Gårdsstädning i min brf - hur slipper jag undan?
Tjena. Hade fått en lapp i brevlådan om gårdsstädning i min bostadsrättsförening i dag. Första tanken var ju "glöm det!" men sen såg jag att om man inte deltar så får man betala en avgift på 500 kr. Funderade på hur jag kunde komma runt det, googlade lite och hittade att en sådan avgift är tvingande, och att det inte är lagligt. Tänkte på att det i stadgarna står att medlem endast ansvarar för renhållning av egen balkong och uteplats. Kan dom då komma och kräva att man ska städa gården också? balkongen håller jag ju ren. 7 kap 14 § i bostadsrättslagen säger ju att en brf kan ta ut avgift för löpande underhåll och renhållning, det talar ju till föreningens fördel, men inte fan kan de ta ut det av enstaka bostadsrättsinnehavare?Någon som har koll, hur kommer jag runt detta? Innan jag köpte lägenheten kollade jag stadgarna noga, just för att jag inte ville bo i någon kommunistförening där man ska städa trappen och gården själv. Såg ju fint ut det där med att man bara ansvarar för balkong/uteplats men trots det förväntas man städa både trappa med jämna mellanrum, och nu gården också.
Va låter ju helt sjukt Skriv fuck you på en massa post-it lappar och sätt upp dom i trapphuset ..fråga mig inte varför gör de bara
och vem fan är du?
men snälla, hur jobbigt kan det va att avvara 1 timme i ditt liv för att damma av de gamla balkongmöblerna? Du gör ju mer arbete för att slippa än för själva jobbet
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Grannarna kommer förevigt titta surt på dig om du inte gör det.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Nu var ju inte frågan hur jobbigt det kan vara, utan hur jag slipper undan.
Du säger att du har viktigare saker för dig än att städa nån jävla gård.
"Aj då! Jag som är bortrest den dagen! Bokade in den dagen för ett halvår sen så jag kan tyvärr inte hjälpa till! Hoppas att det går bra utan mig."
www.nativeswedes.se
Frågan är väl om kommunistföreningen är så sugna på att ha kvar dig om du vägrar
http://www.kommandot.se/wp/
Det är ju inga problem att skippa städninngen. Personligen skulle jag inte ha några problem med att sitta på balkongen och dricka bira medans dom krattar och fejar, men jag vill ju slippa undan den där straffavgiften.
Dom kan ju inte tvinga dig pröjsa om du "måste besöka din sjuka mormor över helgen" eller liknande.
www.nativeswedes.se
aslätt att komma undan ju. samma som skola/jobb. säg att du är sjuk, upptagen eller inte visste om det. "trodde det var reklam och slängde skiten utan att titta" funkar ju, eller att du inte varit hemma på evigheter. sovit hos flickvän senaste månaden eller nåt. men lättast är väl att sjukanmäla sig.
"varför ska alltid dom vuxna bestämma, varför kan inte barn få vara stora, och välja föräldrar"
Flytta så är problemet löst.
Skrev jag otydligt på nåt vis? Klart som fan jag förstår att det bara är att skita i att dyka upp. Jag trodde att man kunde få åtminstone något vettigt svar här, men tydligen inte. Nån moderator får gärna ta bort tråden.
Ja, det är väl bara säga att du inte är hemma och vara på stan hela dagen. Jag skulle även jag väga. Skiter fullständigt i om mina keffa grannar skulle bry sig.
jagvillocksåhaenblog.com
Har de ingen laglig rätt att bötfälla dig kan du väl bara låta bli att betala, eller? Kolla upp om delar av din avgift inte redan ska gå till sånna saker.
bara skit i de..
jeba jeba !
Ta bilen fort som fan och säg att du är på en begravning på andra sidan landet.
Dra åt helvete!
Du kommer bli husets hatobjekt tro mig jag vet :)
http://www.aktivdemokrati.se/
Du menar att du vill slippa undan det här rent juridiskt? Som du säger har du redan kollat i bostadsrättslagen, och är inte bunden. Eftersom det här verkar komma som lite av en chock för dig, och du varit noggrann med att välja bostad utifrån kriterierna: slippa hålla rent runt mig på allmänna utrymmen, så antar jag att du inte heller har skrivit på ett avtal om att städa/betala 500kr. Om du däremot har gått med på det, flyr från städningen och inte betalar så bryter du ju mot avtalslagen. Frågan är väl egentligen, kommer de ens märka om du inte är där? Jag hoppade över varenda trappstädning jag hade förut. Ingen sa något, och jag betalade inte heller.
Du säger så här att du inte så nån jävla lapp om att du skulle hjälpa till att städa.
Elr att den inte va där.
min förening har 2 städdagar 2 helger i rad, ja planerar att inte gå på den första o säga på den andra att ja inte behöver då ja va på den första.. men d lär inte funka! däremot ska ja flytta massa skit nu på söndag o nästa söndag e ja borta, så ja hoppas ja har mitt på d torra, speciellt när allt ja sett e en lapp i trappuppgången! dessutom gäller väl bara städdagar folk med barn? e ju ändå bara barnen som stökar ner med sin sandkastning, spadar, hinkar och allt va de gör. nej, ja ska skippa, rebellisk som ja e
norman bates behemot bubba fett alfred bello arthur's detour azazello
de har nog hyfsad koll på vilka som bor i fastigheten. skolkar du kommer du troligtvis att bli ombedd att göra nånting annat en senare helg, typ tvätta fönster i trapphuset eller nåt annat kul. det går säkert att maska ut det men i slutändan kommer det nog att bli lätt dålig stämning i huset. du vet att en bostadsrättsförening inte är lika mycket kommunistkollektiv som i ett hyreshus va? de kan sparka ut dig
http://www.kommandot.se/wp/
Som fastighetsskötare så känner jag spontant, HJÄLP TILL LATARSLE. Men jag tror faktiskt inte att föreningen kan TVINGA dig att betala något som inte ingår i hyran.. Hyran beräknas ju för att underhåll av fastigheten ska ingå, så min första tanke är att det är en klassisk skrämmselmetod för att få folk att hjälpa till.. Med 99% säkerhet så kommer INGET hända om du struntar i det, men som jag tror någon nämnde så kanske det är värt att hjälpa till för att vinna lite respekt osv bland sina grannar, jag menar hur svårt är det att hålla i en kvast i 30min?
Äntligen några som kopplade vad jag menade! Aja, jag skiter väl i att dyka upp och när/om jag får en räkning så säger jag att "det där håller inte..." Och sen vet jag att jag är dum i huvudet och slö som inte pallar sopa lite grus, grannarna kommer hata mig (åh nej de kanske inte hejar på mig när vi möts i trappen längre, vilket händer typ 3 gånger i månaden), det är inget fel på kommunismen och om jag inte vill umgås med grannar och städa runt mig så borde jag flytta ut i en koja i skogen osv. Vikktorius Vill du knega lite extra då? Jag kan skicka dig som ersättare. Jag ger dig den där femhundringen (svart) och så gör du en insats där, grillar korv och snackar skit om mig med mina grannar och så blir alla nöjda och glada? För det är inte städning eller pengar det handlar om egentligen! Jag är inte arbetsskygg av mig, utan det jag vänder mig mot är att det står en sak i stadgarna, men en annan sak gäller i verkligheten. Och föreningen försöker få mig att göra något mot min vilja och om jag inte accepterar det så måste jag betala en straffavgift! Jag fullgör mina skyldigheter som bostadsrättsinnehavare redan. Det är jättebra om mina grannar vill sköta renhållning, men om det är för dålig uppslutning på städdagarna så får dom fan anlita en firma som sköter det, det är jag i egenskap av medlem som betalar det ändå.
Becknare: Vart i stockholm bor du? Jag tar lätt femhundringen ist för Vikktorius och städar superfint och talar bara gott till grannarna om dig :) Deal?
HMOR
becknare: Kan du inte bara kontakta dem och fråga just varför det står en sak i stadgarna och en annan sak verkar gälla i praktiken?
Här är polisen som mitt i gatan står, niger och säger att nu är det vår
betala som alla andra fräsare. gör jag.
Va betala? Jag har råkat missa alla gårdsstädningar i mannaminne och ingen har krävt mig på en enda spänn. Det blir en del kalla "hej." av grannarna men jag känner inte dem och de känner inte mig så varför skulle vi vara annat än så artiga som nöden kräver..
ftw
städa din jävla gård och träffa lite folk.
bränn ner hela gård jäveln
Vi finns i varje hörn
Graffare
2009-04-20 13:02
Säg att du har diarré :)
Alla barnen gjorde wholecars utom Hussein, han gjorde ett wholetrain. http://www.youtube.com/watch?v=hMM_T_PJ0Rs&feature=player_embedded
MEN HELT ALLVARLIGT? varför inte bara ringa personen som är ordförande i föreningen du bor i och fråga exakt det du frågar här? "varför står det en sak i stadgarna och varför står det i detta papper att jag måste betala?" "jag har inte skrivit under något avtal där 500kr i straffavgift för uteblivande på städdagar har stått med, så hur ställer du dig till detta?" ring ett samtal och fråga dom, ställ dom mot väggen och se till att dom inser att det är olagligt om du nu letat fram att det är olagligt?
Säg att din flickvän ska föda barn och du behövs på sjukhuset.!
You, me, or nobody is gonna hit as hard as life.
dom är fan körda i botten....jag fick nyss hem ett brev om försäkringsbetalning på 300 kr som senast ska betalas sista maj lr vad det nu var.....jag har redan försäkring och har inte sagt att jag vill ha någon försäkring av dom. Det kom en snubbe och störde mig på kvällen oc hsnackade massa skit när jag i en polare kollade film..jag sa att jag skulle höra av mig om ja gva intresserad. Vadfan sysslar dom med??
BOIA CHI MOLLA
skicka en lapp till föreningen "tyvärr är kan jag inte komma då för jag är upptagen med att beckna." sen kan dom sitta och fundera över vad det innebär sen ;)
" Everyone interprets everything in terms of his own experience. If you say anything which does not touch a precisely similar spot in another man's brain, he either misunderstand you, or doesn't understand you at all. "
Det är så jäkla enkelt säg att du är för att föreningen ska lägga ut städningen på entreprenad och att det nuvarande systemet bestrider dina principer.
Sen säger du att du kommer ta upp denna fråga på nästa styrelsemöte, och sen dyker du inte upp på det mötet shit yall iant got game alltså.
hahaha vilken tråd
Nu vill vi ju faktiskt veta när denna städning äger/ägde rum, och vilket beslut du körde på?
Jag hade skickat en lapp till ordföranden i föreningen som de skulle stå såhär på: "Hej! Jag har vårstädning i min lägenhet den 26/4. Ta med styrelsen. Den/De som inte kommer får betala en straffavgift på 500 kr. Ta med en kvast och ert gladaste humör. Hejdå"
I stick my dick in your ear - and fuck what you heard
becknare: Du skriver att du inte vill göra något själv utan hellre betalar för att få det gjort. Då har du ju ett enkelt val - stanna hemma och betala? :) Nej, men allvarligt. Jag tycker straffavgifter är fel, däremot är avgifter som motsvarar en faktisk kostnad okej. I detta fall verkar det handla om en straffavgift och det känns som sagt inte okej. Samtidigt, hur farligt kan det vara att vara med på städdagen? Du får kanske lite bättre grannsämja och till och med upptäcker att någon är trevlig. Vi hade städdag i min bostadsrättsförening i söndags och jag var ärligt talat inte sugen på att dyka upp, men eftersom vi infört en straffavgift på 150 kr (som jag var emot) så övervägde skälen att gå dit. Dessutom känns det ganska dåligt att inte göra en insats själv medan andra ser till att det ser schysst ut. Hur som helst så var det helt okej. Det tog knappt två timmar och var inte särskilt jobbigt. Till och med lite trevligt faktiskt. För övrigt när blev det kommunistiskt att ha en städdag där alla hjälper till och en straffavgift för de som inte kommer? Och hur är det mer kommunistiskt än att gemensamt betala för tjänsten. Straffavgift ser jag snarare som något ett borgerligt översitteri med fascistiska drag om vi ska snacka ideologi. //NickeMannen
I'm back! NickeMannen medverkar här med benäget tillstånd av sig själv.
Varför gör du inte en polisanmälan angående olaga hot gentemot ditt BRF? De hotar med vite på illegala 500 spänn om du inte gör ett jobb som du inte får ersättning för... >:(
dom är fan körda i botten....jag fick nyss hem ett brev om försäkringsbetalning på 300 kr som senast ska betalas sista maj lr vad det nu var.....jag har redan försäkring och har inte sagt att jag vill ha någon försäkring av dom. Det kom en snubbe och störde mig på kvällen oc hsnackade massa skit när jag i en polare kollade film..jag sa att jag skulle höra av mig om ja gva intresserad. Vadfan sysslar dom med?? Kan vara en inbetalningsblankett snarare än en räkning. De kan se likadana ut bara det att de kommer med en lapp där det står "
om du inte betalar i tid får du ingen försäkring " istället för "
om du inte betalar i tid tillkommer dröjsmålsavgift ". Har själv fått sådana från försäkringsbolag som suttit inne med min address.
Se efter.
vart fan bor ni egentligen?
gå å städa ditt latarsel....
De verkar ju inte särskilt diplomatiska eller pedagogiska när de lägger upp det som "städa eller casha 500!" Orsaken är väl att om ingen boende städar så måste jobbet läggas ut på nån firma som gör motsvarande jobb, och det skulle i förlängningen leda till att deras arvode läggs in i månadsavgiften så det blir dyrare för er och ni får även svårare att sälja lägenheterna yada yada bla bla bla. Dina grannar är väl trötta på att slita med grovgörat medan alla latarslen sitter på balkongen och tittar på och tyckte att de ska hämnas med straffavgiften. Puckat med någonstans försåeligt. Lycka till!
Im the motherflippin...
jävla mupp betala ni äger ju skiten gemensamt då ska man städa eller betala dem i trappen som gör det, så enkelt är det. är man så jävla girig att man måste tjäna pengar på sitt boende så får man ta konsekvensrerna oxå. typiskt män att smita undan skitgörat och praka på det på andra fy fan jag är fan förvånad över att män inte blir slagna med stekpannor i huvudet av sina fruar oftare.
Snapphona. Det är skumt att inte fördomsfulla idioter som dig inte får stryk oftare. Vart någonstans får du det ifrån att ts är en man?
HMOR
Dj_Josh P22 du kan sova lugnt jag har fått massa stryk och blivit knivskuren, känns det bättre fördomsfull? de mesta hushållsarbete utförs av kvinnor... vilka försöker mest komma undan från gemensam städning osv? har du bott i studentkorridorer?
snapphona men vadå, så bara för att det statistiskt sett är fler kvinnor än män som utför hushållssysslor så kan du bara anta att det är en man och därmed ger dig det rätten att skriva ganska hårda ord som inte bara blir personligt riktat utan en grym generalisering av alla män?