Behovet av Irland?
Efter att många har festat sk St.Patricks day och alla irländska studenter viftar sina irländska flaggor med hopp om att vi icke-irländare skall tro att deras lilla skit-ö rockar stenhårt och har något att komma med. Efter att ha forskat lite om deras historia och vetenskapsmän så har jag kommit fram till att Irland har inte tillfört något alls i dagens samhälle. Svenskarna gav världen skiftnyckeln och propellerna samt dynamiten. Finnarna kom med sina saunas,Valvet (traktormotorn), Mummintrollet och Nokia Danskar har Lego, något som alla barn känner till. Norge har olja Island präglas av ett unikt och bevarat språk till skillnad från Irländarna som knappt pratar irländska. Så bring it on, finns det något som Irland kan komma med? Har det tillfört något tycker ni?
Du kan inte ha forskat särskillt hårt om du missat namn som john bell, lord kelvin och ernest walton
:D
Guinness slår ungefär allt som du radade upp där.
"Damfotboll är som V75 med kossor" - Gert Fylking. Jag väntar på din ursäkt till kossorna.
För att inte tala om all torv som Irland berikat världen med.
TOUCHDOWN!
Still down to pull a homicide just strap up and ride, stick a needle in my eye if I ain't ready to mob
Jonathan Swift, var val Irish? Han som skrev Gulliver bockerna. Visserligen var han Anglo-irlandsk, men det raknas anda. Seismologi uppfanns av en irlandare. Den portabla defibrillatorn, som raddat Gud vet hur manga liv, ar en irlandsk uppfinning. For att inte namna vilken kulturell "impact" de haft. Kanske enkelt att avfarda de nar man bor i Sverige, da fa manniskor har irlandsk bakgrund i Sverige.
At the gates of Eternity...
candide Uff, ale är bajs. Men irländsk urkeltisk kultur är ju apfet. Tung arkitektur och fet mytologi.
mera msz!
Finns ju en hel drös andra länder man kan hacka på istället för Irland om man nu prompt vill, hehe.
Intressepenisen hårdnar!
ötziötz Men herregud! Mycket ska man läsa innan ögonen torkar ut. Ale måste vara en synonym för Guinness i din värld, någon annan förklaring finns inte för din hädelse till påstående.
Ska vi snacka ackligt ol, sa tar malt liquor priset. Alla javla kanadensiska och amerikanska ol smakar illa. Tacka vet jag europeiskt ol!
Thin Lizzy
Well it ain't no use to sit and wonder why babe, given you don't know by now...
BC99 Jösses, ännu en! Vågar nog påstå att USA brygger bäst öl i världen just nu, eller iaf intressantast. Kan förstå att mindre bevandrade herrar och damer dissar amerikansk öl rakt av då man föreställer sig Miller, Miller Light, Miller Super Light, Miller Extreme Light osv. Men det är inte det enda som jänkarna tillverkar. Dom kan minsann brygga både imperial stout och pale ale av olika slag, även en och annan saison. Dock så gör dom allt på sitt sätt, ty innovation är vad som gör deras bärs intressant. Jänkarna är dom som vågar experimentera och uppfinner nya ölstilar lite hursomhelst medans europeerna sitter med sina 300 år gammla recept och traditioner och surar. Inte fel på tradition men innovation är aldrig fel, till skillnad från trångsynthet.
Haha, dessvärre klotet. Ale är helt enkelt inget för min tunga. Det slinker ner såklart, öl är som oftast öl, men ska du fresta mig så släng hit en lager. Undantag finnes givetvis, dom flesta klosterölen är gudomliga. Hm... det kanske gällde mest Guiness trots allt.
mera msz!
Klot-Eina r: Skojar du med mig? Jag ar en finsmakare nar det galler ol och jag rakar dessutom pa bo den sidan av planeten dar fanskapet tillverkas. For att inte namna att jag ar inte konservativ nar det galler att testa nya grejer. Jag har smakat de mest okandaste marken fran de mest okandaste landerna. Allt fran ol fran Zimbabwe, Sri Lanka till Kurdistan. Forlat om jag later styv i korken, men du ska inte anta att alla som dissar Nordamerikanskt ol ar barbarer som bara dricker Norrlandsguld. Jag ska inte ljuga, finns ett och annat kanuck/jankar ol som smakar ganska gott, men det bleknar ijamforelse med nastan allt fran Europa. Visst haller jag med om att de vagar sig pa lite nyare grejer, men att vara innovativ och experimentera for sakens skull betyder inte att de ska fa nagot fripass gallandes smak och kvalitet.
Behöver verkligen irland ha tillfört någonting för att man ska älska irländare? ;D
Follow the dao, right about....NOW!
Bc99: Ok, det ENDA som jag kan tänka mig att Irland har tillfört är defibrillatorn. Annars så har det fan inte gjort ett jävla skit. Fuzz: Jo eftersom de tror att deras förfäder var de modigaste och största krigarna på universum, de kan ju för fan inte snacka sitt riktiga språk utan måste snacka engelska. Jag menar islänningarna snackar ju fortfarande idag isländska och de gör de med stolthet och vill bevara det urgamla nordiska språket där man inte vill använda latin. De säger ju tex inte dator utan Tölva Hatar irländare med andra ord. Kina/Ryssland/Cuba må vara skitländer pga deras politik, MEN de har tillfört mer i världen inom vetenskap,litteratur och militären.
MrSandman; det är inte alls ett motiverat svar på min fråga! Kom the fuck on dom hittade ju på whisky
Follow the dao, right about....NOW!
Vi får ju inte glömma 1910-tals författaren James Joyces snuskiga brev till sin fru Nora Barnacle. Där kan vi snacka om att ha bidragit till världen!
www.nativeswedes.se
Otippat att en diskussion om Irland blir en diskussion om öl.
Redline!
Du drar ju upp Island hela tiden, vad fan har de tillfört? Bortsett från typ Monaco så är nog Island världens mest menlösa land. Visst, de har ett väl bevarat språk, men det beror ju mest på att ingen någonsin ville åka dit. Och med samma logik som du klankar ner på Irland för att de inte pratar sitt egna språk kan du ju hata Sverige, Norge och Danmark för att vi glidit ifrån vårt språk alldeles för mycket. Vi brukade ju prata som islänningarna, men eftersom att vi sluppit vara isolerade i flera hundra år pratar vi lite annorlunda.
"Damfotboll är som V75 med kossor" - Gert Fylking. Jag väntar på din ursäkt till kossorna.
Actionfilmsmarknaden hade sett rätt blek ut utan irländskt inslag
9-1
Jo eftersom de tror att deras förfäder var de modigaste och största krigarna på universum, de kan ju för fan inte snacka sitt riktiga språk utan måste snacka engelska. Jag menar islänningarna snackar ju fortfarande idag isländska och de gör de med stolthet och vill bevara det urgamla nordiska språket där man inte vill använda latin. De säger ju tex inte dator utan Tölva Tror de verkligen det? Amerikaner har ju i allmänhet en rätt förvriden bild av sina europeiska förfäder men man ska ju inte låta dem tala för riktiga irländare. Det är ju inte så konstigt att irländarna gärna vill blåsa upp sig efter hundratals år av engelskt styre, man behöver det för nationens självkänslas skull, något som jag tror är viktigare för öfolk och andra isolerade befolkningar än oss fastlänningar.
Anledningen till att Island inte har så mycket låneord är att de gör sitt bästa för att bestämma nya ord för all världens nymodigheter. Varken film, musik eller dator som du säger heter något i stil efter sina latinska grunder, detta för att den isländska staten har ett verk som jobbar med att ersätta låneord med nykonstruerade isländska ord, så det är på sättochvis inte en helt naturligt utveckling. Islands "utomnordiska" invandring har alltid varit minimal, om inte nästintill obefintlig, vilket också har bevarat språket.
Det finns ju för övrigt en mängd olika språk och dialekter som fått stryka på foten efter både försvenskning i kommunala skolor, statlig TV/radio och en rad andra kolonialstatsartade dumheter från maktens Mälardalen. Att det gör ättlingarna till dess talare "mindre värda" är ju helt absurt.
Intressepenisen hårdnar!
Ar det inte ocksa i Island dar invandrare maste byta namn till islandska namn, om de rakar ha for "konstiga" namn? Ganska saker pa att jag laste en artikel for ett tag sen om en vietnamesisk kvinna som var tvungen att byta namn till Yngvi, men det betydde tydligen "dum anka" pa hennes sprak och hon var valdigt ledsen over det.
Fuzz : Skottland.
BC99: jo, det stämmer, men det har inget specifikt med "konstiga" namn att göra, man får byta till ett -son eller -dottir istället, efter sin far, samma gäller för norska/danska/svenska efternamn. Det är så deras folkbokföringssystem är uppbyggt helt enkelt, tror jag, samtidigt som det är att värna en gammal nordisk tradition. Det var ju inte alltför längesedan alla, med undantag för adeln, här i Sverige också brukade samma system. Mina kusiner som hade ett svenskklingande efternamn, dock inte ett -son namn fick byta efternamn till Pierresson efter sin pappa, min morbror.
Intressepenisen hårdnar!
Det finns en Whoait som är islänning vet jag, hoppas att han kan reda ut litegrann.
Intressepenisen hårdnar!
Nej, man får ha ickeisländska efternamn och förnamn på Island. Förr var man tvungen att byta namn men så är det inte längre, de har blivit lite snällare helt enkelt.
Wasteapa : Candide bekraftade vad jag menade. Jag syftade inte pa deras "son" och "dottir" grejen. Sa de har andrat pa regeln? About that time.
Rätt sjuk grej faktiskt. Fram till typ 1989 var öl olagligt på Island, men inte sprit, bra alkoholpolitik.
Att en irländare inte pratar iriska är ungefär som att en skotte inte pratar skotsk gäliska, eller att en hallänning inte pratar halländska. Jag tänker fan inte sitta på verandan och dricka morgonkaffet och kalla igelkotten jag precis fått syn på för ett piggaso. För övrigt så är alla författare i hela världen irländska, true story.
Candide: stämmer detta verkligen för de som folkbokför sig på Island? När vart de "snällare" isf? Mina kusiner flyttade dit runt -97 nån gång och var såvitt jag vet tvungna att byta namn. Blir nyfiken bara. Jag skulle tro att anledningen till att öl var olagligt har mer med importregler och ekonomi att göra än att de hellre drack sprit. Man ville väl inte förlora pengar på att folk drack importerad öl istället för lokalproducerad starksprit, hehe.
Intressepenisen hårdnar!
Jag vet inte när de ändrade det, jag är folkbokförd på Island och jag behövde inte byta namn, eller ändra stavning. Min son föddes på Island och han behövde inte heta Fredriksson. Oavsett anledning så är det en sjuk alkoholpolitik att bedriva.
Jag skulle tro att anledningen till att öl var olagligt har mer med importregler och ekonomi att göra än att de hellre drack sprit. Man ville väl inte förlora pengar på att folk drack importerad öl istället för lokalproducerad starksprit, hehe. Rätta mig om jag har fel, men kan det inte ha att göra med att öl gör det ännu enklare att bli alkoholist också? Jag har verkligen ingen aning om Islands politik egentligen, men om det helt plötsligt kommer en billig dryck som inte gör att folk gör x(-smileys med hela ansiktet men ändå berusar dem så torde det väl vara dåligt för folkhälsan. Iofs är vodka/apelsinjuice ganska smaskigt.
Jag var tvungen att höra med mina kusiner helt enkelt, anledningen till att de var tvungna att byta namn vid flytten var att de helt enkelt hade dubbelt medborgarskap. Men regeln finns alltså inte kvar, för isländska medborgare alltså?
Intressepenisen hårdnar!
Scrotum: läs länken jag postade en bit upp, den var rätt informativ och bra.
Intressepenisen hårdnar!
Ah, där stod ju alltihopa. Fyndigt med lättölen också.
15 percent corporate income tax, bitches.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Iriska? fan är det för språk?
fuck that, jag är hardcore. jag kan ligga hur länge som helst i min egen avföring och vänta på nån Dieallot
MrSandman HALLÅ! Läste du inte första svaret i tråden, eller vad är det frågan om? Lord Kelvin, John Bell och Ernest Walton har alla gjort betydande insatser inom vetenskapen. Walton fick t.ex nobelpriset. Kelvin har varit framgångsrik inom matematik, astrologi och fysik, han har t.o.m en temperaturskala uppkallat efter sig! Bell har snickrat ihop Bells teorem som är mycket viktig inom kvantmekaniken. James Joyces snuskiga brev nämndes här också. Han har även skrivit Odysseus som räknas till ett av de viktigaste litterära verk i modern tid. Island har då inte åstadkommit ett skit förutom ett par sagor på medeltiden och lazy town. Måste även ställa mig frågande till Norges bedrift; oljan. Är en naturresurs verkligen en bedrift? Oljan skulle nog funnits där även om norrbaggarna aldrig existerat.
De isländska sagorna är förvisso grunden till i princip ALLT det vi vet om fornnordisk mytologi och gammal "vikingakultur". (Snorre Sturlasson var på sin tid också över till Jämtland och softade med vikingar på Frösön bl a, "Snorres väg" är en adress man har rätt roligt åt här i stan.)
Intressepenisen hårdnar!
Norge hade fräna vikingar och så har dom väder-tone, skavlan och Mette-marit. :( Och om det inte vore för Norge, var skulle vi Svenskar fara för att arbeta? Sen pratar dom roligt också. Reta inte Norge, Klot-Einar!
Norge kommer ju fortsätta rocka på långt efter att skit-Sverige trillat av pinn.
Intressepenisen hårdnar!
Irland gav oss slaine för i helvete. Irlänska tjejer är nice också (vissa iallafall)
xpertize P24 om det inte var för norge skulle sverige bada i olja och folk skulle arbeta för oss! tänk på det... wasteapa01 P22 att leva på uråldriga meriter är inte sexigt. Kan vi inte bestämma oss att skita på Mikronesien, Nauru eller nåt sånt?
Samtidigt, om det inte vore för Norge hade Sverige inte kunnat vara neutralt i andra världskriget eftersom vi hade haft oljan och blivit attackerade av tyskarna, och då kanske någon av våra förfäder blivit dödade och så hade vi inte suttit här till att börja med. :S
Klot-Einar : Norge grundade sporten Slalom som många tävlar i. Du nämner om sk vetenskapsmän, bara vi i Sverige har tillfört mycket mer än den där lilla skit-ön. Vi har eller snart hade två stora bilföretag nämligen Volvo och Saab, vi har Ericsson,Ikea,Tetra pack. Danmark har bara inte Lego utan även H.C Andersen. Irland har fan i mig inte tillfört något hur du än vrider och vänder på det.
TS, vad har du tillfort varlden? Vad finns det for behov av dig. Hehe nae men jag forstar att traden ar lighthearted men ser anda inte riktigt vad malet ar. Att Irlandare ar stolta over sin nation i onodan? Jahopp, de flesta manniskor ar stolta over platsen de kommit fran utan nagon speciell anledning. Detta ar val om nagot en ganska dod hast att sla pa har pa ett hiphopforum. Det star val med pa alla rappares checklistor att gora minst en lat om stallet de kommer fran dar de pratar om hur stolta de ar. Ofta utan nagon som helst riktig anledning och ofta ar dessa stallen riktiga skithalor. Det finns ingen logik bakom lokalpatriotism. De allra flesta manniskor kommer fran platser som inte tillfort varlden ett skit.
Yeah, well, you know, that's just, like, your opinion, man.
Jag ar f.o lite stolt over whoa. Gjorde en ctrl+f sokning i den har traden och sag att ingen har sagt boondock saints. Bra det for det ar banne mig en av de mest overskattade filmerna nagonsin. Blah.
Yeah, well, you know, that's just, like, your opinion, man.