Bounty: Förut var det från 20 min och uppåt beroende på reslängd, ja. Då fick man hela priset tillbaka. Nu är krävs det alltid minst 60 min försening, och då får man ändå bara 25% tillbaka... ynkligt.
Här är polisen som mitt i gatan står, niger och säger att nu är det vår
måste säga att vi fick upp ögonen för priserna riktigt rejält häromdagen på jobbet då vi diskuterade en tripp från skövde/varberg till flemingsberg. priserna var rätt saftiga alltså. rena ekonomin åka bil. det känns aningen märkligt.
Refused, Mycket av den kritik du lägger på sjs monopol är ju dock i mångt och mycket inte resultat av sjs monopolställning utan underkapacitet i spåren. Så länge underkapaciteten finns så kommer alla operatörer att drabbas av kraftiga förseningar (då den som är sen får vänta överallt i fortsättningen) och då det inte finns plats för fler tåg lär inte priserna beröras nämnvärt heller. Åtminstone inte på ett sätt som inte är förknippat med kraftig förändring i övrig kvalitet. I slutändan hamnar vi i en upphandlingssituation om vem som ska trafikera vilken sträcka, och där har vi heller knappast någon optimal situation. Det vet vi av erfarenhet, iaf här i norr.
cry me a river! --> thcrew
joda: Tror du har rätt, fast inte riktigt av den anledning du beskriver. Åtminstone min försening hade inget att göra med underkapacitet - tåget var lika sent vid avfärd som vid ankomst. Däremot stämmer det ju att underkapaciteten gör att ett brutet monopol knappast skulle göra särskilt mkt för kunderna, eftersom platserna då ändå skulle vara dyra. Måste man verkligen upphandla sträckorna så? Stockolm-Malmö trafikeras ju redan av två bolag samtidigt, det bör väl gå att ta den modellen längre.
Här är polisen som mitt i gatan står, niger och säger att nu är det vår
Toastare
2009-12-22 13:01
Jag ska bli tågförare nu, så mina tåg kommer komma i tid ;) Plus att det var det enklaste sättet att slippa betala för dyra biljetter. Ses efter min examen i maj 2011!
Jag skyller allt på Emma!
Är det enkelt att utbilda sig till lokförare? Jag tänker på intagningsbetyg osv?
prinsen i hundkostym. HUNDEN SOM TALAR MED HÄSTAR!
Toastare
2009-12-22 17:05
psyko_slusk, alla lokförareutbildningar (oavsett anordnare, tågbolag eller Kvalificerad yrkesutbildning) har intagningstest. Jag har gjort sammanlagt 14 tester. I fyra omgångar. Först 2x3 tester hemma över datorn, som IQ-tester med sifferserier, ordförståelse, 2d till 3d tänk och logiskt tänkande. Sen tre liknande tester (skriftliga) på plats i mindre grupper (men man gör dem enskilt), det enda nya är ett test i att förstå intruktioner som många tycker är svårt. Gör man bra ifrån sig då får man göra ett personlighetstest på 240 frågor plus göra en kortare intervju, Klarar man det steget får man åter vara på plats och träffa psykolog. Då gör man tre datortester, ett som testar närminnet (man räknar enkla mattetal där man hela tiden måste hålla ett tal i huvudet), ett som testar koncentrationsförmågan (man följer en vit prick som hoppar i en cirkel på ens vart skärm i 33 minuter och trycker på en grön knapp varje gång den hoppar dubbelt så långt som den ska) och till sist ett simultankapacitettest. (man ska göra uppgifter där man stryker över liknande tal, bokstavskominationer eller figurer i en kolumn som är överstrykna i en kolumn före. Samtidigt får man uppgifter i hörlurar där man ska räkna ut mattetal, tala om vem som är längst om per är längre än eva, lisa är kortare än eva. Plus att man har en kalender och en adressbok där man kan slå upp olika uppgifter som det frågas efter och ovanpå det så har man en klocka och vissa saker ska inte göras när det bes om det, utan när klockan står på en viss tid. Sen får man prata med psykologen om sitt personlighetstest och har man då gått vidare har man i kommit in om man har normalt färgseende, normal hörsel och normal syn (även korrigerad syn och hörsel), för då gör man en läkarundersökning inklusive drogtest som man betalar själv, för 2500kr. Det var 300 som sökte, jag är en av 25 som kom in.
Det där är lögn
Toastare
2009-12-22 18:21
psyko_slusk, varför skulle jag ljuga? Det är inte som att köra tunnelbana precis.. krävs en del av en.
Toastare
2009-12-22 18:22
och så måste man vara 21 eller fylla det under utbildningen, för det är åldersgränsen för att få köra tåg.
BountyBoo F29 Min svåger kör godståg. Han har aldrig nämnt något om sådana där tester. Däremot så pratade han om intervju hos psykologer och ett prov som liknade högskoleprovet sa han. Han har nu kört tåg i 5-6 år cirka.
Jag kanske inte alltid har rätt, men jag har då fan aldrig fel!
Toastare
2009-12-22 18:58
Lepra, kanske var så då.. men han måste ju utbildad sig? Antingen hos företaget han jobbar hos, eller någon annanstans. Testerna är likadana överallt..och de ser ut som ovan nu i alla fall. Och har så gjort de senaste 2 åren, så vitt jag vet. Fråga honom igen.. för det som testas är ju de egenskaper som krävs för att köra tåg. Precis som man gör prov för att bli flygtrafikledare osv.
Toastare
2009-12-22 19:01
Jag kan rätt mycket om utbildningen och tjänar inget på att hitta på. Börjar i Huddinge i februari. Banverket (transportstyrelsen numera) hade en utbildning i Ängelholm, som inte har startat nu..och de kommer antagligen lägga ned. Sen hade flera olika tågbolag liknande. Sen finns det de nystartade KY.-utbildningarna i Göteborg och Huddinge. Sen de gamla i Mjölby, Hallsberg och nånstans längre upp i landet. På de utbildningar som sker hos tågbolag lär du dig endast en lok-/tågmodell. På KY-utbildningarna lär du dig alla. Även om när man sen börjar i yrket brukar få köra in sig på just det tåget man ska köra. Sen är det ett säkerhetsarbete, därav alla tester.
Han blev utbildad av Green Cargo. Troligen har det ändrats sen dess då, verkar ju följa "plan" som resten av sverige... mera pappersbetyg.
Toastare
2009-12-22 20:41
Lepra, tvärtom.. räcker ju med att ha gymnasiekompetens.. resten är ju praktiska prov. Utbildningen är 1 1/2 år varav sista halvåret helt är praktik/körning med handledare. Sen är det ju annorlunda att köra persontåg och gods. Man har mer hålltider att passa och ett tåg fullt med liv. Gods är ju svårt på sitt sätt, men man slipper passagerarbiten.
psyko_slusk kommentar kan ha varit den roligaste typ ever. Jag skratta högt för mig själv
"IT'S AN OLD GAME, MY LOVE..."
Bounty Jag frågade varför han inte körde persontåg. hans sa ungf: "det är som att välja personbil framför långtradare"
Toastare
2009-12-23 11:09
Lepra, jo det är ju två helt skilda saker.. eller känslan kan jag tänka mig, man kör större, längre och helt själv. Rätt coolt..
Bounty Nä inte vet jag varför du skulle ljuga, men på det du skrev där kändes det ju som om man testades inför NASA i princip. Drogtest o hela köret. Jaja, blir då ingen lokförare av mig iaf :)
Toastare
2009-12-23 20:57
psyko_slusk, det är alltid värt att testa.. :) Du kan ju inte veta innan du testat!
BB Jo, men det verkar inte helt fel att köra tåg.. oavsett vad man väljer. Jag kan nog inte bli det tror jag. Hellre tåg än spårvagnar t.ex.. Jo jag vet att det är två skilda saker..
BountyBoo Vilka är det som har hand om utbildningen du ska gå?
Toastare
2009-12-26 19:04
yazer, det är Utbildningcentret för lokaltrafik. De har utbildningarna i Huddinge (där jag ska gå), Göteborg, Mjölby och Hallsberg. Kanske någon till längre upp i landet. Sen har Transportstyrelsen (Banverket) en utbildning i Ängelholm, men den kommer antagligen lägga ned. Plus att många tågbolag har internutbildningar (bl.a. SJ) men det är ingen som startat nu pga lågkonjunkturen och har inte gjort på ett tag. Annars startar SJ kortare utbildningar kanske 2-3 gånger per år, dock är inte de utbildningarna lika breda och man lär sig bara en tågsort. Alla har liknande intagningsprov. Kanske inte lika många steg. Men obiligatoriskt är 3 tester, psykologtest, intervju och läkarundersökning med normal syn, hörsel och färgseende (och då inga andra sjukdomar som epilepsi, psykiska sjukdomar etc. som kan påverka jobbet)
Bra med psykologtest så man inte spårar ur ...
"IT'S AN OLD GAME, MY LOVE..."
Toastare
2009-12-26 22:19
R0feman, jag har bullat upp med liknande skämt.. tror utbildningen kommer gå som på räls .
Bounty Läste lite om utbildningen i Ängelholm tidigare i år och antog att de inte skulle starta den igen, va tur att det finns andra lärosäten då. Hur känns det såhär inför terminstarten? Tror du att du kommer bli nöjd över utbildningen?
Toastare
2009-12-27 23:22
yazer, det känns jättebra. Fick mer info om själva uppläggningen och det verkar jätteroligt. Mycket säkerhet och el-lära, förkortningar och koder, men även då att lära sig olika tåg/lok och studiebesök på flera olika ställen. Tror det kommer bli intressant och satsar på att bli bäst i klassen ;)