I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Kronofogden, anmärkningar.

Övrigt - Blandat

2009-09-06 12:07

Kronofogden, anmärkningar.

Tja, har man en gång fått en räkning som kommit dit så får man en hel del strul och förmånar som andra har dras in. Vissa saker är små skitgrejer andra större och störande. Tex; Man får inte ha ett visa kort, man får inte hämta ut mobilabbonomang, man får oftast inte i många städer stå i en vanlig bostaddskö (du kanske får stå i den men inte få nån lägenhet), man får inte ta banklån, manfår inte hyra bil på en del bensinmackar och man får inte köpa grejer på avbetalning.

Den här skiten gör mig duktigt jävla förbannad eftersom att det är lika för alla. Okej om man allmänt skiter i allt, bryr sig inte om sina räkningar och sätter sig i skuld medvetet för att man skiter i, då kanske inte företag vill lita på en och de kan jag förstå. Men om man varit bortrest och sen helt plötsligt får ett brev från kronofogden är ju helt sjukt och jag känner ofta för att springa in och slakta alla som jobbar där, montera ner deras stora skylt, släpa den i ett rep till alla lokala torg, stjuta, pissa, kräkas på den och bränna och spränga den så folk kan se de. Men nog om de.

Som med allt annat, så får man rätta sig i ledet och sköta sig annars knullar man sig själv i röven bara. Det går inte att vinna över systemet om man vill ha ett bra liv i de här landet.

Till min poäng, nu när jag flitit jobbat av mina skulder vill jag inte gå och vänta i tre år på att tex få hyra en bil när jag behöver de. Så hur kommer man runt den här "3-års-spärren"?

En polare till mig kunde ta ett banklån redan ett halvår efter att han blev skuldfri.
Kan man göra upp med företag/förmedlingar/banker om man har anmärkningen eller är de bara att kapitulera och vänta i tre jävla år på att få ett visa-kort istället för kuk maestro som inte går att betala med på vissa ställen?

Hur kommer man runt skiten? Finns de vägar så dra dom.

2009-09-06 12:36
Finns inget sätt att snabba på processen, anmärkningarna finns kvar i 3 år, det enda man kan göra är att prata med respektive kreditgivare och hoppas på lite nåd. Policys är inte alltid skriva i sten...men chanserna är inte stora.

Ett alternativ är att få någon att gå i borgen för dig...

2009-09-06 16:44
Grejen är att jag har stått inne på telia och the phone house och försökt en stund men gett upp då alla vill att man lägger tre lax i deposition. Knulla dom, de är dom som förlorar en betalande kund..

Hyra bil är omöjligt, dom har en spärr som kommer upp, dom kan inte se va de är eller varför den finns där om dom inte gör en kreditupplysning.

Ingen som har knep?

Toastare

2009-09-06 17:41
Det tar ju lite tid innan det går till Kronofogden. Har du just upptäckt det, ring Inkassobolaget och säg att du betalar på en gång så drar de tillbaka skulden och du slipper betalningsanmärkning (om de inte gjort en betalningsföreläggande åtgärd som en utmätning, dvs. kollat upp dina inkomster etc.)
Eller så gör du upp en betalningsanmärkning med Inkassobolaget.
Reglerna har ju också ändrats så småskulder och "misstag" ger inte betalningsanmärkning i 3 år.

Själv försvinner min 2011 och jag blir fri!
Nu har jag en pappa som ställer upp och står på mitt mobilabonnemang och tv/internet.

När det gäller lägenhet så är det inga problem om man inte har fått en betalningsanmärkning senaste året och det inte var pga obetald hyra.

Och det räknas inte 3 år från att du betalat klart, det räknas 3 år från och med att du fick skulden.
Ett tips är att kontakta UC (Upplysnings centralen) och höra med dem hur det ser ut för dig. För 199kr kan du själv få tillgång till ditt register i 1 år.
Det som ser värst ut är att ha en obetald skuld hos Kronofogden.
Har dina skulder dessutom gällt kreditbetalningar blir du märkt som "osäker kreditkund" och det är upp till kreditbolaget om de gör en anmärkning om det. Då ser andra kreditbolag den och kommer vägra dig avbetalning (vilket ju är det bästa för en, att inte ta på sig mer skulder)

Du får helt enkelt stå ditt kast och lära dig den hårda vägen. Som sagt, det bästa är alltid att kontakta Inkassobolaget om man fått brev från Kronofogden för att slippa den skiten.
Jag skyller allt på Emma!
Toastare

2009-09-06 17:42
Och du kan ta ett banklån när du inte har en betalningsanmärkning och har en fast inkomst. Vissa banker går med på det om du har en nära släktning som går i borgen för dig. Speciellt om det gäller för att lägga om dina lån/skulder och sänka din ränta.

Men som sagt, 3 år sen din sista skuld kom in till kronofogden eller de sist gjorde en koll om du hade nått att utmäta. Så ring dem eller UC och hör när du blir fri..
Producent

2009-09-06 18:16
nu kommer detta låta illa. men wtf. hur får man en räkning på kronofogden? jag har ahft räkningar som har vart ett år gamla utan problem. dom har hamnat hos visma iofs. känns även som att företag inte gärna drar in kronofogden eftersom det ger dom dåligt rykte.
"Men i dessa tider är ju våld vardagsmat. På den tiden hade polisen Volvo 740 och var allmänt frånvarande."

2009-09-06 18:45
Bounty

Tack för hjälpen.

Jag fick mina för många år sen, de har tagit ett tag att betala av allt. När jag fick dom sket jag i. Sket iofs i allt då men nu är de för sent. Skulderna är betalda iallafall.

Så du menar att om jag fick min skuld 2007, så kommer anmärkningen försvinna 2010 i samma månad som jag fick anmärkningen? De är ju kanon.. Det är ju riktigt bra.

Jag ska ringa dom imorgon och kolla. Vore inte helt fel att ta ett lån och köpa en räserbil.

fyra.

Såhär började de, jag slussades ut till egen lägenhet när jag var 16, just då förstod inte jag riktigt att de var JÄVLIGT viktigt att ta ansvar, dvs göra rätt för sig osv. Jag tänkte "Vad kan dom göra"

Det hela är ganska fånigt för de handlade om en räkning på 150 spänn.. Senare blev de mycket mer pga andra saker men de va så de började.

Producent

2009-09-06 20:08
Asdöd aha. då fattar jag. det handlar alltså om skit som har byggts upp lite då och då. och tjafs och blabla.

har vart skraj för att få med dom att göra. jag är sjukt slarvig med räkningar, speciellt när jag bodde utomlands. tror jag har haft änglavakt när det gäller sådant faktikst
"Men i dessa tider är ju våld vardagsmat. På den tiden hade polisen Volvo 740 och var allmänt frånvarande."

2009-09-06 20:13
Kan man ta reada på hur mycket skulder man har?
Finns Kronofogden på riktigt? Jag får brev från dem, men av det jag läst i den här tråden och i nån annan tråd (av Fumez) så kan man inte lägga upp avbetalningar med dem, de ringer aldrig och undrar hur läget ligger till osv. De är bara där och snor pengarna man får tillbaka på skatten eller?

och jag känner ofta för att springa in och slakta alla som jobbar där, montera ner deras stora skylt, släpa den i ett rep till alla lokala torg, stjuta, pissa, kräkas på den och bränna och spränga den så folk kan se de.

Let's hook up!
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2009-09-06 20:33
den enda gången jag har märkt av kronofogden var när jag skulle beställa bredband, tror det var från tele2. dom nekade mig pga betalningsanmärkningar såklart. så jag kontaktade bredbandsbolaget och hos dom var det inga problem att teckna abbonemang.

men ska man hålla på och låna sig igenom livet så är det väl inte så smart att börja med kronofogden
 Awaiting Beheadment and Mutilation

2009-09-06 20:38
För det som stör mig är att man inte vet. Som med mina skattepengar, det var 6 lax som de tog. Istället för "Hej, vi tar dina pengar för du har skulder. Vi tog 6 lax, du har nu siochså mycket kvar att betala av" så är det "Yo bitch, tar dina cash. Fuck off! "
Det står inte var eller till vem pengar går, hur mycket som går till vem eller nått sånt.

Nu har jag iofs inga större planer på att betala tillbaka inom en snar framtid, men man vill fortfarande veta.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Toastare

2009-09-06 21:39
Dieallot, klart de finns.. bara att ringa dem. Men det är ju Inkassobolaget som är deras "kund" och således har de hand om din skuld och det är med dem du kan göra upp en betalningsplan. Det är Upplysnings Centralen som har koll på alla skulder och anmärkningar du har. Så de är dem du ska kontakta för att veta hur många anmärkningar du har och när de försvinner.
Det känns som man inte har så mycket att sätta emot dem, det är bara ens eget fel att man hamnat där. Även om vi alla gjort det av olika anledningar och vissa kanske är "bättre" än andra. Det är bara att ställa sig på god fot med dem och bäst att göra upp avbetalningsplaner med Inkassobolagen. Annars får man plötsligt utmätning av inkomst och egendom. Då hadlar det om att klara sig på existensminimum och bli av med saker som man kanske värderar högt.

Asdöd, är inte säker på att det är så om du nu haft en skuld en längre tid hos fogden. Kan vara då att de gör en check-up varje år om du har skuld hos dem och då ligger anmärkningen kvar. Prata som sagt med Upplysnings centralen om det, det är de som sköter alla kreditupplysningar etc.

2009-09-06 21:47
Jag ringde ett inkassobolag en gång för att fråga varför jag fick brev från dom när jag inte ens fått en räkning, hon sa då att dom har skickats hem till mig, men att dom skickats till en adress jag bodde på för 3 år sen. De jag märkte direkt var att hon var fientligt inställd och andades i luren som om hon när som helst skulle starta ett slagsmål.
Dom har nog med en hel del lacka människor att göra så till slut är dom väl bara svin som upprepar att det är ens egna fel..

Angående skatten, kan hålla med, tycker dom borde förvarna innan. Första året jag hade skulder blev jag förvånad men sen slutade jag bli glad över skattepengar.

Toastare

2009-09-06 21:58
Asdöd, ja trevliga är de inte... jag har gråtit många gånger pga sjukt kass attityd. Värst är ett inkassobolag som har min största skuld med en ränta på nästan 14%, de är omänskliga där.

Jag blev arbetslös nu i och med lågkojunkturen, får maxbeloppet av A-kassan men det är 8000kr mindre i månden för mig. Kontaktade alla som jag hade avbetalningsplaner med, de flesta gick med på att jag slapp betala till dem så länge jag gick på A-kassa. Men det ovanstående inkassobolaget vägrade och där betalar jag 1000kr/mån, det är mycket pengar.. dessutom så väntar jag fortfarande på A-kassan så hade jag inte kunnat fixa pengar på annat håll så hade jag direkt hamnat tillbaka på ruta ett igen. Även om jag pratade med dem och förklarade hur det var och att jag ville föra en öppen dialog med dem.

Jag fick ut mina skattepengar för första gången :) ....och då gick de direkt till mina skulder.
Som det ser ut nu blir jag helt skuldfri efter jul och utan betalningsanmärkning 2011. Känns så jävla skönt! Jag har lärt mig läxan..