Kan iofs va jävligt nice på fyllan eller dylikt att varva ned med en öl till maten. :)
"MacDonalds kommer att börja servera starköl på Arlanda" "Är tanken på sikt att folk ska kunna supa i fler restauranger? – Nej, nej. Det finns inga som helst sådana planer. Det här tillståndet gäller bara denna restaurang, det försäkrar jag dig om" är väl soft om man ska resa, säkert ingen 12 åring som får köpa så big up
Varför inte? kan man sitta där och hinka om man har några timmar att döda
Iofs sant. Men runt barn? Stod ju kanske att det inte var så mycket barnfamiljer på den där donken, men iaf. MacDonalds + alkoholtillstånd = hak för alkoliserade tjockisar. Nerå.. kan funka, men låter ju så otroligt jävla fånigt, i mina öron.
Det är ju på Arlanda, folk kommer inte flockas dit för att kröka. Det är ju inte Slussens 24/7 Donk direkt. Man kan skölja ner sin Big Mac med en öl medans man väntar på ett flyg eller vad man nu gör. Ser inget fel med det
Folk ska göra en sån stor grej av det "men vadå dom gör det vid barn" Detta är Sverige här lär man sig redan vid den tid punkten då man börjar gå att mamma,pappa, storasyster ,storebror,farmor och farfar dricker alkohol. När man är ute och handlar får man antingen följa med in eller vänta utanför med mamma medans pappa är inne i den Gröna butiken och handlar sprit. På julafton så brukar mamma somna för att hon druckit för mycket medans pappa bråkar med farbror också för att dom svepte några glas för mycket och farfar fortsätter sjunga groggvisor. Ibland så knäcker pappa en öl i vardagsrummet eller så sveper mamma ett glas rött till maten, jo det är okay för ett barn att bygga ihop en relation med alkohol på alla dessa sätt men om dom får se bärs i mc donalds då bryr vi oss helt plötsligt
och vem fan är du?
Moderator
2009-03-13 07:19
Som vuxen restaurangbesökare tycker jag att jag kan välja själv om jag vill dricka en starköl till maten som mina barn med största sannorlikhet valt. Jag har ju anlitat förare för att ta mig ifrån platsen... dessutom i ett fordon med fulla rättigheter.
"nu befinner jag mig på ett forum där många verkar skolka alt. sysslar med graffitti " - MrSandman
varför inte.. funkar i Spanien
AIK
"runt barn"? skummast komentaren jag läst tror jag.. varenda restaurang som kan och får serverar väl alkohol liksom varför skulle det vara värre om en vuxen vill ha en öl på mc d än på restaurangen mittemot när han ska äta med eller utan sina barn i släptåg? är det på något sätt värre att pappa tar en öl till sin big mac medan ungen äter sitt happy meal än att pappan tar en öl till sin plankstek medan ungen äter sina köttbullar med potatismos?
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Om det här fungerar bra kommer dom ju säkerligen att försöka införa det här på fler McDonalds, börja med andra flygplatser osv. Så det han står och säger:
Nej, nej. Det finns inga som helst sådana planer. Det här tillståndet gäller bara denna restaurang, det försäkrar jag dig om" Känns ju som rent skitsnack.
Men öl till McDonalds mat?, Tror inte de kommer vara gott alls!
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Remy Exakt.
jag kommer ihåg det som i förmiddags - jag minns den tiden vill sluta grubbla men det är svårt när man är inne i det sitter du i nätet tänker du säkert på spindeln i det
Men öl till McDonalds mat?, Tror inte de kommer vara gott alls! Den frågan ställer jag mig själv också.
öl till burgare? works fine with me! sitter man med en ceasarsallad eller nått sånt så visst kan det bli äckligt men vafan så är det väl med allt.
Visst är det gött med en burgare och öl. Men då tänker jag mer en "vanlig" resturang, med en megastor nöt burgare, lite friterate potatisklyftor och någon god sallad till. Inte en slaffsig big mac med kalla pommes till (No offence McDonalds är sjukt gött ibland!), men skulle aldrig, i nyktert tillstånd beställa öl till maten på donken.
Jag tycker så klart att det är dåligt. McDonalds är ju en restaurang med barn och barnfamiljer som tydlig målgrupp. Barnfamiljer på Arlanda som söker en barnvänligmiljö går ofta till McDonalds. I en sån miljö passar inte alkoholservering in. McDonalds borde istället ta ansvar och kanske profilera sig genom att ha en bra och barnvänlig ståndpunkt i alkoholfrågor. Det tror jag man skulle vinna på i längden, men här handlar det väl bara om kortsiktiga ekonomiska vinster av att kränga alkohol. I ett större perspektiv är det också oroande. Som jag tolkar alkohollagen är det tveksamt om McDonalds och liknande ställen uppfyller kraven för alkoholtillstånd och om det kan vara tillräckligt kontrollerat var ölen tar vägen om man får den i en pappmugg. Kammarrätten har uppenbarligen gjort en annan bedömning på den här punkten. Det farliga är ju att det öppnar upp för andra McDonalds restauranger eller liknande matställen att söka alkoholtillstånd och då kan vi se en markant ökning av tillgängligheten på alkohol och då speciellt i miljöer där barn och ungdomar ofta är kunder. Det skulle vara en olycklig utveckling. Tyvärr finns det i förslaget till ny alkohollag förslag på att sänka "matkravet", vilket skulle göra det ännu lättare för den här typen av restauranger att få alkoholtillstånd.Remy : Förstår inte ditt inlägg alls. Det du skriver är väl argument för att vi måste tränga tillbaka alkoholkulturen för barnens skull. Inte att vi bör släppa in alkoholen som en naturlig del i ytterligare sammanhang. //NickeMannen
I'm back! NickeMannen medverkar här med benäget tillstånd av sig själv.
öl till burgare? works fine with me! Vågar ju knappast kalla skiten hamburgare.
Toastare
2009-03-13 10:36
Jag jobbar på Arlanda (inte på donken) och den restaurangen skiljer sig mycket från en vanlig Mc Donalds. De har andra krav på sig och ska fungera mer restaurang-likt. Dessutom serverar de flesta restauranger runtomkring alkohol och jag förstår att donken måste konkurrera med dem. Samtidigt känner jag att det är rätt onödigt och att det är bra med ett alkohol-fritt alternativ till matställe. Som någon skrev, det finns ju inte personal som har koll nog (om de inte kommer börja ha väktare där) Samtidigt tror jag inte barn mår dåligt av att vistas i miljöer där det finns alkohol. Man ska inte köra skrämselpropaganda, man ska ge dem en bild av att man kan ha en sund relation till alkohol. Fungerar i resten av världen..
Jag skyller allt på Emma!
Toastare
2009-03-13 10:52
Sen får vi kids, som växt upp med en alkoholiserad förälder, äta på donken.. för annars hade min pappa aldrig gått dit när han drack ;)
Jag skyller allt på Emma!
NickeMannen P23 Det var de jag menade med inlägget, att problemet (så som jag upplever det) finns ändå omkring "vanliga svennsons" kids vardag. Om vi inte bryr oss om hur vi bygger upp relationen mellan barn och alkohol hemma varför ska vi bry oss när det gäller mc donalds?
och vem fan är du?
McDonalds is a place to rock It is a place where they buy food to eat It is a good place to listen to the music People flock here to listen to the music
tåg, tåg och...tåg!
Äntligen slår den in! Jag drömde för kanske 15 år sedan, i sömnen alltså, att McDonalds plötsligt hade börjat servera alkohol. Nu visade det sig vara en sanndröm. Jag är alltså bevisat synsk. Varsågoda och ställ era frågor till mig.
Eftersom de redan serverar lättöl, som säkert många ungar bevittnat päronen dricka, så är ju knappast steget till starköl särskilt stort, för en unge d.v.s. They'll be fine!
Intressepenisen hårdnar!
BountyBoo: "Samtidigt tror jag inte barn mår dåligt av att vistas i miljöer där det finns alkohol." Det beror väl på lite vad man menar. Jag tror så klart inte att barn normalt sett får allvarliga men av att vistas i miljöer där det dricks alkohol, men det är en faktor som skapar otrygghet och de flesta barn vill helst inte vara med föräldrar eller andra vuxna som dricker alkohol. Det gäller även om det inte handlar om kopiösa mängder alkohol. Sen menar jag också att McDonalds försöker ju jobba på en profil där de marknadsför sig mot barn, hjälper barn som har det svårt och även numera jobbar med en "hälsoprofil". Då rimmar det väldigt dåligt att börja servera alkohol. Det hade ju varit mycket bättre om de lyfte fram att de var ett alkoholfritt alternativ och kanske stöttade något alkoholpreventivt arbete. "man ska ge dem en bild av att man kan ha en sund relation till alkohol. Fungerar i resten av världen.." Det är här med en "sund relation till alkohol" är ju en klyscha som används, men som sällan riktigt definieras. Människor är olika och har olika relation till sitt drickande, men de allra flesta definierar ändå sitt drickande som "sunt" och "normalt". Det är en ganska innehållslös fras och ska man tolka det bokstavligt så är ju den enda sunda relationen till alkohol att inte dricka alls... Barn generellt tycker det är obehagligt att vistas med sina föräldrar när de dricker alkohol och jag tror knappast att de tar skada av att föräldrarna försöker undvika alkoholkonsumtion i sammanhang där barnen är med. Det finns inget egenvärde i att fostra barnen in i alkoholtraditionen. Jag vet att jag ofta själv tyckte det var obehagligt när mina föräldrar, som är "normalkonsumenter", drack och undersökningar visar att de flesta barn ogillar det. Vad gäller lite äldre ungdomar så visar också all forskning att en tillåtande attityd hemifrån leder till att barnen dricker mer och löper större risk att drabbas negativt av sin alkoholkonsumtion. Därför bör föräldrar ha en restriktiv inställning när det gäller alkohol och försöka föregå med gott exempel, även om jag förstår att alla föräldrar dessvärre inte kommer bli nykterister ;) //NickeMannen
Remy: Jag förstår bara inte motsättningen i att agera mot att McDonalds tar det här steget och att arbeta för fler alkoholfria miljöer och att barn allmänt sett ska behöva lida mindre pga av vuxnas drickande. Det är som att säga att man inte ska arbeta mot vardagsvåld för att det finns krig... wasteapa01: Det är stor skillnad på lättöl, som idag klassas som alkoholfritt, och stark öl. Det är ju ytterst få personer som kan berusa sig med lättöl. Barn kanske inte förstår skillnaden teoretiskt, men de kan lukta och känna skillnaden... //NickeMannen
Nickemannen Jag förstå helt klart vad du menar och jag håller med dig men vad jag menar är att Föräldrar behöver först ta tag i sin relation till alkohol dom har hemma sålänge det inte händer så spelar det ingen roll om Donken serverar öl eller inte. Det är föräldrar som ska uppfostra sina barn inte en hamburgerkedja.
och vem fan är du?
Jag tycker det känns som en jävligt onödig grej att göra.. Som han själv säger "Den här restaurangen på Arlanda ligger i en utpräglad vuxenmiljö på en balkong där grannarna, i samma lokal, redan har serveringstillstånd." Varför MÅSTE dom då ha det.. kan inte ALLA McDonalds vara McDonalds och så tar man ölen någon annanstans sen, t.ex. i grannlokalen. Bara för att dom ska kunna tjäna några extra slantar, så måste varenda jävla barnfamilj sitta bredvid någon avdankad pilot som ska ha sin pilsner. Nää fy fan.. Om man kan förhindra att ett endaste barn tar illa vid av detta så säger jag låt McDonalds vara Donalds och så tar vi ölen någon annanstans, SÄRSKILT eftersom det bara ska vara en resturang.
Moderator
2009-03-13 21:53
tanken är väl att fånga barnfamiljer egentligen, hur konstigt det än låter. tiden är lite pressad men föräldrarna gillar inte skräpmat men är inte så jälva glada att flyga i ett tillstånd där de är kapabla att framföra fordon. ungarna får sin burgare och leksak, mamma kan dämpa flygångesten och allt är gjort på en kvart.
"nu befinner jag mig på ett forum där många verkar skolka alt. sysslar med graffitti " - MrSandman
fan vad trött jag blir på sverige ibland. Vafan, klart som fan borde mc donalds få servera alkohol om dom vill. Det är ju ett privat företag. Liberalism ftw.
Hey
Varför MÅSTE dom då ha det.. kan inte ALLA McDonalds vara McDonalds och så tar man ölen någon annanstans sen, t.ex. i grannlokalen. Bara för att dom ska kunna tjäna några extra slantar, så måste varenda jävla barnfamilj sitta bredvid någon avdankad pilot som ska ha sin pilsner. Nää fy fan.. Om man kan förhindra att ett endaste barn tar illa vid av detta så säger jag låt McDonalds vara Donalds och så tar vi ölen någon annanstans, SÄRSKILT eftersom det bara ska vara en resturang. Haha, du har ju uppenbarligen inte alla hästar i hagen. :) Sen när brukar restauranger INTE servera öl? Gah...
Remy: Jag håller helt med om det, men det betyder ju inte att McDonalds inte har ett ansvar. Och sen kan andra barnfamiljer drabbas om de går till ett McDonalds där det serveras alkohol. Det blir ju stökigare och mindre barnvänligt. Warmoose: Jag ser inte att liberalismen säger att företag ska för göra precis som de vill och att man alltid måste tycka det är rätt. //NickeMannen
jeppehehe P18 : Och du har ju uppenbarligen inte alla bestick i lådan. Sen NÄR brukar Mcdonalds servera öl.. om du jämnställer ett resturang med ett McDonalds så är det ju bara korkat. Jag använder ju bara ordet "Resturang" för att snubben i artikeln gör det. Vem fan kan njuta av en öl på McDonalds ändå? Det är ju inte direkt som att en Big Mac tar fram det bästa hos en öl.. Har man så jävla starkt behov av att ta en öl på McDonalds så har man uppenbarligen problem.
Skivsamlare
2009-03-14 16:26
det är väl bra, då kanske man kan få ner burgarna utan kvälvningar (ööhm stavning?). jaa, jag är en donken hater! :>
Odd Goons @ Soundcloud SP1200 / S950. 12bit grittynessss
"Och va ska du ha och dricka till målet?" "Öl tack" Undrar om man får bärsen i en pappmugg med sugrör
Vikktorius P21 Du har fan problem, dom säljer för fan redan lättöl. Tanken är inte att folk ska komma dit och supa, bara ta en öl till burgaren. EN öl, för hur ofta köper du en TILL dricka på McDonalds? Vill folk ha öl till sin hamburgare så ska dom väll få det? Det stod i en annan artikeln på E24.se att det var på kundernas begäran. "Vem fan kan njuta av en öl på McDonalds ändå?" - tydligen inte du men kanske finns andra. Har man bråttom på Arlanda och är sugen på McDonalds och öl så är det väll perfekt. Finns det en stor efterfrågan från kunderna, så varför inte? Finns det en liten efterfrågan från kunderna, så varför inte? Du verkar ha fett stora problem med att sluta tänka på dig själv ett par minuter. Du har inte ett skit i din låda. Props till jeppehehe P18
Hey
Är det inte lite i syfte också att vara lite mer internationella? I många andra länder ses det ju inte så konstigt att få en riktig öl till sitt meal även om det kanske inte är vanligaste beställningen. är väl inget folk borde hetsa upp dig över tycker jag. Finns viktigare saker att bry sig om. vi har det alldeles för bra i det här landet så folk har för mycket att klaga över. i ett fattigt land hade man inte ens ryckt på axlarna över sånt här bullshit.
Typiskt Sverige att göra en stor grejj om detta. "Amen baaarnen ska inte vara i miljöer med alkohol!"... Kamma er! Bredvid donken på Arlanda finns två restauranger till (om det är den donken som ligger i sky city, vilken är den enda jag kan komma på), båda dessa serverar både öl och vin. I princip alla restauranger på Arlanda förutom Max och Donken serverar alkohol... Jävla mesar det finns!
Arguing over the internet is like competing in the special olympics; Even if you win, you're still a fucking retard!
Jag tycker folk ser det här på fel sätt. Öl på donken är ett steg i rätt riktning, nu ska vi bara få alla andra att rätta sig efter det! Jag tycker vi behöver en ny lag i sverige som kräver att ALLA ställen med alkoholtillstånd ska sälja fettdrypande, näringsfattiga men ätliga-om-man-verkligen-är-hungrig cheesburgare för 10 kr. Fattar ni vad det alkoholrelaterade våldet och snefyllorna skulle gå ner om man kunde äta vettigt när man är ute och festade? Varannan vatten? Fuck that shit, var tredje burgare! Mycket svårare att bli karatefull om man äter ordentligt. De flesta ställena erbjuder ju bara snacks (en skål pressade nöt-rester med vägsalt för 30 spänn) eller löjligt dyr mat (vem fan vill lägga 120 spänn på en burgare när man super? det är ju 3 öl om man dricker billig fatöl). Bekämpa alkoholrelaterade problem; kräv billiga burgare på krogen!
Jag var whoa-fri i över ett år, men sen blev kommentarerna i blandat-forumet så korkade att jag var tvungen att logga in och driva med dem.
Fan vad löjligt. Precis som att McDonalds skulle bli en olämplig plats för familjer för att de serverar starköl. Antar att alla andra restauranger där man serverar alkohol också är olämpliga för barn då.
Samtidigt tror jag inte barn mår dåligt av att vistas i miljöer där det finns alkohol. Man ska inte köra skrämselpropaganda, man ska ge dem en bild av att man kan ha en sund relation till alkohol. Fungerar i resten av världen.. Och det ar dar jag slanger in ett
Amen!
At the gates of Eternity...
warmoose P20 : Jag förstår inte varför folk tar så jävla illa upp. Jag hade väll kunnat tänka mig att ta en öl till mitt meal på donken, men jag ser liksom inte syftet i det heller.. Jag menar ärlig talat, hur ofta har man haft ett behov eller ens önskat att man kunde ta en öl med sin Big Mac? Det känns bara så jävla meningslöst att införa det på EN restuarang! Om du ska införa alkohol på Donken så får dom väll åtminstånde ta ställning för det och göra det överallt. Men som jag sagt tidigare, jag är varken för eller emot.. Jag kan bara inte riktigt se njutningen eller meningen i det, särskilt inte om det bara är en resturang, och brevid den så kan man dricka hur mycket öl man vill.. då kan man väll lika gärna strunta i det liksom. Så sluta upp med dom jävla på hoppen om att jag har problem.. så sjukt onödigt, försöker bara föra en diskussion och du har lika rätt till din åsikt som jag.
jag tycker man ska få köpa öl var man vill. har man barn får man väll ge fan i att kröka när dom är med om det ska ge fel intryck. och vill man vara på säkra sidan så kan man ju äta på lekplatsen istället. alkohol försvinner inte för att barn inte får se det.
älskar frågorna..
Får man en leksak med när man beställer en stor stark? Är tanken på sikt att folk ska kunna supa i fler restauranger? Vad blir nästa steg, spetsad glass?
jag har alltid rätt.
haha fan va kaos det skulle va om alla skulle supa på donken efter krogen
Jag säger äntligen! Sjukt nice i andra länder, 2€ för en halvliter öl till hamburgaren.
Shame on a nigga who tried to run game on a nigga. Wu bucked wild with the trigga...
easyskanking, haha, tänkte detsamma
Möjligt att någon redan nämnt det. Men det går ju att beställa Tequila numera på TacoBar.. det blev jag fan chockad över.
About bloody time. Så jävla trött på det inskränkta tänket gällande alkohol i Sverige.
Look with your own eyes - See with your own mind
Samtidigt tror jag inte barn mår dåligt av att vistas i miljöer där det finns alkohol. Man ska inte köra skrämselpropaganda, man ska ge dem en bild av att man kan ha en sund relation till alkohol. Fungerar i resten av världen.. Jihad to that brother!
Look with your own eyes - See with your own mind