I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

P-piller/ mini-piller

Övrigt - Blandat

2009-07-10 12:39

P-piller/ mini-piller

Började för cirka 2.5 veckor sen på min andra omgång piller. Har varit konstant ledsen sen i lördags, gråter för ingenting och jag har ingen aning om vad jag är ledsen för. Vet att det är en form av "biverkning".
Jag undrar om någon annan vart med om samma sak och hur lång tid det kan tänkas ta innan det går över.

Är bokstavligen uttorkad.

"Nothing says leave me alone like doo doo-butter in my pa-ants"

2009-07-10 12:47
Byt pillersort! Vilken sort äter du nu? Olika p-piller har olika biverkningar.
Det kan ju såklart gå över, men målet måste ju vara att hitta en sort som man inte får några biverkningar av. Förutom inga oönskade ungar såklart :)

Jag äter Yasmin nu, och har inga biverkningar what so ever. Mycket dyrare, mycket bättre!
mjao!

2009-07-10 12:50
Jag äter cerazette och den enda biverkningen jag har är att jag inte har någon mens. Jag har hamnat i himmelriket.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2009-07-10 12:56
alltså, byt på en gång. jag har vänner som trott att det skulle gå över och verkligen lidit av att varit ledsna och nedstämda KONSTANT i typ halvår/år. det är inte värt det, gå direkt till din barnmorska och säg att det inte funkar - du är värd att må mycket bättre.

2009-07-10 13:04
Tack för svaren. Jag käkar neovletta. Ska fasen byta, inte värt att vara ledsen.

2009-07-10 13:05
Jag äter också cerazette, och de är rena döden. De gav mig +15 kg, hormonsvängningar och sämre hy.
Dock så slipper jag också min mens, vilket är anledningen till att jag fortsatt med dem i 3 år...(!) Det är dags att sluta vara så lat nu känner jag.

2009-07-10 13:08
Conspicuous

Fan Hormonsvängningar är inte roligt. Klimakteriet i förtid, svallningar och skit, hehe.

2009-07-10 13:19
Hehe mm, jag blir mest nedstämd och arg. Men vill inte börja mixtra nu under sommaren, det värsta som kan hända är att jag får mens i två månader, då står jag hellre ut till hösten och tar tag i det nu när jag väntat så länge.
Har för övrigt provat hur mycket olika piller som helst, men jag blir cp av dem allihop.

Får se vad det finns för alternativ nu ...

2009-07-10 13:29
Fan det är jävligt jobbigt med sådana piller men vad gör man inte för att inte bli ofrivilligt pregnant:P

Men jag tycker DaShihis piller verkar bra. Skitsamma om dom är dyrare, mycket mer värt lite extra pengar än att ha massa biverkningar.
Konstigt att dom inte rekommenderar Yasmin då om det ger mindre biverkningar.

2009-07-10 13:50
Jag har provat Yasmin också, blev ett vrak på dem med tyvärr :S

2009-07-10 14:07
Men hallå är det inte farligt för er att ta piller som gör att mensen uteblir? Vet inte om det e mitt ex eller någon annan kvinna som sagt det men dom snackade om skräckscenarion där tjejer hade haft mens typ varje dag i ett år osv...efter att just tagit p-piller i flera år!

kanske ngt att tänka på om det e sant

2009-07-10 14:12
Det låter som speciella fall. Som du sa skräckscenarion. Men det är säkert fullt möjligt.
Men man kan ju välja om mensen ska utebli eller inte.
Man käkar 3 veckor men piller, sen är det ju "vita" piller som man äter och då ska mensen komma sen s börjar man på en ny karta.
Vill man hoppa mensen börjar man bara på den nya kartan.

2009-07-10 14:30
Alltså det känns ju som nått av det mest onaturliga man kan göra, att få sin mens att utebli... Säkerligen ett plus på väldigt många sätt för alla parter inblandade, men IN THE LONG RUN så kan det ju knappast vara hälsosamt.

2009-07-10 14:38
jodå så långt har jag hängt med för jag vet att hon käkade piller när vi skulle utomlands för att få mensen att utebli men på henne verkade det som ngt man inte ska repetera allt för ofta då det stör balansen eller ngt...aja jag är ingen tjej tänkte bara på det där

2009-07-10 14:47
Vikktorius och MRsalesman

Nej asså det är ju inte bra att hoppa över mensen allt för ofta men möjligheten finns ju. Dock känns det inte som något man skulle göra. Går ju att sola och bada även om man har momenonsos:D Bara en dålig ursäkt som vissa körde med under skoltiden för att slippa vissa idrottsevenemang:)

Som en tjej i min klass på högstadiet som vägrade vara med på bollsportsdagen för att hon hade röd vecka som det också kallas.

2009-07-10 15:04
ähh fan nog med mens snack nu. Kom på att jag inte tycker om skiten haha längesen man hade en ring på sitt finger o behövde bry sig om sånt

2009-07-10 15:21
haha...den gamla godingen
'jag kan inte va med på gympan för jag har mens'
'nu igen?!'

men som sagt, byt piller, det finns ingen anledning till att du ska må dåligt eller bli sjuk. även om dom säger att man ska prova i någora månader och att det kan gå över sen
when I play doctor, I play to win

2009-07-10 15:26
Tereche

Den är verkligen klassisk, dock rolig eftersom tjejer i den åldern oftast går till gympaläraren i flock och alla har mens:)

Precis, ska höra mig för om nåt annat.

2009-07-10 15:49
jag tror på p-ring, mycket mindre hormoner och lokalt istället för att påverka hela kroppen. kan även avslöja att man som kille knappt märker av att den sitter där :P

trots att många tjejer blir vrak av piller verkar det så inarbetat i den svenska folksjälen att det mer eller mindre blivit accepterat...

2009-07-10 15:58
Innehåller inte p-ring exakt samma hormonmix som p-piller?

Jag slutade med mina cerazette i vintras efter fem års känslomässiga berg och dalbana. Fortsatte med dom dels för att jag inte får använda några andra hormon än gestagen, men också för att det på den tiden var gött att slippa mens. Jag har fortfarande inte fått tillbaka min mens trots att jag kört hormonfritt i ett halvår.

Byt om du inte trivs, man ska inte behöva bestiga mount everest för att kunna sexa säkert.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2009-07-10 16:07
Jag använde också cerazette i 2 år och min mens slutade komma och jag gick upp en massa i vikt, la av med dem för typ år sen och mensen ville inte komma först.. men de tre första gångerna som mensen kom efter att jag la av med p pillrena gjorde så fruktansvärt ont, den mensvärken gjorde så att man hade ont i hela mellangärdet konstant innan själva mensen kom... dessutom så försvann sex lusten
I have always right, even when I have wrong...

2009-07-10 16:12
P-ring va de värsta jag har varit med om i hela mitt liv. Fick för första gången på 24 år mensvärk och även efter att jag slutade med ringen så fortsatte skiten med extrem smärta varje månad.

Idag käkar jag cerazette och de funkar skitbra för mig eftersom jag inte riktigt har råd å sjukskriva mig 3 dagar varje månad, eller lust för den delen heller.

Visst är mensen en naturlig sak som har sitt syfte å kanske inte direkt bra att hämma. Men å andra sidan är vi alla olika och vissa människor kan inte leva med den helt enkelt. Inte på ett funktionellt sätt iaf.
Vi är som bekant alla olika och därför är det ju också väldigt svårt att råda någon om bekymmerslöst preventivmedel.

Testa sig fram är grejen helt enkelt.
Om du går fort och ler samtidigt så kanske ingen hinner se att du e ful!

2009-07-10 17:25
Jag åt cerazette i kanske tre veckor, slutade för att jag fick ont i hjärtat (!) av dom. Ska aldrig mer äta minipiller, tycker det är läskigt att mixtra med kroppen (dvs. att inte ha mens). Har hört oroväckande många historier om tjejer som inte fått tillbaka sin mens efter att de slutat. Äter en sort som heter Yaz nu. Tror det är samma som Yasmine, bara att de heter annorlunda här.
"What the fuck?! That ain't no fuckin' name, yo. That ain't that nigga's name. You can't be serious. Barack Obama. Get the fuck outta here." - DMX

2009-07-10 17:42
Då får du nog byta p piller. Jag började med en sort, och börja gråta för vad som helst och var sur osv. Så gå till ungdomsmottagningen och prata med dem, då ger de dig andra.
Nu har jag ätit cilest28 i fem år och det funkar jätte bra för mig.

2009-07-10 17:53
PereZosOo

Precis så är det. Blivit grymt känslig:S Jag har gråtit minst 1 gång per dag sen i lördags, inte så kul. Dessutom är jag ofrivilligt otrevligt mot mina nära och kära. Det är ju som en hel djungel det där med p-piller.

2009-07-10 17:58
Jag åt cerazette (eftersom jag inte kunde äta andra tabletter pga medicinska anledningar) och hade ingen mens alls på tre-fyra år. Och då sköt jag inte upp den utan åt som man skulle. Jag hade sjuk mensvärk innan så var jag så jävla nöjd med det, även om mitt humör var lite upp och ner ibland. Det tog ett tag för mensen att komma tillbaka sen och när den väl gjorde det gjorde det ONT på ett helt annat sätt. Men några skador verkar det inte gjort då min kropp fungerar utmärkt idag...

Hade det däremot fått mig att gråta och må dåligt så hade jag bytt direkt! Det finns tusen olika sorter, någon måste funka bättre för dig.

(Inlägget ändrat av Frozen 2009-07-10 18:12:10)

2009-07-10 18:52
Gillar hur killar i tråden kommer in och berättar att det är onaturligt att skjuta upp mensen, att äta p-piller och såvidare. Har vi tjejer egentligen något val? Nej, för vill man inte använda kondom vid exakt varje gång man har sex med sin kille men inte heller vill bli gravid så finns det inte så där supermånga andra alternativ.

2009-07-10 19:14
word på de
Om du går fort och ler samtidigt så kanske ingen hinner se att du e ful!

2009-07-10 19:17
phatie

Hahaha, tänkte på det med förut. Men dom kanske har mer erfarenhet än vad vi tror. Kanske har männens motsvarighet till mens... MANS. närå men lite kul är det:P

2009-07-10 19:27
Phatie: Haha, tänkte också på det. Verkligen rätt tråd att börja stöka i.

Är inte sådana där stavar bra? Jag tror min gamla flamma hade en sådan, och hon var tydligen mycket nöjd.

PZ
"Who the motherfuckin' bawse?"

2009-07-10 19:52
när vi väl är inne på mens! alltså, jag har en mensfråga som kanske är 'grabbig och puckat dum' och jag inser att jag riskerar bli en av de där killarna som egentligen borde hålla mig borta från tråden, men ni får väl ha överseende och typ försöka vara liiite snälla mot mig. :/ så... here we go:

rätta mig om jag har fel nu; en kvinna har ett visst antal ägg med sig från födseln och hennes kropp kan inte producera nya, right? och klimakteriet når en kvinna normalt runt 46-54 år, när äggcellerna är slut, right?

okey, förutsätter att det ovan är någotsånär korrekt, då kommer frågan: om en tjej tar p-piller, som medför att mensen uteblir, ända tills hon är runt 50 och klimakteriet egentligen bör/borde inträda, vad händer egentligen med alla äggen som hon inte 'mensat bort'?

2009-07-10 20:16
soulable:

alltså, p-stav fungerar ju precis som p-piller, p-ring etc. alltså helt individuellt. jag hade p-stav men det passade inte mig, dock har jag aldrig haft några problem med p-piller och de "problem" jag hade med p-staven var inte i närheten av så jobbiga som trådskaparen (och andra) har fått stå ut med men tillräckligt för att inte vara det ultimata för mig. har vänner som gått upp 20 kg och haft konstant mens pga p-stav, så det är jättesvårt att rekomendera något om man inte har någon slagt sköterskeutbildning eller hjälper någon att prova sig fram.

2009-07-10 20:59
Priyan Men vadå, det är väl inte så att man har ett bestämt antal ägg? Trodde det var så att man producerar äggceller hela tiden fram till en viss ålder. Fast även om det är så så spelar det väl ingen roll eftersom man, om man inte har mens inte heller har någon ägglossning? Det händer alltså ingenting med dom äggen, eftersom de aldrig funnits. Och det gör ju inget eftersom enda gången man "behöver" äggen är när man ska skaffa barn och det vill man antagligen inte om man äter p-piller...Var det svar på det du undrade?

Jag har druckit ett glas vin men inser ändå att det jag skrev låter väldigt flummigt och är kanske helt åt skogen...:)
"What the fuck?! That ain't no fuckin' name, yo. That ain't that nigga's name. You can't be serious. Barack Obama. Get the fuck outta here." - DMX

2009-07-10 21:25
märia:
jo, en kvinna föds med alla äggceller/anlag. hon producerar inga celler på sådant vis som killar producerar spermier.

nu är ju detta ett extremfall, och vi är ute på en hypotetisk grund, eftersom man får förmoda att få kvinnor skulle få för sig att gå på p-piller ända fram till klimakterieålder. frågan är alltså vad som händer med alla ägganlag/celler som inte tjej/kvinnokroppen 'gjort sig av med' på grund av att p-pillerna alltså fått mensen att upphöra ända fram till klimakterieåldern?
om man får spekulera lite så finns det ju ett antal alternativ:
1. kroppen gör sig av med dessa på annat vis, kontinuerligt. (följdfråga: hurdå, i så fall?)
2. kroppen gör sig av med alla på en gång under en typ 'stor mens' den dagen slutar med p-pillerna, om man nu gör det efter att klimakteriet skulle sätta in.
3. kvinnan fortsätter menstruera fram tills ägganlagen/cellerna tar slut (men det känns osannolikt då naturen borde anse att kvinnans ålder inte gör det lämpligt att kunna gå igenom processen med havandeskap osv).
4. någon ytterligare möjlighet jag missat?

om man ska ställa en form av 'light-fråga' så blir det annars -> skjuter man upp (läs: fram) mensen om man tar p-piller som medför att mensen uteblir under p-pillerkonsumerandets period?

2009-07-10 21:42
testa kopparspiral då, då slipper du hormonerna.

2009-07-10 21:47
Priyan:
Jag har för mig att vi har typ 5646435169 ägganlag (eller äggceller eller vad det nu heter) men att bara en bråkdel utvecklas till ägg.
Vad som händer med de som inte utvecklats när kvinnan kommer i klimakteriet har jag ingen aning om, men de kanske bara ligger kvar och skvalpar, eller så försvinner de dit där spermierna som inte blir barn försvinner? Hmm, måste googla...

2009-07-10 21:50
jag käkade också neovletta för nåt år sen. mådde skiiiiiiit av dom. min läkare föreslog då Cilest som funkar fiiiiiiiiint. billiga, mer östrogen i och mindre hormoner. TEST IT! fick inga biverkningar alls av dom, käkat i ett år.
ett äpple, två äpplor

2009-07-10 21:51
vi har ca. 400 000 olika ägganlag.
-Dear Ken, I'm in pieces. Why the cold shoulder? Love, Barbie

-Barbie, be patient. One day we'll share a cold one.

2009-07-10 21:51
Ok, lite googling gav:

En flicka har som mest ägganlag när hon är i fosterstadiet, ungefär i graviditetsvecka 20. Då har babyn sju miljoner ägganlag. Vid födelsen har antalet sjunkit till en miljon och i puberteten är antalet nere i 500000. Bara cirka 600 ägganlag mognar till befruktningsdugliga ägg. Resten tillbakabildas gradvis och i 50-årsåldern finns det få ägganlag kvar. Det är därför som möjligheterna att bli gravid minskar med stigande ålder.

Låter rimligt

2009-07-10 21:58
7 miljoner från början alltså? intressant... då har vi nog alla lärt oss något. antar att vi då kan anta att p-piller som medför att mensen uteblir inte borde kunna påverka en kvinnas vara eller uteblivande av mens vid högre ålder, då?

jag beskyller min okunskap på att jag är kille.... jag behöver inte kunna sådant här... ;p så... nu tror jag ni får ha kvinnotråden för er själva... :)

jennie is back:
nästa gång jag frågar dig på msn vill jag ha all fakta du känner till, inte att du ber mig fråga på whoa, hallå!?

2009-07-10 22:02
Pri wtf :p du får fråga mer specifika frågor så svarar jag. har så många svar i skallen när du skriver att jag aldrig kommer ihåg alla. hahahaha :p
-Dear Ken, I'm in pieces. Why the cold shoulder? Love, Barbie

-Barbie, be patient. One day we'll share a cold one.

2009-07-10 22:32
Frozen, precis så var det för mig med..
I have always right, even when I have wrong...

2009-07-10 22:52
Jag käkade cileste i flera år, och var som du helt emotionellt rubbad, kunde gråta utan anledning. Men jag fattade först inte att det ens berodde på dem eftersom jag hade tagit de så länge. Jag hade även ont i huvudet VARJE dag så till slut kollade jag upp det och fick Cerazette. Men då hade jag mens konstant i typ 2 månader. Det pallade jag verkligen inte med så då testade jag Yasminelle, tror det är ungefär samma som Yasmine fast de innehåller mindre hormoner eller vad det var. De är verkligen super! Kan fungera som människa, ha mens som vanligt (fast mindre, och mindre mensvärk) och mår bra.

2009-07-10 23:31
varför piller?+

2009-07-11 08:49
BBKing

För att det är ett bra alternativ om man inte vill bli gravid och inte vill använda kondom med sin partner, även bra om en kondom skulle spricka så man slipper skita på sig:)
Dessutom har jag hört att det kan vara bra för kvinnor med riklig mens och mensvärk att käka p-piller eller mini-piller.

2009-07-11 10:28
Lacroix F20 aha äter ni piller varje dag??? man har väl inte sex varje dag palla...

2009-07-11 10:44
BBKing

Nej det är ju inte alltid man får sig ett nyp, men för att det ska ha sin effekt med piller så måste man ju ta det varje dag.

2009-07-11 11:00
asså... sitter och läser den här tråden om hur folk bara blivit ledsna, gått upp i vikt, är arga, berg och dalbanor etc etc etc... hur pallar ni? Även ni som säger att ni inte har några biverkningar... hur pallar ni? Jag slutade med p-piller medvetet fö 1 år sedan även om jag inte hade några biverkningar. Men jag och min dåvarande kille kom fram till att det är lätt värt den lilla sekunden det tar att dra på en kondom än att jag ska fylla min kropp med massa skit. Och det är det bästa beslutet jag tagit någonsin... Efter jag slutade fick jag känna på hur det var att vara lycklig på riktigt. helt sjukt!

Mer kvinnor utan p-piller!!

2009-07-11 11:09
Använd kondom..
Still down to pull a homicide just strap up and ride, stick a needle in my eye if I ain't ready to mob

2009-07-11 12:11
Lacroix F20 tycker synd om tjejer , tur att jag är kille och slipper sånt.

2009-07-11 13:32
BBKing

Det kunde ha varit värre:)