I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

go vegan! (?)

Övrigt - Blandat

DJ

2010-04-10 20:31
Refused:

Jag väljer inte bort att äta något kött av moraliska skäl om djurens lidande, däremot finns det ganska mycket kött som jag inte tycker är gott och därför inte äter. Sedan anser jag att det finns en del goda skäl för att minska den totala köttkonsumtionen på sikt. Till det menar jag att det inte finns någon anledning att djur ska behöva lida mer än nödvändigt eller leva mer onaturliga liv än vad som är nödvändigt. Vad som är nödvändigt är ju dock en klurig fråga som man får fundera fram och tillbaka på...

Men i någon mån har du väl rätt. Jag vet inte om jag använde ordet hyckleri innan, men jag kan hur som helst tycka att det är lite stark. Låt istället säga att man är inkonsekvent och alla är vi väl det på något sätt, genom att vi låter våra känslor styra våra handlingar snarare än moraliskt genomtänkta överväganden.

//NickeMannen
I'm back!

NickeMannen medverkar här med benäget tillstånd av sig själv.

2010-04-11 00:28
NickeMannen:

Du väljer garanterat bort visst kött av moraliska skäl - jag antar att du inte äter människa? Kanske inte hund/katt osv heller.

Nej, jag tycker som du att det inte är hyckleri. Inkonsekvens möjligen, som du säger, men det tror jag man får acceptera för en hanterbar tillvaro.
Här är polisen som mitt i gatan står, niger och säger att nu är det vår

2010-04-11 00:56
refused

det kan väl kanske hänvisas till att det inte är lagligt att äta människa och hundkött inte saluförs i svenska butiker vad jag har sett. men nu ska jag ju inte gå in och säga att jag vet nåt om nickemannens moraliska ståndpunkter
http://www.kommandot.se/wp/

2010-04-11 08:54
bperb:

Fast nu tror jag väl inte att NickeMannen skulle ha ätit människa även om det var lagligt, antagligen har han då något slags moralisk synpunkt. Inte heller gissar jag att han skulle äta hund där det var tillgängligt; där kan jag ju ha fel iofs.

2010-04-11 10:55
refused

nu kanske diskussionen flyter iväg lite, men jag tror att tabut med kannibalism blir mindre och mindre. jag hoppas det iaf. för vår egen skull om inte annat, att behandla en död kropp med extrem, irrationell, respekt och inte utnyttja det som energikälla känns bara dumt.

2010-04-11 11:21
lol ja nu är vi OT :)

men jag håller med... tror jag ;)

2010-04-11 13:39
GOOOO GO GOOO VEGAN!

2010-04-12 00:14
Go vegan! Bästa skiten ever! Jag lovar! Just do it!

Producent

2010-04-12 01:49
orkar inte läsa allt. det handlar säkert 90% om att folk tar illa upp för att ts väljer bort animaliska produkter.

i vilket fall, enda negativa jag kan komma på för DIG att vara vegan, är att det är jävligt mycket skola. du måste lära dig e-nummer och i princip lära dig alla innehållsförteckningar utantill. iofs efter ett tag så lär man sig vilka produkter som är fria och inte, så då är det ju inga problem. men det medför att man käkar ganska mycket samma saker hela tiden. sedan finns det mat som marknadsförs som vegansk fastän den inte är det. fanns en ost för några år sedan tex, mjölkfri smältost.. men den innehåll fett från får, tror det var från ullen.

och självklart det typiska dilemmat.. mjölkchoklad. det finns ingen vettig veganchoklad! kanske finns nu.. iofs! men för några år sedan va det typ mörk choklad man hade att välja på!

i övrigt, det finns inga som helst negativa orsaker utöver det. tycker du ska stå för det du gör. det är till ett gott ändamål.

och har du problem med kompisar som bjuder dig på middag, skaffa vegankompisar!
"Men i dessa tider är ju våld vardagsmat. På den tiden hade polisen Volvo 740 och var allmänt frånvarande."
Producent

2010-04-12 01:56
för att tillägga en sak. det finns inga som helst argument för att äta kött förutom att det är gott.

jag tyckte snorkråkor var gott när jag var tre år. sedan insåg jag att det var jävligt onormalt att äta snor, så jag slutade med det.
"Men i dessa tider är ju våld vardagsmat. På den tiden hade polisen Volvo 740 och var allmänt frånvarande."

2010-04-12 02:08
det finns inga som helst argument för att äta kött förutom att det är gott

Vilket är en av dom absolut viktigaste, om inte DEN viktigaste sakerna när det kommer till mat.

orkade inte läsa allt men jag har en fråga: måste man ha en etikett på allt? ät det du vill och var nöjd med det?

word
"Jag var också rap när jag var fjorton år man."
Producent

2010-04-12 02:11
app nej? näring är viktigast, smaken kommer efter. sedan finns det vegetariska rätter som är minst lika gott som kötträtter, om inte godare. man kan vara lite selektiv du vet. inte bara proppa i sig första bästa som är gott.

2010-04-12 02:23
Så om näring är viktigaste och smaken kommer efter så är inte smaken en av dom viktigaste anledningarna att äta något?

"Gott" är för övrigt ett relativt begrepp, så jag förstår inte vad det har för relevans alls att du tycker om vegetariska rätter, men om dom nu är så goda så kan jag passa på att informera dig om att man inte bara behöver proppa i sig första bästa som är gott.

Ser du hur dumt det där låter?

Du uppskattar vegetariska rätter, jag kan äta vegetariskt men jag föredrar kött - vad är problemet?

Inte fan är chips nyttigt men det äter jag ändå, just för att det är gott som fan oavsett hur mycket nyttigare det hade varit att slicka på ett löv istället.
DJ

2010-04-12 02:35
Refused:

Jag äter självklart inte människokött, men jag måste erkänna att denna tanke inte ens slog mig när jag skrev mitt inlägg tidigare. Jag anser inte att man kan likställa människor med andra djur och människor har till skillnad från andra djur rättigheter.

Hund och katt skulle jag väl däremot rent principiellt inte ha något emot att äta, men tanken lockar mig inte direkt heller :)

fyra:

"för att tillägga en sak. det finns inga som helst argument för att äta kött förutom att det är gott."

Det gör det ju visst. Det där är så tröttsamt...

//NickeMannen
I'm back!

Producent

2010-04-12 09:11
nickemannen, ge mig ett bra argument med att äta kött nu när vi har stor import, bra utveckling av vegetarisk mat, och massa medicinska tillskott i sverige. på 1800-talet fattade jag. men nu - 2010?

app, är du typ 5 år och det bästa du vet i världen är godis?
problemet är att man ska hålla sig från att äta något levande så långt det går. jag är absolut inte politisk, men jag tycker det är vidrigt att käka något levande och dessutom oftast tamt, för att man "tycker det är gott" när det finns andra alternativ. tycker faktikst det är sjukt egoistiskt.

2010-04-12 09:39
om man använder argumentet att det är bra för miljön och yadayada så finns det ju också miljövänliga djur att äta. odlade musslor till exempel, ju mer de odlas desto mer microalger som gynnas och skapar blomningar vid eutrofiering kan de käka upp, och annat skit från laxodlingar och grejer. en näringskälla, av primärproducenter, som vi ändå inte kan tillgodogöra oss. perfekt. fast jag uppmanar inte till nånting

mjölkchoklad btw. skulle det ärligt talat vara ett argument? vill man verka för människors och djurs väl så är väl godis en av de första saker man bör välja bort.
DJ

2010-04-12 12:59
fyra:

Jag vet inte om vi borde dra igång en diskussion om det här. Jag bara retar mig på din inställning som både är dum och dryg. Jag förstår att människor kan komma fram till att skälen för att inte äta kött överväger skälen att äta kött, men att säga att det enda argumentet för köttätande är att kött är gott visar både att man inte är öppen för att lyssna på andra människor och att man inte tänkt till riktigt. Att du nu har ändrat dig till att det ska vara ett "bra" argument visar ju att du själv inser att du har fel och det är extra larvigt eftersom just argumentet att kött är gott inte är ett särskilt bra argument.

Men bara för att visa att det finns många argument för att äta kött så kan jag väl nämna några. Låt mig börja med två vardagliga och praktiska argument som jag har för att äta kött. Det är helt enkelt praktiskt, både socialt och näringsmässigt. Jag får i mig de flesta ämnen som kroppen behöver utan att behöva tänka till lika mycket som om jag åt vegetariskt och det är naturligtvis mer praktiskt socialt. Det andra är att jag tycker vegetarisk mat i allmänhet är äcklig och det är ju inte samma argument som att kött är gott. Om det fanns goda vegetariska alternativ vore det ju ett mindre problem att inte äta kött.

Sedan finns det en rad mer övergripande argument som handlar om huruvida vi överhuvudtaget tycker att djuren har rätt att leva (vilket jag ju tycker), att djuruppfödning bidrar till en biologisk mångfald, att djuruppfödning ger gödsel som möjliggör odling av grödor utan konstgödsel, att djuruppfödning i dagsläget är en förutsättning för öppna landskad, att djuruppfödning har ett kulturhistoriskt värde, osv. osv.

//NickeMannen
I'm back!

Producent

2010-04-12 13:03
bperb, men nu är inte musslor så jävla stor del av köttindustrin att det ens kan jämföras med kor och grisar, vilket faktikst är en fara för miljön.

och det där med mjölkchokladen får jag höra ofta från veganer, dock var det väl inte menat som ett argument. haha
Producent

2010-04-12 13:08
är det mer PRAKTISKT att äta kött nickemannen? det är inte mer praktiskt eftersom det faktikst är dyrare. och man kan överleva på en vegetarisk kost. finns folk som överlever på att enbart äta fallfrukt.

socialt? man kan faktikst äta vegetariskt utan att vara osocial. att säga att det är en praktisk lösning att äta kött är faktikst det dummaste jag har hört. om det är ditt argument för att äta kött så är det självklart dummare än att säga att det enda argumentet för att äta kött är för att det är gott. jag står också fast vid det. det är det enda arbumentet som finns.

dessutom finns det folk som festar utan att dricka. så att man MÅSTE käka kött för att umgås är bara bullshit.

nästa argument?
Producent

2010-04-12 13:13
kan tillägga att inte är vegan eller vegetarian. om ni tror att jag är någon slags inskränkt finnig kommunist så har ni fel. tycker bara ni har otroligt äckliga argument för att tycka det är ok att käka kött. jag tycker itne det är okej, och jag håller mig vid en vegetarisk kost när jag är hemma, men jag är ingen vegetarian eftersom jag käkar fisk och skaldjur när det bjuds.

vet människor som har vart veg hela livet, och är uppväxta så. dom har ingen undernäring och har inte tagit vitaminer osv. snarare ni som behöver ha mer koll på vad kosten gör.

ps. kött ger dig cancer
DJ

2010-04-12 13:14
fyra:

Om du läser mitt sista stycke så ser du ytterligare ett gäng argument. Jag är medveten om att de jag skrev först inte är de bästa argumenten, men trots allt viktiga i vardagen. Och jag har visat att det finns argument, många argument till och med för att äta kött. Sen kanske inte det här ska vara en tråd med argument för och emot att äta kött? Jag tar gärna en sån diskussion i en annan tråd. Eftersom jag faktiskt umgås mycket med vegetarianer och wannabe-vegetarianer så tar jag diskussionen ganska ofta :)

//NickeMannen
I'm back!

2010-04-12 14:14
ville bara säga att nykterhet är 1000ggr värre en veganism. nickemannen<----

PS: Jag har varit tillsammans med en vegan, det är jobbigt. Man måste läsa alla baksidor o leta efter "!bulla" E43585757575 ämnen, allt blir ett projekt, man blir inskränkt i vad man kan äta om man inte är "utbildad" i det veganska köket.

Men jag håller samtidigt med...om man ska gå runt o sätta namn på saker, vara rättfärdig o värna om djuren så ska man nog skippa allt som har med djur att göra, resten är väl mer eller mindre hyckleri.

Hur man orkar fattar jag däremot inte ok att kött kanske inte är det mest nödvändiga iaf inte 5 dagar i veckan men inte alls...FY FAN

2010-04-12 14:21
fyra: Behöver man ens argument för att äta kött? Världens fungerar som så att olika levande varlese äter upp varandra och sen fortsätter hamsterhjulet ännu en dag. Det är rätt naturligt och inte sådär jättetaskigt sen att djurhållningen är fucked up är en annan sak. MEN att se problem i att äta ngt levande fattar jag inte, skulle lätt ta o hugga huvudet av en laxa-jävel cutta upp den o lägga den på min bästa avocado-lax ciabatta (om jag kunde fånga en fisk) förstår inte riktigt problemet med död, det är naturligt.

Hur kan det vara ett dumt argument att säga att kött är gott? Det är ju ett alldeles utmärkt argument och förmodligen en förutsättning för att vara köttätare.

Det enda man kan säga mot oss köttätare är att vi är aningen egoistiska men utöver det fattar jag inte riktigt vart man ska komma....
Moderator

2010-04-12 15:41
fyra Priset är inte det enda som avgör huruvida det är praktiskt eller inte. För mig är det betydligt mer praktiskt att äta kött för kötträtter är typ det enda jag kan laga utan recept. Koka pasta, steca bacon, kläcka över ett ägg eller två. Skitpraktiskt!
Nu när whoa till slut ska lägga ned kan det vara dags att sammanfatta allt jag har lärt mig här genom åren: WORD! på Misery_chick
DJ

2010-04-12 16:08
fyra:

För övrigt så innebär inte det faktum att du inte håller med ett argument eller tycker argumentet är svagt att argumentet inte finns.

Eftersom jag inte är någon inskränkt fanatiker har jag inget problem med att erkänna att det för många är ett argument för att dricka alkohol att detta kan förenkla vissa sociala situationer. På samma sätt kan det vara enklare att i vissa situationer om man äter kött. Hur man sen väljer att göra, både när det gäller alkohol och kött, beror på en sammanvägning av argument för och emot.

MRsalesman:

"värre"? Haha. Ditt inlägg är ju i alla fall ett argument för att nykterhet provocerar mer än veganism :)

bperb:

Apropå svaret till MRsalesman så gjorde jag en icke statistiskt säkerställd undersökning av detta genom att fråga 10 kompisar som är vegetarianer/veganer och nykterister. 7 av dessa menade att det provocerar mer att vara nykterist och 3 menade av veganism provocerar mer.

Och påhoppad/utskälld blir man väl väldigt sällan när man umgås med normala människor? Ifrågasatt kan man däremot bli väldigt ofta.

//NickeMannen
I'm back!

2010-04-12 16:27
nickemannen: det var ju det jag ville understryka hehe

2010-04-12 16:30
problemet är att man ska hålla sig från att äta något levande så långt det går. jag är absolut inte politisk, men jag tycker det är vidrigt att käka något levande och dessutom oftast tamt, för att man "tycker det är gott" när det finns andra alternativ. tycker faktikst det är sjukt egoistiskt.

Ändå säger du att du äter fisk och skaldjur som är precis lika jävla levande som en gris eller en ko.

Och VARFÖR ska man "hålla sig från att äta något levande"? För att du tycker det? Ledsen om jag inte baserar mitt liv på dina korkade åsikter.

Tycker jag att något smakar gott äter jag det, tycker jag inte att det smakar gott äter jag det inte.

Du käkar säkert ben&jerrys, varför då? För att det är nyttigt? Eller för att det är gott?
Det finns faktiskt inga andra argument att äta ben&jerrys annat än att det är gott.

2010-04-12 16:42
växter lever väl också? med det argumentet skulle du ju få käka grus och dricka vatten..

DJ

2010-04-12 16:47
Jo, jag tycker också att det känns lite småäckligt att äta något som lever. Det är därför jag bara äter döda djur.

/NickeMannen
I'm back!

2010-04-12 17:05
Säg inte det, bläckfisk är ju rätt mumsigt

2010-04-12 17:38
Haha! Det är ju ganska kul att "tack för fisken" vill bli vegan, om man bortser från Adamsreferensen och om han inte har ett stort akvarium vill säga.
mera msz!

2010-04-13 14:09
Jag har varit vegetarian i fem år nu å har inte saknat kött en enda gång sen jag slutade helt. Hade en övergångsperiod å kunde släpa hem en big mac på fyllan, men det slutade ofta med att jag tog ut burgaren å käkade brödet. Det blev helt enkelt för skabbigt att tugga i sig dom där broskklumparna.

Främst är jag vegetarian pga etiska skäl, snällt mot djuren å bra för miljön.
Skulle dock inte kunna tänka mig att bli vegan, ägg å mjölk finns i stort sett i allt som är gott/lättillgängligt, å men tanke på att alla mina kläder garanterat är sydda av uppiskade kinesungar känner jag att innan jag blir vegan har jag flyttat ut i en stuga i skogen eller till ett u-land å vigt mitt liv åt humanitärt arbete.
Ridå

2010-04-13 14:13
app:
Och VARFÖR ska man "hålla sig från att äta något levande"? För att du tycker det? Ledsen om jag inte baserar mitt liv på dina korkade åsikter.

det finns folk som resonerar sådär kring mord å våldtäkt också. det gör dock det inte mer rätt att döda eller våldta nån. sen finns det ju såklart grader av "klandervärda handlingar" hehe
Ridå

2010-04-13 16:44
Mhm, fast nu är det ju inte direkt "äta kött" jämförbart med att "mörda eller våldta någon".

2010-04-13 19:47
NickeMannen:

Jag anser inte att man kan likställa människor med andra djur och människor har till skillnad från andra djur rättigheter.

Det gör verkligen inte jag heller, men jag anser å andra sidan inte att man kan likställa kor med räkor heller. Min poäng är alltså att alla gör en gränsdragning, och det är inget "hycklande" med det.

2010-04-13 22:51
Det här med att inte äta något levande är ju ett bull argument. Man kan möjligtvis sträva efter att inte äta någorlunda intelligenta varelser eller att inte äta liv som måste dö för att du ska få nått i magen men tyvärr så har vi människor lite svårt för det där med fotosyntes.
mera msz!

2010-04-14 01:56
Skulle jag besitta någon sorts karaktär skulle jag nog inte äta kött. Men om jag gjort det valet, vad kommer härnäst? Sluta köpa kläder från ostasien? Sluta åka bil ensam? Tillslut skulle jag endast stå med hampa-shorts och en cykel. Detta om veganismen skulle motiveras med moraliska skäl vill säga.

Nu väljer jag att inte äta torsk till exempel. Jag är tillfredställd med det ställningstagandet. Nu är jag ungefär lika rakryggad som en ringare och veganer har all min respekt.

PZ
"Who the motherfuckin' bawse?"

2010-04-14 08:55
kött är gott. kött är nyttigt.

orka trycka i sig ett växthus varje dag. Men dom som bara äter fallfrukt dom borde ju sättas på en egen ö så resten av världen kan skratta och peka på dom.

jag blir seriöst arg på sånna hippies
vi är överallt!

2010-04-14 10:04
I slutändan handlar det att respektera varandras åsikter, vegan som köttätare. Man kan konstatera att köttätandet sker i för stor utsträckning och att djurindustrin inte är the shit, samt att vi som äter kött inte bryr oss allt för mycket om ställningstaganden och djur etik (om det finns ett sånt ord).

Världen spinner på

2010-04-14 12:38
Nova: Hur fan kan du bli arg? Folk får väl leva som folk vill?

2010-04-14 19:56
folk här hatar nazister? varför ?? folk får väl leva som folk vill?

jag hatar sånna muppar ( i mina ögon ) , antagligen på samma sätt som majoriteten här inne hatar nazister
vi är överallt!

2010-04-15 02:23
Nova: Okej, klockan är 02:16 när jag skriver detta. Jag är full och oresonlig. Men ditt resonemang är fan helt åt helvete.

Du väljer alltså att jämföra veganer med nazister? Jag anser inte att detta ens värt att bemöta och du bör genast bli ifråntagen moderator-platsen.

PZ

2010-04-15 03:45
app
därav:

sen finns det ju såklart grader av "klandervärda handlingar

_NoVA_ P24:
kött är gott. kött är nyttigt.

men seriöst, va är du för person?
om nåt stimulerar dina smaklökar å rent praktiskt underlättar ditt näringsintag, då äter du det utan några samvetsfrågor?

visst jag köper att folk inte tycker att kor fattar så mycket av världen å smakar jävligt gott på en burgare, jag resonerade exakt så själv innan jag insåg att dom i många fall stod å skrikande bröt benen på väg till slakt, å att jag klarade mig lika bra på kikärter, böner eller sojafärs, men visa mig en grönsak som skriker när man sticker en kniv i den.
Ridå

2010-04-15 14:06
töntnörden

a det är hemskt hur dom har det innan slakten men inget som gör att jag kommer sluta äta kött...dom slaktas nog oavsett om dom har det bra eller dåligt. ja skulle sluta äta kött den dagen som slutade slakta så det inte fanns något.

ni får kalla mig kall men kött är the shit.... en riktigt bra biff. Orka sitta me en tallrik trädgård bara?

sluta gå i kläder också, för dom görs nog av barn. hur mår ditt samvete av det? eller syr du dina egna?

soulable

jag jämför inte dom 2, utan grejen du menar att folk får väl va som dom vill?

ja tycker du kan gå å kamma dig , sluta dricka och ät mer kött!
vi är överallt!

2010-04-17 13:07
_NoVA_ P24: jag tror inte "the man" kommer sluta slakta innan du slutar äta kött.

och som jag skrev pyttelite längre upp i tråden så skulle jag flytta ut i skogen naken eller hjälparbeta i afrika innan jag blir vegan, tycker att uppoffringen jag gör är större än den totala lyckan som kommer ut av det.

och jag förstår ju att folk tycker att det är gott med kött å att dom inte tycker tillräckligt synd om kossorna eller miljön för att sluta äta det, det jag stör mig på mest är köttätare som typ hatar på vegetarianer. känns så jävla osympatiskt.
Ridå

2010-04-17 19:38
men vi köttätare är osympatiska, det är ju A och O för att mörda för mat ;P
Men det e gött, vegetariana bäst fan ni vill, ni kommer bli maten när djuren är slut. mark my words.
mama said knock you out

2010-04-17 19:47
haha ja då får dom akta sig, annars blir det grillen! med vitlökssås!

Men då är jag ganska osympatisk i detta fallet , men inget som gör att jag sover dåligt om natten måste jag säga
vi är överallt!