Varför ska alla bry sig så mycket?
Har märkt att dagens ungdom bryr sig mycket om vad andra gör och hur dom lever. Hånglar man med någon person på en fest som inte är mest poppis i skolan så frågar folk dagen efter om det är sant osv. Varför bry sig? Varför kan man inte bara godkänna det och släppa det? Och när man pratar med sina polare om vad man vill göra i framtiden till exempel, och man säger att man kanske inte vill jobba så mycket utan satsa mer på något man verkligen vill, musik till exempel. Då börjas det igen "men du måste ju jobba för att få pengar, vad ska du annars göra hela dagarna" Är väl fan min ensak hur jag ska leva mitt liv. Behöver ingen som ifrågasätter det. Så vad tror ni det handlar om? Själv tror jag att den största orsaken är avundsjuka faktiskt. I alla fall när det handlar om det där med livet och framtiden. Vilken man har strulat med på en fest har jag ingen teori på. Så vad tror ni?
Tror inte det handlar om avensjuka faktiskt, men när du säger att du inte gör som samhället har lärt oss att agera så börjar folk få åsikter. Tror samhället har en stor påverkan i denna fråga.
Jag har ingen personlighet
fjortistråd.... De som ifrågasätter dina idiotiska framtidsplaner "inte jobba, bara göra musik" är vettiga personer som du bör lyssna på.. De är nog inte ett dugg avundsjuka.
http://www.rocbattle.com/JakkDaVinci
DrKista , på vilket sätt är det en fjortistråd? Det som jag nämde var bara några exempel. Frågan i helhet var varför alla bryr sig om andras liv.
De som ifrågasätter dina idiotiska framtidsplaner "inte jobba, bara göra musik" är vettiga personer som du bör lyssna på Precis det där jag menar
Skrev inte att jag inte skulle jobba, menar att jag inte är den som vill slita arslet av mig varje dag på ett jobb med hög press när jag inte vill det. Tycker livet är för kort för att slösa 50% mer eller mindre av mitt liv på något som jag absolut inte vill i stället för att förverkliga en dröm eller dylikt. Sen finns det folk som vill ha toppjobb, jag är inte en av dom. Men du kanske är en hårt arbetande individ utan valmöjligheter eller att du helt enkelt gillar det du gör, fortsätt med det. Jag har den synen fast på mina drömmar.
Men ville inte diskutera jobb här, utan varför folk bryr sig så mycket om andras liv ist för att sköta sig själva
Detta hänger ihop med att i vårat samhälle är det norm att ha villa volvo vovve typ, den som sticker ut och gör nåt annat (musik som ditt exempel) ser man snett på eftersom det strider mot normerna.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Som jag ser och tror på de att alla vill synas ingen vill vara utanför.Många tror bara för man dricker mkt eller göra massa annat e man en person som folk vill vara med. Och de där med framtiden är nog för många e rädda för vad dom ska göra eller vad som kommer hända i framtiden. Det där med jobb kan jag förstå att man inte vill jobba men man måste men vissa kanske vill/kan göra andra saker för att få cash och kunna leva.
Mörten, aa du kanske har rätt. Men normer har aldrig varit nåt jag brytt mig om så
Som jag ser och tror på de att alla vill synas ingen vill vara utanför.Många tror bara för man dricker mkt eller göra massa annat e man en person som folk vill vara med. word
Det där med jobb kan jag förstå att man inte vill jobba men man måste men vissa kanske vill/kan göra andra saker för att få cash och kunna leva. Ja, men jag vill inte tjäna asmycket pengar när jag måste slita hårt för det. Stress och jag har aldrig gått hand i hand. Såklart att jag vill kunna leva, men jag skrev inte att jag INTE skulle jobba utan jag menar att jag inte vill ha ett hårt jobb. Svårt att förklara. Men så länge jag kan hålla på med musiken och tjäna en liten slant så är jag nöjd. Det är så jag vill ha det. Synd bara att folk inte verka godkänna det hos sig själva
Angest De där med jobb som du beskriver fattar jag helt faktiskt. Jag vill själv hällst inte ha något jobb för ja vill mest tare chill göra de jag känner för. Jag skatar och självklart skulle de va sjukt om jag kunde leva på de men tror inte riktigt de. Men man ska ju aldrig säga aldrig.
olwan, gör man det man vill dagligen och verkligen lägger ner tid på det är det klart man blir det man vill. Oftast. Men jag tror det skulle blir tråkigt i slutändan att bara gå hemma faktiskt. Så något litet jobb, typ brevbärare skulle passa mig perfekt tror jag. Lite tjänar man i alla fall.
Producent
2010-01-08 19:48
varför man ska jobba är för att man ska tillhöra normen och inte bli ett slusk. tror andra säger till dig för att dom tror att du inte förstår tyngden i att skaffa en utbildning, vilket du inte verkar göra. dom försöker alltså förklara för dig att det är viktigt, så att du ska ta åt dig det.
"Men i dessa tider är ju våld vardagsmat. På den tiden hade polisen Volvo 740 och var allmänt frånvarande."
Producent
2010-01-08 19:49
och varför vill du hålla på med musik så mycket om jag får fråga? vill du komma någon vart med det, eller är det bara på skoj?
"Men i dessa tider är ju våld vardagsmat. På den tiden hade polisen Volvo 740 och var allmänt frånvarande."
fyra, man behöver väl inte bli en slusk för att man inte har ett toppjobb?
Har ju skrivit att jag ska jobba, men med något utan stress och dylikt för det är inte min grej.
tror andra säger till dig för att dom tror att du inte förstår tyngden i att skaffa en utbildning, vilket du inte verkar göra Jo, förstår precis faktiskt. Bara det att jag hellre spenderar mitt liv på något jag vill göra i stället för att slösa bort det på något man ska gå runt och ha ångest av för pengarnas skull.
och varför vill du hålla på med musik så mycket om jag får fråga? vill du komma någon vart med det, eller är det bara på skoj? Både och. Har hållit på med det något år nu och jag vill verkligen komma långt. Plus att det är min enda hobby jag har/har haft och jag tycker verkligen om det. Känns som att det finns så mycket att ge
Skulle jag sluta med det skulle det kännas som om jag inte hade någon mening
Producent
2010-01-08 20:07
jo att jobba på konsum när du är 35 = slusk i flestas ögon. aha okejdå. vad gör du för musik?
hade inte direkt tänkt jobba i affär, men vad man är jobbar med så behövs man på något sätt. Hur skulle det vara utan brevbärare, affärsbiträde? Hiphop, vadåra? (är det nu "såna finns det massor av redan" kommer?)
Fan vad skönt att man inte umgås med sådana människor:).
Vadå för "såna människor" ? Såna som vill göra något av sitt liv?
Om man, som de flesta människor, planerar att yngla av sig en vacker dag kan det vara läge att försöka lägga de där flummiga halvtidsdrömmarna på hyllan så att din unge slipper lida bara för att du vill leva på existensminimum. Den dagen det sker d.v.s.
Intressepenisen hårdnar!
Angest De e sant. Bara söka ett jobb som tex brevbärare och se vad som händer
Vafan ska min unge behöva lida för? Han gör väl vad han vill med sitt liv när han växer upp. Fast du kanske menar att han inte får något riktigt hem eller så? Vi säger att jag blir t.ex brevbärare eller att jag jobbar på securitas. Det är ju inte så att alla dom har ett skitliv för det. Men ingen här verkar ha någon dröm eller något att leva för. Bara vecka efter vecka på nåt kontor är inget jag vill slösa mitt liv på. Men ingen verka förstå mig här. Eller frågan över huvud taget förutom olwan då, så tråden kan tas bort. Fast vore kul att se denna tråd i framtiden då man förmodligen har blivit nåt
jag tycker att det låter vettigt att inte leva för att jobba. att syssla med det man vill måste ju vara det värdefullaste en människa kan få uppleva, betydligt mer än pengar iaf. sen argumentet att kunna skämma bort sina eventuella framtida ungar känns lite förhastat, det dröjer inte många år innan konsumtionen som vi ser den idag har förändrats till oigenkännlighet och det blir omöjligt ändå. däremot är det knappast unikt för "dagens ungdom". så har det nog alltid låtit i en form eller annan. alla ungdomar sedan urminnes tider lär ha varit lillgamla besserwissrar som tror att de förstått allt.
http://www.kommandot.se/wp/
Producent
2010-01-08 20:32
alltså ja det är nu det kommer. är faktikst rätt mycket skitsamma om du gör det för att du tycker det är kul, men om du gör det och utgår från att du ska komma någon vart med de så tycker jag att du ska lägga av med drömmen. varför: hiphopscenen är död för nykomlingar, och det är väldigt få som tar sig till underjorden ens. speciellt nu när mtv har regioner. och andra sidan skulle det du gör inte spelat på mtv om dom inte hade det. det är lika kört nu som det var för längesen. jag vet tillexempel folk som har samarbetat med diverse "stora artister" som producenter. dom får inte ett skit, inte ens creds, just för att det finns så mycket människor på nätet som skiter ut det mesta gratis hit och dit. jag har gjort musik i 6 år, haft kontakt med en massa människor, haft fördel med det speciellt eftersom jag är tjej, vart ihop med en organisatör och gneom honom haft kontakt med massa som han har hyrt till sina spelningar etc, känner människor som har gjort släpp som inte har sålt slut ännu. dvs 1000-press. dom har hållt på sedan 80-talet, vart med på mtv, och uppträder fortfarande. varför tror du att du skulle kunna bli något inom hiphop om inte ens dom, som är såpass kända i underjorden inte kan sälja slut sin 1000 press? och jag vill tillägga att trots att jag har haft endel kontakter via nät, kompisar, pojkvänner etc, så är det EN, och bara EN som har lyckats under dessa år jag har hållt på med musik, och det är inte ens inom hiphop, och snubben tjänar alltså inga feta pengar på det. jag snackar alltså om flera hundra människor som har försökt med samma som du. kolla bara runt på whoa?! finns det NÅGON på whoa som har lyckats såpass bra att dom kan klara sig på musiken ens halvt? allt som inte kräver utbildning = slusk. såvidare du inte jobbar upp dig. men det har du väl inte planerat?
fyra bevisligen är det några som lyckas, varför inte han?
Producent
2010-01-08 20:40
bperb vilka på whoa har lyckats inom hiphopen? och då menar jag sådana som inte hade lyckats innan whoa startades och alla netcees pajade hela grejen i sverige. och om det är några som har lyckats, hur mycket tjänar dom?
jag tycker att det låter vettigt att inte leva för att jobba. att syssla med det man vill måste ju vara det värdefullaste en människa kan få uppleva, betydligt mer än pengar iaf. sen argumentet att kunna skämma bort sina eventuella framtida ungar känns lite förhastat Tack!
finns det NÅGON på whoa som har lyckats såpass bra att dom kan klara sig på musiken ens halvt? Det tar väl ett tag, vem vet vad som kommer hända dom i framtiden? Kanske blir väldigt kända. Men det är inte berömmelsen eller pengarna jag vill åt. Jag vill komma långt för det är roligt. Jag har satt en ribba, vill alltså stå på scen (kanske inte på melodifestivalen osv). Jag vill sprida musiken. Har redan nu bestämt mig för en egen stil. Vill inte skriva massa meninglösa partylåtar och dissar. Inte min grej. Har mer förenat dikter och hiphop på något sätt. Svårt att förklara men inte sett mycket sånt. Jag struntar i om jag inte blir känd, bara jag blir bra på det är jag nöjd.
Va på cosmos i borlänge på hiphopjam och där fanns det folk som uppträdde som jag sett tidigare på whoa.
Vill bara komma upp på scenen. Visst, det kanske är svårt. Men då sätter man ribban ännu högre.
Producent
2010-01-08 20:44
bperb alltså fattar du bättre om jag säger såhär.. att din låt spelat på ztv är ungefär lika värdefullt som en tågmålning är idag, jämfört med 20 år sen
vilka på whoa har lyckats inom hiphopen? Lorentz, Newkid, Ri-Fa mm (vet inte om Fonky Fresh bör nämnas)
bperb vilka på whoa har lyckats inom hiphopen? och då menar jag sådana som inte hade lyckats innan whoa startades och alla netcees pajade hela grejen i sverige. och om det är några som har lyckats, hur mycket tjänar dom? för det första så sa han väl aldrig att ska slå igenom via whoa. för det andra, vad spelar det för roll? det finns folk som lever "på hiphop", det finns folk som lever bra "på hiphop" och det finns folk som är miljardärer "på hiphop". sannolikheten att by chance bli en av dem är nog inte så stor, nej, men den finns där.
det handlar väl om två saker; talang och ett jävla kämpande. jag tycker lätt att det är värt att kämpa för nånting man vill göra än någon annan anledning, det är därför jag gör det, knappast av pengar, och jag vet att jag kan. även om det inte har nånting med hiphop att göra
fyra
bperb alltså fattar du bättre om jag säger såhär.. att din låt spelat på ztv är ungefär lika värdefullt som en tågmålning är idag, jämfört med 20 år sen ja, det är ju ofta bättre att se problem istället för möjligheter, du har rätt
Visst kan man satsa på sitt fritidsintresse, men det gäller att ha en plan b. Att slå sig fram som rappare i Sverige idag är inte lätt, och lyckas du finns det ändå inga riktiga pengar att hämta och livstiden på din karriär är inte lång om man ser på hur det har gått för de flesta rappare som slagit igenom i Sverige de senaste tio åren. Man behöver inte vara avundsjuk för att man tycker att dina framtidsplaner är en dålig idé. Jag säger inte att jag tycker att du ska skita i musiken, men att du kanske börjar fundera på alternativa sätt att försörja dig på. Även om du lyckas så kommer du mest troligt behöva arbeta med ett vanligt kneg senare i livet, och då kan det vara bra att ha en utbildning i ryggsäcken. Om folk är avundsjuka eller inte spelar ingen större roll. Det finns alltid människor som kommer störa sig på dig så länge du inte är som dom vill att du ska vara, det är inget man ska bry sig om.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Producent
2010-01-08 20:53
angest men dåså! finns många fritidsgårdar som säkert tar emot dig! aja men i vilket fall, dela med dig av din musik tack! vill höra :D och jag antar att du inte är så gammal ännu och det du ska göra är att koncentrera dig på vad du vill göra. om du känner att du vill leka av dig så tycker jag att du ska göra det. jag valde det och jag ångrar mig inte. det ger mycket personlig utveckling! men jag tycker också att du faktiskt ska lämna dörrar öppna och att kanske tänka att i FRAMTIDEN så kanske du vill skaffa dig ett respektabelt jobb osv. inte vara så enkelspårig och tänka att du bara vill lalla hela livet. för om du förbereder dig för det kommer du vara så inställd på det när det är dags att styra upp (vilket du faktiskt kommer behöva förr eller senare) att du kommer få mer eller mindre panik om du har otur. och då blir det jobbigare att ta tag i det. finns många som har lallat runt hela livet och väljer att fortsätta på konsum för att dom är för skraja för att lämna sin roll typ. lite luddigt förklarat, men hoppas du fattar ändå
Varför bryr du dig vad dom tycker? Om någon ifrågasätter ett val du gör så förklara det för dem. Det bör du kunna göra. Gör vad du vill. Att utbilda sig till något och jobba som det resten av livet även fast man tycker det är tråkigt/likgiltligt bara för att det ger status/pengar tycker jag är väldigt lame. Det är bra att du ifrågasätter sådant. Jobb är inte det enda man kan fylla ut dagarna med, det tyder väl isf bara på att resten av ens liv är rätt tomt. Att leva för att ens framtida unge ska få vara privilegiad tycker jag också är lame, ska han göra det för sin framtida unge också....då lever ju aldrig någon fullt ut. Han har ju sitt eget liv, han kommer inte bli lyckligare för att han får alla datorspel och leksaker han vill. Sen är det en annan grej att när man väl får en unge blir den väl ens mening med livet... Sen tror jag lite på vad fyra säger. Jag kan ingenting om hiphop, jag gillar inte ens hiphop men....lås inte fast dig i något så att du senare inte kan byta spår i livet. Det man gillar när man är 17 behöver man nödvändigtvis inte gilla när man är 27....eller 47. Man vill kanske inte bo i en etta i Farsta i hela livet.
jag tror att folk faktiskt är avundsjuka. normen är ett fett jobb och inte att leva ut sina drömmar. visst är det garanterat en stenhård marknad du försöker slå dig in på och visst ska du ta till dig att du kanske får offra mycket men är det egentligen nackdelar? jag tror att du blir lyckligare av att göra vad du själv vill, och framförallt inse att de enda begränsningarna finns i ditt eget huvud. pengar är fan inte allt, man klarar sig alltid
men att du kanske börjar fundera på alternativa sätt att försörja dig på. Även om du lyckas så kommer du mest troligt behöva arbeta med ett vanligt kneg senare i livet, och då kan det vara bra att ha en utbildning i ryggsäcken. Jo det är ju sant
Det man gillar när man är 17 behöver man nödvändigtvis inte gilla när man är 27....eller 47. Man vill kanske inte bo i en etta i Farsta i hela livet. nä, men är det ett argument för att man inte ska försöka. var vill man bo då? enligt normen?
Att leva för att ens framtida unge ska få vara privilegiad tycker jag också är lame, ska han göra det för sin framtida unge också....då lever ju aldrig någon fullt ut. Han har ju sitt eget liv, han kommer inte bli lyckligare för att han får alla datorspel och leksaker han vill. Sen är det en annan grej att när man väl får en unge blir den väl ens mening med livet... Kunde inte sagt det bätte själv
jag tror att folk faktiskt är avundsjuka. normen är ett fett jobb och inte att leva ut sina drömmar. visst är det garanterat en stenhård marknad du försöker slå dig in på och visst ska du ta till dig att du kanske får offra mycket men är det egentligen nackdelar? jag tror att du blir lyckligare av att göra vad du själv vill, och framförallt inse att de enda begränsningarna finns i ditt eget huvud. pengar är fan inte allt, man klarar sig alltidNästan precis så jag tänker :)
ja, och vänta några år får du se att du kommer att bli stöttad av vänner som kanske också önskat att de tagit chansen när de hade den. bättre att ha försökt och misslyckats än att inte ha försökt alls eller vad är det man säger
Jädrar Fyra kan nog bara den största glädjedödaren och tro-sig-veta-allt personen. Kanske därför hon troligen valt den "enkla" vägen att ta ett hederligt jobb. Gee, snälla gå ner från hästen.
Skönt med lite stöd som omväxling. Jag är oftast osäker på mig själv men i det här sammanhanget känner jag mig riktigt...säker kanske är fel ord men jag har riktat in mig på att kämpa riktigt hårt.
Producent
2010-01-08 21:15
angest VILKA är det?! och omg fonky fresh :I?! men är det så långt du vill komma så visst. jag vet inte vilka det är alls. kanske för att dom gör sådan musik som jag inte gillar? att ha ett kontrakt med whatever bolag i ett år och släppa något på svenska mtv är inte vad jag kallar för att slå igenom. och andra sidan var det inte det du ville?
Producent
2010-01-08 21:18
klassiska "avundsjuka"... c´mon.
Såklart jag vill slå igenom. Men det är inte det jag har riktat in mig på. Vill bara bli bra på det jag gillar mest här i livet. Slår jag igenom är väl det grymt roligt. Men inget jag satsar på från första början
Producent
2010-01-08 21:20
vilka på whoa har lyckats inom hiphopen? och då menar jag sådana som inte hade lyckats innan whoa startades och alla netcees pajade hela grejen i sverige. och om det är några som har lyckats, hur mycket tjänar dom? du har inte så stor koll du va? du tar bara allting från luften och hoppas på att du har rätt va? fan, kika upp saker innan du diskuterar.
Ut o jobba nu föran!
Still down to pull a homicide just strap up and ride, stick a needle in my eye if I ain't ready to mob
Producent
2010-01-08 21:22
haha mörten jag studerar faktikst! och jag började med det förra året på höstterminen, innan det så har faktiskt jag också lallat runt. och vadå veta allt? jag tror inte att jag vet allt. jag vet dock väldigt mycket om hur det funkar som jag snackar om. älskar att vara glädjedödare btw. ska nu skratta åt tanken på era snorfyllda och svullna kinder som är fyllda med tårar.
Producent
2010-01-08 21:24
konstigt, wtf? säg en då.. någon som tjänar på det så dom kan ha ett stabilt liv ett bra tag framöver. snarare du som inte fattar skillnaden på att vara typ lilleman jämfört med att vara någon som kan överleva på musiken.
Känner igen det där,när man trodde att man var "speciell" och trodde man kunde bli vad man ville.. Nostalgi....Aaaaawww...
...
Producent
2010-01-08 21:26
eller förresten säg någon som har minst 30 bokningar detta året. någon som är utomlands?
Moderator
2010-01-08 21:28
För det första tror jag inte att folk bryr sig så hårt som du tror. Men de är väl lite nyfikna kanske. Undrar du aldrig över andra människor? Och är du så säker på den här grejen borde det inte vara så jobbigt om folk frågar kring det. Sen är grejen med utbildning (åtminstone för mig och alla jag känner) inte att skaffa ett fett jobb, utan att minimera risken att fastna på ett jobb som man tycker är jävligt tråkigt. Att istället få ett jobb som man faktiskt tycker är kul att gå till så gott som varje dag. Ingen jag känner har valt utbildning baserat på lönen de kommer få efteråt.
Nu när whoa till slut ska lägga ned kan det vara dags att sammanfatta allt jag har lärt mig här genom åren: WORD! på Misery_chick
Känner igen det där,när man trodde att man var "speciell" och trodde man kunde bli vad man ville.. Nostalgi....Aaaaawww... När
man trodde...byt ut det mot när
jag trodde
Jag ska då kämpa hårt för detta, även om inte du lyckades så betyder inte det att inga andra kan göra det
KaptenKrok , det hade inte varit så jobbigt om dom inte hade använt en nedlåtande ton. Låter som om dom tycker man är dum i huvudet
haha mörten jag studerar faktikst! och jag började med det förra året på höstterminen, innan det så har faktiskt jag också lallat runt. Också lallat runt, du sitter kvar på hästen ser jag.
och vadå veta allt? jag tror inte att jag vet allt. jag vet dock väldigt mycket om hur det funkar som jag snackar om.Mycket möjligt, ta dig dock inte för seriöst dock då det finns mer livsberättelser än din egen.
älskar att vara glädjedödare btw. ska nu skratta åt tanken på era snorfyllda och svullna kinder som är fyllda med tårar. Åh trampa jag dig på tårna? Tror du är avundsjuk på trådskaparen då du inte klara av att svänga av med ditt intresse utan sitter med någon tenta och därefter något monotont jobb.