femma i kaffet.
spliff macht frei

2010-08-04 21:28
Broöppnare
mitt drömjobb.

2010-08-04 21:39
Det finns ingen genväg till det perfekta ljudet<br>The Power Of Christ Compells You!!<br>http://www.myspace.com/miomusik

2010-08-04 21:43
äh bilden vart mongo, ni får kolla på länken

http://sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc4/hs221.snc4/38413_10150246963935721_878270720_13613464_160898_n.jpg
Det finns ingen genväg till det perfekta ljudet<br>The Power Of Christ Compells You!!<br>http://www.myspace.com/miomusik

2010-08-04 21:51
Jag tror att i princip alla jobb, speciellt där man inte behöver möta människor direkt, kan man antingen direkt eller i sinom tid då man fått upp ett "flow" exkludera tankeverksamhet.... Dock endast nästan totalt, för visst dyker det ibland ändå upp problematik som måste lösas eller så kan något avvika från det naturliga mönstret.

Jag har fått upp flow på alla mina jobb utom de där jag arbetat direkt med människor.
Delam tange barat

2010-08-05 12:58
Fenomenalt många fina förslag. Det tackar vi för. Och det som ligger bäst till för tillfället är för den som undrar städare. Motionsmöjligheten tillsammans med musikinslaget bildar tungan på vågen.

Men. Nog ska vi kunna vrida denna disktrasa till tråd, ännu ett varv? Eller vad säger ni kamrater?
Poet

2010-08-05 18:23
Eller så bloggar du 4 inlägg om dan om kläder, smink, diverse bloggtjafs med andra & dylikt och får en extra peng eller två i kassan.

What I said, yo!

2010-08-05 20:22
IT-Konsult. Jag har träffat på åtskilliga som inte tänker alls, och ändå fakturerar 1000 spänn i timman. "Vadå, varför skulle vi behöva SÄKERHET på internet?"

Jag har å andra sidan sparkat alla dessa konsulter, så det är inte 100% säkert.

Postsorterare kan vara bland det mest koma-liknande jobb du kan hitta. Stort brev i stor låda, litet brev i liten låda, garanterat ingen kundkontakt.
Jag var whoa-fri i över ett år, men sen blev kommentarerna i blandat-forumet så korkade att jag var tvungen att logga in och driva med dem.
Konsertbesökare

2010-08-05 21:01
Motormontör på line säger jag bara, är helt säker på att en schimpans skulle kunna tränas upp och lära sig mitt jobb på en vecka typ..
I beat your dog cause he hit on my cat!