Vad har hänt med SJ?
För 6-12 månader sen kunde man utan problem få sista minuten Sthlm-Malmö (eller andra hållet), även "svåra" dagar som fredag och söndag. Numera händer det inte, och ord pris biljetterna kostar en tusenlapp enkel resa. Vilket skämt... Vad är det som har hänt? Vart tar biljetterna vägen? Jag vet iaf att SJ med de nya prissättningsmodellerna börjat tjäna sjukt mkt pengar, känns som om det är hög tid med lite konkurrenter i deras tågmonopol.
Här är polisen som mitt i gatan står, niger och säger att nu är det vår
Fast deras tåg tar ju åtta timmar? Då kan man ju lika gärna åka buss... sjukt långsamt, fattar inte hur de kan ta så lång tid.
dom tar i regel under sex timmar och dom har gratis trådlöst internet, det är nice!
"Jag vill hitta någon dampad whoaklottrare på riktigt nångång och bara se om dem fungerar i verkligheten, om dem kan öppna dörrar och skala bananer och sånt." /anonym admin.
tänkte fan på exakt samma sak ett tag sen..o jag åker samma sträcka som du. innan brukade man få en enkel biljett lund-sthlm för ca 350kr nu finns det för fan inte ens biljetter o den billigaste är typ 800 eller mer...helt jävla stört!
veolia går från malmö syd o kostar runt 350kr tror jag
Mrsales, Lund C också. =) On topic, Ja fick en biljett för cirka 150kr enkel me veoila o resan tar 5. 1 h längre än x2000, Sj har endel sådana tåg, dåodå (resan är malmö syd/Lund - sthlm)
Whoa kontroll - vi gör det vi gör vanligtvis fast lagligt
lia: Verkar som att det var de med byten som tog 8 timmar.
Riktigt skräp dock, Veolia... typ en avgång per dag mellan Sthlm-Malmö, ibland 8 timmar, ibland nattåg... Lite mer konkurrens med monopolet måste jag nog säga att jag vill ha :)
man kan ju även köpa på traderas auktion har åkt x2000 gbg-sthlm tur och retur för 6 kr en gång
i remember when originality was the key!!
nu kanske jag är en smula off-topic här, men det är fan illa att kollektivtrafiken börjat bli så pass dyr som den ändå blivit. det är ju faktiskt billigare att åka bil (ensam till och med) i vissa fall, jämfört mot att ta buss eller tåg. det är ju galet egentligen!?
yes indeed! Tycker också det är sjukt att folk snackar om miljö hit o dit o att alla ska tänka så jävla grönt men varför i helvete ska jag ta bussen till malmö för 44 kr när jag kan ta min jävla toyota och betala ca 15-20kr i bensin. Det är helt orimligt enligt mig...o då åker jag själv (ok nu tar jag oftast inte cash för bensin men om man skulle palla så skulle det ju bli några kr var)
När jag ska till min syrra i Skåne flyger jag alltid, är man ute i tid är det billigare en ord tågpriser, och så går det mycket snabbare. Ur miljö synpunkt är det inte så bra men jag har ju inte hur mycket tid och pengar som helst.
Så länge nu har jag varit sövd i en sekund så var jag hög. (itsclive.blogspot.com)
Lance-a-lot. Man måste ha idetifikation numera, som överenstämmer me namnet på biljetten pågrund av just detta. ! Så det går nte riktigt numera. va ja vet
vidar Sj säljer sina biljetter själva på auktion så han menade nog inte det med att köpa andras biljetter... SJ och tradera har ett samarbete så dom auktionerar ut ett visst antal biljetter på vissa avgångar... ganska nice och åka för 1 kr om man i vanliga fall betalar typ 180.... --------------------------------------- För övrigt så kollade ja veolia hur det skulle vara för mig när jag åker hem och så... dyrare än sj... :/ tråkigt nog...
Det blir ingen extra sång, vi är klara – hej då
stämmer bra att jag menar sj`s egna auktioner måndag tisdag och onsdag brukar man komma billigt undan
i remember when originality was the key!!
Jävla sj, så har dom lagt in att biljetter ska börja bli personliga har jag märkt, känns ju också ganska onice!
- Vad händer om ljuset kastas i fyrtiofem graders vinkel mot en vattenyta? - Det släcks.
Toastare
2009-12-01 12:53
Jag och min pojkvän (han är student) betalar 2900kr sthlm-lund 21/12-29/12. Det är fan helt sjukt. Och veolia suger just nu. Dels med antalet avgångar och att man måste boka biljett till malmö syd om man vill åka billigt till lund, annars fattar den inte. Tror inte de stannar i lund c och malmö c. SJs tradera auktioner är ju ett skämt för att de ska tjäna mer pengar. Funkar säkert som ungdom eller när man inte måste boka att man ska med. Jag åker dessutom med katt nu, så jag måste boka djurvagn. Plus att det inte funkar under jul då alla vill åka. Mamma däremot åker för 130kr lund-sthlm ToR för hon är pensionär.
Jag skyller allt på Emma!
Toastare
2009-12-01 12:54
Alla biljetter är personliga nu, med namn på. Så bye bye köpa andras biljetter.. därför de kan trissa upp priserna ytterligare.
Ett tips är annars att vara ute 90 dagar i förväg. Detta är givetvis jävligt svårt, men till exempel till jul åker man ju ofta hem till sin familj om man inte redan bor med dem. Jag åker Lund-Sthlm för 95 spänn den 17e dec, känns fett! En idé kan också vara att boka ett par 95 kronors-biljetter utspritt över hela året. Visar det sig att man inte ska åka den aktuella helgen har man ändå bara torskat en hundring.
Carl Only Bildt 4 Cuban Linx
http://matiasrankinen.wordpress.com Missa inte världens bästa radioprogram
Starka Personligheter.
Toastare
2009-12-01 14:32
90 dagar i förväg gäller bara ungdom och pensionär.. inte student och vuxen.
90 dagar i förväg gäller även vuxen. Jag åker malmö-borlänge 21-28 dec ToR för 450 kr. I Feb malmö-sthlm ToR för 230 kr. Är man bara ute i god tid så finns det billiga avgångar, och vid jul så vet man ju att man ska åka.
Toastare
2009-12-01 15:34
rowmire, antagligen är det billigare för att malmö-borlänge inte är lika populärt som stockholm-malmö. Sen höjer de ju priserna runt jul, nu var jag inte ute 90 dagar i förväg, utan typ 85..
Toastare
2009-12-01 15:34
men det är ju bra att veta för framtiden att de finns annars..
Toastare
2009-12-01 15:36
fredag-söndag sthlm-malmö får man betala 500-700kr enkel trots det är 90 dagar innan.
Pris just nu. Vet inte vart du kollar... Man får åka lite sämre tider ibland.Stockholm C - Malmö C fredag 26 februari, 05:21 - 09:46 1 resenär 2 klass 95 SEK Platsreservation Ingår Kan inte ombokas 0 SEK Malmö C - Stockholm C söndag 28 februari, 09:15 - 13:39 1 resenär 1 klass 295 SEK Platsreservation Ingår Kan inte ombokas 0 SEK Internet Ingår Att betala: 390 SEK
Va fan? Vad har hänt med 99 krs resorna, är det bara på Tradera man kan ..vinna dom eller? Jag gjorde ett test och checkade hur mycket en resa i JUNI kommer att kosta997 kr one way..det är helt sjukt 3 Juni till 13 Juni..
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Helt sjuka priser, vad tänker dom? Känns lite som detta är lite fel väg att gå för att få folk att vilja åka mer kommunalt...
- Vad händer om ljuset kastas i fyrtiofem graders vinkel mot en vattenyta? - Det släcks.
"SJs tradera auktioner är ju ett skämt för att de ska tjäna mer pengar. Funkar säkert som ungdom eller när man inte måste boka att man ska med." Exakt. Jag själv har haft stor nytta av auktionssystemet då jag kunnat hooka tor-biljetter malmö-sthlm för ett par hundralappar (50:- är rekord). Men då har jag, för det mesta, inte varit begränsad till vare sig dag eller tid. För folk som reser i jobbet, eller av andra anledningar är begränsade till en tid, måste det ju vara katastrof.
Walking the street of dreams
Bounty: Alla biljetter är personliga nu, med namn på. Så bye bye köpa andras biljetter.. därför de kan trissa upp priserna ytterligare. Tror snarare att priserna sjunker nu. Det som hänt är att svarta börs-hajar har köpt upp alla biljetter 90 dagar innan, för att sen sälja vidare dyrare. Det är det slut med nu... iaf nånting bra.
jag förstår inte heller varför priserna skulle gå upp pga personliga biljetter.
cry me a river! --> thcrew
Då får vi se om det blir prissänkning då, men dom gör det ju otroligt jobbigt iom att dom kan kräva leg på en när man visar biljetten, kul om man inget har! Känns mest taskigt det här.
d-beck: Här måste jag faktiskt försvara SJ... det kostar ju dem resurser att kolla leg genom hela tåget, knappast så att de gör det för att vara taskiga. Jag tycker det är skönt att de klämmer åt svarta börs-handeln. Och har du inget leg har du större problem i samhället än tågresor, tror jag.
Toastare
2009-12-01 23:06
Refused, de flesta har ju sålt biljetterna billigare... men cardat dem (vilket jag som köpare blundat för, men förstått att så är fallet när en 600kr biljett säljs för halva priset). Det är cardningen de vill stoppa..
Bounty: Så har inte jag förstått det. Vad jag har hört så är det folk som sätter i system att köpa alla 95kr biljetter som släpps 90 dagar innan resedatum, för att sedan sälja dem för 300-400kr när datumet närmar sig. Alltså helt säker vinst, på bekostnad av de som inte lyckades köpa de billiga biljetterna . Carding är jag tveksam till att det skulle vara huvudproblemet, när samma säljare på Tradera ofta säljer om och om igen.
Jag tror mer på Refused förklaring, trots allt den vi hört i media. Har också svårt att se att allt för många satt cardningen i system på ett sådant sätt att det blivit ett allvarligt problem för SJ. De nya e-betalningsmetoderna som är på ingång gör ju också cardningen till ett mindre problem - om vi nu alltså bortser från att problemet med cardning inte överhuvudtaget drabbar SJ utan är en fråga för kortutgivaren dvs.
cry me a river! --> thcrew
Jag tycker det är helt jävla stört att det kan sitta två personer bredvid varanndra i samma vagn, lika stolar m.m. och en person betalar nästan eller dubbelt så mycket som den andra. Standardisera priserna för fan.
Jag kanske inte alltid har rätt, men jag har då fan aldrig fel!
Toastare
2009-12-02 11:52
Refused och joda, ni har rätt när jag tänker efter...
jag åkte till göteborg fram o tillbaka i måndags. hembiljetten kostade 319 kr...tycker ja va helt okej iaf
vi är överallt!
Bästa sättet att ta sig till och från Stockholm - Skåne är flyg. Jag rekomenderar det starkt. Tar alltid flyg. Mellan 50min - 1h-15min Beroende på vad för flyg man tar och kostar inte mer än 500kr enkel biljett. ( i dom flesta fallen). Om du är student eller är ungomd så kommer du undan billigare. Flyger ofta Helsingborg(ängelholm) - Stockholm och brukade ligga på tur/retur på under 1000 lappen . Nu när man inte är student längre ligger det på ca 1000kr viljet jag tycker är helt ok. Jag väljer hellre att betala lite extra för att komma fram så snabbt som möjligt än att åka tåg eller buss.
We don't really dance, We just rub the dick on the ass.
jag jobbar och bygger järnväg, att det inte finns konkurrenter är för att banverket äger i princip alla spår förutom industrispår, men i stort sett äger dom alla spår i Sverige. Banverket bygger på beställning, ( såklart ), det är inte gratis för SJ att rulla runt med sina tåg, kostar väldigt mycke pengar för att få använda banverkets spår, ett nytt resebolag måste ha ett väldigt stort kapital i så fall, där skon klämmer
www.samyprod.com
en anledning kan vara att dom kör 5 vagnar numera av nån jävla anledning.. jag brukar bara åka till alvesta men det kan vara lite knepigt att hitta biljett, åker uteslutande sista minuten, funkar om man kan åka mån-torsdag eller udda tider, annars är det svårare!
brrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrraaap
Varför finns det inte standardpriser? Är det fullt är det fullt! Varför ska vissa behöva betala mer än andra? det är ju stört!!!
Jag kanske inte alltid har rätt, men jag har då fan aldrig fel!
Privat ägo blir såhär
prinsen i hundkostym. HUNDEN SOM TALAR MED HÄSTAR!
När jag kollade för två veckor sen så var det 700 mellan Stockholm och Malmö den helgen jag ville åka (och 500 för flyget), så jag är nog också inne på linjen att om man är ute i god tid så är det inte svårt att få tag i billiga biljetter (och nej, jag var ju inte ute i god tid även då jag visste om resedatumet lååångt i förväg).psyko_slusk - Jag tror du menar "konkurrensutsättning inom olämpliga verksamheter blir så här"... 10-4, over...
"Not so funny now, funny man..." - Å, jo, totally worth it! ;) Mabande In The Park - once in a lifetime, baby Thugz 4 hugZ - kärlek istället för gangsterpropaganda
Var finns konkurrensen? Jag säger inte att tågmarknaden är idealisk att konkurrensutsätta, men SJ tar ju de priser de gör nu just för att vi inte har något annat tågbolag att vända oss till.
Tha slayer. Jaha jag tänkte på att folk kirrar biljeter billigt o säljer på tradera. Privatpersoner. Vilket inte riktigt går iome identifikationsgrejjen
Låt staten pyssla med sånt som är allmänheten till tjänst så finansierar vi det gemensamt, så blir det bra. Vi skulle ju t.ex kunna återinföra fastighetsskatten, så kan villaägarna i danderyd betala era resor istället. Sen kan förmögenhetsskatten finansiera tåg och rälsunderhållet. Om dem nu inte hade tagit bort den skatten också.
prinsen i hundkostym. HUNDEN SOM TALAR MED HÄSTAR!
Sitter på ett försenat SJ-tåg nu, och kollade upp deras resegaranti. Från att ha haft full återbetalning vid förseningar på 20 min eller mer (beroende på reslängd), har de nu 25% ersättning om resan är minst 60 min försenad! Sån sjuk försämring. Och varför kan de göra sådana försämringar utan att tappa någon större mängd kunder? För att vill man åka tåg, så MÅSTE man göra det med SJ (på de flesta sträckor). Monopolets effekter...
Toastare
2009-12-20 19:29
Refused, innan har det varit beroende på hur lång resa man rest.. är det inte så längre utan det är 20 minuter oberoende. För annars tror jag det har varit runt 1 timme försening på en resa på 3-4 timmar.
Hahah galna priser, jag flyger tur och retur från arlanda till Kiruna för 1000 kr under jul/nyår.. tåg är ju inte ens att fundera på
Men lika glad är jag för det!