I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

flygrädsla! HJÄLP

Övrigt - Blandat

2010-07-22 20:38

flygrädsla! HJÄLP

Jag har läst en massa fakta till höger och vänster, pratat med lite folk i min omgivning, men nu behöver jag whoa!

Jag är SJUKT flygrädd, och ska flyga nästa vecka på onsdag till Turkiet.
Jag har flyget en gång förut, då också till Turkiet, jag höll på dö av rädsla både dit och speciellt hem!

Vad ska jag göra för underlätta det hela? Vårt plan går, 07:05 på morgonen, så jag funderar på varva och försöka sova på planet. Men om det inte går så är jag dö trött vår första dag utomlands eftersom vi kommer dit på förmiddagen.

Jag tror jag mest är rädd för at bli rädd så att säga, att gripas av panik!

ALLA tips är sjukt varmt välkomna, små som stora!
Även fakta osv, ja allt.

TACK

work some magic

2010-07-22 20:39
Ska föressten flyga med Apollo, (Novair) lite onödigt vetande sådär, kanske har några ni känner störtat 200ggr med det flygbolaget...
work some magic

2010-07-22 20:40
Gå till läkaren och få något lätt lugnande.
Här är polisen som mitt i gatan står, niger och säger att nu är det vår

2010-07-23 00:01
lyssna på Refused. Du e knappast ensam om det här

2010-07-23 01:08
Äsch. När man väl har spänt fast sig och lyftningen har gått förbi, så är det cool-lungt..

Jag var oxå nervös första gången, men när planet lyfte var det liksom inget mer :)

Och när den drog igång, kändes det ju typ bara som en karusell =) Det jobbigaste är om dom säger typ "Planet blir försenat 15 minuter pga reparation eller tekniska problem" haha usch
be the change

2010-07-23 01:17
Fan suger och vara flygrädd, medicin är ju bara temporärt, inte kul och vara tvungen ta massa skit varenda gång man ska flyga resten av livet.
Terapi och sånt kan ju funka för dig, eller testa som stig helmer "Jag kan flyga, jag är inte rädd".

Även om det inte hjälper nånting så har jag flygit mycket i mitt liv, säger jag 100 gånger så ljuger jag nog inte och har aldrig, observera ALDRIG varit med om nånting överhuvudtaget.
Reser i snitt 5ggr per år (vissa år 3, i år uppe i 12)

Enda jag kan säga för att du ska känna dig trygg.
Ingen är Perfekt ...Jag är ingen!!

2010-07-23 01:19
Foerplay P20

Du är en idiot om du tror att mediciner är temporära problem och att man minsann ska vara stark nog att stå på egna ben! pffff

Mediciner är till att ta för att må bra, och ibland hjälper dom jävligt bra så varför rata dem???? Sen ska man självklart inte missbruka, men att ta ett piller varje gång man flyger ser jag mer som en förmån och rättighet än ett problem.

Är du seriös när du skriver att Stig Helmer i sällskapsresans terapi är bättre än lugnande mediciner???

2010-07-23 01:30
Lyssna på Refused. Få något lugnande av läkaren och låt bli droger och alkohol. Kukar du ur så har du värre saker och oroa dig för än flygrädsla.

Om du nu menade att du ska redan flyga nu idag, så ta kontakt med flygpersonalen och berätta det här. Kan vara bra för dem och veta om du får panik så de inte klassar dig som terrorist.
Est. 1984
"Fo sheezy, keep my girl nice and sleazy, with a gun tattoo on her ass that say squeaze me"

2010-07-23 01:30
suck...
Jag förstår inte heller om du är seriös vad gäller medicin.
Ok om detta är enda gången han ska flyga nu på massa år, men han kanske VILL börja åka mera flyg.

Sen handlar det ju inte bara om själva flygturen, du har ju allt runt det, som att närma sig en flygplats kan vara jobbigt, tveka att ens åka flyg, kanske börjar resa inom jobbet (min farsa reser varje månad, förstå hur jobbigt om han konstant skulle gå omkring med en klump i magen och må dåligt för han ska flyga snart)
Ja, allt runt flygplan kan vara psykiskt jobbigt för en person, sen vet jag inte hur det är i hans fall.
Plus att pillret botar ingenting, det lindrar bara.

Och nej Stig H var jag inte seriös med.

2010-07-23 01:33
Jag håller med Foerplay angående mediciner, man ska helst inte slänga i sig massa skit pga sådana saker, just stay strong.

Shyffert;

Det är du som är idioten i dom flesta trådarna.
Klart som fan det blir temporära problem om man bara tar medicin när man flyger, man flyger ju fan inte varje dag.. eller?

Det med Helmer kanske var lite små skämtsamt, men det är alltid bra att intala sig saker.

be the change

2010-07-23 01:39
Ja, för inte fan ska du tro att brodin satt framför datorn och kom på
"Jajuste, jag är flygrädd"
Googlar lite om det, startar en tråd och sen släpper det.
Antagligen nånting som tynger han, eller vad fan vet jag.

Men du kanske föreslår lite benso på det bara för att få han att lugna ner sig?

2010-07-23 01:48
Foerplay
Med tanke på att han får panikkänslor så lär vi slippa oroa oss för att han ska flyga resten av livet.

Tror hans chanser ser rätt goda ut om han skaffar sig lite stillande 2 gånger per år för att ta bort egget på rädslan.

Antar att du är renlevnadsmänniska som inte dricker alkohol, använder droger eller någon typ av medicin?

shyffert
Har du missat att det brukar följa med en lista på bieffekter "mediciner" har?
Est. 1984
"Fo sheezy, keep my girl nice and sleazy, with a gun tattoo on her ass that say squeaze me"

2010-07-23 01:56
Nope, jag knarkar ganska friskt. Men det gör jag för det är kul alt. skönt, inte för att fungera normalt i ett samanhang.
Men förstår inte hur det kan vara bra i det långa loppet? Han kanske vill slippa panikkänslorna, vem kan vilja gå omkring med det resten av livet?
Han kanske är en kille som har sin lägenhet, vill bo och stanna i sverige resten av sitt liv och det här är en av dom få resorna han ska göra. DÅ kan jag hålla med er.

Jag pratar bara utifrån vad jag själv känner, men jag skulle verkligen tycka det var en pain in the ass att vara rädd för nånting och bara lindra det gång på gång utan att, iaf försöka, bota det!

2010-07-23 01:57
Alltså jag förordar inte att grabben ska pumpa sig fullt med massa crap och terapi är nog det bästa, men känns som att det är som att döda en mygga med en bazooka, tar lång tid och det är inte 100% säkert att terapin löser hans problem.

Dessutom tror jag han ska vara på planet om 5 timmar.
Est. 1984

2010-07-23 02:00
Nä, han startade tråden igår 20.38 och han ska åka nästa vecka på onsdag, idag är det fredag.
Men fortfarande botar inte medicinen nånting, utan bara lindrar.
Jag säger inte heller att han kommer vara kapten och äga ett eget plan nästa sommar, men vill han bli av med det så är det iaf värt en chans!

2010-07-23 02:06
Foerplay
Aha missade det, tycket jag läste ska flyga på morgonen klockan 7. Haha. Vem vet, kanske terapi för hans del innebär att skaffa flygcert och själv flyga den så att han har kontroll.

Dock finns det en hel del medicin ute som botar också.
Est. 1984

2010-07-23 02:15
Tack för snabba svar!
Kan verkligen något magiskt piller tabort panik känslan?'
Känns verkligen inte som så, fast vad vet jag..
Om jag inte var flygrädd skulle nog jag och tjejen åka flera ggr per år, det är riktigt jobbig grej det här för oss. Terapi osv kanske fungerar, men troligtvis inte innan onsdag nästa vecka.

Vad kan det vara för något en doktor kan tänkas skriva ut?
Någon som har testat något och kan rekomendera, så kan jag kanskle fråga efter just det?

Som någon skrev, om dom börjar pladdra om tekniska problem och reperationer så kör jag en eric cartman och "screw u guys, im goin' home.."
work some magic

2010-07-23 02:45
har googlat lite och fått fram att Stesolid kanske kan vara något?

eller till och med vanliga åksjuktabletter
work some magic

2010-07-23 05:20
se till att vara överjävligt bakfull.. sådär "snälla låt mig dö" bakis. Skulle det gå åt helvete då så blir du mest lättad. Tänk på statistiken annars, logiskt sett så borde du vara 10 000 ggr oroligare varenda gång du sätter dig i en bil.

Annars så är det väl något knockoutmedel du får hitta, häng ett par stilnoct innan planet. Finns iofs en liten risk att du vaknar i det främmande landet med handfängsel efter det. Inte för att det är receptbelagt utan för vad man kan ställa till med som skev på dem. Stesolid kan nog funka med, men dem blir du inte direkt spårlös av.
mama said knock you out

2010-07-23 10:30
Bra..eller bra och bra, men då tycker jag du följer mitt förslag.
Och nu, det är trots allt bara andra gången, varför inte köra straight edge och testa flyg utan massa stessar?
Är det skit jobbigt och sånt, så det första du gör är ett kolla upp med en psykiatiker eller liknande när du kommer hem, säger inte att det ska funka, men tror nog det är det enda som kan vara en lösning på sikt. Du vill ju som sagt resa och då lider jag fan med dig mannen! Jag reser hela tiden, och skulle jag inte få göra det så skulle det vara som att förlora ett ben.

Om du inte är en sån person som jag, dock en mindre fobi jag hade.
Jag har alltid varit rädd för sprutor, ända sedan första sprutan jag fick har jag varit skit rädd...sen ett år tillbaka har jag ett arbete då jag ger sprutor varje dag, gav mig fan på att jag skulle övervinna det, och nu är jag helt "botad".
Mindre fobi möjligtvis, och hade inte alls samma panik attacker (utan bara shit scared!)
men det är ju ett psykologisk och inte fysologisk besvär du har, så är du riktigt stark kanske du kan lösa det på egen hand!? Inte direkt men att det tar några flygningar och du märker att "Fan, det här är ju hur lugnt som helst"

Aja,lycka till och ha det så kul i Turkiet!

2010-07-23 10:49
Foerplay P20
Bra där, jämför din sprutskräck med flygrädsla!
Det är tur att du inte jobbar som doktor i alla fall. Ett annat råd kan ju vara att han ska be till gud? Det stärker nog denne person som ska flyga imorrn och håller på att skita på sig av blotta tanken. Men piller, det är farliga grejjer man ska passa sig för! Uschja!

Verkar ju som att du verkligen har dina rädslor och fobier helt under kontrol med din straight edge och något mantra! Serenity now, insanity later ;)

JackVegas-
Dito.

2010-07-23 16:35
uffh, du var verkligen inte av den smartare sorten.

1. Han flyger inte imorgon, han flyger nästa onsdag. Missade jag nånting eller är det tisdag 27 idag? Hmpf.

2.Ja, jag tycker inte piller alltid är en bra lösning för psykiska besvär generellt. Därför är jag emot det i det här fallet.

3.Har inte sagt jag lever straight edge, är otroende rakt av och lever raka motsatsen istället.

4.Jag jämförde inte sprutskräcken, det var jag ganska tydlig med att det förklara, utan ville bara visa min point att är man rädd för nånting kan ibland det bästa sättet bara vara att göra det. Konstigt och skrämmande va? Att göra nånting man har fobi/skräck för UTAN piller, du ryser av blotta tanken förstår jag?

Och sen är det ju synd att du inte jobbar som doktor. Tar in patienter med problem "Ja men här ta det här pillret så mår du bättre, sen när du blivit beroende av det kommer du tillbaka så skriver jag ut ett annat, och sen ett annat, och sen ett annat..."
Sen tar du nästa från kön, visst skulle det vara ett enkelt och ej tidskrävande arbete?

Piller löser inte allting, det vet jag av erfarenhet då jag har väldigt många missbrukar vänner, som börjat genom...gissa vad? Jo psykiska besvär!
Nu har inte dom haft flygfobi, nu snackar jag mer generellt att jag är emot att försöka bota allting med ett piller.

2010-07-23 17:01
Foerplay P20

Det ena utesluter inte det andra.

2010-07-23 17:29
finns ju en anledning att dom serverar alkoholen! ;D
drick dig klapp,
((MAAD))
Redaktionen

2010-07-23 20:02
Jag har faktiskt ganska lätt till panik på flygplan har jag märkt nu på senare tid.
Även om detta inte är något jag anser vara ett större problem, behöver man flyga någonstans så är det väl bara att göra det. Det är faktiskt inte mer än att sitta ner från A till B.

Men! När paniken smyger på så brukar det enda som hjälper mig vara att skissa. Detta hjälper mig att hålla tankarna borta från att jag är i en metalltub X antal meter över marken som åker i X antal km i timmen.

Alltså, gör vadfan som helst för att hålla hjärnan ockuperad!

Gillar du inte att rita, skaffa ett gameboy, sudoku, stirra på snygga tjejers bröst eller blunda och dundra mp3 o låtsas att du är Vince Vaughn.
namaste

2010-07-23 20:51
Vad är det dom lugnande medicinerna gör?
asså blir man konstig? typ inte kan bli arg o sånt oxå eller?

eller varför fungerar dom?

2010-07-23 22:33
att gripas av panik är inte farligt. det är fruktansvärt obehagligt, men inte farligt och egentligen inget att vara rädd för (trots att jag förstår att du är det). förra gången du flög höll du på å dö av rädsla, men det gjorde du inte, och det kommer du inte göra den här gången heller. ju fler gånger du utsätter dig själv för det du är rädd för, och tillåter dig att vara rädd, desto mer tolerant kommer du bli emot det.

berätta för flygpersonalen om din rädsla, de har erfarenhet av resenärer med flygrädsla/-fobi och kan stötta dig om det blir jobbigt.

2010-07-23 23:05
Var också kroniskt flygrädd under många år, en slags post-9/11-skräck misstänker jag. Det var inte förrän jag gick med på att följa till Barcelona i början på 2008 det gick över, dock inte förrän att jag hade landat hemma i Sverige igen efter 10 dagar. Jag minns så väl hur djävla skräckslagen jag var och vilken äcklig stämning det var på Skavsta, hela stället andades skrik, kaos och flygkrasch, en av de värsta ångestkänslorna jag upplevt i mitt liv, hela kroppen mådde illa på blotta tanken att kliva in i planet. Hela vägen från busscentralen i Sthlm skedde i tyst panik, bättre blev det heller inte när man kom fram till flygplatsen. Det var kallt och det ekade inne i hallarna. Lysrörsljus och stressade människor, utanför syns plan som servas inför avgång. Jag hade berättat lite i förbifarten att jag var flygrädd men det hade tydligen inte mina kompisar kommit ihåg utan skämtade med varann om alla de hemskheter som kan inträffa på 10.000 meters höjd, snacka om knut i magen! Extra obehagligt blev det när vi "äntligen" fick kliva på, den där promenaden fram till flygplanet, in i den där äckliga, trånga kabinen med det skumma ljuset och alla papper som avhandlar en eventuell nödsituation, som att de skulle hjälpa vid en explosion en mil ovanför Pyrenéerna. Jag minns hur jag spände fast mig så fort jag satt mig ner, drog kepsen ner över ansiktet och bara tvingade mig själv att sova, åtminstone försökte. När planet väl började taxa ut mot startbanan trodde jag under en stund att vi redan startat eftersom det dånade i hela kabinen från motorerna. Men icke sa nicke. Plötsligt tiodubblas ljudet i styrka och varenda cell i kroppen håller i sig när vi accelererar, fortare och fortare. Det skakar och det känns som att planet sladdar fram i 300 km/h+. Plötsligt lyfter vi. Högre och högre. Det blir mindre och mindre guppigt allt eftersom vi når högre höjd och planet "planar" ut. När så planet äntligen lugnat ner sig börjar de värsta knutarna släppa och jag somnar av ren lättnad, detta trots att jag fortfarande är helt livrädd. Jag har oturen att vakna några gånger under resan och blicka ut ovanför molnen. Starkt, starkt ljus! Jag tvingar ner kepsen över ögonen igen och så här håller det på innan jag vaknar en sista gång och får se norra Spaniens skitiga halvöken en kilometer under oss.

Ungefär samma historia utspelade sig på vägen hem. Sedan dess har jag lyckats bota mig själv av ren mental målmedvetenhet, trots att jag inte flugit något mer sen dess. Kan jag, så kan du! Det bästa man kan göra med fobier är att helt enkelt bara utmana dem "head on", i ett chicken race! Men vad du än gör, väja inte! Jag tror man går miste om mycket här i livet om man låter flygrädslan förstöra eventuella resor här i livet. Skit i piller och terapi, det där ordnar kroppen helt av sig själv! Lycka till! Jag lider med dig!
Intressepenisen hårdnar!

2010-07-24 10:18
Foerplay:

2.Ja, jag tycker inte piller alltid är en bra lösning för psykiska besvär generellt. Därför är jag emot det i det här fallet.

Du tycker inte att piller ALLTID är en bra lösning, därför är du emot det i just detta fallet? Resonemanget håller inte...

Det är ju just i väldigt temporära, sällan återkommande problemsituationer som det är förhållandevis problemfritt att använda psykofarmaka. Det finns helt enkelt inga nackdelar. Du kan knappast seriöst mena att det finns en risk för missbruk efter engångsanvändanden som detta?
Redaktionen

2010-07-24 12:29
men man kanske vill lära sig av sina motgångar och komma över dom istället för att impregnera sig mot dom o stoppa huvudet i opiatdimman..
namaste

2010-07-24 12:32
Om man känner att man har något att vinna på det, ja.

Jag skulle t ex verkligen inte rekommendera någon att ta lugnande för att komma över sin tunnelbaneskräck - det håller inte i längden. Men flyger man vartannat år så är det liksom inga problem. Att så tjurigt vägra ta en tablett bara för att, är bara löjligt imo.
Redaktionen

2010-07-24 12:38
..Men det är ju inte "bara för att".

Det gäller ju faktiskt hans självkänsla. Han gror mod om han sätter sig på planet och stirrar hajen i ögat, tar tjuren vid hornen osv osv.

Den personliga tillfredsställelsen är verkligen inget att fnysa åt.
namaste

2010-07-24 12:43
Fast att göra det bara för att bevisa för sig själv att man klarar av det, är ju "bara för att" om något är det? Det finns ingen rationell anledning, ändå ska man tvunget göra det... typsikt tjurigt.

Får han tillfredsställelse av av tvinga sig igenom en hemsk flygresa så visst, kör hårt - det är ju knappast farligt. Men på hans beskrivning så lär det inte supertillfredsställande.
Redaktionen

2010-07-24 12:59
Fast att göra det bara för att bevisa för sig själv att man klarar av det, är ju "bara för att" om något är det? Det finns ingen rationell anledning, ändå ska man tvunget göra det... typsikt tjurigt.

Alltså jag orkar egentligen inte hålla på med whoadiskussioner men, hur kan du säga såhär?
Att göra det för sig själv kan ju KNAPPAST vara "bara för att"?
Eller är du en sån som pluggar på nån galen ekonomilinje för att din far och alla dina grannar tycker det? Fast du själv vill läsa litteratur?

(du förstår min poäng)
namaste

2010-07-24 13:09
Ärligt talat... han frågar "vad kan jag göra för att underlätta det hela". Att det skulle ligga något slags personlig självuppfyllelse i att göra det utan droger är ju bara din idé.

Klart man ska göra det man mår bäst av (det är inte att göra det "bara för att", då har man ju en rationell anledning - välmående). Tror han att han kommer att må bättre av att ta en tablett mot ångesten bör han göra det. Tror han att han mår bättre av att bita ihop och kämpa sig igenom för att sedan kunna vara stolt efteråt, så bör han göra det - men om han faktiskt kände så hade han knappast startat den här tråden öht.
Redaktionen

2010-07-24 13:12
Okej jag köper ditt resonemang, även om jag anser att mitt tips om att hålla hjärnan ockuperad på lite mer naturliga sätt är bättre.
namaste

2010-07-24 13:14
"Jag kan flyga, jag är inte rädd"
((MAAD))
Admin

2010-07-24 15:55
Det bästa är om du tar tag i din flygrädsla. Men det hinner du inte göra till på onsdag. Jag föreslår därför att du ber någon du känner om två valfria benzotabletter, en för ditresan och en för hemresan. En handfull människor du känner har det antagligen hemma även om du inte vet det.

Man ska passa sig för den typen av mediciner men det är verkligen ingen stor grej om du petar i dig en för att klara flygresan. Du blir lugn och bryr dig helt enkelt inte så mycket. Det är inte särskilt kul att gå på benzo (i rätt doser) så du behöver inte vara rädd för att det ska bli någon form av "inkörsport" till fejkade psykologsamtal för att få MER PILLER!

Det är mitt tips. Tänkte säga "unna dig att må bra denna flygresa", men ändrar till: unna dig att inte må alls.

Får du inte tag i något innan och du verkligen får råpanik på flyger kommer de med största sannolikhet att peta i dig något likvärdigt. Vad jag har förstått finns sånt tillgängligt på flygplanet just för att personer som du också ska kunna ha ett anständigt liv under timmarna i luften.

Lycka till!
Carl Only Bildt 4 Cuban Linx
http://matiasrankinen.wordpress.com
Missa inte världens bästa radioprogram Starka Personligheter.

2010-07-24 16:15
kicka en fet innan du hoppar på planet bara
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2010-07-24 16:47
Tänk såhär, det är fruktansvärt mycket större risk att du råkar ut för någonting påväg till flygplatsen i bilen, så om du känner dig trygg när du åker bil, tänk att flygplan är mycket säkrare :).
Rädda en ko, ät en vegetarian!
Toastare

2010-07-24 21:46
Berätta för personalen att du är flygrädd. Då kan du få boarda lite tidigare och få "känna av" planet. Sen vet personalen om det och det underlättar väldigt mycket för dem, de kommer titta till dig lite extra och prata med dig.
Arlanda.se har jättebra info om flygrädsla.

Självmedcinera inte, utan uppsök läkarmottagning innan onsdag och berätta som det är. Då kan de hjälpa dig med lugnande, inte sömntabletter utan ofta nått rogivande.

http://www.arlanda.se/sv/Information--tjanster-till/Resenar/Infor-flygresan/Flygradsla/
Jag skyller allt på Emma!
Toastare

2010-07-24 21:47
Här är Swedavias sida om flygrädsla..

http://www.swedavia.se/sv/Swedavia/Resenar/Forum-for-flygradda/

2010-07-25 00:23
Foerplay
Så, killen ska alltså vara stark nog att göra det head on, utan några hjälpmedel, hellre än att uppsöka läkare, få tabletter för dit/hemresa och inget annat, MEN sen inte vara stark nog att inte bli beroende av den enda gången? Eller ja, vad vet jag, han kanske brukar fakea psykiska åkommor för piller.

Jag är också av arten att man ska ta sig i kragen, men panikattacker är panikattacker. Känns onödigt att förstöra ett par dagar på resan på att oroa sig för hemvägen.

Ta tag i rädslan kan han göra när han har lite mer tid på sig, det är nog det bästa.
Fried little fishies

2010-07-25 00:57
Vad folk verkar missa är att jag inte pratar bara om den hära resan, vad jag pratar om är om framtiden. Killen vill resa, det har framgått klart och tydligt. Det är ett problem för han och hans flickvän.
Vad jag menar är att pillret KAN hjälpa under tiden i luften (inte 100% någonstans) men allt runt omkring en resa då? Uppenbarligen är det jobbigt och han tänker på det redan nu, annars skulle vi inte sitta och skriva i den här tråden.
Håller fortfarande fast vid att det är bättre att FÖRSÖKA iallafall bota, än att lindra varenda gång och få honom att inte vara avskräckt för att flyga.
Toastare

2010-07-25 17:59
Något man inte ska göra är "ta sig i kragen"... man ska se sina rädslor som ett barn och brukar man säga till ett barn "för fan skärp dig, vad löjlig du är.. det är ju inget farligt" .. eller så säger man "det är ok att känna så här, det gick bra förra gången.. det kommer det göra nu med"

Sen är väl lugnande bra nu när det är så kort tid kvar, men att sen försöka få bukt med det hela med KBT till exempel. Finns flera psykoterapeuter som är specialister på flygrädsla.
Toastare

2010-07-25 18:00
..och jag vet att det där med "barnet" är skitlöjligt.. men det funkar i alla fall för mig. Det funkade inte att skapa en ond spiral genom att bli arg på mig själv och istället låsa mig helt. Då var jag iof inte flygrädd, men panikångest vilket också blir jobbigt när man ska stängas in i ett plan i X antal timmar.

2010-07-27 01:24
Tack för all aktivitet i tråden, trygghet i att veta att folk skriver här, vet inte varför alls..

Eftersom jag åker mot arlanda imorgon natt, så planerar jag att endast få ett par timmarssömn nu inatt, eller knappt någon alls, så jag mot allförmodan kan slockna på planet..

jag har iofs 10mg stillnoct hemma, fått av en bekant, men jag vet inte hur de funkar att ta med utan recept osv? och när jag ska ta det isf, om det går innan för tullarna?

Jag åker f.ö med en airbus A321-200 någon som åkt med den maskinen?
planerar på att köpa vanliga "åksjukepiller" vilket borde itne va nå problem med att ta med right?

Jag vet typ nada om resa och flyga, får jag ta med snus? Vad jag vet så säljs de ju bara i sverige? Blir dom fundersamma om jag tar med mitt protein tillskott? (pulver)

osv..

om jag överlever återkommer jag i tråden iaf och berättar hur det gick för mig, utifall någon skulle tycka det var intressant.
work some magic
Admin

2010-07-27 02:36
Stilnoct är visserligen en benzo men den är ett sömnmedel, och inte lugnande. Tror iofs inte att du är särskilt rädd med en sån innanför västen men däremot blir du nog ganska bäng om du inte somnar - vilket du kanske inte gör om du är rädd innan den slår på. Jag hade inte tagit den, känns trist att behöva säga det. Någon annan kanske kan invända? Jag har aldrig provat stilnoct. Men om den inte botar oron OCH du inte somnar OCH du blir hög så kan det nog bli en rätt oskön upplevelse.

Däremot tycker jag lätt att du ska peta i dig åksjukepiller. De innehåller antihistaminer som åtminstone vissa blir galet trötta av. Dunka i dig några stycken ca 30 minuter innan avfärd, ska inte vara några konstigheter att ha med. Det är ju ett åksjukepiller, och du ska flyga. Om allt går som det ska bör du efter en stund (30 minuter?) känna dig helt larvigt trött. Då lutar du huvudet bakåt och försvinner.

Om någon i din närhet har Atarax (rätt många som har) kan du ta det. Samma verksamma ämne (antihistaminer) som i åksjukepiller/allergipiller men är dessutom milt ångestdämpande. Bättre än ingenting.

Håller tummarna för dig, återkom med rapport! Ha det fint i Turkiet och fixa flygrädslan på icke-kemisk väg när du kommer hem.

Carl Only Bildt 4 Cuban Linx
http://matiasrankinen.wordpress.com
Missa inte världens bästa radioprogram Starka Personligheter.
Toastare

2010-07-27 02:44
Åksjukepiller är bra om du inte har nått som t.ex Atarax ustskrivet av läkare. Stilnoct är inte att rekommendera alls.

Jag rekommenderar dig däremot att vara utvilad och mätt. Att kroppen är i obalans ökar bara obehagskänslan.

Snus och proteinpulver är inga problem. Och Airbus A321-200 vet jag inget just om.. men modellen är den vanligare typen som det flygs charter med.

Rekommenderar att du vid gaten säger till och ber om att få boarda tidigare. De är som sagt vana vid flygrädda.

2010-07-28 11:33
citerar mig själv

om dom börjar pladdra om tekniska problem och reperationer så kör jag en eric cartman och "screw u guys, im goin' home.."

och precis så blev det.

11 lakan rakt i skogen.
work some magic

2010-07-28 12:27
vad var det som hände? Är nyfiken på detaljerna..
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.