I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Halal kött...

Övrigt - Blandat

2009-01-08 16:45

Halal kött...

Finns det att köpa i Sverige. Isåfall var? (Stockholm)
Och finns det några restauranter i stockholm?

www.susei.blogg.se

2009-01-08 16:54
Celebrate and emulate aesthetic lumpiness and quixotic idiosyncrasies, wherever they can be found.

2009-01-08 16:57
Vad ska du med halalkött till?

Halalslaktat kött är och förblir trams, köttet blir inte godare snarare tvärtom. De minutrarna i chock och stress som djuret kämpar samtidigt som det förblöder ger enligt mina utsagor negativ effekt på smakupplevelsen.. Det går att få tag i Halalkött i Sverige, det är dock inge tvättäkta halal då djuret blivit bedövat innan slakt samt att det inte står en Imam vänd mot mecka och säger en massa obegripliga saker.

Ja, stress vid slakt är en av saker som påverkar köttets kvalité, avsevärt mycket mer än annat foder. Stressat djur vid slakt påverkar glykogenet och dess nedbrytning, denna process påverkar PH-värdet på köttet senare. Ph kött skall vara lågt. Stress håller gör att Ph-värdet är högre, vilket gör det hårdare/segare, mörkt, och får sämre hållbarhet pga Ph-värdet gör det bättre livsmiljö för bakterier och annan skit. Olika muskler är olika känsliga för detta också, ryggbiffen hos nötkreatur skall vara känsligare än andra muskler. Tjurar skall vara aningen känsligare än t.ex kvigor, kalvar och stutar då vad man får anta att en testosteronstinn tjur att ett aggressivt flight-or-flight beteende.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2009-01-08 17:08
Ivars, Hannes, Eldorado, Willys, X-tra och Rose säljer iaf halalkyckling

2009-01-08 17:24
Mastermani

Tack för det heelt onödiga inlägget. Finns ingen form av slakt som inte stressar ett djur. Åk till vilket svenskt slakthus som helst och kom sen och säg att dom djur du såg inte är stressade.

Jag håller med om att halal slakt är hemskt för djuret,men jag tycker inte att det är mer hemskt än att bli slaktad på något annat sätt.

jag är själv vegetarian så nej det är inte till mig.

Pimpslap

Har googlat men jag hittade inte en butik som sålde.
www.susei.blogg.se

2009-01-08 17:25
Hallrich Vad är ivars och hannes?
www.susei.blogg.se

2009-01-08 17:25
Jag såg ett halal-märke på det där nya kebabstället vid åsögatan/västgötagatan och reagerade. tänkte väl att det inte kunde vara riktig halal, det är väl inte lagligt. Det var andra bullar i innerstadsghettot i Berlin där jag pluggade, då var det mer regel än undantag med halal-skyltning.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2009-01-08 17:28
Triandafilo - men de som kan lite mer håller inte med dig, klart att olika metoder för slakt kan skilja sig kraftigt åt. Skulle du hellre bli bedövad och sedan mördad eller skulle du vilja bli upphängd upp och ned och tappad på blod medan du var vid medvetande? En anings, anings skillnad kanske.

2009-01-08 17:32
BazookaTooth

Och du är en som vet?
www.susei.blogg.se

2009-01-08 17:37
Jag vet att halalslakt av traditionellt snitt är strikt förbjudet i Sverige eftersom det är klassat som djurplågeri. Om man vet hur det går till så är det inte så svårt att hålla med om att det innebär mindre lidande för djuret om det bedövas och sedan dödas än om man utan bedövning skär av pulsådern i halsen och låter det blöda tills det dör. Eller?

2009-01-08 17:41
stressat djur blir sämre kött,
samma som att ju "blodigare" du dödar en fisk, ju sämre blir köttet.
har med ämnen som frigörs (antagligen adrenalin) som går ut i musklerna.

sen äkta halal finns att köpa överallt fast det är bara inte slaktat i sverige då det är olagligt. fast själva köttet är inte olagligt så importerat halal finns på dom flesta matbutiker (koop, ica maxi osv)
sen är det alltid onyttigt å omoraliskt att äta våra fyrbenta vänner!
((MAAD))

2009-01-08 17:42
Bazooka

Och jag tycket att all slakt är fel. Punkt. Eftersom jag är mot slakt generellt så finns det ingen anledning för mig att skilja på dom.

Och jag försvarade inte det ena slaktsättet,tyckte bara att stressen inte var det stora problemet med halal.
www.susei.blogg.se

2009-01-08 17:49
Finns det inte? Okeeej...

2009-01-08 17:55
Men för att hjälpa dig: Länk till http://www.qibblahalal.se/

Halal-slakt med förändringen att djuren bedövas innan för att följa svensk lagstiftning.

2009-01-08 18:33
Eftersom jag tycker båda är fel så spelar det ingen roll för mig vilken som är värst?! Jag är emot slakt. PUNKT!

Men nu har jag ett problem som jag behöver en lösning på.
www.susei.blogg.se

2009-01-08 18:35
fan va skåne är nice isåfall. i malmö finns det hur mycket halal som helst.
ask Beavis, I get nothing Butt-head

2009-01-08 18:50
Jag är emot brott, därför tycker jag det är lika illa med snatteri som seriemord. Inga konstigheter.
I balanced all, brought all to mind, The years to come seemed waste of breath
A waste of breath the years behind
In balance with this life, this death

2009-01-08 19:02
Swagman

Asså helt ärligt. Snacka om att spåra ur hela grejjen. Jag har varit på ett vanligt slakteri och djuren där såg inte speciellt ostressade eller glada ut,varken innan eller efter döden.

Och jag har ju inte sagt att halal är bra,så kan ni som vill debattera göra det i en annan tråd. Jag ställde en fråga,nu har jag fått svar!
www.susei.blogg.se

2009-01-08 19:32
Coop Forum, Ica Maxi, Willys, Ica nära...jag tycker det finns halalkött i varenda affär, hur kan du missa det?

2009-01-08 19:39
Har iof sett någon som slängt fram en forskningslänk där forskare påvisat att halalslakt inte åstadkommer speciellt mycket skada på djuren. Det ska tydligt vara relativt skadefritt att skära av halspulsådern på djur.
Men helt ärligt tror jag inte det finns någon här som vet konkret vilket som är djurplågeri eller inte..
Och det är nog väldigt svårt att säga att djuret inte stressas vid vanlig slakt.

2009-01-08 19:59
Frozen. Äter inte kött själv. Så därför har jag aldrig kollat. Men nu behöver jag det. Tack för svaret!

Lynguistic. Det är precis det jag menar. Innan någon här har testat båda och kan svara så tänker jag inte ta till mig. Jag är emot all form av slakt på djur. Just för att jag sett hur djuren behandlas. Det jag tyckte var absurt var just att en person sa att det var mer stressande för djuret att få en åder avskuren jämfört att bli skjuten. det handlar ju egentligen inte om hur själva dödandet går till,utan behandlingen av djuret.
www.susei.blogg.se

2009-01-08 20:55
Får man lov att fråga vad du ska med det till om du inte äter det själv?

2009-01-08 21:06
Hon har har fått en blåtira och vill få ned svullnaden såklart.
 Tottenham Hotspur

2009-01-08 21:07
om man nu har kommit fram till att djur faktiskt kan känna stress och smärta så borde ju köttindustrin falla på det faktum. förbjuder man halal bör slakt förbjudas överlag, jag är inne på samma linje att de där sista minutrarna av dödsångest knappast gör till eller från ur ett slaktdjurs synvinkel som spenderar hela sitt liv under miserabla förhållanden. glada köttätare som fördömer halalslakt är i min bok hycklare av stora mått mätt. med undantag folk som faktiskt äter kött från "glada kossor" som ändå har en tanke bakom sin konsumtion. även om jag fördömer även den form av djurhållning också så får vi ändå inse att allt inte är svart eller vitt. men mestadels mörkgrått
http://www.kommandot.se/wp/

2009-01-08 21:10
Vikktorius: En person kommer på besök och den personen äter bara kött som är halal.
www.susei.blogg.se

2009-01-08 21:10
bperb: håller med.
www.susei.blogg.se

2009-01-08 21:32
Okeyokey.. hoppas du hittar det!

2009-01-08 21:37
Vikktorius.
Tack...jag med.
www.susei.blogg.se

2009-01-08 21:40
Triandafilo F23
Precis.. Tror nog snarare att det finns mer vett o reson i halalslakt branchen än det finns i annan slakt. Jag menar, massslakt i industriform leder knappast någonsin till den allra bästa djurhållningen före slakt..
O har man sett en vanlig slakt så är man rätt så övertygad om att djuren är galet stressade innan dom dör..
O för övrigt så lär det finnas massa halalkött i stockholm, när jag bodde i göteborg så fanns det en speciell affär som hade typ bara halalkött, det var sjysst. Lär finnas något i stockholm också.

2009-01-08 21:44
Lynguistic
Låter bra det där. :)
Får leta...
www.susei.blogg.se

2009-01-08 21:44
Megagross, Fittjavägen 5, Fittja centrum
Där ska det finnas mycket halalkött.
Tror det finns många storaffärer som också säljer halalkött. Bara att fråga i stora matvaruhus.

2009-01-08 21:48
Thanx!
www.susei.blogg.se

2009-01-08 23:17
hur kan man veta att det är 100% halal? nån kanske bara fintar er, islamhustle grej

2009-01-08 23:36
Nödvändigt..
www.susei.blogg.se

2009-01-08 23:57
Lynguistic - finns inte masslakt i industriform i muslimska länder alltså? Låter ju bra.

2009-01-09 00:27
Ajt,
Bredängs livs, rätt bra kött men lite dyrare.
Finns en i rinkeby, J&D, de jättre bra kött där rätt ajt pris dära,
Finns flera, i vårberg finns det, det finns i skärholmen i munirs livs, finns t.om i Willys o ica o vivo. Men de bästa halal kött htitar du i förortena,

Och till alla andra som skriver massa bullshit, svara på frågan bara istället för att skriva massa skit. Shiiit asso, ja vet va ni tycker om halal o bla bla, de ok me mig, men ni kan ta de i en inlägg som handlar om vad man tycker om halal kött, inte om var man hittar de.

2009-01-09 00:46
ni pratar om att man halal slaktar för att få godare kött. tror ni det är derför man slaktar ???? lol

tycker man oxå att halal slakt är djurplågeri kan ja ju bara säga en sak : Veggo
Sajjkziii yaoooo

2009-01-09 01:06
Varför skulle halal-metoden vara mer plågsamt än något annat?

2009-01-09 01:10
Triandafilo - Varför inte lösa problemet genom att laga vegetariskt? :)

10-4, over...
"Not so funny now, funny man..." - Å, jo, totally worth it! ;)
Mabande In The Park - once in a lifetime, baby
Thugz 4 hugZ - kärlek istället för gangsterpropaganda

2009-01-09 01:11
skillz - För att djuret inte bedövas innan slakt. Läs tråden ;)

10-4, over...
"Not so funny now, funny man..." - Å, jo, totally worth it! ;)
Mabande In The Park - once in a lifetime, baby
Thugz 4 hugZ - kärlek istället för gangsterpropaganda

2009-01-09 01:34
BazookaTooth P31
Såklart det inte finns.. Det vet väl alla! I muslimska länder så dödar alla köttet själva innan dom tillagar det.... ...

2009-01-09 02:05
Mabande: Jo, det hade jag läst. Jag hade för mig att bedövning inte användes alls för att det ska vara halal, sen läste jag på qibblahalal.se (länkat i tråden) där det stod:

Qibbla Halal Kött AB tar sitt ansvar som halalproducent på stort allvar, vilket innebär att vi noggrant följer såväl muslimska som svenska regler. Vi bedövar djuren före slakt, i enlighet med svensk lagstiftning, samtidigt som vi för en transparent och aktiv dialog med våra kunder. Vi är väldigt måna om vårt goda rykte och kompromissar därför aldrig med kvalitén på vårt halalkött eller produktionssätt.

Då blev jag lite förvirrad, men sen insåg jag att jag missade att dom bedövar pga. svensk lag. Så glöm mitt inlägg, hehe.

2009-01-09 02:11
Men jag förstår iofs fortfarande inte vad som skulle vara så mycket bättre med hanteringen i Sverige. Jag menar, hur djuren behandlas innan slakten är ju verkligen inget annat än plågsamt.

2009-01-09 04:17
nä, det är som att säga att man med gott samvete köper kläder av pakistanska barnarbetare för att de får glass en gång i månaden men vägrar köpa kläder från burmesiska sweatshops. det rättfärdigar ingenting

2009-01-09 04:26
bperb: Om det där var riktat till mig - hur kan du ens jämföra det?

2009-01-09 06:31
Finns ingen form av slakt som inte stressar ett djur.

I beg to differ.. Ta ut tjuren ur hagen, sätt en bult i nacken på den. POW! död innan den fattat vad som pågick.. hur fan kan det vara stressande? Sen är det väl inte lika avslappnat på industrislakt, men det framgick inte av ditt påstående..
Your "best"!? Losers always whine about their best.
Winners go home and fuck the prom queen.

2009-01-09 11:39
skillz

nä de var inte riktat till dig, och jag vet att de är en kass jämförelse men jag står fortfarande för den även om jag nu nyktrat till sen jag skrev det:)

2009-01-10 19:30
Mabande: jag hade planer på det,men personen har bett om mat som innhåller kött.
www.susei.blogg.se

2009-01-11 11:32
Bredängs livs, ligger vid skolan.
Skärholmen C, finns både resturanger och affärer som säljer halal.

2009-01-11 12:33
Finns mycket semi-halal i malmö iaf..
Att köttet skulle bli bättre eller sämre pga stressen precis innan/under döden e ju inte sant. Har nog mer med hur livet sett ut i stort. Foder, motion, umgänge osv.
Sen TROR JAG att köttet blir bättre när man tömmer djuret på blod direkt men detta är jag inte säker på. Känns bara mer rätt på nått sätt..

Jag äter vilket kött som helst utan att ta någon hänsyn till just själva avlivningsbiten. Det är ju sekundärt i sammanhanget. Huvudsaken måste ju va djurets livskvalitet i stort.

ps. om du lyckas fixa halal-kött så se till att han äter upp det oxå annars e det haram som en muthafucka:)
Nu finns all min musik samlad på ett ställe!!
Givetvis gratis
usershare.net/orismusik

2009-01-11 13:23
Mano: Ja bett om det.
www.susei.blogg.se