I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Tillkallad till tingsrätt... vad ska jag göra!?

Övrigt - Blandat

2009-01-12 16:50

Tillkallad till tingsrätt... vad ska jag göra!?

nu är det såhär whoa: för ungefär 3 månader sen blev en polare till mej misshandlad framför mej och en annan. efter detta hade hänt, så ringde X (den misshandlade) polisen och bad dom komma. när polisen kom fram så var det dags att förklara och lämna personuppgifter. jag var såklart as skraj med tanke på att jag är femton och min far blir galen bara jag är nära sånt där. så även ifall jag inte hade gjort så skulle farmin bli galen.

just därför så sa jag inget till farsan, för jag var skraj att han skulle bli skitsur. polisen hade sagt till mej att jag kanske inte behöver komma för att jag visste minst, jag hade inte sett så mycket, jag hade snarare hört det. medans Y ( min polare som såg det ) såg allt. så idag fick jag hem brev från tingsrätten både till mor, far och mej! vi hade även fått ett brev från advokatsbyrån! en sån jävla stor grejj! fortfarande så vet mina päron inget.

jag ringde ett nummer som fanns på lappen och sa att jag inte ville komma för jag inte vet så mycket, jag vet bara vem personen är. men hon sa att jag skulle ringa till åklagaren. så jag ringde åklagaren, men ingen svara så jag lämnade ett medelande och hoppas på att hon ringer snart.

vet ni något om hur det ligger till när man ska vittna? om man måste? om det är lätt att dra sig ur? jag såg ju iförsig inte mycket..

MVH peace

Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2009-01-12 16:53
men annars kan du väl bara åka dit? det tar ju inte så himla lång tid. har ingen aning om hur lagarna är.

varför skulle din pappa bli sur för att du råkade vara i närheten av ett slagsmål? eller var det på klubb/fest/andra omständigheter som papps inte skulle gilla kanske?
"varför ska alltid dom vuxna bestämma, varför kan inte barn få vara stora, och välja föräldrar"

2009-01-12 16:55
987 tack för svaret.

asså de va ju vid midnatt på stora torget, så de skulle han nog inte digga. men också för att han är en sån person som blir upprörd av minsta lilla.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2009-01-12 16:57
Är man kallad så är man skyldig att komma. Det kan finnas möjlighet att vittna över telefon, men det är oftast då ska det finnas orsak för det.
''I haven't done any drugs or smoked a joint or nothing for a whole week, man.<br>And I feel so good, I want to get high. You know what I mean?''

2009-01-12 16:57
well, det är väl bara att lägga korten på bordet. om inte annat är det väl värre att knycka hans post (lagbrott?) vilket du antagligen blir tvungen att göra för att mörka händelsen?
vadå? jag dyster?

2009-01-12 16:59
Men ärligt åk dit å vittna då bara, s sur kan han väl ändå inte bli? säg som det är bara

2009-01-12 16:59
hum okay, håll det hemligt, åk dit och säg vad du såg/hörde. det är bra för din kompis och det borde inte ta för lång tid tycker jag. sen kan du bara visa lappen från tingsrätten för skolan, slipper du ogiltig frånvaro och sånt.
eller se vad åklagaren säger, du kanske slipper hela grejen med.
"varför ska alltid dom vuxna bestämma, varför kan inte barn få vara stora, och välja föräldrar"

2009-01-12 17:01
Jefe jo det vet jag, men de finns undantag står det på pappret, och polisen som snacka med mej var ju osäker om jag behövde komma.

greggan om du menar att ta farmins post, så har jag redan gjort det (tilssvidare). för att man måste skicka tillbaks brevet som bekräftelse och eftersom jag e under 18 så måste mina päron med, och om man inte kmr så för man böta 2000 kr sen blir det mer och mer, tillslut häkte, så nej jag vet inte hur länge jag behåller breven xD men jag fick också reda på att åklagaren är en brud!! så jag kanske kan böna mej ut, "snälla snälla, jag vill verkligen inte, jag vet ju knappt något" haha. men sen är frågan ifall jag lyckas dra mej ur, kommer mina föräldrar få reda på det på något annat sätt?

2009-01-12 17:02
Blaze_We P22 man kan tro de, men nej haha

987 jag måste ju ta med någon av mina föräldrar för jag e ju under 18 :/

2009-01-12 17:05
jaha men du då är det nog kört att hålla det hemligt tyvärr. berätta för den snällaste föräldern :p

2009-01-12 17:07
987 haha mamma är nog den snällaste, men hon kan ju verkligen inte hålla något hemligt, så jag antar att det blir den självaste lucifer

2009-01-12 17:11
nej nu får jag ta och rensa tankarna lite med crackdown... återkommer senare peace out!

2009-01-12 18:54
Varför inte bara säga som det är, tror att din farsa blir glad att du ställer upp för din polare. Om inte annat så blir han nog gladare om du berättar än om du försöker undanhålla det och ljuga för honom.

Dina föräldrar kommer att få reda på det hela på ett eller annat sätt, vare sig du berättar eller försöker skita i allt..
va?
Redaktionen

2009-01-12 18:57
men jag fick också reda på att åklagaren är en brud!! så jag kanske kan böna mej ut
namaste

2009-01-12 19:25
ÅderpåleOne hmmm kanske blev fel, men du fattar va jag menar :) de e lättare att slippa undan om de e en brud än om det är en kille :D

2009-01-12 19:35
Inte kul när päronen tror att man hänger med maffian, men det är väl bättre att bara dra dit och göra ett bra vittnesmål och sätta dit asen framför dina föräldrar än att du ska försöka undanhålla det.
Intressepenisen hårdnar!

2009-01-12 20:27
wasteapa01 P21 jojo, men den andra personen vet mest. han såg allt och vet vem de e och sånt. jag behövs igentligen inte :/

2009-01-12 20:38
Är lite fundersam över TS roll i det hela.. låter lite som att du var lite mer än bara ett vittne..

Jag var liknande situation när jag var 18 iofs, undanhöll brev och hade mig. Men en dag när jag kom hem satt morsan och läste ett tjockt jävla protokoll som kommit samma dag. Kan säga att jag gjorde många misstag som kunde undvikits om jag berättat för föräldrarna och tagit deras råd. Och hade inte morsan sprättat mitt brev hade jag varit ännu mer körd kan jag lova.

Var liksom du rädd för vad farsan skulle säga. Även om vi står varandra väldigt nära, har vi aldrig diskuterat händelsen (8 år sen). Tror han blev riktigt besviken :(

Hursomhelst, mitt råd är come clean med päronen.
This is not a celebration of slipping through some crack.
This is sloth and devastation and we're the resulting trash.

2009-01-12 20:39
jag behövs igentligen inte :/

Jo, uppenbarligen?

Alltså, jag har varit i samma sits som du. Fast jag var inte smart nog att sno påsten så de fick reda på det iallafall. Fast jag var den misshandlade iofs (misshandlad = en käft på smällen :D). Nu blev iofs inte mina föräldrar arga på att jag blivit "misshandlad", utan de blev förbannade på att det stod i vittnesmålet att jag stod och rökte medans jag fick en smäll, samt att jag inte hade sagt något. till dom Men vafan, jag fick 10k i skadestånd samt 10k i försäkring för min tand, så jag tog den skiten med glädje.

Ju snabbare du berättar för dina föräldrar desto bättre. Tror inte det blir bättre av att du försöker dölja allting, för de kommer få reda på det.
"Any society that would give up a little liberty to gain a little security will deserve neither and lose both." – Benjamin Franklin

2009-01-12 20:48
Management mephisto det är ju de, snuten sa att han var osäker på att skriva ner mej, med tanke på att jag visste så lite. jag ringde ju någon som stog på pappret och hon sa att jag skulle ringa åklagaren, så jag gjorde de men hon svara inte, men jag lämnade medelande. så vi får se imorrn ifall hon ringer mej så återkommer jag med inlägg :)

2009-01-12 21:10
det är ju de, snuten sa att han var osäker på att skriva ner mej,

du har ju fått brev om att du ska infinna dig i rätten, klart han skrev ner dig isåfall....berätta bara
OOOOH AIK STOCKHOLM!

2009-01-12 21:16
Ett allmänt tips är att vara ärlig mot dina föräldrar så länge du kan. Att bara säga att du var ute och att din kompis fick på käften måste ju vara lättare att stå ut med än all huvudvärk du verkar få av hela den här grejen nu.

Hade jag varit i din ålder hade jag förmodligen resonerat precis som du, men i efterhand inser man hur dumt det är.

Säg till din farsa som det är, gå och vittna, se till att få lite kompensation för lunch och resan dit osv av tingsrätten.

2009-01-12 21:59
aja jag får tacka för alla svar :D men berätta har jag insett att jag måste göra vare sig jag slipper vittna lr måste vittna. väntar på rätt läge bara. men först och främst måste jag få ett samtal från åklagaren :) mvh

2009-01-12 22:14
Om du nu bestämt dig för att berätta för päronen finns det väl ingen poäng i att inte vittna?
En kvinna är aldrig mer allvarlig än när hon talar om för en miljonär att hon älskar honom.

2009-01-12 22:55
treflip, det är väl drygare att vittna än att inte vittna, så om åklagaren säger att det är lungt(känns dock inte så troligt) så är det väl bara att vara glad.
PAO!

2009-01-12 23:07
Skön polare du är?

2009-01-13 02:21
men jag fick också reda på att åklagaren är en brud!! så jag kanske kan böna mej ut, "snälla snälla, jag vill verkligen inte, jag vet ju knappt något" haha.

Jag är ledsen, men du lär knappast kunna komma åt en åklagares moderskänslor eller vad det är du menar...Om du är kallad så är du tvungen att gå, det är din plikt. Klantigt att inte berätta för dina redan nojiga föräldrar, lär ju knappast göra det lättare att berätta nu när du gömt breven.
Delam tange barat

2009-01-13 13:45
jag tänkte som empire jävla schysst polare du verkar som inte vill ställa upp för din misshandlade vän, oavsett om du sett hela händelsen eller inte så ställer man upp för sina vänner och berättar vad du vet.

Större chans att den som misshandlade åker dit på det om du ställer upp och infinner dig i tingsrätten.

Du verkar vara feg som fan och inte en speciellt bra vän.
Fucks your life up crew
Tjabo!

2009-01-13 13:53
En av mina polare ville "ha en del av kakan" så att säga, för att han skulle vittna.

Sen skrattade vi och så sa jag att han var cp. Så han gjorde det gratis.

Men det finns folk för allting förstår ni. Polare är inte alltid så bra som man vill att de ska vara, eller som man tror att de är.
"Any society that would give up a little liberty to gain a little security will deserve neither and lose both." – Benjamin Franklin

2009-01-13 13:53
det är bara gå dit, jag vittande i en misshandelsrättegång när jag var i din ålder. Likaså som dina föräldrar så var inte mina så nöjda att jag vart med om en sån grej. Fel tid fel plats, det är bara förklara lugnt och sansat för dom vad som hände och gå dit och göra din plikt.

Är inget farligt !
New job. New Life. Good life

2009-01-13 16:24
Empire P24/Virtual_Sexuality P21 nni båda kan ju ta och läsa om tråden. vi är två som vittnar, den andra som vittnar, stog brevid och såg allt hända, vilket jag gjorde? nej. så nej de hade varit skillnad om jag var den enda, chilla.

MEN NU TILL DETTA!! det värsta som kunde hända, hände. igår kväll skulle jag skriva ner åklagarens nr på ett papper, plötsligt kommer farsan in i rummet och snabbt hinner jag lägga min NO läxa över. så här såg det typ ut:

- va gör du? , pappa
- inge speciellt, plyggar , jag
- okej va pluggar du då? , pappa
- näe lite NO bara, jag
- va är det för papper under?, pappa
- nae inge speciellt, bara ett papper, jag
- kan jag få se på de?, pappa

och just när han så "kan jag" så hoppa hjärtat till. jag lämnar över pappret, han är ganska lugn i början tills vreden kommer. för han kunde fixat ut mej ur detta om jag hade sagt tidigare och så. så vi båda la oss sura på varandra. på morgonen så sa vi inte så mkt, men innan han skulle sticka så krama han mej och sa "tänk inte på det så mycket". fyfan va gött de kändes. även om jag visste att han var sur.

menmen jag testade att ringa åklagaren igen under skolan, men icke. det tog mej 4 försök innan hon svara. jag berättade allt liksom att jag inte såg något och de. men hon sa att jag måste komma och så får berätta de lilla jag vet. men jag vet ju inte ens "de lilla" jag såg inget förutom när han gick iväg! men de pappa var mest upprörd över va att den personen som misshandlade min polare är en vuxen känd ligist med många kontakter, så han var sur och skraj över att jag kanske skulle råka ut för något.

peace out

2009-01-13 17:05
Du kanske skulle ta o läsa igenom vad jag skrev en gång till.

oavsett om du sett hela händelsen eller inte så ställer man upp för sina vänner och berättar vad du vet

2 vittnesmål är bättre än 1.
Fucks your life up crew
Tjabo!

2009-01-13 17:23
Hade man kunnat avstå från att vittna hade nog de allra flesta gjort det.
Intressepenisen hårdnar!

2009-01-13 17:30
Att betala vite istället för att vittna är alltid softare :)
spliff macht frei

2009-01-13 17:32
måste bara säga att du har dumförklarat dig själv..

lol \o/
Blunted in stockholm

2009-01-13 17:33
Det kan ju va jävligt surt att vittna ibland, men som sagt om du på nått sätt har minsta lilla info som kan sätta dit gärningsmannen så är det väl värt det?
Om inte annat kan de väl va skönt för din polare att veta att han har två pers som vittnar för hans sak och inte bara en.
En kvinna är aldrig mer allvarlig än när hon talar om för en miljonär att hon älskar honom.

2009-01-13 17:42
360Flip P23 jojo, men grejen är ju att alla vi tre känner killen som misshandlade, ungefär 30 år, röker på, skäggig, kort och allmänt dum i huvet.

den enda anledningen vf de blir rättegång är för att han inte erkände, I dont blame him. han var pårökt och rätt packad, ingen ursäkt iförsig, de blir ju bara värre för han. aja 27 januari klockan 15.00 sal 12 :D. jag får väll börja grina och säga att han tog på mej :/

2009-01-13 19:19
ofta en 30 åring slår på en snorunge? han måste haft en väldigt bra anledning till de?
BAHA!

2009-01-13 19:43
IDIOT P22 som sagt, pårökt, packad och en aning dum i huvet. bara för han är 30 betyder det inte att han har växt ifrån gangsta' åldern

2009-01-13 19:53
vilken gangsta ålder? är man 30 och slå på en 15 åring så är man inte gangsta man är totalt helt slut i huvudet....
BAHA!

2009-01-13 20:37
jag måste tycka att TS är slut i huvudet , inte 30 åringen (dock han med), KLART SOM FAN DU SKA DIT, ju mer vittnen även fall du inte sett något, ju större chans att få han fälld! sluta vara en sån bitch
, öl behöver inte ens nämnas, grunden till en välbalanserad kost.//whatone

2009-01-13 20:47
Newbien : väldigt lätt för dig att säga din pajas....
BAHA!

2009-01-13 21:54
IDIOT P22 asså den här killen e ju 1 på 1000. han hänger med liksom folk som är 17-25 år. han vill väl inte erkänna att han börjar bli för gammal för det systemet xD

Newbien de e inte så lätt som du tror. för det första, jag är femton år! för det andra, den här killen e inte att leka me, mestadels för han har kontakter. får inte han tag i mej så får hans kompisar de. för det tredje, jag har en invandrar farsa, han blir sur bara jag glömmer penna till en lektion, och börja tjabbla om min framtid tack vare den pennan. så nej jag jag håller mej till att vara en sån "bitch"

peace

2009-01-13 23:30
vittnesmål P19 ; men inse att det är en sönderpundad jöävla fjortis som vägrar att växa upp och sätt dit fanskaept....
BAHA!

2009-01-13 23:47
1. Vad kommer din farsa säga om han senare får reda på att en snubbe som spöade din polare gått ostraffad för att du "inte vågat" vittna?

2. Vad kommer dina polare tycka om dig om snubben går fri tack vare att du inte vittnade?

3. Vad tror du kommer hända med dig om du vittnar? Ska dom spöa dig? Det finns något som heter Övergrepp i rättssak som jag har för mig gäller om dom skulle få för sig att dom är tuffa.

4. Är man 30 år och umgås med tonåringar har man inte imponerande kontakter.

2009-01-14 00:03
jag har en invandrar farsa

ja, nej min svennepappa bjussa på första holken när jag va 14 sen bara, om du behöver huset för bazz nån gång så säg bara till, blink, blink

2009-01-15 15:28
hiccory P23 hahah ;)

2009-01-15 21:39
jag vittnade över telefonen iallafall när jag var i ett liknande fall.
www.myspace.com/danielbylund

2009-01-15 22:09
bylund_90 P18 vem ska man prata med om man vill göra de?

är det någon som vet hur det går till? alltså under rätten? vissa säger att man är i ett litet rum med soffor och sånt, andra säger att de är american-style "Judge Dre presiding in the case of misshandel"

2009-01-16 14:59
vittnesmål

Varför ljuger du om din ålder här på whoa?

Ont: Jag har också vittnat över telefon, fast då var det jag som blev kontaktad av polisen, senare kom dom nån vecka senare och bad mig skriva under papprena angående vad jag vittnat och det gjorde jag helt enkelt i deras bil då jag inte ville släppa in dom.

2009-01-16 15:20

det är bara börja revoltera nu, ska far din bli sur över småsaker så lär han få det jävligt med åren, börja nu så knackar er relation lite men om nåt år är det bra
Andres.

FUCKKENEFÖREVIGT