I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Tillkallad till tingsrätt... vad ska jag göra!?

Övrigt - Blandat

2009-01-16 16:21
Jeffi nej jag e inne på min bror whoa.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2009-01-16 16:48
vilket sammanträffande att din bror hette "vittnesmål"
PAO!

2009-01-16 17:08
vilket sammanträffande att din bror hette "vittnesmål"
Hahahaha

Jag vittnade åt en bekant i gymnasiet. Snubben vi vittnade mot hade en farsa som var helt slut i huvudet. Han kontaktade en av mina kompisar som också skulle vittna och "föreslog" att han skulle strunta i att dyka upp. Det ryktades om att farsan var/hade känningar i HA.

Vilket som, vi vittnade, även om killen som hade blivit påhälsad var lite tveksam. Han vi vittnade mot åkte dit och ingen av oss hörde något om det igen.

Jag antar att det beror lite på i vilken stad du bor i hur det ser ut i tingsrätten. I stockholms tingsrätt är det som ett långt, böjt bord där domaren och nämndemännen sitter i mitten och den åtalade och målsäganden sitter på varsin sida om dessa, tillsammans med advokat resp åklagare.

Framför det böjda bordet finns det ett bord+stol där vittnet får komma in och sätta sig och svara på frågor. Bakom vittnet sitter åhörarna.

Du får sitta ute och vänta på din tur tills dom ropar upp dig, sen går du in och svarar på frågor och sen går du ut. simple as that.

2009-01-16 18:20
Som trrism sa så var det ett jävla sammanträffande, även att din bror reggade sig samma dag som du gjorde tråden.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2009-01-16 19:31
skit i att komma, hänvisa till ett telefon nr. När du väl blir inkallad att vittne så märker dom att ingen kommer, om ditt vittnesmål är betydande så kommer förmodligen åklagare/försvarsadvokaten vilja skjuta upp rättegången, om det är som du säger att du inte sett så mkt så kommer dom ringa dig ifall åklagare/försvarsadvokat går med på det. Säg att du har förhinder, mkt läxor/skola/sport/sjukdom... whatever

2009-01-17 00:38
6-12-5-23 P22 men vet du om jag är ute sammtidigt som ngn? alltså ska prata med snubbarna vid bordet när den misstänkte är där? lr vet du hur de är?

2009-01-17 10:33
vittnesmål P19
Ja, den åtalade/misstänkte kommer att sitta mitt emot dig i rättssalen typ.

Medan du väntar på din tur att gå in och vittna sitter du utanför rättssalen och väntar, ofta sitter det andra vittnen där samtidigt och så går man in en och en. Den åtalade och din kompis som fick stryk är dock inne i rättsalen under hela förhandlingen.

2009-01-17 10:52
Det är väl bara hänvisa till ditt förhör om du tycker det e jobbigt att sitta o snacka.
Jag har Looptroop att tacka / de lärde mig betydelsen av att racka / What goes around comes around / så jag stack ut och snodde deras platta

2009-01-17 11:59
Jeffi min bror gjorde den åt mej, jag tar bort det här kontot dagen efter rättegången, jag behövde bara hjälp av folk som visste, och då sa brormin "kanske whoa" och då bad jag han göra en åt mej för jag aldrig varit inne här själv.

6-12-5-23 P22 ok men eftersom jag e minderårig så kommer min far att vara med när jag går in till det där rummet och ska vittna. är det så? och får vem som helst komma och kolla? tack för svaren <3

2009-01-17 22:12
Genrellt får vem som helst komma och titta på en rättegång, om de får plats i salen och inte är ordningsstörande. Är någon av de inblandade underårig eller andra omständigheter så kan man besluta att utomstående inte får titta på.

Din pappa får självklart följa med dig men det är du som ska vittna så han är mest där som passivt sällskap. Som vittne får du inte befinna dig inne i rättsalen annat än när det är din tur att snacka iom att du då kan påverkas av vad andra säger. Som vittne behöver du inte säga någonting om du inte vill, däremot får du aldrig hitta på eller förändra ditt vittnesmål medvetet (mened), det är straffbart.

Den åtalade kommer va på plats i rättsalen, men den enda du behöver/bör prata med är den som ställer frågor till dig, dvs åklagare, försvarare och ev. domare. Räkna inte med massa kluriga frågor som i amerikanska filmer, du lär förmodligen bli ombedd att berätta vad du minns av händelsen samt ev. uttala dig om du kan identifiera den som begick brottet.
Negative, negative.
Our destination is Gaza.

2009-01-18 19:08
Endeavour2 men om jag vill vittna själv då? för min far och mor fick ju också brev från rätten, så jag antar att ngn av mina päron måste med. jag, min polareoch min polare som blev misshandlad är minderåriga, medans den åtalade är myndig. kommer den va öppen då?

2009-01-26 21:00
ååh HATAR sånt här. Var en jävla man (och en bra kompis!) och vittna för helvete. tänk när du sjlv hamnar i en sån här sits och nån fjant bangar ur.

2009-01-27 15:16
sjukt kul inlägg med tanke på användarnamn....
Negative, negative.
Our destination is Gaza.

2009-01-27 18:52
Endeavour2 profilen gjordes för det här ;)

MENMEN!! idag var jag då på rättegång, de gick bra, jag var jävlans nervös ett tag. men fan de va ändå inte så shysst. försvararna och åklagaren typ ifrågasatte en på värsta sjuka sättet. men annars va de rätt ok, far tog det rätt bra, han smålog och sånt och sa att detta fick bli en läxa att hålla mej borta från saker o ting,

Personen som misshandlade min kompis fick 15 timmars ungdomstjänst även fast han var 18 och så fick han böta ca 6000 kr, vilket jag tycker e lite för lite för de va knytnävsslag i ansiktet ett flertal gånger

TACK WHOA FÖR HJÄLPEN OCH HÄRMED AVSLUTAR JAG MITT MEDLEMSSKAP! PEACE!

2009-01-27 18:56
Ausonius and I hate haters! sluta med dedär. det är olika från person till person. du vet varken vem misshandlare är, han kanske är en psycho maniac... och du vet inte vem "vittnesmål" är och/eller hur hans pappa är

kul att det gick bra iaf!

2009-01-27 18:57
18?

Jag har för mig att det stod att personen var betydligt äldre..