I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

”Polisen gör ju inget åt dem som langar"-inget eget ansvar?

Övrigt - Blandat

   

2009-04-20 09:15

”Polisen gör ju inget åt dem som langar"-inget eget ansvar?

”Polisen gör ju inget åt dem som langar”

GÄLLIVARE. Två döda ungdomar på ett dygn. En tredje som hålls vid liv i respirator.

Gällivare är en stad i sorg.

I går samlades vännerna för att tända ljus och minnas de som inte längre finns.

Vid parken i Koskullskulle tänder Zandra Johansson och Nisse Thörnlund var sitt ljus för Malin Hjärtström, 19.

– Hon var världens bästa. Alltid glad och positiv, en vän man alltid kunde lita på.

Vännerna beskriver Malin som en riktig ”mammagris”.

– Varje söndag såg hon och hennes mamma på Wallander på tv ihop. De hade jättebra kontakt och var som kompisar.

Med tårar i ögonen berättar Zandra om Malin:

– Jag pratade med henne i fredags. Vi pratade om att gå ut ihop, men så blev det inte.
Kände varandra

I lördags nåddes hon av det tunga beskedet – Malin är död.

– Jag vägrade tro att det var sant. Sedan bara skakade jag i hela kroppen och bröt ihop.

Hur, och varför, Malin dog är ännu inte fastställt. Men enligt flera uppgiftslämnare kan det röra sig om antingen nätdrogen DXM eller metadon, ett morfinliknande preparat.

Vännerna säger att Malin var kompis med den andre avlidne, en 21-årig man.

– De kände varandra och så, men jag vet inte om de umgicks eller träffades i fredags.

Polisen utreder en eventuell koppling mellan de två dödsfallen, men är förtegen om fallet i väntan på obduktion nu i veckan.

Det tredje misstänkta drog-offret, en 24-årig man, vårdas fortfarande på intensiven.

– Han ligger i respirator. Läkarna säger att hans tillstånd är stabilt, men jag vet inte vad jag ska tro, säger pappan.

Flera ungdomar i Gällivare berättar att det är lätt att få tag på knark. Det är max ett par samtal bort.

– I stort sett allt går att få tag på. Polisen gör ingenting, de har fullt upp med att stoppa fortkörare.
Bara en polispatrull

Kvällstid ska en ensam patrull hålla koll på hela Gällivare och Jokkmokks kommuner – ett område lika stort som närmare fem miljoner fotbollsplaner.

Nu har många av invånarna tröttnat på att knarkhandeln kan ske helt öppet. Och att tipsen inte följs upp.

– Polisen gör ju ingenting åt dem som langar knark. Vi får bilda ett medborgargarde, säger en frustrerad invånare.

Zandra och Nisse sätter sig på knä. Tändarens låga flämtar i den kalla vinden, men snart brinner ljusen. Bredvid lämnar de en sista hälsning till Malin:

”Vi kommer aldrig glömma dig. Vila i frid gumman”.
Eric Tagesson

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article4942512.ab


Är det bara jag som börjar ledsna på denna typ av "artiklar"?
Har man inget eget j*vla ansvar, Ingen har någonsin sålt på mig knark i mitt liv, jag har köpt knark...(Ja,det är stulet från Chris Rock)

jag kommer ihåg det som i förmiddags - jag minns den tiden
vill sluta grubbla men det är svårt när man är inne i det
sitter du i nätet tänker du säkert på spindeln i det