I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Asså, den här svininfluensan..

Övrigt - Blandat

Hangaround

2009-04-29 16:26

Asså, den här svininfluensan..

Hur rädd ska man vara? Var inte folk lika hysteriska vad det gällde Sars och fågelinfluensan?
Jag är lite rädd.. Jag ska resa till Kalifornien i juli. Kommer jag dö?!

http://matildaberggrens.blogg.se

2009-04-29 16:31
Du ska inte vara rädd alls. Den är i nuläget inget farlig och sprider sig sakta. Kom ihåg hysterin med fågelinfluensan och se hur den pandemin floppade
you should have stayed in the pen, hoe a$$ nigga

2009-04-29 16:57
Jag har just nu:
Ont i hjärtat
Ont i halsen
Lite feber
Och är snorig

Bör jag vara orolig?

Haha ne troligtvis inte. Drygt att vara sjuk innan Valborg bara......

Men som tidigare sagt. Fågelinfluensan, galna kosjukan, SARS etc var ju lika uppmärksammat i media som denna svinsjuka är.
You, me, or nobody is gonna hit as hard as life.

2009-04-29 17:03
men den enda skillnaden ar att folk har dott av detta virus. Dom har stangt ner valdigt mycket i Mexico, och folk gar med skyddsmasker for att inte bli smittad.

Kommer inte ihag att folk gick med skyddsmask och att skolor, foretag, mat-affarer stangdes ner nar fagelinfluensan harjade.

-ò_ó-
Poet

2009-04-29 17:03
Sverige ar inte ens i riskzonen, so don't worry about. 4 personer har redan caught on to the shit har i Toronto, och 20 andra kan ha det. Funderar pa att skaffa munskydd eller nagot jag tar bussen, for idag sa hostade alla och hade sig. Yuck! :S

Eller sa ar det hela bara overdrivet av media som behover salja fler losnummer? Kanner DU nagon som dog av fagelinfluensan?
At the gates of Eternity...

2009-04-29 17:20
Folk dör ju hela tiden av vanliga influensor också. Jag har inte riktigt fattat vad som är värre med den här? Enligt svenska tidningar är symtomen som en mild vanlig influensa...
Här är polisen som mitt i gatan står, niger och säger att nu är det vår

2009-04-29 17:51
det är ett muterat influensavirus vilket gör att man inte riktigt vet vad som skall användas som vaccin. Annars är det som en vanlig influensa, dvs. är man någorlunda frisk innan behöver man troligtvis inte oroa sig alls.
Rap is like star wars, only the stars die it's no sequels<br><br>

2009-04-29 18:14
Jag tror att när det börjar komma fler fall i europa så är det dags att börja tänka på smittskydd

2009-04-29 18:35
Vadå enda skillnaden är att folk har dött av detta virus? Folk dog som flugor av SARS, folk dog av fågelinfluensa, mer folk har dött av VANLIG influensa under dessa dagar då svin-influensan har varit uppmärksammad än folk som dött av svininfluensa.

Som sagt så är detta virus inte farligt, det är ungefär som en vanlig influensa. Det som kan vara farligt är att viruset kan mutera och bli farligt.
you should have stayed in the pen, hoe a$$ nigga

2009-04-29 21:05
detta påminner mig om det där spelet när man skulle skapa ett virus och utplåna mänskligheten
mhm

2009-04-29 21:19

mer folk har dött av VANLIG influensa under dessa dagar då svin-influensan har varit uppmärksammad än folk som dött av svininfluensa.

Som sagt så är detta virus inte farligt, det är ungefär som en vanlig influensa. Det som kan vara farligt är att viruset kan mutera och bli farligt.

skillnaden mot fågelinfluensan osv är att detta smittar människor emellan, och skillnaden mot vanlig influensa är att det inte finns något vaccin i nuläget. klart som helvete att viruset är farligt, hur dum får man bli?
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2009-04-29 21:30
hela grejen är påhittad av zionisterna för att dem lättare ska kunna ta över världen
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2009-04-29 21:39
Har följt utvecklingen med stort intresse. Vägrar bli tagen på sängen av en sån här grej :P.

Vi i sverige kommer klara oss förhållandevis bra jämfört med många andra länder. Det som jag kan tänka mig göra oss sårbara är väl att vi inte har så bra resistens mot sjukdomar.

2009-04-29 23:03
"Läkemedelsjätten Roche, som tillverkar virushämmaren Tamiflu, ökar sin beredskap med anledning av det potentiella hotet om en pandemi. Företaget samarbetar med både WHO och enskilda länders regeringar för att säkra läkemedelslagren, enligt ett pressmeddelande från Roche.

Tidigare har totalt 220 miljoner behandlingsdoser levererats till olika länder, bland dem Sverige, som en pusselbit i nationernas pandemiberedskap. Dessutom har Roche donerat fem miljoner doser till WHO."

Hehe, undrar hur jävla mycket skräckpropaganda som används endast för att tjäna feta cash. :)

2009-04-29 23:09
En sån här sak har ju potential att vara riktigt farlig för en stor del av mänskligheten.
Säkert finns det folk som tjänar på att det blir lite extra panik, jag känner mig inte kunnig nog att avfärda det som skräckpropaganda, men kanske hellre det än att massa människor dör.

Iofs så är väl inte tamiflu 100% till svininfluensan. Men det kan lindra symptomen?

2009-04-29 23:10
Damn, man kanske ska köpa lite aktier i roche...

2009-04-29 23:21
jag ska köpa aktier i svininfluensan

2009-04-30 00:53
Exe-Poused

fast va snabb med å sälja, innan den också floppar

2009-04-30 02:06
Svininfluensan...jävla puckon, det måste alltid vara djurens fel att Epidemier sprids som tex fågelinfluensan, galna kosjukan osv

2009-04-30 08:43
jag e förkyld nu men jag vill inte stanna inne på valborg??!?!? kommer jag dö om jag går ut!?????????? AAAAAAAAAAAGHHHHHH.. alvarligt.

2009-04-30 10:50
Hoppas mer än halva jordens befolkning dör. Skulle vara nice med lite andrum.

2009-04-30 11:59
Min största fundering kring den här epidemin är: hur går det för de judiska och muslimska troende som drabbas?
Det kan väl inte ses som vare sig kosher eller halal att drabbas av en sjukdom som har sitt ursprung hos ett "smutsigt" djur?

Det är faktiskt en "riktig" fundering och inte bara dagens humorpinne.

10-4, over...
"Not so funny now, funny man..." - Å, jo, totally worth it! ;)
Mabande In The Park - once in a lifetime, baby
Thugz 4 hugZ - kärlek istället för gangsterpropaganda

2009-04-30 12:06

Vad jag förstått så är också en av skillnaderna att de som dött hittills har varit mellan 20-40 år dvs i den demografiska grupp som brukar klara sig från att avlida av influensa medan små barn och gamla verkar drabbas lindrigt.

2009-04-30 12:08

Mabande: I Israel så kallar man sjukdomen för den "mexikanska influensan" för att slippa uttala ordet "svin". Men de måste väl känna att svininfluensan bara cementerar deras syn på svin som ett smutsigt djur.

2009-04-30 14:14
mabande
På vilket sätt är det relevant över huvudtaget?

...men eftersom man redan har sån smutsig syn på såna djur så lär den ju inte bli bättre. Nästan så man själv hellre väljer nötkött i disken nu än fläsk...

2009-04-30 17:33
JanieJones - Tack! Nu är ju frågan hur mexikanarna känner inför att indirekt kallas svin ;)

Det är fascinerande att den hårdast drabbade gruppen är den som vanligtvis brukar klara sig bäst, men det kanske har mer med bristande epidemiologiska data att göra?

PROCLAIMER - Kändes ungefär lika relevant som hälften av de övriga inläggen :)

10-4, over...

2009-04-30 23:10
allt är Obamas fel

2009-05-01 00:30
Big who cares alltså.. Hela världen förvandlas till hypokondriker när nåt sånt här sker.
"Den tjocka killen i Trippel Ett"
Admin

2009-05-01 14:25
Skillnaden mellan svininfluensan (eller "Nya influensan" som det heter numera eftersom det är en blandning av influensa som är vanlig bland fåglar, människor och svin) och t ex fågelinfluensan är att den nya influensan smittar mellan människor. Fågelinfluensan smittade bara mellan djur och människor. Det hundratal som dog var, vad jag har för mig, övervägande folk som tillbringat mycket tid bland fåglar.

Så visst är viruset farligt som det är. I Sverige beräknas mellan 40-60 procent kunna smittas om det bryter ut på allvar. Men som tur är lär ett vaccin kunna vara framtaget i tid om det inte skulle lägga sig. 100 dagar säger EU.

En stor risk är att viruset muterar och blir ännu mer farligt och aggressivt. Tror det var det som hände med Spanska sjukan, som dödade 40000 bara i Sverige, 50-100 miljoner i hela världen.

Och det dyker ju upp nya bekräftade fall runt om i Europa varje dag.

Sen kan man ifrågasätta vissa mediers sätt att hantera det här. Ena dagen skriver DN:s Karin Bojs att panik och rädsla är farliga än viruset i sig. Två tre dagar senare skriver samma person att nu måste man förbereda sig, akta sig för nu kommer farsoten!

Det kan som sagt hända vad som helst. Antingen lyckas man stävja smittan snabbt, eller så muterar den och sprider sig.

Visst kan det vara lätt att känna sig orolig, och det är svårt att veta om det är bra att överdriva eller underdriva hotet. För förr eller senare lär en stor pandemi bryta ut världen över som dödar en jävla massa människor.

Men jag läste samtidigt idag att AIDS dödar lika många människor varje timme som den här influensan gjort totalt. Men det är ju främst ett problem som drabbar afrikanska länder så varför bry sig?
The president has been kidnapped by ninjas. Are you a bad enough dude to rescue the president?

2009-05-01 15:11
Damn min svininfluensa vill inte alls ge sig. Har försökt alla knep som går men inte ens alkohol biter på den.
You, me, or nobody is gonna hit as hard as life.

2009-05-01 16:21
jag har så starkt imunförsvar så svinen har inte en chans att smitta mig :P im invincible!

2009-05-01 17:14
Walking the street of dreams

2009-05-01 17:25
Evolution - Fast det är väl bra av Bojs att kunna byta åsikt när det dykt upp ny info? Lite "don't panic 'til you have a reason" (även då jag håller med om att den senare kolumnen var lite väl alarmistisk) ;)

Läste att den aggressiva formen av Spanska sjukan (d.v.s. den variant som blev pandemin) nog främst fick chansen att sprida sig p.g.a. trängsel i skyttegravar och sjukhus, samt de "ganska otillräckliga" isoleringsmöjligheterna på vårdinrättningarna. Som läget ser ut i (väst-)världen idag så är det gynnsammare för viruset att inte vara så akut dödligt (d.v.s. det kan smitta fler innan värden dör) vilket gör det gynnsamamre för oss (d.v.s. vi hinner behandla sjukdomen och kan rädda liv).

elitz - Äsch, ta det med en klaackspark och låt den sätta knorr på livet ;)

10-4, over...

2009-05-02 02:34
har bott i mexico i ett halvar och det enda jag har att saga ar att sveriges media ar sa javla lojlig.. har inte traffat en enda mexikan som anser att influensan ar nagot att frukta pa allvar, med tanke pa alla andra saker de har att vara radda for i ett land som detta.. som en taxichauffor jag snackade med sa "ert problem kommer alltid att vara att ni har for lite problem"..

anywayz.. sitter och funderar lite over allt det har, och ar det nagon som vet om det finns en enda intervju med nagon som har haft svininfluensan? vet att det finns med anhoriga men ingen som faktiskt haft det..

men ni far halla med om att det har kommer valdigt lampligt i dessa tider.. t.ex. med tanke pa att lakemedelsindustrin varlden over har haft finansiella problem de senaste tva aren..

jag siktar pa att forsoka fa influensan nar jag aker hem om tva veckor, ska slicka pa ALLT pa flygplatsen i mexico och new york och hangla med alla pa planet.. sen far jag vara den forsta sjuka svensken och atnjuta alla tankbara fordelar med det.. t.ex att ljuga i teve, kanske t.om far traffa malou von sivers
Vad är det här, någon form av slogan?

2009-05-02 04:19
Fiken: att bli känd som hon bruden med grisflunsan är väl inte nåt att eftersträva.
Intressepenisen hårdnar!
Manager

2009-05-02 07:51
Såg en snubbe igår på tunnelbanan med munskydd. Är det inte maskeringsförbud här i Sverige?
Redline!

2009-05-02 11:43
ALLA KOMMER DÖÖ!11!!!!!1!!

fan slappna av, man får inte cancer av chips
fågelsjukan var en myt
likaså grissjukinfluensan

DN skriver "det är omöjligt att veta hur många som kommer bli drabbade"
Aftonbladet skriver "i värsta fall kan upp till 3,7 miljoner insjukna!"

överdrift? Någon?

Manager

2009-05-02 12:02
Vad är det för matematisk geni som kommit fram till 3,7 miljoner och vart kan man se formeln h*n använt sig av?
Redline!

2009-05-02 12:32
Troligtvis är det bara klottrare som redan använder munskydd som kommer att överleva den här pandemin. Det känns förjävligt, för detär bara toys som använder munskydd.
Intressepenisen hårdnar!

2009-05-02 17:50
wasteapa01
varfor inte? jag hade varit sa stolt over mig sjalv att jag hade lipat lite

2009-05-02 19:34
fan mamma kommer hem ifrån Portugal imorgon, området som var rött i aftonbladet....
det är bara att förbereda sig att gå bärsärkagång och våldta så många tjoltyg som möjligt!
rip stephen perry
A.S.N.O.M

2009-05-03 17:15
BIT POP is taking over klockan 8
Producent

2009-05-03 17:18
sakta men säkert minskas populationen, kontrollerat självklart.
Nine.D
Multifaceted Creativity
http://www.INFININETY.se

2009-05-03 17:23
kamel - För din egen sinnesro kan det vara skönt att inte kolla på skvallerblaskornas hemsidor :P

cliche - Känns verkligen som att det hundratal låg- och medelinkomsttagare som har dött nu påverkade populationstätheten markant ;)

10-4, over...
Producent

2009-05-03 17:30
mabande:

inte markant, det är det som är grejen..
sen har vi några som dör i cancer, aids/hiv, genom rökning, genom fetma, i krig, diverse förgiftningar..

mycket onaturliga dödsorsaker, hehe, å sen nångång med jämna mellanrum kommer några såna här "influenser" m.m.

coincidence or consequence, I dont believe in the first one :p
Nine.D
Multifaceted Creativity

2009-05-03 18:10
cliche - Ja, du tror inte på att söka en fungerande förklaringsmodell i alla fall, så mycket är säkert,,,
När skulle "the Man" ha startat med det planerade minskandet av befolkningen och framför allt: vad är vinsten?

200 pers är en piss i Mississippi jämfört med antalet som dör enbart i naturkatastrofer varje år och ungefär lika effektivt sätt att minska poplulationen som att jaga mygg med hagelgevär på 200 meter. Även brottsligheten i Mexiko tar livet av betydligt fler än den här H1N1-varianten.

* "mycket onaturliga dödsorsaker"
- Du klassar alltså inte sjukdomar som naturliga dödsfall?
Betänk även att pandemierna har blivit sällsyntare och att cancerrisken ökar ju äldre man blir, så med ökad livslängd kommer fler drabbas.

10-4, over...
Producent

2009-05-04 14:53
mabande:

vinsten är att ha en kontrollerad population som inte kan överraska utan att man han full kontroll över populationen, fast du kanske har missat alla övervakningskameror också?
det hänger ihop på ett sätt, samma personer sitter bakom spakarna, lite högre upp i systemet..

men kolla runt lite efter illuminati och även zeitgeistthemovie.com ,, rätt intressant, där förklarar dom mycket mycket mer om detta ämne.

jo men jag säger ju just att "många bäckar små.."
sen får man se det som slump och enskilda fall om man vill, jag skiter i vilket, jag ser vad jag ser.

nej sjukdomar tycker jag absolut inte är naturliga dödsorsaker,
en naturlig dödsorsak är att man lever tills man helt enkelt dör..

cancer är något som jag anser vara högst troligt att människan skapat själva, inte du och jag och inte någon av våra grannar direkt, men folk vars intresse är att kontrollera populationen..

vad är bieffekten av att röka cigg liksom, varför är inte det sjukt olagligt när det bara finns ett syfte med det? att man ska agera självdestruktivt och sakta men säkert dö, antagligen i en framtagen cancerform, samtidigt som man ger bort det som kallas makt i denna världen, pengar.

med att det är framtaget så menar jag att det utan tvekan har gjorts oerhört mycket experiment på människor för att se vad vi tål och inte tål och hur det utvecklar sig.
eller gjorde dom inte det under andra världskriget bl.a?

Nine.D
Multifaceted Creativity
Admin

2009-05-04 15:08
Lite intressant perspektiv på det här är att hittills finns inte ens 100 bekräftade fall av denna nya influensa. I USA ensamt dör 100 pers/dag av vanlig influensa när det är säsong.

cliche
Säger inte att det inte finns stora världsomspännande konspirationer. Visst är det ett fåtal som styr det mesta, men jag tror inte att allt är planerat så mycket som att de vet hur man utnyttjar situationer.
Du gör det lite väl enkelt när du blandar ihop cancer och rökning. Ja, rökning dödar. Varför är inte rökning förbjudet? Det finns ju förespråkare? Ett: tradition. Rökning har funnits länge och är integrerat i samhället. Det vore ett för stort ingrepp att förbjuda, även för icke-rökare som känner sin frihet påverkas. Två: vem har sagt att naturlig död är "man lever tills man dör"? Det handlar kort sagt om livsuppfattning. Alla vill inte leva tills de blir 80, många ser vinster i att röka, kröka och knarka i olika grad (för att dra till med extremer, men poängen är att många trivs sådant som i längden kan uppfattas som skadligt). Det handlar om friheten. Släpp allt fritt och låt folk bestämma mer över sina egna liv.

Att cancer sen ska vara ett påhitt är bara larvigt. Den vanligaste dödsorsaken idag är cancer, följt av hjärt/kärlsjukdomar. Anledningen stavas förmodligen ökad livslängd. Praktiskt taget alla män över 80 år (eller där omkring) har någon form av cancer i prostatan. Få behöver dock behandlas. Polyperna är oftast små, ganska ofarliga och man kommer ändå dö innan de blir farliga.
The president has been kidnapped by ninjas. Are you a bad enough dude to rescue the president?

2009-05-04 15:56
Äh, dör vi så dör vi..! Lev livet medans ni kan då om ni är så oroliga..!;)

2009-05-04 21:20
cliche - Okej, nån har alltså avsatt ett avancerat molekylärbiologiskt labb med personal för att forska fram ett nytt influensavirus, plus ett vaccin (som naturligtvis bara distribueras till "the Man"), för att döda under 200 pers?
Vore det inte enklare att bara motverka trepunktsbälten, subventionera cigarettreklam och ta bort alla former av hembränningsförbud? Inte nog med att mångdubbelt fler skulle dö - The Man skulle spara in pengar samt lura the sheeple att de hade mer frihet ;)

Det var inte så överraskande att du hade en egen definittion av vad som är ett "naturligt dödsfall", men jag måste ändå fråga: om det nu finns en aktiv strategi för att minska populationen - hur förklarar du då att medellivslängden har höjts markant de senaste hundra åren?

När skulle cancer ha uppfunnits?

* "jag skiter i vilket, jag ser vad jag ser."
- Nja, snarare att du skiter i vilket och ser vad du vill se...

10-4, over...

2009-05-18 22:24
http://www.dn.se/nyheter/sverige/sjukvarden-eftersoker-ett-50-tal-svenskar-1.869129

mitt plan :D... imorgon blir det karantän!! *yes*