WT- White Trash
Jag och en kompis satt igår och avhandlade ett ämne som vi kan kalla för WT, WhiteTrash . Vi syftar på trasiga familjer som ofta bor ute i förorten, ingen av föräldrarna jobbar pga "ont i kroppsdel", är feta, kläderna inhandlas på Ö & B, morsan kedjeröker(OBS! Mycket viktigt att observera att kedjerökning & feta matvanor är rätt vanligt inom denna kategori). Listan kan göras längre. Jag har inte sett någon sådan här tråd tidigare på Whoa så jag ansåg det vara högst aktuellt att diskutera! Nu har jag fattat mig mycket kort men jag vill att ni ska komma med inlägg! Vad tycker ni om fenomenet White Trash? Går det att försvara? Är det bara Efterblivenhet rakt igenom?
Du får inte glömma att alla wt ungar heter: kevin ronny sonny conny liam lennie osv. Med tjejer är det omvänd Y-regel tex: yasmin yvonne ylva osv.
JAG HATAR DIG
Jag tror man lever lite grann som man lär. Man kanske får kolla längre bak än till just den specifika individen, uppväxt osv för att kunna komma fram till varför de lever som de gör. Att vara white trash kan ju knappast vara något som kommer ur ett aktivt, medvetet val?
conspicuous F21 Tror mycket har o göra med arv osv.. en WTmorsa kan säkert odla fram WT-attityd till sina barn osv.
åk ut till mindre städer ute i obygden så ska ni få se på white trash. fast det är urspårade hemmafester med hela familjer inblandade. eller dra till närmsta lokalhak i nån förort o dra ett par kalla med whitetrashlirarna. glöm inte o spela ihop till fyllan på jackvegas.
Jag har alltid tänkt att white trash mest finns i USA. :] Det finns liksom inte så många feta människor i Sverige som har ont i kroppsdelar och handlar kläder på Ö och B..... Räknas A-lagare? :)
Producent
2009-03-01 16:40
A-lagare kommer alltid vara A-lagare, White trash kommer alltid vara White trash :) Jag gillar dom, inte för att stilen är snygg och sättet dom lever på, jag bara gillar dom.
Varför skulle det vara efterblivenhet att bo ute i förorten, att vara fet, att handla kläder på Ö&B, att inte jobba på grund av "ont i kroppsdel" och att ha en morsa som kedjeröker? Kallar du det efterblivenhet var för sig också eller beror det på varför du tror att de lever som de gör eller blir kombinationen helt enkelt för mycket för dig att du måste spy ut ditt förakt? Att människor lever som de gör beror delvis på omgivningen och delvis på uppväxt och sist men inte minst vilka förutsättningar man föds med genetiskt. Vem är du att döma människor till "efterblivenhet"? Är inte det snarare mer åt "efterblivenhet"-hållet att inte kunna se längre än näsan räcker? Vare sig någon har valt ett liv medvetet som "white trash" enligt din mall eller hamnat i det ofrivilligt, så tycker jag inte någon har rätt att se ner på en sådan livsstil. Oavsett har det ju sina skäl. (Inlägget ändrat av Rachel 2009-03-01 16:41:23)
Delam tange barat
Producent
2009-03-01 16:41
Man ler ju alltid lite extra när man ser på Cops och det handlar om familjebråk och dom åker in på en "trailerpark" där dom möts upp av en påspöad WT-farsa som fått stryk av frugan sin.
ja jobbar på stena line o får syn på en hel del WT-familjer och jag spyr lite varje gång. det har ingenting med inkomst och förutsättningar o göra, dom är bara slappa, och så o-urbana så det finns inte, jag har så fruktansvärt svårt för det...
Alles ausser Hamburg ist scheisse!!! Maria, många år och mil från här
Graffare
2009-03-01 21:56
Många vuxna WT känns mycket ADHD.
Alla barnen gjorde wholecars utom Hussein, han gjorde ett wholetrain. http://www.youtube.com/watch?v=hMM_T_PJ0Rs&feature=player_embedded
dom riktiga white trash människor finns bara i usa. i sverige så existerar endast bleka kopior
Awaiting Beheadment and Mutilation
Bara jag som direkt tänker överdosering av solarium och cigaretter?
Rachel, du har jävligt rätt i vad du skriver. Men seriöst, jag skiter i vad som är moraliskt rätt eller dylikt, jag ser utan tvekan ned på folk som är WT. Skabbigt vafan..
själv tänker jag öb, rusta, hoetag, trampstamp, fula ögonbryn, pärlemorfärgat läppstift, plyshoverall, ful utväxt, föräldrar som super med sina barn.
Är husvagnar för fint för WT eller hur är det nu för tiden?
"Den tjocka killen i Trippel Ett"
Känns lönt att kopiera en topic från Flashback? Du kan ju bara diskutera saken där istället?
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Fördomar, fördomar och återigen fördomar.
Fuckin' OG! Shiznahmutherfukk!
jeppehehe trist att du känner så.
Delam tange barat
supa med barn händer väl att rätt många föräldrar gör? har varit på endel fester där föräldrar är med å dricker.. och har även suttit och druckit med min pappa
fbg
Det intressanta med fenomenet WT är väl snarast hur man kan få en hel generation popvänstervridna ungdomar att brista ut i ohämmat klassförakt genom att tillskriva fattiga människor epitetet "vit". Brukar ni diskutera huruvida det är "försvarbart" eller "bara efterblivet" för svarta att leva i dysfunktionella familjeförhållanden och klä sig fult?
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
det är jävligt wt att få kids när man är i tonåren bl.a. Kedjerökande och trötta pås-ögon är även ett måste på en riktig WT
work some magic
Dom flesta WT's har även minst 1 katt i familjen med, gärna med en äcklig katlåda samt matskål med både matoch kattsand utanför överallt på köksgolvet
work some magic
helst ska man ha flera olika babymamas eller daddys också.
Prova kolla på femmans "Semestersvenskar"... mästerkatten: för 2-3 år sen fanns en långkörare på politikforumet om hur "White Trash" alltid används som en negativ klassmarkör . Trådskaparen själv gör ju klart att det är "trash" att bo i förorten etc. White Trash syftar ju ofta på amerikanska trailerparks, där generellt mest vita bor (bodde), negererna bodde i trasiga tegelruckel på andra sidan motorvägen och kallades väl ursprungligen just för "negrer" (hey, här behöver man inte ens lägga till trash!). Vita är bara rikare i ett globalt perspektiv, inte per definition, och framför allt inte när de "bor i förorten och handlar kläderp å ÖB". Sluta larva dig.
Negative, negative. Our destination is Gaza.
Sådana kunskaper ni har, hade jag inte vetat bättre skulle jag trott ni var white trash hela bunten!
Somehow, pot and pills and assorted academics aren't enough anymore. I'm tired of a four hour high, or a twelve hour trip or a book that changes my whole life for the better part of a week, I need something more, more than a pill or a pipe or a poem. I need the hard stuff...
risig bil, många barn - oftast jämnåriga - MINST en utav barnen är efterbliven.. äger en avsågad hagelbrakare.. skitiga kläder.. ungarna glider runt i bara kalsonger på gården.. hunden äter ALLA matrester eftersom dom inte har köpt hundmat på 3 månader.. snyltar alltid från andra.. egenrullade cigg.. farsan röker då & då marijuana.. 50% av allt dom äger är stöldgods.. äger inte hemtelefon.. deras bil är så kallad "truck" med olika färg på varje dörr och huv - 50-50 att bilen ens startar.. unnar dom sig nånting (tex köper glass) så är allt slut dagen därpå.. ne jag vette fan..
Producent
2009-03-02 06:05
wtf har folk döpt sina ungar till ylwa och yvonne sedan 1940?! jag heter yasmin i mellannamn och kan hålla med om att det är white trash. heter rosita i förnamn och är också whitetrashnamn. fast jag är halvportu & döpt efter folk. uppväxt i villa dock :)
"Men i dessa tider är ju våld vardagsmat. På den tiden hade polisen Volvo 740 och var allmänt frånvarande."
Producent
2009-03-02 06:08
förresten tycker jag att alla som skaffarunge innan dom bor i villa och är gifta är white trash. det vill säga ungefär 99% av våran generation. tycker det är sunk :o
"Men i dessa tider är ju våld vardagsmat. På den tiden hade polisen Volvo 740 och var allmänt frånvarande."
supa med barn händer väl att rätt många föräldrar gör? har varit på endel fester där föräldrar är med å dricker.. och har även suttit och druckit med min pappa Hahah, kul "fest" när det är föräldrar där. De är bara där för att ni ska sitta ner, hålla käften och dricka måttligt. eller för att deras liv är så jävla öken att de måste kröka med sina barns kompisar. Sjukt tråkigt att kröka med föräldrar. Jag åkte på en kryssning med min familj för ett tag sen, jag var inte full en enda gång :(
Jag åkte på en kryssning med min familj för ett tag sen, jag var inte full en enda gång :( Och det är dina pärons fel? Njaaaee...
WT folk får barn i realtiv tidig ålder oxå,ofast efter att ha gjort en eller två aborter
(”)_(”)_.-””-., ´ . . ´; -._, ´)_ "jag kommer fucka ur din tråd om du ska vara ( o_, )´ __)´-._) respektlös" /Amar F18
Suck.. Att kategorisera folk som white trash har blivit på modet och har sålunda urvattnats. Känns som folk slänger ur sig det till höger och vänster så fort dom ska beskriva något mindre sofistikerat som är typiskt för en, fattig, vit människa. White trash är för mig någonting väldigt amerikanskt, ett fenomen som återfinns hos en del av de mindre bemedlade vita medborgarna i USA, främst dess sydstater.
Har tagit del av era synpunkter nu, och många här inne refererar ständigt till Amerika, något jag förstår, för det härstammar ju därifrån. Det jag däremot syftar på är de familjer som de flesta beskrivit här inne. När jag skrev "efterblivenhet" ville jag mest skapa reaktioner. Helt klart omoget av mig men men. Vem bryr sig? Majoriteten här verkar hålla med mig samt förstå mig. Jag vill tillägga att jag inte ser ner på folk som bor i förorten, jag har många vänner i förorten osv. En förort behöver inte alls vara något negativt. Min poäng var att ge en generell bild av var dessa WT-familjer bor och hur dom lever. Det som gör mig irriterad över WT-familjer är där föräldrarna gjort ett aktivt val att vara WT för att WT är deras grej.
promoe ser ju ki WT ut ;D
Är det bara jag som har tänkt på att alla wt männsikor pratar väldigt starkt av dialekten i deras län?
JAG HATAR DIG
Du får inte glömma att alla wt ungar heter: kevin ronny sonny conny liam lennie osv. tycker inte att y-namn är särskilt vanligt på white trash ungar numera, snarare deras föräldrar. minns att jag läste en artikel om den nya generationens arbetarklassnamn för 2-3 år sen och då nämnde man bl.a kevin och robin iaf.
mästerkatten fast nu är det ju inte fattigdomen i sig som är utmärkande för det som i folkmun kallas white trash...alla fattiga vita är inte white trash. det handlar alltså inte om ett förakt för någon samhällsklass, möjligen kan man se det som ett förakt för vad som i det närmaste är en subkultur inom en samhällsklass.
kan väl iofs hålla med om att själva epitetet som sådant klingar lite illa men man får väl helt enkelt göra en "nigga-renesans" av ordet...
ej dissa inte öb. jag e varken white eller trash men öb står för typ 80% av mina godisköp.
mästerkatten Helt rätt. Skulle precis skriva typ samma sak.
Ja det var väl bara en tidsfråga tills nån överkänslig clown skulle feltolka en tråd där man skämtar om och skrattar åt roliga stereotyper/subkulturer och få det till att folk sitter och hyser förakt mot en viss samhällsklass. boo-hoo
Yeah, well, you know, that's just, like, your opinion, man.
Mer än attityd än faktiska saker. En del människor skiter helt enkelt i hur dom framstår. Inte pga självsäkerhet/självständighet utan av allmänt misslyckande som resulterat i att folk gett upp. Folk som bara ger upp och skiter i skolan, nöjer sig med ett jobb dom hatar, skaffar barn tidigt utan att ha några som helst förutsättningar eller någon vilja att ge dom en bättre uppväxt än sin egen etc. Men bakom sådana personer gömmer det sig garanterat ett par krossade drömmar så man ska akta sig för att börja klassificera folk som trash :)
Egentligen är ju hela WT begreppet vrickat. Men jag får lite sådana vibbar när jag läser om föräldrar som döpt sina ungar till typ Thindra och Liam. Gärna med medföljande kinatecken och svankttueringar.
fan jag är svartvit trash! =(
Jag har ingen personlighet
WT går ofta på soc , och har knappt råd att byta ut ungarnas 5år gamla slitna skor, men dom har alltid av någon anledning pengar till en splitter ny PS3 eller mobiltelefon. Samt pengar till 2 paket cig om dagen förstås. Tror dom prioriterar lite dåligt. WT föräldrar döper alltid sina ungar till "speciella" namn, som dom tror ska göra dom lite mindre WT kanske. Som "Liam", som nämnts, eller varför inte "Iza" (obs! måste vara med Z) Sen har dom alltid fler djur än vad som är sanitärt, typ 10 katter eller 5 hundar i en trångbodd lya. Alla har skabb och springer helt löst. Fan vad jag hatar folk som inte kan ta hand om sina djur btw.
märkte att jag stavat som en femåring i mitt förra inlägg...RENÄSSANS skulle det stå
förresten tycker jag att alla som skaffarunge innan dom bor i villa och är gifta är white trash Hey man skaffar villa pga ytan behövs för alla jävla ungar som ränner runt, finns väl ingen vid sinna sinnes fulla bruk som köper 7 rum å kök för 2 pers för ett banklån?
mama said knock you out
Have you ever prayed to the night sky? Under one of them cold street lights? Watched another stolen car drive by, lose your hope and say This is where I'll die? But you try to say you know me. But you try to say you're from my world. Well, have you ever gone to sleep to the sounds of the gunshots, sirens,violence all alone? They wanna break me down. Hope I can hold my ground. Your world is MTV. Spring breaks and ecstasy. You'll get your hopes and you'll get your dreams. Well, that choice wasn't there for me. My world remains unseen (unseen by you). Poverty, no family, Broken homes and broken dreams, I fall upon the thorns of life. I bleed. They want to break me down. I won't back down. They try to break me down. Hope I can hold my ground. I ain't your kinda white. I ain't that kinda white. Never be your kinda white, I'll never be your kind 'cause you made me outcast. I ain't your kindawhite. I've never been your kinda white. I ain't that kinda white 'cause I'm a lowlife outcast piece of white trash. (Let's Go!) Five years on down the road. Two kids and a high paying job, picket fence and a college degree. Well, that choice wasn't there for me. This path on which I walk. It ain't a game and it ain't all talk. This is all I ever had. This is all they ever let me have. I ain't ever been nor will I ever be another blind eye in society. I seen the way it was for the people like me. I seen the way it was for the families so... Have you ever prayed to the night sky? Under one of them cold street lights? Watched another stolen car drive by, lost your hope and said This is where I'll die? I ain't I your kinda white. I ain't that kinda white. I'll never be your kinda white, I'll never be your kind 'cause you made me outcast. I ain't your kinda white. I've never been your kinda white. I ain't that kinda white 'cause I'm a lowlife outcast piece of white trash - Blood for blood - White trash anthem
WE'RE GROWING UP BY FALLING DOWN
Alla ni har fel, dom kallas tattare , inte white trash.
Would I shit you? You're my favourite turd.
Skitsamma vad dom kallas, skarriga lirare hur som helst..