Gårdsstädning i min brf - hur slipper jag undan?
Tjena.
Hade fått en lapp i brevlådan om gårdsstädning i min bostadsrättsförening i dag. Första tanken var ju "glöm det!" men sen såg jag att om man inte deltar så får man betala en avgift på 500 kr. Funderade på hur jag kunde komma runt det, googlade lite och hittade att en sådan avgift är tvingande, och att det inte är lagligt.
Tänkte på att det i stadgarna står att medlem endast ansvarar för renhållning av egen balkong och uteplats. Kan dom då komma och kräva att man ska städa gården också? balkongen håller jag ju ren.
7 kap 14 § i bostadsrättslagen säger ju att en brf kan ta ut avgift för löpande underhåll och renhållning, det talar ju till föreningens fördel, men inte fan kan de ta ut det av enstaka bostadsrättsinnehavare?
Någon som har koll, hur kommer jag runt detta?
Innan jag köpte lägenheten kollade jag stadgarna noga, just för att jag inte ville bo i någon kommunistförening där man ska städa trappen och gården själv. Såg ju fint ut det där med att man bara ansvarar för balkong/uteplats men trots det förväntas man städa både trappa med jämna mellanrum, och nu gården också.