Dörrvakter
Utkastad för att du varit "för full" enligt ordningsvakterna, och sen misshandlad p.g.a samma motiv. Du gör inget motstånd, polis kommer till platsen, du tas till karolinska där dina skador fotas och dokumenteras, du får spendera kvällen i det klassiska hotellrummet med gummimadrassen för att nyktra till, för att senare bli förhörd. Under förhöret så får du reda på att dörrvakterna hittat på 3 åtalspunkter för att rädda sitt eget skinn, och förmodligen gaddat ihop sig (Våld mot tjänsteman, hot mot tjänsteman, ofredande) du har några vittnen på din sida, och det har säkerligen vakterna också (varandra) hur slutar detta?
.......
låter ju som standard det där. hoppas skiten läggs ner. löjligt fan.
Har alltid svårt för sånna här hat-trådar emot krogvakter, tror inte dom misshandlar och ger folk sån där skit helt oprovocerat emot sina besökare. Men det kanske går till sådär i storstäderna. I Finland får till och med dörrvakterna dricks av besökarna strax innan stängning eftersom det gjort sånt bra arbete och hållt allt snyggt och fridfullt. I Sverige kalles de fittvakter eftersom personen i fråga har blivit grinig eftersom han/hon inte får slåss och kasta glasflaskor på andra människor.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
testie, jag är ett vittne till händelsen bara, det var en vän till mig som var den utsatte, och jag har ingen som helst anledning att ljuga, särskilt inte här.. jag såg allt.. kan även tillägga att ett annat vittne som videofilmade händelsen med sin mobiltelefon fick telefonen sönderkastad i marken i tusen bitar av en utav dörrvakterna.
.......
Jag tycker att dom flesta vakter är jävligt bra, bara tänk på vad dom kan får stå ut med på en kväll.
http://www.aktivdemokrati.se/
kan även tillägga att ett annat vittne som videofilmade händelsen med sin mobiltelefon fick telefonen sönderkastad i marken i tusen bitar av en utav dörrvakterna. om det där är sant så är väl det bästa ni kan göra rent juridiskt att samla ihop så många ögonvittnen som möjligt och få dom att lämna vittnesmål till polisen..
(Inlägget ändrat av friktion 2009-01-12 13:35:50)
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Toastare
2009-01-12 07:26
Det är skit det där.. men de är iaf inte poliser, så du har absolut en chans. testie, för många år sen dog en kille i Malmö efter att ha blivit intagen i "vaktrummet" och en vakt satt sig med knäet mot hans nacke. Många ställen har "vaktrummet" och jag har flera kompisar som blivit både misshandlade och förnedrade.
Jag skyller allt på Emma!
Lär er och dricka och bete er som folk istället.
Wearing my Rolex
låtsaspolisen som tror att dom står och vaktar kronjuvelerna
Batman (during a bat-climb): "Careful, Robin. Both hands on the Bat-rope." <br> Robin: "Sorry, Batman."
Vakterna började alltså slå sönder personen i fråga ENDAST för att denne var för full samtidigt som denne inte gjorde något motstånd? Mjae, låter inte så troligt. Tyvärr alltså. Personligen gissar jag på att din "vän" gjorde något som du inte minns/har valt att utelämna. Sen är det mycket möjligt att vakterna använde överdrivet mycket våld, men att det var helt utan någon egentlig anledning (bortsett från att personen i fråga var för full ) tror jag knappast.
Dörrvakter är jordens största pack!! Jag bor i sthlm och där är vakterna överlag hela j_vla störda. Vet inte hur många gånger jag blivit förbannad över diverse orättvisa behandlingar från dessa vakter. Självklart finns det trevliga vakter som gör ett mycket bra jobb. Men jag har tyvärr sett för mycket av det negativa!
You, me, or nobody is gonna hit as hard as life.
Dålig krogkultur föder dåliga vakter. Brott mot alkohollagen (servering av uppenbarligen berusade personer), svarta anställningar, fusk med redovisningen och/eller diskriminering förekommer på de flesta krogar; tro fan att de som håller på med sånt vill omge sig med hederliga, laglydiga auktoritetspersoner! Det är betydligt bättre för affärerna att omge sig med våldsverkare som håller käften om ditt fusk så länge du blundar för att någon packad snubbe 'ramlar i trappan' ibland. Sen blir ju våld lättare ju mer man använder det. Det kanske börjar med att man måste slå ner någon som är våldsam. Nästa gång kanske det räcker med att snubben är högljud och hotfull. Eller bara högljud och störig, lika bra att lära honom en läxa innan han blir ett problem. Fulla krogkunder tar sällan fram det bästa hos folk. Har själv stått i dörren ett par gånger, och när man har en kö på hundra pers, där några håller på och knuffas, ett gäng är på väg att däcka, du VET att det är för mycket folk insläppta, och idiot #14 kommer fram och absolut MÅSTE jiddra en kvart om varför just han borde få gå före i kön.. fan, tror inte någon INTE skulle vilja bruka våld då.
Jag var whoa-fri i över ett år, men sen blev kommentarerna i blandat-forumet så korkade att jag var tvungen att logga in och driva med dem.
aina_spanar Nice sida. Tack!
"Jag vill också ha ett svart hål, istället för papperskorgen."
Självklart har killen gjort något för att provocera fram det. Sen kan jag köpa att deras beteende förmodligen inte stod i relation med vad han hade gjort. Som sagt så behöver ni ett gäng ögonvittnen, framförallt sådana som ni inte känner personligen. Om mobilen som gick sönder har ett externt minne (minneskort dvs.) så kan ni ju förmodligen hitta filmklippet trots att luren är trasig. Lycka till.
Det är väl ingen nyhet att vakter använder våld helt oprovocerat. Har själv varit med om att de försökte gripa mig då jag påtalade att de använde övervåld. Kan ta ett ytterligare ett exempel där en av mina polare vart misshandlad inne på en pub och fick näsbenet knäcket då han vart sparkade och slagen på av tre pers när han låg ner, varpå vakterna kastade ut min kompis för att han blödde och att han enligt vakterna hade AIDS.
DIF!
Haha Aids:D Kan man inte köra ett IQ-test på vakterna innan man anställer dem?
bara att lägga tillen fjärde åtalspunkt: Övergrepp i rättsak.. skämt åsido så blir det säkert nedlagt, vet inte hur pass "seriöst" polisen tar deras historia eftersom dom säkert kommit på den tillsammans.. men men, lyka till!
Your "best"!? Losers always whine about their best. Winners go home and fuck the prom queen.
bob P20 Det är skillnad på övervåld och oprovocerat våld. Jag har aldrig varit med om oprovocerat våld från väktare, aldrig sett det hända och väljer därför att tro att det i regel inte händer att någon hoppar på någon annan HELT utan anledning. Speciellt om man jobbar så vill man väl ha så lite jobb att göra som möjligt, det är som att en servitör skulle gå och rycka undan tallriken för folk som inte ätit klart bara för att han tycker att det är så jävla roligt att plocka disk. Jag har blivit utsatt för övervåld av väktare men nog fan provocerade jag fram det. Och det är väl inga konstigheter med att vakterna leder ut en kille som brutit näsbenet, man kan ju inte ha en kille inne på stället som går runt och blöder ur näsan. För övrigt så förstår jag inte varför din polare ville vara kvar efter att han blivit påhoppad, men..
Toastare
2009-01-12 13:25
Sen kan man ju fråga sig vad "gjort något" är för nått. Om man blir nekad på ett ställe för att man "druckit för mycket" (vilket till och med hänt mig i nyktert tillstånd) så är det klart att man blir arg när fallet inte är så. Även om man har druckit kanske man vet att det handlar om 5 öl och att man inte är mer berusad än någon annan. Då räcker det med att säga en fel sak och så kan det tända till hos någon av vakterna. Hoppas ni förstår att de inte är guds bästa barn, utan många vakter sysslar med riktigt otrevliga saker när de inte står i dörren. Och det vet väl de flesta.. De håller även sina likasinnade bakom ryggen, så när de då hamnar i bråk åker de andra ut. Och att killen sen fick sitta i fyllecell är inget konstigt. Jag har också gjort det fastän jag inte var för onykter. Men är man misstänkt för brott så måste man förhöras nykter.
6-12-5-23 P22: Det är skillnad på att leda ut en kille som har blivit misshandlad och kasta ut någon med hänvisningen att man trodde att han hade AIDS. Väktare har jag ingen aning om jag pratar om ordningsvakter vilket jag har bevittnad såväl oprovocerat våld och övervåld ifrån Vet inte hur mycket du kan om fotboll men du kanske känner till skandalen på derbyt gnaget - DIF i våras?
DIF!
Självklart kan det vara skitgrejer. Jag blev t.ex. lite väl hårt behandlad av vakterna på grönan för ett par år sedan då de skulle avvisa mig för att jag drack medtagen öl. Men jag började kalla en av vakterna tjockis o dyl och då blev han ledsen och tog i lite extra om man säger så. Jag kan ju i efterhand vara irriterad på honom men till stor del skyller jag mig själv. Om en vakt har gjort bedömningen att du inte ska få komma in/ska ut så är det bara att acceptera och lyda. Börjar folk vägra eller tjafsa emot så kan dom förvänta sig att det kommer att göra ont. Speciellt efter några bira verkar det vara svårt för folk att inse detta eller så blir vissa lite väl modiga. Vakter kommer inte alltid att göra rätt bedömning av om folk är för fulla eller inte men dom är nog i bättre tillstånd att bedöma det än gästerna själva.
Toastare
2009-01-12 13:42
Varför ska man acceptera att bli bli behandlad på ett visst vis som är fel och sen efter det acceptera att man blir misshandlad? Lite snevridet.. Visst gör det en bedömning, men det bedömningen behöver inte vara "du är fö full".. den kan vara att personen är invandrare, inte platsar, vakten tycker personen är ful eller annan helt ovidkommande anledning.
bob P20 Jag kallar alla vakter av olika slag för väktare. Ok, det var dumt att säga att han hade AIDS men vem fan bryr sig? Jag känner till "skandalen" du pratar om, men jag skulle inte kalla den oprovocerad då klacken är en stor grupp av individer som bildar en massa. Det är helt omöjligt att göra en exakt bedömning av vilka som gjort vad och därför behandlas hela massan som en individ. Men å andra sidan så är det så att folk gör grejer när dom står i en klack som dom aldrig hade gjort om dom varit ensamma, just för att det i princip är omöjligt att skilja individen från massan. Jag har varit med om att poliser gått in och viftat med batonger i klacken och att väktare hoppat på fel killar osv. Det är såklart beklagligt och jag har valt att inte stå i klacken på derbyna längre, just för att det är en sån jävla cirkus. Man har nästan alltid en möjlighet att undvika konflikter med ordningsmakten. Det är ganska löjligt att själv sätta sig i en konfliktsituation och sedan gnälla över att den inte löste sig som man hade hoppats.
BountyBoo F28 Absolut. Men att tro att man kan ändra den inställningen genom att ta ett snack med vakten i fråga är väldigt naivt. Vill man göra något åt det får man börja i någon annan ände helt enkelt. Jag har då aldrig sett en vakt blivit övertalad om att gästen i fråga inte är för full/faktiskt är rätt söt/att invandrare inte borde diskrimineras etc. och jag tror aldrig att jag kommer få se det heller, tyvärr. Och jag tycker också att det är en jävla skitsituation, men vill man inte åka på stryk får man helt enkelt vika ner sig i det läget.
Toastare
2009-01-12 13:50
Jag har kommit in när jag blev nekad över att jag "var för full"... jag sa bara vänligt att jag inte druckit alkohol den kvällen. Så var det inte mer med den saken.. sen är det klart det blir tjaffs om någon säger "vafan menar du?"..eftersom vakter är lättantändligt folk (de som misshandlar då, finns ju väldigt bra och proffessionella vakter.. och det brukar det vara på de ställen jag går)
BountyBoo F28 och anledningarna är kanppast ovidkommande. Klubbägaren vill ha snygga, "svenska" människor som stilmässigt passar ställets profil och som dricker mycket inne på stället. Vakten får därför stå och sålla bland folk. Det bästa sättet att motverka det beteendet är väl att helt enkelt inte stödja det genom att gå dit. När jag går ut vill jag göra det bland snygga människor som inte är för fulla, så på samma sätt som jag uppskattar att ett visst filter finns så får jag köpa när jag själv fastnar i samma filter :P Och jag vill bara passa på att förtydliga att jag inte på något sätt stödjer diskriminering pga. etnicitet.
6-12-5-23 P22
Ja nu var det ju inte riktigt så enkelt man ändrade orderna om att DIF-klacken skulle få gå ut när 12 000 pers var på väg ut, vilket gjorde att det vart trängsel och panik vid utsläppet där ordningsvakterna (vissa utan ID) vevade på allt som rörde sig.
Citerar från forumet flashback:
"jag har precis kommit hem efter tjänstgöring i solna som ordningsvakt.
efter att ha jobbat i 9 år på matcher så tog den här priset i våld ! fan har vevat med aspen så många gånger jag har ont i axeln haha och t shirten kunde man vrida ur svetten efter.
tack aik och djurgården som bjöd upp till denna tillställning och visa dom är solklart dom jobbigaste lagen för polisen att hålla reda på.
lite synd om dom som vart skadade men ger man sig in i leken får man leken tåla.
ps. var polisen 2a eller 3a på alla saker som hände ikväll eller ? haha"
Inget ID
Bilden talar för sig själv.
DIF!
Jag förstår inte vart du vill komma?
Toastare
2009-01-12 14:07
6-12-5,.. nu har du fel. Jag snackar inte om ställen som Berns eller random stureplan ställe. Jag snackar om skitklubbar i sthlm/Malmö/Göteborg. Ingenting som har med ett fint klientel att göra.. och var hittar du människor som inte är för fulla. De finns ju överallt.. sen är det klart att på vissa ställen tar de lite koks mellan helrören och då blir lite "nyktrare" och klarar lite mer. och själv fastnar jag aldrig i det filtret ;)
BountyBoo F28 Det gäller väl på alla ställen att barägarna vill att man ska dricka inne på stället och inte innan man kommer dit? Det gäller nog på de flesta ställen att man vill att stället ska ha en viss identitet vilket innebär ett specifikt klientel. Och om det står mellan fula och snygga människor så tror jag att de flesta ställen har samma preferenser. Jag vill inte ha massa folk slaggandes vid borden eller som ramlar runt på dansgolven, och därför är jag glad att vakterna rensar bland dessa.
Toastare
2009-01-12 14:20
Men de flesta är lagom berusade när de kommer dit och sen blir de ju för fulla inne på stället. Man märker ju det som tjej på raggningsnivån-
6-12-5-23 P22: Att vakter missköter sig, och att det inte är särskilt sällan, finns ganska få omständigheter som förmildrar att man står tre stycken med batong och slår på en som ligger ner oavsett om man är grabb eller om man är en tonårstjej. Sen det där med filter är lite komiskt jag har blivit ifrågasatt att komma in 2 gånger i mitt liv, den ena var under studentveckan när vi gick till ett ställe med dresscode och det andra var vid lodishaket Dovas eller vad det heter vid Fridhemsplan, där skåningen(!) till en början sa att jag var för full, när jag var nyktrast i vårt gäng men, han släppte in mig endå så att jag kunde avnjuta exklusiviteten tillsammans med 50-åriga sumpan-alkisar som löser korsord och drar roliga historier.
DIF!
bob ..och jag har inte sagt något annat. Jag har sagt att det i princip alltid är provocerat på ett eller annat sätt, även om det långt ifrån alltid är så att behandlingen står i relation till provokationen. På Dovas välkomnar man alkisar eftersom dom dricker mycket men tar ogärna in småkillar som redan druckit 5-6 öl och bara kommer att dricka ett par öl väl inne. Inga konstigheter.
går man till Dovas så dricker man inte ett par öl då dricker man tills man går hem då det är så billigt ;)
DIF!
Ja för er som tvivlar på det jag skrev tidigare så kan jag berätta precis vad som hände. Vi stod i kön på väg in till stället, vi är ett väldigt stort födelsedagsfirande sällskap, och alla får komma in, utom min vän. -gubben är det verkligen du på bilden? du ser lite långhårig ut. -ja, bilden är tre år gammal, jag har bara klippt mig. -hmm, ta en prommenad och kom tillbaka senare. Så vi går in under tiden, och min vän tar en prommenad. Efter 40 min får jag ett sms där han skriver kom till entrén, så jag går ut och då står han i kön och väntar. -gubben, du är välkommen nästa vecka, du sparka till en skyllt på andra sidan vägen tidigare. (påhittad anledning eftersom att min vän hade frågat sällskapet något i stil med "ska vi verkligen gå hit, det verkar inte allt för lockande") Min vän går utan att protestera eftersom att han inte var allt för sugen på stället. Så min vän ber mig om att få prata med födelsedagsbarnet och önska honom en fortsatt trevlig kväll, och för att sen tala om för honom att han inte får komma in. Efter en minut kommer födelsedagsbarnet ut. -vart ska du? -jag måste dra, dom vill inte släppa in mig -ok fan v.... Samtalet avbryts av en dörrvakt dörrvakten- hörru du får inte snacka med honom han ska dra födelsedagsbarnet- ok men jag ska bara säga hejdå -nej det ska du inte göra han ska dra nu -va? får jag inte säga hejdå till min vän eller? (födelsedagsbarnet fortsätter att prata med min vän) helt plötsligt födelsedagsbarnet ner på marken, då skriker han något i stil med "vad fan gör ni" Dom sätter handfängsel på honom, och killen som blev avvisad från början reagerar när han ser sin vän ligga och blöda, iförd i handfängsel på marken, så han skriker "vad tror ni att ni håller på med egentligen, släpp min vän" Även han slits ner på marken, dom sätter handfängsel på denne också, och eftersom att min vän skadas av det hela så uppmanar han alla i hans närhet att filma, fota samt ringa polisen. Då kom den första smällen jag såg, en utav dörrvakterna böjer sig ner för att sedan knäa vederbörande i huvudet så hans huvud smälls ner i asfalten, dörrvakten gör något liknande igen, fast denna gång med handen, de båda som ligger ner på marken blöder ur ansiktet, och födelsedagsbarnet har även fått ett antal batongslag över benen under tiden då han var iförd handfängsel. Efter en stund lugnas situationen ner, då tar två utav dörrvakterna tag i en utav männen och släpar med honom till en närliggande gränd, polis anländer till platsen (vad dom hade tänkt göra med honom i gränden vill jag inte ens veta) och alla förhörs, sen sjukan och fyllecell osv...
.......
och det var även någonstans under det där tumultet som ett annat vittne fick mobiltelefonen sönderslängd. Och för er som tjatar om att det måste funnits ett motiv för dörrvakterna, att dom aldrig ger sig på någon utan anledning, visst fanns något som retade upp väktarna, om nu man ska kalla det motiv men inte fan fanns det något som gav vakterna rätt att ta till våld, särskillt inte på det här sättet som att misshandla två män som inte gjorde motstånd
.......
Toastare
2009-01-12 16:20
Gå till kvällstidningarna med det...har din vän skador? fota och gråt ut..
Bountyboo Aah fläskläpp blåtira batongslag över benen samt massa svullnader och mindre skrapsår... Sjukan har redan dokumenterat alla skador, det e väl dom bilderna som finns.
.......
jag blir så förbannad när jag hör om sånt här. Jävla låtsas snutar som är arga för dom inte klarade polishögskolan. Snutar brukar inte ligga långt efter heller. (Nu dömer jag inte alla för jag vet att det finns fint tjänstefolk också) Det borde vara skottpeng på såna idioter! Hoppas det ordnar sig och att dina polare får ut feta skadestånd, samt att väktarna blir av med jobbet pga tjänstefel och gärna nån form av fängelsestraff också. oprovocerat våld tycker vi inte om.
mhm
låt dom va, dom e bara sura för dom har små snoppar o inte klarade högskole provet.
Dock en upplyftande historia är att en av mina polare vann en rättegång efter att ha blivit slagen på näsen och blivit inkastad i en vägg/dörr, för att han tog sönder en ballong när vakten avvisade honom. Det roliga var att det var vakten som gjorde första anmälan för typ våldsamt motstånd eller nåt men vakten vart fälld för typ kränkning eller nåt och fick betala 5000 till min polare, han har dock inte betalat än så det lär gå till kronofogden.
DIF!
Hahaha, Det är så typiskt folk som inte har självdistans. Det är bara sånna som får stryk av vakter och jag kan nästan lova att det är 99% befogat. Fattar inte varför folk är så jävla känsliga med att det blir utslängda/inte insläppta på ställen. Det är väl bara gå nån annanstans, men alla tar det så jävla personligt och hävdar att "vakter är maktberoende" osv. De har rätt att bestämma vem som inte kommer in och det finns oftast en anledning. Sen finns det jävligt löjliga nästan skrattretande diskriminerande exempel, men det är som sagt var bara svälja det och gå nån annanstans, hur svårt ska det vara?
Att vinna ett mål där dörrvakter är inblandade är inte det lättaste. Sen vill jag säga att det är tröttsamt hur alla hatar dörrvakter. Dom gör ett jobb,majoriteten av dom gör ett bra jobb. Sen finns det idioter,men det gör det inom alla yrken. Kanske framförallt på krogar. Och vem som är för full eller inte är en bedömningsfråga,och på en krog är det vaktens jobb. Och jag kan förstå att man slänger ut nån som är berusad och beter sig störigt,för då vet dom att dom kommer få det jobbigare om en timme när personen är riktigt full. Förebyggande syfte. Samma princip som bartenders som ger fulla personer ett glas vatten till deras öl/drink lr bara en fyra istället för en sexa.
www.susei.blogg.se
det är skillnad på att avvisa folk, eller slö dom sönder o samman
Alkohol är en sjuk drog! Vakter är ett sjukt folke!
"lr bara en fyra istället för en sexa. " vet hur du menade men jag tänker tolka det på adet adnra sättet endå. och det är nog ännu vanligare. samma pris mindre rsdryck. fybubblan
(”)_(”)_.-””-., ´ . . ´; -._, ´)_ "jag kommer fucka ur din tråd om du ska vara ( o_, )´ __)´-._) respektlös" /Amar F18
6-12-5-23 P22 Det är skillnad på övervåld och oprovocerat våld. Jag har aldrig varit med om oprovocerat våld från väktare, aldrig sett det hända och väljer därför att tro att det i regel inte händer att någon hoppar på någon annan HELT utan anledning. Jag har aldrig varit med om en oprovocerad våldtäkt, aldrig sett det hända och väljer därför att tro att det i regel inte händer att någon våldtar någon HELT utan anledning.
Kalla mig naiv, men jag tror och litar fullt på människans godhet. Och allt snack om oprovocerat gatuvåld är osant, alla som råkar illa ut har på något sätt provocerat fram det - personen ifråga kanske inte förtjänar det hon/han får, men om man bara ter sig korrekt behöver man inte oroa sig...
Och jag tycker också att det är en jävla skitsituation, men vill man inte åka på stryk får man helt enkelt vika ner sig i det läget. Helt rätt, man ska inte tro att man har rätt att ifrågasätta en tjänsteman, man ska definitivt låta sig kuvas...
Hoppas förövrigt att det löser sig för trådskaparens vän och att väktarna fälls.
SHU!
agalloch: Är du ironisk eller en keff jävla människa?
DIF!
Survival of the fitest only the strong survive.
Jobbar som bartender nu och har jobbat i krogbranchen rätt länge. Jag VET hur vakter kan låta när gäster inte hör. Det stoltseras med batongslag, nedbrytningar och diverse annat. Finns extremt många i städerna omkring här som jag vet är olämpliga ordningsvakter. Sen ska vi ju inte dra exakt alla över en och samma kam. Det finns bra ordningsvakter också! Dessa tenderar till att vara lite äldre än dom mer hetsiga "ungtupparna" som vanligtvis är mellan 25-35.
Chillar med låtsas-mpc'n...
agalloch F20 jag förstår inte riktigt vad du vill säga..