automatkoppling på bilar?
Ja, varför är inte det vanligare. Någon bilkille som har svaret?
hon var snygg långt ifrån.. ..men långt ifrån snygg
...eller bilflicka, förlåt..
manuell bilarna är billigare
AIK ARSENAL "Det finns elitserie i innebandy alltså? Där ser man, undra om kurragömma har en elitserie också... "
Alla borde kunna köra manuellt.. automat fyller fan ingen funktion.. Dem är tråkiga o köra
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
funktionen är väl att man ska slippa växla hahaha
AIK ARSENAL "Det finns elitserie i innebandy alltså? Där ser man, undra om kurragömma har en elitserie också... "
det blir ju vanligare
Tänk på vad du säger, så du inte säger vad du tänker
automat fyller fan ingen funktion LMAO!
Jag har ingen personlighet
starkare växellådor. väldigt bekvämt i städer = stor marknad. Nackdelen är väl att dom ofta drar lite mer än manuella bilar. Kolla bara på USA, inte speciellt vanligt med manuell växellåda där inte!
Your "best"!? Losers always whine about their best. Winners go home and fuck the prom queen.
Europa är lite efter i det här, ja... effektivitetsvinsterna med manuell låda är försumbara, det är bara tradition och ovilja till förändring som håller oss kvar i manuell växling.
Här är polisen som mitt i gatan står, niger och säger att nu är det vår
jag körde automat för första gången för nån vecka sen. alltså. det är som att köra gocart! va inte ens knixigt att köra upp ur vårt ubertrånga garage. helt fantastiskt!
"Jag vill hitta någon dampad whoaklottrare på riktigt nångång och bara se om dem fungerar i verkligheten, om dem kan öppna dörrar och skala bananer och sånt." /anonym admin.
Jag hatar att köra automat, känns som en jävla tvspels bil, sen kan man ju inte knuffa igång den.. Eller okej automat är skönt i bland, men ja saknar alltid kopplingnen..
Whoa kontroll - vi gör det vi gör vanligtvis fast lagligt
Det e ju alltid fetare med manuell tycker jag men nu när jag har en av varje så kör jag mest den automatade volvo jäveln...det e rätt skönt måste jag säga! man bara glider....men visst jag saknar o kunna hetsa med växlarna hehe
automat drar inte "lite" mer än manuell, om du använder manuell på rätt sätt så är det typ 20% färre utsläpp (motorbroms, låga varv etc). Det här eco-driving är nu en stor del när man tar körkort så allt fler lär sig detta och använder det förhoppningsvis så props till manuell om du inte vill att världen ska se ut som LA
Talfel: 20% låter iofs väldigt mkt, även om det kanske stämmer. Vad har du för källa? Dessutom gäller det ju bara förbränningsmotorer - automatväxlade elbilar är framtiden :)
Här är polisen som mitt i gatan står, niger och säger att nu är det vår
Det måste ju vara liiiite känsla i bilen, manuell for the win... Dessutom är det ju lätt som en plätt.
Automatkoppling? Menar du typ en sekventiell lådda då eller? man växkar fast slipper koppla?
Kom igen nu Whoa, kör för fa-aan
automatväxlade elbilar är framtiden :) Lycka till att hitta en låda som pallar det för rimliga priser.. :P Elbilar har väl bara en växel afaik. och det funkar ju bra hittills. Tesla försökte med en 2växlad låda. Den gick sönder hela tiden, så dom körde på 1 växel.. men Elbilar öht är framtiden. när vi får bättre batterier.
Your "best"!? Losers always whine about their best. Winners go home and fuck the prom queen.
Simba Batterierna är väl tillräckligt bra, problemet är väl hur man ska lösa "tankningen". I stadskörninge etc är det ju ett infrastrukturellt problem att få ut laddstationer, och borde inte vara ett massivt problem, dock kostsamt. Däremot vid långfärdsladdningar kan det krävas att man helt enkelt byter ut batterierna, och hur det ska funka. är itne riktigt bestämt ännu.. Men Volvo har ett samarbete med Vattelfall som ska utveckla plug-inhybrider; bilar som laddas via vanliga eluttag och kan köras helt utan utsläpp. Målsättningen är att den första plug-in-hybriden ska rulla ut på vägarna redan 2012... Till Topic: Dels har du energivinster med att köra manuellt, dels anser många att det är betydligt roligare att köra med manuell låda, och dessutom är det billigare i såväl inköp som reparationskostnader med manuella lådor.. I min mening lämpar sig automatlådor främst i till yrkestrafik..
Tror du mej inte? Fråga min mamma!
friktion P23. definera "bra"?. oftast när jag läst eller hört om elbilar så räcker batterierna högst ett par mil dom som säger att automatbilar är tråkiga kan inte ha kört mer än nån gammal slö mercadiesel
Awaiting Beheadment and Mutilation
var emot automatväxlade bilar innan också. menn u fattar ja inte hur man pallar sitta o vispa med manuellt växlade bilar. automat är glidarkännlsa, och en bil som har lite motor är ju underbart att ibland köra en kickdown med också^^
Haters gon' hate...
Hatar automatare ja... Att få växla o greja tkr jag är bra del av körningen, annars sitter man ju bara där på nåt sätt... Vet inte riktigt hur jag ska förklara :P Manuell FTW!
Manuella är mycket roligare att köra, även om automat kan vara slappt om man kör långa sträckor, eller inne i stan.
ImagoMortis
Tesla Roadster ska ha en räckvidd på 313miles på en laddning.. men sen ska den ju laddas 6 timmar också.
friktion P23
Läste i illu eller AOV för någon månad sen att litium/jon batterier kommer falla bort snart då man upptäckt ett nytt batteri som laddas på någon timme (i bil sammanhang) istället för minst 6 timmar i 3fas.
som ett batteri på ryssfemmor och som tar åt sig energi snabbare.
automat är glidarkännlsa, och en bil som har lite motor är ju underbart att ibland köra en kickdown med också^^ Jo för att släppa ratten med en hand och växla ner manuellt är ju förjävla jobbigt.. :P
Att "slippa växla" är väl fan ingen jävla funktion.. Är det jobbigt och växla eller? Vissa ska fan inte ha körkort, blää.. Okej om de har med motorn, bilens förbrukning eller motorn att göra.. Men automat finns alltså enbart för att man inte ska behöva växla? Fan va töntigt, snart ska vi väl ha nåt som gör att vi !slipper svänga" också, kanske ratten kan svänga åt oss. Låt oss bara ha en Start-stopp knapp. Ja jag e bitter, ja jag hatar automat. Och ja, jag tycker det bara är töntar som inte kan växla som köper automat.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Är det bara jag som reagerade på att trådskaparen faktiskt inte skrev automatlåda utan automatkoppling? Han kanske menar dubbelkoppling i stil med DSG-lådorna som sitter i vissa Audi och VW-bilar? :) Om inget annat är bilar med automatlåda sjukt tråkiga att köra (i jämförelse med sina manuellt växlade syskon). Tar väck nöjet fullständigt om man faktiskt gillar att köra bil.
Look with your own eyes - See with your own mind
PenDragon P25 Jag antog att det var automatlåda. men DSG kommer ju mer och mer. dessutom är ju DSG 2st kompletta växellådor som jobbar ihop, inte bara kopplingen.. DSG är väl fint antar jag.. :P
Fast DSG-lådorna kommer ju (åtminstone i "nya" R8:an) med just dubbelkoppling, därav liknelsen :)
extra många av oss som kommer ha nya R8'an
Om det är automatlåda du frågar efter så är väl svaret på varför jag inte skulle vilja ha en automat att det är sjukt tråkigt att köra en automatväxlad bil. Har kört automat två gånger och jag höll fan på att somna av sysslolösheten. Aktivitet gör en mer alert.
Veritas Amicus, Henkso Amicior!
När jag (om jag) tar körkort kommer jag från första dagen att köra automatbil. Manuell finns inte.
Ryktena säger att moderna automatlådor gör att bilen drar mindre, åtminstone i praktiken. Och det är ju inte så konstigt att det blir effektivare om man tillverkar en låda utifrån motorn som växlar på optimalt varvtal varje gång. Men det tar tid att förändras. Elbilar har ju inte samma behov av växlar då de levererar fullt vridmoment även vid låga varv till skillnad från en förbränningsmotor. Är väl kanske snarare sekventiell gas eller något man skulle ha... Hade alla en el-hybrid kompletterad med en förbränningsmotor (för de gånger man åker långt) skulle miljövinsterna vara stora. Jag kör sällan mer än 5 mil en vanlig dag.
Gillar: http://www.slagskottfilm.com/
extra många av oss som kommer ha nya R8'an Ja... för det är ju helt klart den enda bilen i världen med dubbelkoppling, det var inte ett exempel, utan det var den ENDA med sådan koppling, någonsin. Kommer inte att göras fler. Bara R8:an.
Om det är automatlåda du frågar efter så är väl svaret på varför jag inte skulle vilja ha en automat att det är sjukt tråkigt att köra en automatväxlad bil. Har kört automat två gånger och jag höll fan på att somna av sysslolösheten. Aktivitet gör en mer alert. Instämmer till fullo. Hade tiptronic i förra bilen och ja, jag säger som jag sa innan, automatlåda är för folk som egentligen inte gillar att köra bil.
Försök att tänk er det motsatta som ett tankeexpriment. Att automatlåda är standard och men rätt vad det är får någon för sig att skaffa en pinne att rycka i vid accelerationer...
Gillar: http://www.slagskottfilm.com/
Jag upprepar, folk som kör automat gillar inte att köra bil. Det är helt enkelt inte samma sak som att köra manuellt. Kolla lite på Top Gear ^^
första bil var automat å de var najs som fan å glida runt bara, andra är manuell är väl också najs men hade varit mera najs om man hade haft nå under motorn. Många najs blev de på kköpet.
attomat hela dan. då kan man sitta och rycka i sin egna spak under tiden man kör:) och det är inte många tillfällen som slår när jag skulle rulla ut från lervällingssörjan som var roskildes parkering nåt extra regnigt år, medan det sprutar som om domedagen var här från alla som försökte backa ut och sladdade runt i gyttjan kunde jag lätt och ledigt surfa fram i min fina automat. inte så mycket macho kanske men vad spelar det för roll
http://www.kommandot.se/wp/
manuell alla gånger förutom när det gäller jänkare
Awaiting Beheadment and Mutilation
Lyricist
2009-12-01 00:20
Någon skrev att automat är dyrare, vilket inte riktigt stämmer. Det beror givetvis på vem du frågar om manuell/automat gör att bilens värde stiger/sänks, men i Sverige tycker jag det ofta är negativt att ha automat. T ex i random volvo eller liknande. Sportbilar med automat (med mindre det inte är DSG i M3 eller liknande) är också ett no-no för många. Detta beror iofs mest på att man får mer glädje av bankörning med manuell låda. Själv föredrar jag automat i bruksbilen. Har kört det sen första bilen och det funkar bra för mig. Dör inte av att köra manuell heller, men det är bökigare vis stadsköring, parkering, start i backe och allt annat man får för sig att göra med bilen. Att skylla på att automatlådorna är slöa osv är också vanligt, men dom som påstår det har inte kört någon annan bil med automat en än sliten volvo 945 som såg sina bästa dagar någon gång på 80-talet (been there done that -_-). Kanske inte tillförde så mycket till diskussionen, men det var iallafall my 5 cents!
Det är givetvis en vanesak. Själv ser jag verkligen noll och jag menar noll, ingenting, nada problem med att köra manuell i någon situation. Det är inte jobbigt i någon som helst trafiksituation. Det är inte alltid det är roligare, ibland är det ingen skillnad, men ibland är det roligare och för min del kan jag inte skissa upp situationen där en automat skulle vara roligare eller på något sätt smidigare att köra bortsett ifrån en situation där jag plötlisgt skulle sakna en arm och / eller ett ben. För det är allt automatkörning ger mig, ett sysslolöst ben och en arm vars enda funktion är att spruta spolarvätska.
Veritas Amicus, Henkso Amicior!
hehe jag menade inget om automatisk växling, utan automatisk koppling med manuell växel, alltså att man har en svängkoppling typ och bara släpper på gasen helt när man ska växla?
oneoo exakt..