I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

go vegan! (?)

Övrigt - Blandat

   

2010-04-08 16:00

go vegan! (?)

Så här är det
Jag har funderat rätt länge på att ta steget ut och bli vegan. Har varit vegetarian nu i närmare 4 år och lagar i stort sett bara veganskt ändå så det vore inte så stor skillnad. Mina motiv är i högsta grad politiska dvs djurrättsliga, miljö- och fördelningspolitiska men sen gillade jag ändå aldrig särskilt mycket att äta kött. Min fundering är om det är någon poäng med att "vara vegan" eller om man kanske bara skulle vara en vegetarian som helt försöker undvika animalier?
Å ena sidan så skulle det kännas bra för mig att kunna säga (till mig själv och andra) att jag är vegan. Jag tycker verkligen att det är hyckleri att å ena sidan inte äta djur men ändå stödja industrin med mejeri, ägg och päls. En del av mig skulle känna en viss stolthet och prestige över att vara HELT vegan. Liksom: ska det göras så ska det göras ordentligt.
Men å andra sidan; är det inte löjligt att just vara så strikt, räcker det inte med att undvika animalier så mycket som möjligt?
Många som äter kött tycker säkert att det är en onödig diskusion.. Så särskilt ni som reden är veggo, vad tycks?
Och jag har i vilket fall redan bestämt mig för att get straight with it och go vegan. Men jag vill ändå höra lite vad ni tänker och tycker om det hela. Vegan eller inte? Räcker det att vara vegetarian? Är kött gött? Varför, varför inte?

Det enda jobbiga jag kan tänka på just nu är väl att alltid vara den krångliga killen när folk ska bjuda på mat eller om man ska gå ut och äta. Men å andra sidan, efter att ha vant sig i 4 år så kan jag nog stå ut med att bli ännu lite jobbigare :)

Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.