Någon här som äter Fevarin?
Ska precis byta ut mina mirtazapin mot fevarin (antidepressivt preparat) och är lite orolig nu i samband med bytet, vore därför tryggt ifall någon här kan berätta sina erfarenheter från Fevarin? (Framförallt ni som äter eller har har ätit dem.) (Till er admins: Jag har läst igenom bipacksedeln noga så jag är inte ute efter att fråga någon doktor om dem, utan vill snarare höra hur tabletterna har fungerat för andra. Hoppas därför ni kan låta denna tråd få vara kvar!) Så vet du något om Fevarin(?), snälla skriv!(P.s: Vill du inte skriva här går det bra att skicka ett mail och berätta om dina erfarenheter där i stället!) =)
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
jag tyckte mirtazapin funka fint, varför byta? Har du testat höja dosen?
work some magic
Dagens ungdom, får piller för allting. Skit i ropparna och kom in i gamet. Skiten kommer bara göra din hjärna till sås och verklighetsbilden rubbad. Jag vet, i've been there.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Brodin1: Jo, jag upplever samma med mirtazapin, dock har jag ätit den starkaste dosen i över ett år nu och mår fortfarande som en kratta så läkaren föreslog att vi skulle byta. Den här Fevarin skall dessutom enligt honom kunna hjälpa mig att avänjas ifrån olika tvångshandlingar och säkerhetsbeteenden som jag kör, så känner att jag lika gärna kan prova. Förresten, fick du hjärtklappningar eller oregelbundna hjärtslag när du trappande ner/slutade med mirtazapin-tabletterna? Jag upplever nämnligen någon form av det just nu.. KungBuddah: Ja om man ser det hela från den synvinkeln så kan jag tänka mig att pillrena inte gör någon direkt nytta.
Varför proppa i dig skiten då hjärtat?
kungbuddah: eller ursäkta, jag tar tillbaks det jag skrev ovan. omformulering: Jag antar utifrån det du skrev att du egentligen inte vet särskilt mycket om preparatet. Utifrån mina erfarenheter är endast preparatet till för att lura hjärnan till sitt normala, så man ORKAR och känner sig STARK nog att ta sig ur sin taskiga tillvaro (om man nu skulle vilja det). Preparatet löser alltså inga problem och den gör inte heller att man alltid känner sig glad när det regnar, men DÄREMOT finns den där som ett stöd och motarbetar ens sjukdom så att man blir mer medveten, resten av jobbet är upp till individen själv att göra. Så kanske trots allt var det medicinen som väckte ditt medvetande och fick dig att återigen ge dig in i "the game". För mig låter det i alla fall inte helt ologiskt, hur låter det för dig? :)
Jag har dålig erfarenhet av både Mirtazapin och Fevarin, det "hände inget" så att säga. Går nu på Effexor som funkar sisådär, lär väl bli till att byta ut den också i sinom tid. Hursomhelst, Fevarin fick jag jobbiga bieffekter av, bl.a huvudvärk/migrän och känslan av att vara spänd från axlarna och uppåt rätt intensivt.
KungBuddah Alla är vi ju olika, bara för en sak fungerar för dig så betyder det inte att det gör det för alla! Vissa människor behöver "proppa" i sig ssri osv för att fungera normalt och orka med vardagen precis som alla andra! Själv äter jag Citalopram 30mg och seroquel 300mg och utan dessa mediciner så hade jag nog inte ens haft någon vilja till att gå upp ur sängen på morgonen, ännu mindre orkat umgås med familj + vänner... Som krossad_anka säger, så är ju inte medicinerna till för att göra så att allt blir bra igen, utan de underlättar bara och gör att man orkar ta tag i problemen och se dom på ett annat sätt. :)
If you smile at me you know I will understand Cause that is something everybody everywhere does In the same language
Jäklar, är det verkligen så många som käkar tabletter, det är ju helt sjukt. Skulle aldrig få för mig att göra det.. Har man en tung period bearbetar man den, sen tar man sig ur den, utan massa tabletter..
be the change
JackVegas- Finns folk som har andra problem än en "tung period" som är svårare att bearbeta och ta sig ur. Men självklart är det bättre att få terapi, men som sagt, vissa behöver medicinering och terapi! Varför är det så farligt för folk att vissa tar mediciner för sin psykiska ohälsa? Man medicinerar ju andra sjukdomar så att folk ska klara av att leva ett normalt liv?
If you smile at me you know I will understand Cause that is something everybody everywhere does In the same language
därför att folk inte tar sig tid att känna efter och lösa sina problem själva utan tar piller som tillflyktsort. Läkare är dock en stor del av problemet, dom ordinerar ju skiten till er. Klart att vissa behöver det men inte alla i Sverige som får det just nu, det är fan bisarrt.
Håller med MRSalesman, tycker var och varannan person går och knaprar antidepressiva piller. Tragiskt.. Som redan nämnts, de som verkligen behöver det är en helt annan femma. Men några som är lite "smådeppiga" och har lite ångest behöver knappast droga sig på piller. De borde lämna datorn och gå ut i solen istället.
Håller med er båda över..
be the change
Depression är fortfarande en sjukdom = man saknar ett visst ämne i hjärnan. Alltså skriver läkarna ut antidepressiva för att tillföra det ämnet i hjärnan på depreimerade människor. Inte för att idioter skall springa runt och missbruka dem.
PMS: Låter inte alls nice, hur länge höll sig biverkningarna i?
krossad_anka allas depp handlar inte om kemisk obalans.
mama said knock you out
Håller med om att det finns onödigt många som knaprar piller, utan att egentligen behöva det pga att de som DegenereraD säger, inte har kemisk obalans! Synd som fan tycker jag, det gör att såna som oss som faktiskt är sjuka får ta mycket skit i onödan.
Synd som fan tycker jag, det gör att såna som oss som faktiskt är sjuka får ta mycket skit i onödan. Så säger väl dom alla..
be the change
En vän som är skitsofren har sedan många år tillbaka fått starka tunga mediciner utskrivet o javet att det inte e bra för honom han har själv börjat inse de.. något bör han få men fan inte det läkarna ger honom.. klart läkesmedelsindustrin gillar att de går runt svaga själar och äter medicin som mat... men klart att antidepp MÅSTE FINNAS för VISSA, självklart!
Jag har testat, men dom funkade inte för mig. Men mitt depp verkar inte heller vara på "samma sätt" som ditt. Jag åt iaf, under längst period, sertralin, och dom fungerade bäst på mig av dom jag testade. Men jag tröttnade på att ligga på en rak nivå och varken vara glad eller ledsen, så jag slutade med allt. Sedan tror jag att dom säkert hjälpte mig upp ur det värsta.. Men lycka till iaf, och hoppas att dom funkar! :)
Om vi bara slutade upp med att försöka bli lyckliga, skulle vi få en väldigt massa tid över till annat!
JackVegas- Vilka alla? Du vet ju inte vad du snackar om! Det är en jävla skillnad på att vara lite deppig och att ha en sjukdom som förstör ditt liv mer eller mindre! Du vet ju inget om varken min eller krossad_ankas sjukdomar, så...
Håller med dem som nämnde att varje ungdom knaprar piller idag för att komma undan verkligheten. Visst, är man riktigt deprimerad så kanske man behöver det tillsammans med terapi, men som de också nämnde så känns det som att varje ungdom tar det idag för minsta lilla ångest. Då har jag också en syster som knaprar lycko piller, men då är hon också väldigt deprimerad, eller har åtminstone varit det under en längre tid (hon går även hos psykolog). Så att, man kan väll säga att jag stödjer det på ett visst sätt, men samtidigt har jag alltid trott på att man är starkare än man egentligen tror att man är, och att man ska bearbeta dessa svårigheter ensam(utan medicinering), så kommer man också ur det tio gånger starkare. Men det kanske bara är jag =)
En kantstött pelare som inte pallar trycket Har tankar om nåt större skiter i vad alla tycker
Ganska roligt att se folk skriva om hur "varenda ungdom" knaprar piller.. Jag vet knappt någon i min omgivning som gör det och skulle jag nu fråga 30 st helt random tvivlar jag på att fler än 1-2 svarar att de gjort/gör det. Är förmodligen även bättre det än att supa bort sig från verkligheten flera gånger i veckan. Just saying..
Jag köper definitivt också den biten om att man blir starkare om man klarar sig själv.
Jeppe, nu kommer jag dock inte ihåg det rätta siffrorna, men tror det var så att var 5e ungdom idag antingen lider av depression eller blir deprimerad. Och det är jävligt höga siffror =)
En kantstött pelare som inte pallar trycket Har tankar om nåt större skiter i vad alla tycker
Du får gärna hitta någon källa på det.. Men nu snackade jag dock om folk som går på antidepp och du kan ju inte på fullaste allvar mena att 20% av alla ungdomar gör det.
ska försöka hitta någon källa på det, har för mig att jag såg det på någon "sån där" hemsida eller artikel för någon månad sedan =)
My bad, det är 5-6 procent av alla ungdomar idag som lider av depression och går på tabletter och etc.
Nästan var tredje 15-årig flicka känner sig nere minst ett par gånger i veckan. Mellan 5-6 procent av alla tonåringar uppskattas lida av depression, men förskrivningen av antidepressiva läkemedel ökar inte längre utan har planat ut.Mycket mer hittade jag inte, det där hittade jag på barnombudsmannen's hemsida. Men borde stämma på ett ungefär.
Men vi är väll kanske drygt en 2 000 000 ungdomar idag i Sverige, alltså är 120 000 ungdomar deprimerade, och garanterat ännu mer pga att alla inte har sökt om hjälp eller finns hos BUP eller vad som helst =) Hur som är detta sjuka siffror
Sedan finns det ju faktiskt saker som kan hända, som gör att man verkligen inte orkar mer. Då är det tur att det finns mediciner som hjälper en att komma ur det värsta..
Om vi bara slutade upp med att försöka bli lyckliga, skulle vi få en väldigt massa tid över till annat!
Redaktionen
2010-06-11 13:14
Har seriöst försökt att få ner en respektfull synvinkel på det hela, så att jag inte kommer in i tråden o trampar på någon som ligger ner, för det är absolut inget jag normalt sett gör. Men det går inte. Lättlurade får vid ett långt produktionsband, monotont stirrande mot en horisont som inte ens existerar utanför fabrikens gråa vägg, är vad jag ser. Hade också tänkt att uttrycka min oro för alla dessa pensionärer som kommer att gå bärsärk den dagen de inser att de slängt bort sin tid på jorden, väntandes på en lycka som ändå kommer inifrån (och inte inifrån pillret) Men ni kommer ju inte ha några trådar o kopplingar kvar i huvudet, så det är nog ingen fara. Fan alltså. AstraZeneca har snart en armé.
namaste
Moderator
2010-06-11 13:26
Alltså förstår inte riktigt hur folk här tänker, sluta klanka ner på folk. En del behöver medicineras för att klara sig, alla är inte lika starka. Och visst finns en del som inte behöver det. Men för vissa så hjälper inte terapi. Så bara lägg ner med ert snack om att man kan klara sig själv. Bara för att ni kan det betyder det inte att resten av världen kan det. Sluta va så enformade och inse faktan att en del inte klarar sig utan medicin. Och om ni inte kan inse det så sluta skriv i trådar där folk söker hjälp.
And I was better where I was miserable, why didn't you leave me there?
klart som fan man klarar sig utan alla dessa satans mediciner som brukas och missbrukas till höger och vänster.. men när eran pojkvän lämna er för 5 år sedan blev ni deppiga och fick medicin, och det gick lättare, sen igår dog er hund och ni fick tabletter, och det går lättare.. inte fan blir man då starkare av motgångar på det där viset.. som man faktiskt blir annars. men det är klart det är ju annorlunda att va på the pills... vem vill inte va annorlunda
"life's a garden, dig it."
Kul att en del kläcker ur sig att folk knaprar anti-depp för minsta lilla när dom inte vet ett jävla skit om vad som ligger till grund för medicineringen.
Sedan råkar det vara så att alla reagerar inte på samma sätt. En händelse kan förstöra en människa totalt, medans samma händelse inte påverkar en annan märkvärt. Varför skriver ni över huvudtaget om ni inte kan svara på hennes frågor!
därför vi är less på dessa frågor.. ingen bryr sig.. googla för fan
alternativt skaffa ett liv... om du orkar..
Läs inte trådarna du inte bryr dig om då? :)
Redaktionen
2010-06-12 12:27
Det är faktiskt viktigt att pillerzombies får höra något annat än "det är sant, du klarar inte det, ät det så kan du leva vidare" o en hård ton får man vänja sig vid om man inte kan styra samtal...
namaste
OK.
Toastare
2010-06-12 13:22
Nu orkar jag inte läsa skiten som de flesta av er skrev. Men många av oss har en låg serotonin-nivå från födseln. Och självklart tar man tabletter tillsammans med att genomgå någon form av samtalsterapi. Det handlar inte om en "tung period"..utan att man känner sig orkeslös, trött osv. en längre period. Självklart ska man rannsaka sig själv om man har andra problem som går att lösa utan medicin. Men ibland är det inte så enkelt. Jag själv har ärvt det av min mamma. Plus att jag äter medicin (låg dos) pga min panikångest. Då ligger den inte lika nära till hands. OCH jag har även gått KBT för att lära mig handskas med den när jag känner att jag får ett anfall. Många har så förutfattade meningar om tabletter. Men stoppar själva i sig massa skit, som inte nån läkare skrivit ut. DÄR kan vi snacka om att fly verkligheten.
Jag skyller allt på Emma!
Toastare
2010-06-12 19:06
och för att tillägga. Om jag inte käkar min medicin och sen stöter på en motgång av något slag så hamnar jag på -100 när en normal människa kanske hamnar på -10. Jag trillar alltså lätt ned i en depression. Jag slutade äta min medicin för några år sen och trodde allt var bra. Trivdes ju bra med livet och så, men var mycket trött. Men så förra året blev jag av med jobbet.. och jag mådde ju inte direkt dåligt av det, hade pengar, det var sommar etc. MEN min panikångest kom och blev helt galet jobbig. Så då såg jag till att komma till en kurator i alla fall (gratis och hon var utbildad KBT terapeut) och få medicin igen. Alltså är det helt onödigt att råka hamna i den sitsen igen. Nu käkar jag 20 mg Citalopram om dagen, en väldigt låg dos. Och min läkare skulle aldrig få för sig att öka den iom att jag ändå fungerar normal. Jag har inga biverkningar och är inte "trög" i huvudet eller nått. Kan både känna mig ledsen och skitglad.. så det jag vill säga, ni som inte vet nått.. kom inte med nått skitsnack. Och vill ni få mer kunskap om ämnet, läs boken Pillret som tar upp både för och emot aspekten mot medicinering med anti-depp.
Klart det ska finnas piller för allt. Och självklart ska man äta det också
Toastare
2010-06-13 00:14
nej, det är långt ifrån självklart...
alla har sin egen väg o gå o sitt eget liv o klura ut
etotigana
Men det är ju ingen som säger att man INTE ska käka piller. Folk försöker ju mest poängtera att alla som brukar dom inte behöver dom egentligen. Precis som en del människor inte behöver sömntabletter men likväl måste ha dom då dom inte orkar kolla andra sätt att somna på, typ fysisk aktivitet osv.
Redaktionen
2010-06-14 12:37
men man får inte kritisera pillerzombies! ALLS! då gråter dom för att ingen förstår dom och springer till sitt hörn o sätter saxen i låret. och äter piller. så förhelvete, vi måste låta det vara okej att äta sig mätt på saker som gör att hjärnan fungerar onaturligt.. annars kanske nåt hemskt händer! det finns ingen annan utväg. det sa doktorn.
namaste
Toastare
2010-06-14 17:25
Lugn nu Åderpåle. Ingen bölar.. läs på istället.
Jag var en av dom som tyckte folk som käkade piller bara flydde ifrån problemet, var även en av dom som tyckte att hade man psykiska problem så skulle man ta hand om de själv. Idag kan jag säga av egen erfarenhet att ibland behövs den där extra hjälpen man kan få via samtal och/eller piller. Jag har levt med ångest problem sedan tidig ålder men de e först nu som jag insåg vad som var problemet och sökt hjälp, hade jag sökt hjälp tidigare så hade de vart lättare för mig men nu har jag levt med ångesten så länge att den har blivit en del av mig. Så ensam e inte alltid stark.. men till snacket om piller, tycker fortfarande att läkare e lite väl snabba å skriva ut piller. Första gången jag gick till en läkare för försöka få remiss till en psykolog så skrev läkaren ut sömnpiller och antidepressiva till mig och efter 5 omgångar hos läkaren fick jag fortfarande inte träffa någon psykolog.
?- Hur många bor det i Tyskland? - Gôr-many.
Redaktionen
2010-06-14 23:44
BB nej det är fan ingen som är glad heller nåt är fel
namaste
Toastare
2010-06-15 16:30
Åderpåle, jag är skitglad! Idag var jag på min första praktikdag.. instängd i ett tåg med en okänd människa. Och jag vågade! Tack piller, tack terapi och tack mig själv!
ÅderpåleOne lugna ner dig lite nu va!! Förstår att det kan vara svårt att förstå när man inte har varit i situationen själv, men vissa människor behöver faktiskt äta mediciner för att kunna fungera normalt! Tack vare mina mediciner (citalopram 30mg & seroquel 300mg) så har jag inte lika mycket ångest som tidigare, jag har inte lika mycket självmordstankar, jag är nästan inte självdestruktiv och jag orkar träffa folk en längre tid! Jag är ingen zombie och jag känner mig gladare! :) Självklart är det inte bra att bara äta mediciner, utan man bör gå i någon form av terapi under tiden också för att sedan kunna sluta äta medicinerna och klara av livet ändå! Att medicinera folk utan terapi och tro att folk ska må bättre är ren bullshit!