I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Köra efter druckit

Övrigt - Blandat

2009-01-20 12:47
"är precis så full som lagen föreskriver"
SMÅLAND!

2009-01-20 13:32
Det är ju omöjligt att veta när TS kan (eller bör) köra med den ofullständiga uppgiften "10 öl". För det första är det intressant vilken styrka de hade, samt vilken storlek. Det är ju en viss skillnad på 10st x 50cl á 5.5% eller 10st x 33cl á 4.5%. Övriga uppg. av intresse är även mellan vilka tidpunkter du drack, samt om (och vad) du hade ätit innan. Och skall man vara riktigt nitisk måste vi även veta vikt / ålder, men inte ens då kan vi med 100% säkerhet veta exakt när du blir grön. Dock kan man uppskatta det någorlunda bra.

Kan och/eller bör köra är inte alltid samma sak. Tänk på att t.ex. trötthet många gånger är minst lika farligt som alkoholpåverkan. Att alltid hänvisa till "kör aldrig dagen efter", oavsett vad eller hur mycket man druckit, är överdrivet - och då ser man inte hela bilden. En förare som relativt tidigt kvällen innan drack fem flasköl och sedan fick en god natts sömn är troligtvis mångdubbelt säkrare än den som har varit nykter hela natten men bara sovit en timma eller två innan körning.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2009-01-21 00:23
Joo de är helt lugnt. du kan sätta dig nu i bilen och köra om du vill....bry dig inte om det..

2009-01-21 00:43
...säger shonne :P

2009-01-21 01:47
yessir, seriöst vad är din grej?

2009-01-21 02:40
-verbose- P24

har inte vi två redan diskuterat det här?

2009-01-21 10:47
Jo men du ger ju aldrig upp? Ska han _fortfarande_ inte få köra bil eller vad är grejen?

2009-01-21 11:37
manocpjaevel

Du lever upp till ditt namn, den saken är klar. Om det nu vore så att du var den enda människan på våra vägar och i samhället för den delen så hade jag måhända kunnat förstå ditt resonemang. Nu verkar du mest bara pubertal, trotsig och allmänt korkad.

Handlar inte om att gå runt och vara rädd för olyckor, det sorgliga är att du inte ensam om att resonera som du gör och det om något är skapar fog för att vara rädd.

2009-01-21 16:26
-verbose- P24

nej det är ett känsligt ämne för mig.

Manager

2009-01-24 14:53
Hur mycket brände man, om man drack 5 bärs hur många timmar ska man vänta.
Rapparen Claes Trofobik är aktuell med videon "Ingen kan stoppa mig" just nu.
http://www.youtube.com/watch?v=mTeLSssfnPw

2009-01-24 23:59
Har du varit ut och slirat igen och inte kan lämna bilen hemma? :P
Manager

2009-04-26 11:52
Yo!

Orkar inte kolla igenom, men 1 stor öl sitter i 3 timmar?
Rapparen Claes Trofobik är aktuell med videon "Ingen kan stoppa mig" just nu.
http://www.youtube.com/watch?v=mTeLSssfnPw

2009-04-26 12:02
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2009-04-26 12:02
Alltså. Lämna bilen eller drick inte. Tikkan come on.
be the change

2009-04-26 12:19
de är 2cl sprit i en folköl..
Var lite kreativ för fan!
Toastare

2009-04-26 12:44
Det går inte att räkna ut då det är olika för alla... det där är bara riktilinjer. Så, återigen... skit i att köra om du druckit, eller skit i att dricka om du måste köra. Det är väl inte så svårt?
Jag skyller allt på Emma!

2009-04-26 13:56
Näe eller hur..? Behövs inte mycket alkohol i kroppen dagen efter för att reaktionerna ska vara sluggish..

2009-04-26 14:02
ge upp
Vi finns i varje hörn

2009-04-26 16:19
Tikkan P19

Du var inte lite efterbliven...

2009-04-26 22:53
Hahahaha +1 till tikkan för årets mest utvecklingsstörda och lazy ass uppande :D jag älskar whoa-stoners

2009-04-27 15:24
Snackade med en polis som sa att om man ska åka dit
på alkotest nästa dag, så måste man ha druckit bra mycket
och slutat dricka sent...

Personligen slutar jag oftast dricka runt 12-1 och ajg kör
alltid runt 12-1 igen, om inte jag druckit sjukt mycke ! =)

Dont drink and drive, smoke and fly =)
Highfive anyone, anyone?

2009-04-27 15:30
Niito P20

Värd polis.

Läs igenom tråden och försök förstå att det mer handlar om attityd och lite självkännedom mer än att räkna procent och minuter. Man ska givetvis inte köra om man har druckit, och dagen efter skulle jag aldrig sätta mig i en bil om jag kände mig så bakfull jag är en lördag vanligtvis.

2009-04-27 15:51
En bra regel är väl att aldrig köra dagen efter, jag kan inte säga att jag håller den själv tyvärr, inte jätte bra förbindelser mellan hemmet och jobbet.
Rock out with your cock out!

2009-04-27 15:55
two_grand P28

mm exakt, lättare sagt än gjort ibland... får väl dricka mindre eller nåt

2009-04-28 00:32
Nu har jag t ex druckit 7 starköl, ska köra till jobbet om sex timmar... no strange things!

2009-04-28 01:39
two_grand P28

Hoppa du inte kör ihjäl nån unge...

2009-04-28 07:39
Jag kör iof exemplariskt dagen efter, och jag kör bättre än genomsnittet. (nej inte manligt skryt, jag är tränad)
Om det nu är en ursäkt =)

2009-04-28 13:37
gör som du hade gjort utan körkort, funka ju förut?

2009-04-28 14:00
Gör som jag när jag druckit och ska köra dagen efter: Sätt en äldre polare i kärringsätet sen på med Övningskörningskylten sen kör du lite saktare än vanligt och håller dig till sidan så blir allt bra.

2009-04-28 14:09
fetlyrik P15 Hahahahahah thanks fot the tip kiddo!, Orka jobba ner sig så på bakfyllan.
Jag brukar väl lägga mig runt 01-05 köra runt 13-14 dagen efter. Men jag brukar iförsig aldrig bli bakfull eller känna mig dnurrig.

2009-04-28 19:11
two_grand P28

javisst, det tycker du säkert. Jag tror att jag kör bättre full när jag är full.
Som jag sagt, hoppas du inte kör ihjäl en unge dagen efter, eller tror dig kunna leva med det...

2009-04-28 20:09
Jag tycker inte, jag är bättre än medel... säger inte att jag inte påverkas av alkohol varken dagen jag dricker eller efter, däremot är jag rätt övertygad om att jag dagen efter kör bättre än de flesta som inte druckit alls.

Det är en teoretiskt och praktisk kunskap att köra säkert/snabbt/avancerat/ekonomiskt osv, precis som en som tränar kampsport är bättre på att slåss är jag bättre på att köra bil, som sagt inget -manligt skryt, det är bara fakta... vet att man inte får säga så i Sverige, men jag är bättre än de flesta vardags förarna.

MEN som jag sa, det är knappast en bra ursäkt för att köra med alkohol i blodet, det är bara så jag rättfärdigar mitt eget beteende som jag vet är fel...

2009-04-28 23:49
two_grand P28

Hahaha är det där ens värt att kommentera? Tror du på det där själv är du fan en skrämmande stereotyp av unga personer som precis fått lappen (och som förmodligen kommer att sluta i en jävligt tråkig situation...)

Hoppas jag slipper möta dig på vägarna i alla fall, för det funkar tills det går illa :S

2009-04-29 07:18
Festar man tills halv 2 på natten med 10 starköl kan du köra vid 3-4 tiden dagen efter utan problem ...

2009-04-29 07:50
yessir

Hehe men vännen, läs vad jag skrev igen... jag behöver inte förklara närmare.

Du tror tex att en person som är professionell bilförare, låt oss säga en kille som kör stcc är en skrämmande stereotyp som precis fått lappen om han hävdar att han är bättre på att köra bil än andra?

Eller som t ex jag som har jobbat med avancerad förarutbildning så som ecodriving, taktisk bilkörning, snö/is körning osv?

2009-04-29 14:46
two_grand P28

Well, lika korkade jämförelser där me.
Tror du att en rallyförare kan köra likadant på vanliga vägar?

Och hur i helvete kan du tro att din "avancerade förarutbildning" kan rättfärdiga att du bryter lagar och kör för fort och rattfull?

2009-04-29 14:51
Köra dagen efter, kan man göra om man druckit 2-3 öl. Men säg 10, så ska man nog hålla sig undan. Främst på grund av blåskontroller och sånt..

2009-04-29 15:05
Jag rättfärdigar det inte, som du hade sett om du läst vad jag skrev.

Vi tycker olika helt enkelt, jag tycker övning ger färdighet, du tycker alla på vägen är jämnställda.

2009-04-29 15:37
zxisstyle

Inte främst på att man kan köra ihjäl någon?

Folk kan ju fan inte tänka. Det här är ju skrämmande

2009-04-29 16:16
Ge fan i att köra näru är bakfull

2009-04-29 16:19
yessir Men va fan?
Har man vart redigt packad dagen innan och kör vid 13-14 tiden dagen efter påverkar det inte mer änn om man hade vart lite trött och kört.

2009-04-29 16:23
Blaze_We P22

ja vafan?! Om något skulle hända, hoppas du kan leva med att tänka resten av livet "tänk om jag inte hade druckit, hade utgången varit annorlunda". En enkel tanke bara...

2009-04-29 16:40
two_grand det handlar inte om hur bra du är på att köra, det handlar om att det inte går att lita på någon i trafiken, vad som helst kan hända när som helst, för det är många som inte har på vägarna att göra.. om man då är bakis och lite seg så kan de räcka för att man inte hinner väjja för den där idioten som kör ut mitt framför en..
my name is xelly smelly

2009-04-29 19:47
Xelly

Men sluta nu... då skulle ju ingen få köra bil om man skulle ta hänsyn till hur andra kör innan man sätter sig i bilen.
Jag är medveten om att reaktionstiden går ner om man har haft alkohol i blodet, men som någon sa innan, 10-12-15h efter är det som att köra när man är trött.

2009-04-29 21:21
two_grand Om du inte kan ta hänsyn till hur andra kör så kan du knappast kalla dig för en bra förare.. Ja och egentligen ska man inte köra när man är trött heller. Jag är ingen moralkärring, har själv kört bakis många gånger.. Men att säga "Det är lungt jag är skit bra på att köra bil" är nog de dummaste jag hört!
my name is xelly smelly

2009-04-29 23:46
Men att säga "Det är lungt jag är skit bra på att köra bil" är nog de dummaste jag hört!

Då får du nog göra din läxa för det har ingen sagt ;)

2009-04-30 00:13
Jag kör iof exemplariskt dagen efter, och jag kör bättre än genomsnittet. (nej inte manligt skryt, jag är tränad)

Jag tycker inte, jag är bättre än medel... säger inte att jag inte påverkas av alkohol varken dagen jag dricker eller efter, däremot är jag rätt övertygad om att jag dagen efter kör bättre än de flesta som inte druckit alls.

Same shit!
my name is xelly smelly

2009-04-30 02:03
Hur klarade du teoriprovet om du inte kan det där? ingår ju i utbildningen ;o
Allt är sant på internet.

2009-04-30 07:33
Xelly

Jag har aldrig sagt att det är lugnt, eller ok, för att jag kör bra, det är dina ord och dom får du stå får.

Däremot är inte livet så enkelt att man kan säga att ingen ska få köra bil dagen efter när alkoholen gått ur blodet, eller när man t ex är trött.
Det finns individer som inte borde få köra klarvakna, sådana som inte borde få köra stadstrafik eller på landsväg osv.
Helt enkelt för att så många bilförare är dåliga i vissa situtationer, vissa t ex somnar lätt under landsvägskörning, andra blir hyper stressade i stadstrafik, kan inte köra på halt väglag etc... och en del kör helt enkelt bättre än andra när dom är bakfulla/trötta.

Sedan om det är ok är ju inte riktigt min sak att avgöra, då skulle jag få testas innan för att veta om jag klarar av olika situtationer innan jag själv eller någon annan kan säga att det är ok.
Däremot kan jag ha en fast övertygelse om att jag är bättre än medel och således klarar mig bättre än de flesta.

2009-04-30 14:44
two_grand P28

Din jävla övertygelse är lika mycket värd som Runars predikan.

Vi vet att folk inte kör lika bra, därav regler och restrektioner i trafiken för att hantera faran. Följ dom och du lever längre, och förhoppningsvis dina medtrafikanter på vägarna.

Tack för mig.