go vegan! (?)
Så här är det Jag har funderat rätt länge på att ta steget ut och bli vegan. Har varit vegetarian nu i närmare 4 år och lagar i stort sett bara veganskt ändå så det vore inte så stor skillnad. Mina motiv är i högsta grad politiska dvs djurrättsliga, miljö- och fördelningspolitiska men sen gillade jag ändå aldrig särskilt mycket att äta kött. Min fundering är om det är någon poäng med att "vara vegan" eller om man kanske bara skulle vara en vegetarian som helt försöker undvika animalier? Å ena sidan så skulle det kännas bra för mig att kunna säga (till mig själv och andra) att jag är vegan. Jag tycker verkligen att det är hyckleri att å ena sidan inte äta djur men ändå stödja industrin med mejeri, ägg och päls. En del av mig skulle känna en viss stolthet och prestige över att vara HELT vegan. Liksom: ska det göras så ska det göras ordentligt. Men å andra sidan; är det inte löjligt att just vara så strikt, räcker det inte med att undvika animalier så mycket som möjligt? Många som äter kött tycker säkert att det är en onödig diskusion.. Så särskilt ni som reden är veggo, vad tycks? Och jag har i vilket fall redan bestämt mig för att get straight with it och go vegan. Men jag vill ändå höra lite vad ni tänker och tycker om det hela. Vegan eller inte? Räcker det att vara vegetarian? Är kött gött? Varför, varför inte? Det enda jobbiga jag kan tänka på just nu är väl att alltid vara den krångliga killen när folk ska bjuda på mat eller om man ska gå ut och äta. Men å andra sidan, efter att ha vant sig i 4 år så kan jag nog stå ut med att bli ännu lite jobbigare :)
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
orkade inte läsa allt men jag har en fråga: måste man ha en etikett på allt? ät det du vill och var nöjd med det?
Jag ska tala om min inställning till att äta eller inte äta kött och animaliska produkter. Så som jag brukar säga om mig själv: jag är inte vegetarian, men jag äter inte kött rent allmänt. Slutade för 1,5 år sedan med "rent kött" om man säger det så, men däremot har jag sedan dess köpt ett par sneakers i skinn och ätit godis med gelatin ibland. Har ätit kött en gång då det bjöds på vilt. Jag äter ägg och mjölkprodukter. Jag kallar inte mig själv hycklare om någon ifrågasätter mitt köttundvikande, för hycklare handlar om att säga en sak men sedan agera på ett sätt som motsäger det. Det är något jag inte gör. Säger bara att jag går på känsla. Anledningen till att jag slutade äta kött var för att jag såg att en minskad konsumtion varken skulle skada mig eller djuren. Jag har tänkt mycket på den etiska sidan och industrin, men har känt att i den här perioden av mitt liv har jag inte lust, tid eller ork att lägga ner så pass mycket energi på att ändra min livsstil till vegansk eller ens vegetarisk. Det som man ska fråga sig själv är hur mycket man är beredd att ge och hur mycket man kan ge. Jag prioriterar just nu min bekvämlighet mer än att gå fullt ut eller ens halvvägs. Som skillz skriver; måste man ha en etikett på allt? Det finns inget hycklande i att vara vegetarian, utan det är ett ställningstagande i hur långt man känner att man vill och kan gå - inget mer än så. Var du väljer att ställa dig är ju helt upp till dig.
Delam tange barat
Det bästa är väl att göra det som känns bäst för dig. Jag äter inte kött, men jag äter fisk och skaldjur (plus ägg, mjölk, gelatin etc.), jag har aldrig haft en djurrätts-vinkel på det hela utan gör det för jag tycker det känns fräscht för mig. Personligen skulle jag aldrig palla att sluta äta varken fisk eller bli hel-vegan då jag vet att jag inte är den bästa på att få i mig den kost det skulle kräva.
Married to the money, fuck the world, that's adultery
men kött e jättegott ska man grilla paprika istället för en saftig biff?
Producent
2010-04-08 18:00
^^ det e så dom lever...paprik framför en fet köttbit
"Incarcerate your fate in Satan's fiery lake, then I lock the gate" "And even if you kill me I'll still be in your fuckin dreams"
Håller väl med skillz lite, varför måste man ha ett namn på hur man äter. Jag är vegetarian som äter mycket veganskt, dricker sällan komjölk och väljer hellre hummus på mackan än ost osv, men använder skinnskor och har inga tankar på att sluta äta honung till exempel. Var vegan för några år sedan, sådan som lärde sig alla e nummer som stod för animaliska tillsatser och använde inte skinnskor, honung eller kosmetiska som inte hade veganmärke på sig. Men det var svinjobbigt så jag lade ner det, tycker det är en skitvärd sak om man pallar men om man inte gör det är det också ok liksom, lev veganskt till den gräns du tycker känns bra, etiketten bör vara sekundär. Folk tycker att man är jävligt jobbig, och det är svårt som fan att äta ute. Men tycker du att du vill så kör hårt.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Jag kallar mig vegan för enkelhetens skull, så vet folk vad det är som gäller direkt när man blir bjuden på mat eller ska köpa på restaurang. Det känns lite omständigt att säga "vegetarian, men ingen ost, grädde, ägg eller annat från djur heller. Eller kanske har ni andra alternativ till animalier?" . Jaha, vegaan? Mitt hushåll är strictly veganskt och jag strävar efter att bli helt animaliefri igen. Jag har varit vegan i 11 år och var supernoga under några år. Men nu för tiden känns det ok för mig att få i mig två matskedar ovegansk sås när jag bjuds på mat hos oveganska polare. Det är knappast dessa två matskedar sås som är boven i dramat. Som sagt, jag kallar mig vegan för att det blir enkelt för mig. Folk vet direkt att det inte är några animalier som gäller och jag trivs med den etiketten. Gör det som känns rätt!
Personligen om jag skulle välja att bli vegetarian pga politiska skäl, så skulle jag nog skippa äggen också. Värphöns behandlas inget vidare. Men jag gillar kött och ägg så mycket att dom får fortsätta lida. Men visst vore det roligare om djuren behandlades bättre.
Well it ain't no use to sit and wonder why babe, given you don't know by now...
Det är trist att det här ämnet har blivit såpass laddat som det har blivit. Hade varit rätt skumt om man inte fick engagera sig i kvinnokampen utan att aktivt delta i alla femmetillställningar, hålla på F! och ha Gudrun Schyman som sin främsta förebild. Sätt upp dina egna regler vad fan. Det är okej att "bara" dra ner på köttet, det är också en handling.
Bli vegan for fuck sake.. jag är vegan sen mer än 10 år tillbaks och har inga som helst problem med det. Folk har svårt för att bjuda mig på mat/laga mat till mig..men jag bjuder dom istället eller lär dom göra veganmat till mig :) Mitt största skäl är hälsoskäl..känner mig 100 gånger renare av vegankost, det är nyttigt och hälsosamt och gott.. ser inga nackdelar.
jag är lakto-ovo vegetarian sen 11 år tillbaka pga politiska skäl, men känner att det är lite av ett hyckleri att fortsätta äta ägg och mjölk. problemet för mig är att jag äter mycket halvfabrikat (typ qourn & soya produkter som innehåller äggvita) så det känns ganska svårlärt att laga vegansk mat istället. sen tror jag däremot inte att det spelar någon roll. det är mer för min egen känsla att inte hyckla..
Jag är bra - du är dålig.
Min erfarenhet är att det finns personer som är down med att inte äta kött och i stor utsträckning även undvika mjölk och ägg och sånt. Sen finns det de som bestämmer sig först för att bli veganer och sen låter det styra hela deras liv. Det som är mest obehagligt med de sistnämnda är att vissa, inte alla, utvecklar beteenden som påminner extremt mycket om ätstörningar. Vad som är höna och vad som är ägg (bra liknelse, jag vet) i det kan jag inte säga, kanske blir man vegan för att ha ett "accepterat" skäl att dölja ätstörningar med, eller så utvecklar man destruktiva mönster av att alltid finstudera innehållsförteckningar och låta bli att äta när man är bortbjuden. Hur som helst - ät vad som känns rätt, men håll det på en nivå som du känner dig bekväm med.
Negative, negative. Our destination is Gaza.
Endeavour2 Orka inte läsa allt du skrev..men att veganism skulle ha något med ätstörningar att göra var det dummaste jag hört idag! jag äter skitbra och är nog mer medveten än de flesta köttätare med att få i mig alla proteiner, näringsämnen etc. och har definitivt inte nån ätstörning.. hur kan du ens få för dig att det skulle finnas nått samband.. har du bott under en sten dom senaste åren eller? ursäkta att jag frågar..men det låter helt stört det du säger alltså.
stämpeln är ju sjukt praktisk när det kommer till just att bli hembjuden till folk, ett plus är ju också att folk då undviker att bjuda hem dig. själv avslutade jag precis min 14 år gamla avhållsamhet från animalier. och jag kan ju garanterat säga att det är ljug att man blir dålig av kött eller mejeriprodukter bara för att man inte ätit det på länge
http://www.kommandot.se/wp/
skit i vegan-fascisterna, ska du bli helvegan bara för att i ett eventuellt sammanträffande med en ultra-vegan kunna säga att du också är det? lev bekvämt o låt inte ngt gott bli ett stressmoment, skit i o sätt en etikett på det som flera skrivit. sen till de som säger att vegankost skulle vara gott, vad jämför ni med? finns inte en chans i hela världen att det skulle vara godare än det ni avstår från.
philip folk blir väldigt provocerade av veganer, det är ett argument så gott som något. jag lovar dig att när det kommer till ifrågasättande av kost så är ickeveganer betydligt mer påflugna än veganer. de blir helt enkelt så provocerade att de nästan skiter ner sig, och det min vän, är en helt fantastisk upplevelse
Endeavour2 Det där känner jag igen. Har en vän som sa att "veganvågen" var det bästa som hänt honom just för att det var så lätt att dölja sin ätstörning. StarNate_ "jag äter skitbra..." Good for you!
Walking the street of dreams
naizo och du säger som att det skulle vara nånting dåligt?
bperb Nej? Jag reagerade bara på att StarNate argumenterade för sin sak endast genom utgå från sig själv och sina erfarenheter. Ingen ironi, mer en pik. Att hon äter bra är väl oväsentligt för dom med ätstörningar?
nu tror jag visserligen att de som äter strikt veganskt för att ursäkta sina ätstörningar är en försvinnande liten majoritet, även om jag också känner folk där jag misstänker det beteendet. men fortfarande, du får ätstörningar att låta som nånting dåligt.
du får ätstörningar att låta som nånting dåligt. men det är det ju
Personligen känner jag ingen anledning att avstå helt från animaliska produkter, eftersom det är ett praktiskt och njutbart sätt att få i sig många av de ämnen som kroppen behöver. Det finns mycket att klaga på vad gäller djurhanteringen idag och köttkonsumtionen bör nog sjunka av olika skäl, men det finns ju även goda skäl till djuruppfödning. Nåväl, nu handlade ju tråden om vegan kontra vegetarian. Där kan jag känna att de som är vegetarianer för att djur lider hycklar om de äter andra animaliska produkter. Min erfarenhet av djuruppfödning säger nämligen att mjölkkor och höns lider mer och lever mer onaturligt än köttkor. Så, att vara vegan är i det fallet mer logiskt konsekvent. Å andra sidan är det ännu mer jobbigt att umgås med veganer än med vegetarianer :P bperp: Då skulle du prova att vara nykterist. Där kan vi snacka om att folk provoceras! Fast det är nog någonstans i närheten av hur veganer har det, lite beroende på vilka man umgås med just då. //NickeMannen
I'm back! NickeMannen medverkar här med benäget tillstånd av sig själv.
bperb Vem mår bra av ätstörningar?
nickemannen been there done that... enligt min erfarenhet så blir man som vegan tio gånger mer ifrågasatt än som absolutist, vilket jag faktiskt var då. annars kan jag bara hålla med om andra stycket, hyckleri som faen att äta ägg och mjölk.
naizo ptja, antagligen så grundar sig ätstörningarna i andra, djupare, problem, och ätstörningarna fungerar som självmedicinering. så visst fan mår de troligtvis bättre av sitt beteende. om det sen påverkar personen i fråga på annat sätt är ju en annan fråga. det är väl som all självskade-beteende, det får folk att må bättre för stunden
bperb: Intressant. Jag har ju inte varit vegetarian eller vegan själv, men umgås med rätt många vegetarianer och har även hängt med några veganer. Min uppfattning är nog att nykterhet generellt provocerar mer än vegetarianism, men när det gäller veganism kan det nog vara mer likvärdigt. Det beror ju dock så klart på sammanhang och vilka människor man umgås med. //NickeMannen
Har inte läst tråden men kul att du heter Tack för fisken haha
StarNate_ Under min sten bor det åtminstone ett 15-tal veganer jag kallar vänner, eller åtminstone kamrater. Jag säger inte att det är överdrivet vanligt, men då och då stöter man på de som har en ursäkter för att inte äta nästan nånting. Du får känna dig hur påhoppad som helst, jag bryr mig inte, men det kan nog tyckas respektlöst mot de som faktiskt har ätstörningar. I rättvisans namn ska väl nämnas att det finns många som är seriösa och har koll på att få i sig allt viktigt, det har jag aldrig sagt något om.
nickemannen det beror väl lite på hur man definierar det. att tacka nej till att bli bjuden på en bärs femton gånger på en kväll är ju lite tröttsamt, och visst kan väl många undra varför man är nykter, men risken att du blir utskälld och påhoppad som en idiot är inte så stor. det är väl också en fördel med titlar. om man kan säga att "nej tack, jag är vegan/nykterist" när någon vill bjuda en på något man inte vill inmundiga så känns det mer ok än att ständigt bara säga "nej tack"
Endeavour2 Känner mig inte påhoppad..tycker bara att det var konstigt att du och tydligen fler verkar tro att vegankost har något med ätstörningar att göra.. kan lova dig att det finns fler köttätare med ätstörningar än vad det finns veganer/vegetarianer..eftersom vi oftast som sagt är mer medvetna. Men visst..det finns säkert veganer med ätstörningar..men även köttätare.. man är ju oftast inte vegan för att slippa äta..alltså jag tycker det låter skitkonstigt..har ni verkligen vänner som det är så för..för mig var det något nytt iaf!
Producent
2010-04-09 12:26
Jag undviker kött oftast då jag tycker kött är ganska äckligt, segt att tugga (oftast) och äckliga fetter som sitter på nästan allt kött. Men måste jag så måste jag, och då äter jag det.
Du skrev ju själv att du sätter politiskt värde i det hela. Enligt mig är det ett politiskt ställningstagande att kalla sig vegetarian eller vegan. Andra människor, som utan problem skulle kunna ingå i den gruppen, äter helt enkelt bara inte kött av olika anledningar. Du får välja vad du vill tillhöra. Det politiska stigmatiserar köttätande, den andra gruppen bara gör det inte eller gör det sällan och sätter ingen etikett på sin diet.
The president has been kidnapped by ninjas. Are you a bad enough dude to rescue the president?
Jag faller antagligen in i gruppen 'halvvegetarian', då jag inte äter däggdjur eller fågel, men däremot fisk och skaldjur samt ägg och mejeriprodukter. Jag har aldrig haft något politiskt skäl för det; jag baserar det helt på frågan om vilka djur jag tycker om. Skulle jag ha moraliska problem att döda ett djur så anser jag inte att det är okej för mig att äta det. Jag har däremot varit ute och fiskat, och brutit nacken på fisken. Det var lite obehagligt, men mest för att fisken var kall och slemmig, inte för att jag kände några direkta moraliska problem med det. Som bonus får jag reaktioner från båda sidor: varken vegetarianer eller köttätare tycks kunna förlika sig med min filosofi, och inte ens folk som känt mig i flera år tycks kunna begripa att jag faktiskt är vegetarian. Jag ser mer ut som jag skulle gå ut i skogen och sparka ihjäl en älg för att äta den rå. Lustigt nog har jag skitmycket fördomar mot veganer (får väl göra ett undantag för Måne, annars blir hon nog sur på mig), och uttrycker dem hela tiden, vilket bara bevisar att man kan vara ett jävla avskum även om man inte vill döda djur. PS. Jag tänkte få med någon kommentar om att det är jävligt Fresh att va vegan, bara för att reta Rachel, men jag orkar inte.
Jag var whoa-fri i över ett år, men sen blev kommentarerna i blandat-forumet så korkade att jag var tvungen att logga in och driva med dem.
skillz har rätt, ni andra är töntiga.
StarNate_ Du läser ju uppenbarligen inte vad jag skriver. Har man en ätstörning så gör man vad som helst för att undvika att äta, att välja vegansk kost är då ett effektivt och "accepterat" sätt att undvika en väldigt stor del av "vanlig mat". Det är också vanligt att skylla på allergier och annat som kraftigt begränsar vad man "kan" äta. Jag skriver inte att vegansk kost är uppfunnen för och av folk med anorexia. Jag skriver inte heller att man inte kan vara en jätteduktig/"medveten" vegan. Jag skriver inte att det inte finns köttätare som har ätstörningar. Men tro mig, jag känner folk som kallar sig "politiskt motiverade veganer" som uppvisar ganska tydliga tecken på ätstörningar åt båda hållen. Kanske är det för att man döljer sina problem i mindre utsträckning, petandet i maten förklaras ju trots allt med "veganismen", inte att man har problem. Personligen äter jag det mesta, men uppskattar vegetarisk/vegansk mat lika mkt som annan mat. Jag är inte sån som "behöver" äta kött.
Det absolut viktigaste i vegetarian vs vegan-frågan är att du får fett mkt mer pussy i rätta kretsar som vegan. Go straight edge också så kommer du knulla guzzar med dreads 24/7. Och ja, jag är seriös
Svensk&Utländsk Hiphop På Vinyl:
WWW.COULISSE.SE
Endeavour2 Nej, det kanske jag inte gör.. men iaf..så har jag aldrig tänkt på att det kan vara så innan iaf att folk har är veganer av den anledning. och dina kompisar som du märkt har ätstörningar är det för att dom inte vill äta när du bjuder på icke-veganmat/icke-vegankakor..eller vad? är man vegan så får man ju alltid tacka nej när folk ska bjuda på kakor å sånt som man inte kan äta.. hur vet du att dina vänner som e veganer inte går hem och bakar vegankakor? alltså jag bara undrar..
endeavour ja men det blir ett ganska fånigt argument, eller vad du nu vill kalla det. genomsnittsveganen är nog ganska mycket medelsvennen som så, du kan nog tillämpa vilken nedlåtande stämpel som helst och fortfarande hitta samma andel inom vilken "homogen" grupp du vill
Att bli vegan för att inte hyckla är lite konstigt. ALLA "hycklar", om man nu anser det vara hyckleri att dra gränsen för vad man dödar för egen vinning någonstans. Man drar den bara på olika ställen.
Här är polisen som mitt i gatan står, niger och säger att nu är det vår
i-landsproblemen bara haglar..
mama said knock you out
hur kan man inte äta kött...... kommer aldrig förstå det.
vi är överallt!
refused jo det må vara sant, men då många drar sig för att ta det steget trots att de faktiskt drar gränsen ännu hårdare så är det ju "äkta" hyckleri. nova nä, visst är det konstigt. eller va?
ja det är konstigt. dom kommer ju inte ändra på hur dom gör me djuren pga av nån snubbe slutar äta kött...då kan man lika gärna trycka i sig en sjukt najs saftig biff , rare/medium rare med lite pommes till... helt fantastiskt
vi är överallt!
Jag äter inte kött av miljöpolitiska orsaker och av ren motvilja mot att döda varelser men samtidigt så äter jag kött för att det är gott och ganska nyttigt. Jag vill inte kalla mig vegetarian men jag äter som regel vegetariskt och skulle nog klara mig fint som heltidsvegetarian. Men av praktiska orsaker så orkar jag inte börja klaga om jag är på middag hos någon och be dom laga något alternativ till mig, det känns onödigt. Då kan jag hellre slänga i mig en köttbit i nu och nä. Jag tror att världen skulle bli en bättre plats om vi inte åt kött men för en hållbar utveckling så är det absolut nog med att vi äter jävligt lite kött. Veganism skulle jag dock inte kunna tänka mig, ost är alldeles för jävla gott och lite fint smör eller en gräddklick i maten är finfina grejjor. Nova Jag tycker att vegetarisk mat som regel roligare att laga och att det oftast ser bättre ut på tallriken. Vårt köttfrossande resulterar i utfiske, förgiftade fjordar, enorma co2-utsläpp och mycket, i onödan, skövlad skog. Vi har inte nog odlingsmark för att föda den mängd människor som existerar idag och vi blir stadigt fler och om vi prioriterade lite annorlunda och konverterade betesmarkerna så skulle det vara lugnt. Kan det inte vara ganska logiskt att dra ned köttätandet rejält eller ge upp det helt? Jag har svårt att tro att det skulle vara över ditt förstånd, du verkar inte dum i övrigt.
mera msz!
jag tycker vegetariskt är sjukt gott , inge snack om saken. visst jag är inte så insatt i vad som skulle ske runt om oss om man slutade äta kött, men just vegan . vad blir det kvar att äta? typ pappkartonger? känns som man tar bort verkligen allt gott...
vi är överallt!
nova ja, exakt! men du skojar va? personligen tycker jag ändå att vegetariskt är betydligt godare överlag än kött, även om det finns undantag. jag kan däremot tycka att det är lite tråkigt att folk har den inställningen då jag tror att många går miste om stora kulinariska upplevelser pga trångsynthet
Nova Allt gott... Mjaa, själv är det nog bara osten jag skulle ha stora problem med. Soyaglass är helt okej, havre/soya-mejeriprodukter överlag funkar fett i matlagning men dåligt i kaffen. Är nog mest en vanesak tror jag. Hittills har jag dock aldrig fått serverat en nice veg.ost även om jag prövat ett par alternativ. Och jag kan heller inte se problemet med att käka mejeriprodukter... Så veganism går som sagt fetbort för mig också. Men jag förstår att folk vill göra det.
mera msz!
ost är gott ja, det kan jag bara hålla med om, men det är väl å andra sidan egentligen det enda jag kan komma på som skulle vara en uppoffring. tycker iofs att havregrädde eller havremjölk fungerar bra i kaffe, även om det skär sig och ser lite äckligt ut
Refused: "ALLA "hycklar", om man nu anser det vara hyckleri att dra gränsen för vad man dödar för egen vinning någonstans. Man drar den bara på olika ställen." På vilket sätt hycklar alla? Jag äter kött, står för det och ser inget hyckleri i det. //NickeMannen
NickeMannen: Jag tycker inte du hycklar, men jag tycker å andra sidan inte att trådskaparen hycklar heller, för att han väljer bort vissa saker men äter annat. I mina ögon måste man göra en gränsdragning, och den kommer alltid att vara mer eller mindre godtycklig. Med TS resonemang hycklar du också, eftersom du äter visst kött men väljer bort annat på moraliska grunder.
Här är polisen som mitt i gatan står, niger och säger att nu är det vår