I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

deklarera 2009

Övrigt - Blandat

2009-03-10 08:41

deklarera 2009

har sökt på skatteverkets hemsida men kan inte hitta när man får deklarationsunderlaget.
någon som kan upplysa mig om detta?

syumoan akoinwe!

2009-03-10 09:04
15:onde mars skickas den ut, ska vara hemma hos alla senast den 18:onde.
Veritas Amicus, Henkso Amicior!

2009-03-10 10:14
min farsa har ju tjänat som fan på detta! han jobbar med energi deklarationer och det här året blev det ju obligatoriskt så $chathing$
Toastare

2009-03-10 10:22
energi deklarationer?
Jag skyller allt på Emma!

2009-03-10 10:26
Så om några dagar får man veta hur mycket man får tillbaka? Sweet!
jagvillocksåhaenblog.com
Toastare

2009-03-10 10:36
Yes! :D jag räknar med en saftig summa då de drog sigtunas kommunalskatt plus 10% av redtrerande lön för jag inte lämnat in a-skattesedel.
Sen ska jag ha tillbaka min avdragsgilla ränta! Whoop whoop!

2009-03-10 10:37
varför brukar man få tillbaka pengar? är det pga fribeloppet som vanligt folk inte jämkar?
vadå? jag dyster?

2009-03-10 11:04
trodde att man deklarera nu men inte får tillbaka pengarna förrän i typ juli eller nåt :S
Eller? Fan jag kan ingenting, min morsa fixade allt åt mig förra året ;P

2009-03-10 11:13
Bounty:

Tidigare har energiförbrukning uppgetts av säljaren i samband med försäljning. Energideklarationen kommer bli ett viktigt komplement som visar på hur olika faktorer i huset påverkar energiförbrukningen och vilka energibesparande åtgärder husägaren kan genomföra. Energideklarationen visar hur mycket energi som går åt i huset och uppger ett referensvärde som gör det enklare att jämföra ett hus med ett annat. I deklarationen ingår även förslag på åtgärder som sänker energianvändningen utan att försämra inomhusmiljön och som samtidigt skall vara lönsamma för köparen.

En energideklaration är giltig i tio år. Det är du själv som husägare som ansvarar för att en energideklaration utförs och godkänns av en certifierad energiexpert. Om det inte finns någon energideklaration har köparen rätt att låta utföra en energideklaration på säljarens bekostnad. Lagen kräver dock inte att köparen genomför åtgärderna som tas upp i deklarationen.

NakedAndFly:
Du får veta nu hur mycket rest alternativt kvarskatt du kommer få, pengarna får du kring midsommar eller i augusti (om du är egen företagare brukar man få i december tror jag).

2009-03-10 11:53
Gött! Tack :)

2009-03-10 12:16
Jag hoppas och tror att jag får tillbaka pengar i år. Fick det även förra året, men då gick det mesta åt till räkningar och annat tråkigt.
Restskatt är iofs en bra sak. Man har fått låna pengar helt räntefritt utav staten. Sen kan man även dela upp betalningen när man väl skall återbetal restskatten till staten utan extra kostnader.
Dock är det alltid mysigt att få tillbaka pengar. Staten har då lånat pengar av dig, som dom har tjänat ränta på iom att dom investerar det i olika andra saker. Detta är i grova drag och skall tas med en nypa salt, så snälla bitcha inte över mitt inlägg.
Wasn't it good enough for you? I'll be back in a second!
En dag i mitt liv är lika vass som skägget på en nyrakad arab!
Toastare

2009-03-10 13:34
Frozen, tack!

Greggan, man har som jag inte lämnat in skattesedel, du har betalat för tjänster etc. som är avdragsgilla, du har betalat in ränta på lån eller kredit. Jämka är ju skitonödigt om du inte har t.ex jättestora resekostnade.

2009-03-10 13:45
Vuxet att veta varför man får tillbaks pengar må jag säga :)

Jag får alltid tillbaks av nån anledning.. hoppas bara att det blir mycket i år!
Varför får jag alltid tillbaks förresten? Förklara det för mig :)
"Den tjocka killen i Trippel Ett"

2009-03-10 13:51
Kontrast: I korta drag får du tillbaka för att när du jobbar så drar du av lite för mycket i skatt. Så tex om du tjänar 200 000 på ett år, så kanske du skall betala 26% i skatt, men du betalar kanske 30%. Summa summarum du får pengar tillbaka.

(OBS siffrorna i "filmen" är inte verkliga)

2009-03-10 13:56
Ah det var som jag misstänkte.

Jag är skriven på en annan ort än där jag är boende/verksam och har varit det innan också, på annan ort.
Skatten är högre på orten där jag är skriven än något ställe jag bott på... Har det nån effekt whatsoever? :)

2009-03-10 14:00
Ja det har verkligen betydelse, då det mesta utav skatten går till den kommun som man är skriven på.

2009-03-10 14:01
Ja men det bryr jag mig inte så mkt om... Men får jag tillbaks?
Om det är lägre skatt i kommunen jag jobbar i än i kommunen jag är skriven i och jag betalar full skatt så borde jag få tillbaks? Eller nåt..

Jag bryr mig iofs inte nämnvärt. Men lite intressant kan det vara :)

2009-03-10 14:05
Det du skulle kunna göra är att kolla på årsbeskedet från din arbetsgivare, vad du har tjänat och vad du har betalat i skatt, för att sedan gå in på skatteverkets hemsida och kolla upp hur många procent det är beräknat på din årsinkomst att du skall betala i skatt.

Om du är med på vad jag menar. Jag orkar inte göra det, utan väntar tills det beryktade inplastade deklarationspapperet kommer.

2009-03-10 14:15
Ah okej, jo det skulle man ju kunna göra.

Men jag gör som du och väntar på posten :)
Tack ändå.

2009-03-10 14:18
Var så lite så. Det är lite spännande att vänta på det.

2009-03-10 14:21
Men sen måste man vänta på att faktiskt få pengarna...

Det är som att få veta vad man får för julklappar i september för att sen bli tvingad att vänta till julafton :/

2009-03-10 14:23
Hehehe, en bra liknelse, tycker det är stört med deklaration, jag godkänner bara skiten via sms och väntar på att få casha ut.

2009-03-10 23:54
bounty, ja dina förklaringar känner jag till men det är inget jag eller vanliga ungdomar pysslar med, ändå får vi oftast tillbaka pengar, varför? Peacerich ger en förklaring som dock ställer mig med denna fråga: varför i hela friden betalar jag för mycket skatt?
vadå? jag dyster?

2009-03-11 08:37
greggan: För att du inte jämkar. Alltså man kan ju räkna ut ungefär vad man skulle tjäna på ett år och be arbetsgivaren dra si och så många procent i skatt, så får man typ inget tillbaka och blir inte heller skyldig något.
Då måste man även fylla i en blankett ifrån skatteverket. Risken finns ju då att man räknar fel och dom drar för lite skatt och man blir återbetalningsskyldig
Toastare

2009-03-11 10:43
ja jämka är sjukt onödigt... det är bättre att bli glatt överraskad!
Toastare

2009-03-11 10:43
..OM man nu då inte har skithöga resekostnader för då räknar man ut det i förväg så slipper man göra reseavdraget sen i deklarationen.

2009-03-11 11:22
Bounty: Precis. Du är fan inte så dum som du ser ut att vara ;)
Toastare

2009-03-11 11:23
Peacerich, passa dig..

2009-03-11 11:24
Att jämka är bra, särskilt när ekonomin går uppåt. Det är givet att man kan förvalta sina pengar med bättre ränta än staten. Sen använder många odisciplinerade människor återbäring som sparmedel vilket är förståeligt för folk som inte har jättehöga löner och tycker om att åka till mallis på semester.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2009-03-11 11:38
Bounty: ok. Verkar som om mitt skämt inte var uppskattat.

Erkan: Jo visst är det så, men de flesta räknar faktiskt fel och bli istället skyldiga. Såsom Bounty skrev så är det absolut bäst om resorna blir många och långa.

2009-03-11 11:59
De största utgifterna är sällan reseutgifter utan avdragsgilla räntekostnader, att jämka med marginaler är ju en förutsättning. Poängen är att få hem en mindre summa (som mallis-svensken kan gå på restaurang för) och därmed inte låna onödigt mycket pengar åt staten utan någon avkastning.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Toastare

2009-03-11 12:19
Peacerich, det får du aldrig veta.. stämningen blir lite läskig när folk inte använder smilys.

Jag fattade att du skämtade ;)

Erkan, kom inte här och kom nu..

2009-03-11 12:25
Bounty: Så bra. Fick hjärtat i halsgropen att jag nu gjort dig pissed off, för något som jag verkligen inte menade. Det där med smileys är ett begrepp som sätter ton på vad man egentligen menar och som i vissa fall bara är irriterande, men allt som oftast väldigt välledande, då man vet om personen menar allvar eller inte.

Resten av alla i tråden: Hur ser det ut bakåt i tiden för er? Har ni fått tillbaka några hiskeliga summor pengar, fått betalat tillbaka en förmögenhet, hur ligger ni till på +/- konto sett bakåt i tiden? Lika bra att fortsätta i den här tråden, istället för att skapa en ny.

2009-03-11 13:18
Min bror fick typ 50.000 förra året... då kändes mina 5000 lite löjliga.
Toastare

2009-03-11 13:19
jag har fått runt 1500kr varje år sen jag blev 18...
Toastare

2009-03-11 13:19
Min pappa får typ också uppåt 50.000kr, vet inte varför.. men sen förra året vet jag att han fick betala typ samma summa.

2009-03-11 13:27
Jag fick tillbaka 3800 kr förra året, men har legat på - 500 - 1200kr sedna ett par år tillbaka
Toastare

2009-03-11 13:34
Jag har aldrig fattat var pengarna kommer ifrån när man bara får CSN.. men jag kanske har jobbat extra de år jag inte haft annan inkomst..

2009-03-11 13:36
BountyBoo
Ja min mor får alltid tillbaks stora summor... men jag tror att det har att göra med arv, fastigheter or something. Min far är och förblir bitter över detta dock.. samt att han alltid tycks behöva betala tillbaks.
Toastare

2009-03-11 13:57
Kontan, ja för min pappa är det typ nått med det gamla pensionssytemet också..

2009-03-11 14:27
Jag vill också få tillbaka sisådär 50 tusen. Det vore verkligen något att fira över. Snacka om många tuggumin man kan investera i då.

Varför äger itne jag en massa saker som man kan skriva bort i deklarationen för? Damn min mamma och pappa som inte lämnar efter sig ett slott eller stor lyxvilla!

2009-03-11 15:24
BeBe

Don't know whyyy I didn't coooome, ooh, don't know whyy I didn't come. Nämen seriöst, du är ingen mallis-svensk.
Toastare

2009-03-11 15:26
Erkan, det vet jag att jag inte är... men du är nästan troppan-svenne ;(

2009-03-20 07:41
Kan man kolla på deras sida nu eftersom de börjat skicka ut? Jag har inte Windows så får ej, men kanske kan kolla på jobbet.
jagvillocksåhaenblog.com

2009-03-20 10:09
Deklarera redan innan du fått blanketten
- Den elektroniska inkomstdeklarationen på Internet öppnar redan den 24 mars. Med e-legitimation kan du från och med då se alla dina uppgifter och deklarera även om du inte har fått din pappersdeklaration, säger Kay Kojer, verksamhetsutvecklare på Skatteverket.
Källa www.skv.se

2009-03-20 10:11
Skatteverkets pressmeddelande
2009-03-19
Nu är deklarationerna på väg ut
Idag börjar Skatteverket att skicka ut årets drygt 7,4 miljoner deklarationsblanketter till landets deklaranter.

Vem vare som bullshittade att man skulle ha den senast 18e mars?

2009-03-20 10:27
Aah, bra. Jag kollade på skatteverket men såg inget. Blindness!
jagvillocksåhaenblog.com

2009-03-20 10:39
Ja, jävla bullshittare!
Din forumsignatur är rätt irriterande när man läser i trådarna du skriver i. Ändra till vanliga textrader är du snäll.

2009-03-24 08:29
Nu har jag kollat. Och det var ett mycket glädjande besked!
jagvillocksåhaenblog.com

2009-03-24 08:35
woho ska deklarera min firma för första gången, woho....urs..hahaha hoppas jag lyckas iaf. har inte sålt tillräckligt för att annat än nolla, men vore ju mindre kul om skatteverket tycker annorlunda :-/

2009-03-24 09:14
Vilka sadister!

Igår när jag stack hemifrån klockan 21 så fanns inget besked från skatteverket, imorse när jag snöar in vid 8.30 så finns det besked, men till min roomie >;(