I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Snabb kebabfråga

Övrigt - Blandat

2009-04-20 23:58

Snabb kebabfråga

Okej en snabbkebabfråga som cirkulerat mellan mig och min kompis ett tag nu och den är : finns det öht något hak i stockholm som serverar den gudsallmäktiga döner kebapen? och om det finns, är den god?

Ibland

2009-04-21 00:20
Tror faktiskt jag såg ett hak i Gamla stan igår när jag var där och spatserade runt bland turisterna lite. Inte 100% säker.. Men stod något med kebap iaf. Men vet inte ens vad det är så.. La bara märke till den annorlunda stavningen, så nej har heller aldrig ätit det :).
Somehow, pot and pills and assorted academics aren't enough anymore. I'm tired of a four hour high, or a twelve hour trip or a book that changes my whole life for the better part of a week, I need something more, more than a pill or a pipe or a poem. I need the hard stuff...

2009-04-21 00:22
Men nu kanske jag är helt ute och cyklar vad vet jag, jag la som sagt bara märke till stavningen. Och kom med ett urdumt svar :).
Somehow, pot and pills and assorted academics aren't enough anymore. I'm tired of a four hour high, or a twelve hour trip or a book that changes my whole life for the better part of a week, I need something more, more than a pill or a pipe or a poem. I need the hard stuff...

2009-04-21 02:03
numero uno .. Döner kebab ..är den klassiska kebaben vi känner till här i sverige det vill säga den dom snurrar runt därav namnet "döner" (turkiska för snurrar)

numero duo... Det heter "igentligen" Kebap och inte kebab
och vem fan är du?

2009-04-21 02:13
Döner är väl såvitt jag vet samma sak som kebab så smakskillnaden är nog mer beroende på vem som tillagar den.

Gyros däremot som äts i Grekland har jag svårt för. Som kebab fast kötet ser otrevligt ut ;)
Här ska man helst skriva nått häftigt rim. Engelska ger pluspoäng.

2009-04-21 02:26
insane M: Gyros är väl på fläskkött, eller?

2009-04-21 02:29
mycket kebab är fläskkött också
Mabuhay!

2009-04-21 02:36
Är det verkligen så vanligt i Sverige?

2009-04-21 02:45
Och vad är då skillnaden mellan gyros och kebab? Jag trodde att det i stort sett var skillnaden :S

2009-04-21 03:00
gyros är fläsk de är skillnaden
och vem fan är du?

2009-04-21 03:20
Grejen är att man får gyros många gånger när man ber om kebab... iaf i Jönköping.
Så de som tror att fläskkött (gyros) är kebab, är helt ute och cyklar.
http://www.myspace.com/kpeemusic
Martin Zamora - Skunk Fiction mixtape ute SNART!
FET SKIT!

2009-04-21 03:26
vart kan man få tag i riktigt Swama då ?
http://www.aktivdemokrati.se/

2009-04-21 09:45
Gyros kan faktiskt vara jävligt gött ibland. Fast Kebab drar nog det längre strået.
You, me, or nobody is gonna hit as hard as life.

2009-04-21 12:36
Fy fan, då får man passa sig i framtiden då.

2009-04-21 13:45
kebab är ju smala strimlor av kött, gyros är ju små fläsk bitar sen om man beställer kebab på nån fin restaurang så kommer det på spätt. Det är den enda kebaben jag känner till :P
Hej, Träffat Jacob?

2009-04-21 13:56
Sen också kebaben i skolan!
Typ konstiga små köttbitar som smakar lite mer krydda.
Ser ut som tillplattade köttbollar typ.

Kanske inte är kebab (säkert inte) men skolan envisas tydligen att kalla det så.

2009-04-21 14:04
widegren1990,
kebab på spett är en helt annan sak :p
heter chelo kebab kobide, är persiskt
när jag skriver ända, menar jag troligtvis enda

2009-04-21 14:37
rätta mig om jag har fel men den populäraste kebaben som vi känner till är gjord på Fläskkare

2009-04-21 14:43
Den är väl ändå gjord på nötkött...?

2009-04-22 00:38
jag är en apa

På turkiska heter det shish kebap alltså kebab på spett, sen om iranier eller turkar var först vet jag inte men iranier har mer lammfärs i sin kobide thats fo sure. (jag skulle iförsig tippa på att turkarna var före just för att de var först med själva "kebab" men aja de är en annan diskussion)

Vrålapa

Låt mig gissa du bor i sthlm? i sthlm smakar kebaben kartong, men annars är kebaben i uppsala grym! tysklands kebab är överskattad och turkarnas egna kebab är överskattad.
Varför? jo för de första så har vi här i Sverige den godaste och mest unika kebabsåsen (vissa länder har ingen kebabsås man får välja mellan ketchup och majjonäs)
Sveriges såskultur spelar stor roll då vi invandrare i sverige vet hur pass viktig det är att ha sås till så man har skapat något fantastiskt.

Sveriges "vanliga" kebab kicks ass, finns inget liknande (bortsett från sthlm då)
Kycklingkebaben här är det inte så stor skillnad på jämfört med tyskland och turkiet men det känns som att våran har en aning mer kycklingkött så att säga ,inte lika mycket fett.
och vem fan är du?

2009-04-22 01:02
Remy: Folkets smakar ju absolut inte kartong iaf, sjukt god kebab!

2009-04-22 01:16
skillz

jag hade hört talas om folkets av så många, men jag tyckte de smaka kartong..usch
och vem fan är du?

2009-04-22 01:17
så länge det inte är sådana fyrkanter så brukar diverse olika varianter vara goda, ni som äter såna där gråa fyrkanter NI är fan vidriga.

2009-04-22 09:07
Remy
Du kan ju inte dra all Kebab i Sthlm över en och samma kant.
Måste finnas 10x så många kebabhak i Sthlm än i Uppsala, du kan omöjligt testat alla.
Jag tror godheten på Kebab beror mycket på vilket humör man är då man äter denna.
Kebab som fyllekäk är fan i mig aldrig äckligt.

2009-04-22 09:39
jag har inte hittat nån kebab i sthlm som jag tycker håller måttet, men det beror på att jag är uppvuxen i de södra delarna av landet där äkta kebab inte hör till det vanliga, utan vi gör mer på gyros o det är fan nåt av det bästa som finns enligt mig!
Är i Australien nu, o de första jag ska göra när jag kommer hem om 2 veckor är att beställa en kletig kebab(gyros)pizza!

2009-04-22 09:56
Jag bof i sthlm och jag har även provat kebab lite runt om i landet och ja fan, kebaben i sthlm är kass i jämförelse! Spelar ingen roll i vilket väderstreck man tar sig, 10 mil valfri riktning sen slipper man (om man inte har otur) de där ihoppressade slaktresterna som servereras här.
 Im the motherflippin...

2009-04-22 10:42
elitz

självklart har jag inte käkat exakt på alla ställen i sthlm, men jävligt många ställen och ingen har god kebab. Så jag fortsätter generalisera
och vem fan är du?

2009-04-22 11:02
Det finns skillnader inom Sverige, på vissa ställen är kebaben bättre än på andra. Men fortfarande; allt är skit. Kebab ska smaka grillat, för det ska vara grillat kött. Inte någorlunda uppvärmd pressad grå köttfärs.

2009-04-22 11:15
Remy, var i hela friden käkar man schysst kebab i uppsala? och varför är det så svårt att få tag på en liten kebab i bröd för 25 spänn?
vadå? jag dyster?

2009-04-22 11:27
Mariannes, Ken´s , Kebabhouse

Hur ska jag veta det? vill du käka för 25 kr får du köpa 2 grillade med bröd istället
och vem fan är du?

2009-04-22 14:16
Kebab betyder väl bara grillat kött? TRaditionellt ska det väl vara lamm om jag inte missminner mig. i USA får du ett grillspett om du beställer Kebab.
Tror du mej inte? Fråga min mamma!

2009-04-22 19:04
Örebros kebab är värd guld!

2009-04-22 21:37
Västsvenska pizzerior har en tendens att kalla gyrios för kebab vilket ogillas... Sen attom vågar kalla en gyrospizza iutan varken sallad eller tomater för kebabpizza är inte heller nått pluss...
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2009-04-22 21:51
Pizzerian brevid Tacobaren i Solna Centrum är godast i Sverige!

Annars har Berraburra i Nora godast kebab utanför Sthlm!
VI ÄR ÖVERALLT!
Dubbeln 2lax9!

2009-04-23 00:26
Montana och Mem & Zin i Karlskoga (utanför Örebro) har Sveriges godaste kebabpizzor! Har ni vägarna förbi där nån gång så check it. Har hört många historier om folk som obsessar om deras pizzor. En snubbe tog med sig en kebabpizza därifrån till sin son i sthlm (25 mil) haha
 Im the motherflippin...

2009-04-23 03:00
örebro knäcker, där har tillochmed MAX hemkörning
och vem fan är du?

2009-04-23 03:42
fan va najs :) vad kostar hemkörningen eller skojade du ?

2009-04-23 17:33
vet inte vad de kostar ,nej de var inget skämt :)
och vem fan är du?

2009-04-23 21:34
träligt med hemkörning på max!
har oxå hört alla säga att sthlm har dålig kebab.. men som sagt tror man får ta sig ut i förorterna mer om man ska hitta.. fin falla fel har dom lite överallt iaf..
Agony High Fihttp://www.myspace.com/agonyhifiDancehall, Reggae, HipHop, Grime, Funk, Dubstep

2009-04-23 22:11
Uppsala har godaste kebaben. Mariannes grill & kebab, sen är du i himlen.
Graffare

2009-04-24 10:06
Jag vet inte vad ni uppsvenskar kallar för Kebab, men vi i Malmö skulle aldrig acceptera skit som fläskkött i kebaben eller massa smulat/hackat kött med rhode islanddressing i pitabröd för 75 kr.

Detta är en riktig kebab:

100 % nötkött(halal) på dessa snurror som kallas för döner. Det inne bär långa smala välkryddade skivor. Libabröd och inte pitabröd. Grönsaker som: isbergssallad, tomat, lök, ättikgurka/majrova, fefferoni och lök, ev basilika. Tre såser stark, mild och vitlök(majonäsbas). Dessutom kan man välja till hummus eller fetaost.

Detta innehåller en riktig kebab och priserna är 25-30 för en stor och 30-40 för en extra stor.

Och då är extra stor en riktigt riktigt stor kebab, inget unket pitabröd. Självklart finns det även ställen som serverar äcklig "svennekabab" alla resten av landet som Svalan och vissa kiosker som ingår i kedjor, men där handlar man inte sin kebab.

Vill ni veta hur en riktig god kebab smakar, besök kebabhuset vid Malmö C. (Som iofs tar sjuka överpriser).
Alla barnen gjorde wholecars utom Hussein, han gjorde ett wholetrain.
http://www.youtube.com/watch?v=hMM_T_PJ0Rs&feature=player_embedded
Manager

2009-04-24 12:00
RenegadeHard: Shwarma hade de i Bredäng för några år sedan precis bredvid tuben, inte grillen mitt emot utan till höger när man kommer ut. Vet inte om stället finns kvar idag dock. Det var hur som helst jävligt gott, fanns både kyckling och nöt om jag minns rätt. Kostade typ 20 spänn för en. Men som sagt, det var ett par år sedan. Typ 5-7 år minst, hehe..
Redline!

2009-10-13 13:19
Personligen har jag väldigt svårt att förstå man kan sälja gyros som kebab. Det hänger bara inte ihop. Kebab görs absolut inte på khanzir (fläskkött).

Jag var i Falkenberg en gång och skulle beställa en kebabrulle... brudarna jag var där med började skrika åt mig att det var gris. Jag brydde mig inte då, men sen dess har jag varje dag undrat varför.

Jag kan dock inte hålla med om att stockholmskebaben är dålig. Jag har enbart haft fina erfarenheter från kebabhaken i stan.
http://www.finest.se/drzamani

Varje andetag! Varje natt och dag! Varje slag jag slog var för AIK, stolta AIK!

2009-10-13 16:21
Instämmer Nattugglan, Sveriges finaste kebab finnes i Malmö.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2009-10-13 16:26
Gyros

och

Döner kebap
Rappare

2009-10-13 18:36
Fyfan va sugen ja blev på kebab.
Konrad Krut - twitter.com/konradkrut - soundcloud.com/konradkrut - mixtape in progress

"Start your own shit and you'll have bitches in the doggystyle position attached to each other like train cabines from the LA to the Bay"

2009-10-13 23:44
GonzalesJr P21

1a bilden gott
2a bilden vidrigt

fan vad sugen jag blev på kebab med gyroskött som de alltid har i småland

2009-10-14 10:26
fick mig att tänka på vad de gör med dessa köttstycken på natten om de inte har lyckats sälja ut en hel sån där piece. hänger den bara kallt där på pinnen och fodrar bakterier eller? kan inte se att de fryser in en sån där över natten liksom..?

2009-10-14 10:38
Palmyra Kebab är den som fungerar för mig.

2009-10-14 12:32
fy fan vad äcklad jag blev av gyros-bilden

2009-10-14 14:32
skillz du ska vara hungrig så sluta förolämpa gyros-bilden!